(oeps, ik quote de foto van toen niet mee, maar zag er vergelijkbaar uit).jessedehaan schreef: ↑10 feb 2020, 22:46 Ondertussen heeft de M43 weer zijn check-up op de vermogensbank weer gehad. Je gaat voor een nieuwe run toch nog even goede benzine tanken (Aral 102). En ook had ik de bougies nog even verwisseld, en gelukkig op tijd een scheur in de inlaatslang opgemerkt. Klaar voor de meting dus, in de hoop dat het blok inmiddels wat schoner is, en de verwijderde balansassen en het lichtere vliegwiel wat opleveren.
Bougies:
Alles kwam er goed uit, geen olie, geen afgebroken elektroden. Mooie kleur (?). Alles startte en liep ook nog prima. Maargoed, BMW had 3 NGK exemplaren, en 1 Bosch (links) op voorraad liggen blijkbaar. Nu zitter er vier identieke NGK BKR6EQUP in. Alles op 28nm gezet.
M43bougies.JPG
Vandaag even de bougies vervangen, zo'n 60.000km na de vorige keer dezelfde NGK's erin gezet, dit keer om 25nm omdat het me anders zo strak leek in een nog warm/heet blok. Ik zal ze nog wel een keer natrekken.
Vraagje: zijn er nog beter opties qua bougies, al zal het wel marginaal zijn?
Zo kwamen ze eruit: Mooi verschil. Sommigen rijden tot wel 80.000 of 100.000 hiermee geloof ik, maar wisselen kon geen kwaad. Ik had geen issues trouwens. Maar het lijkt of de stationairloop nu iets rustiger is. En dat ie minder rauw klinkt boven de 5000 toeren, zou dat kunnen door een betere ontsteking bij meer rpm?
Ook had ik al een jaar een compressiemeter liggen, en bij deze gelegenheid maar eens gebruikt. Bij bedrijfswarme motor alle bougies eruit, onsteking losgekoppeld en de zekering van de brandstofpomp eruit, en dan telkens 5seconden (ofja, het klonk als 5 rotaties ofzo) doorstarten.
3x11 bar
1x8 bar op cil3
Eigenlijk was het 7 bar bij de eerste keer op cil3. Toen even de slang gecheckt, en nog eens 5sec doorgestart, maar het werd niet veel hoger. Ik had bij ronddraaien van de krukas (bij het wisselen van de nokkenas) al gemerkt dat de ene compressieslag zwaarder ging dan de ander en dat er iets siste. Maarja, dat was op een koude motor. Maar ik krijg wel zin in een nieuwe kop in elk geval, ervan uitgaande dat het euvel daar zit. Geduld, geduld nog even.