Lotus SUV Eletre

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Lotus SUV Eletre

Bericht door WJ » 29 mar 2022, 21:08




Alsof een Urus en een Tesla een baby hebben gekregen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door smiley » 29 mar 2022, 21:27

Ik hoop dat het ze bergen geld opbrengt zodat de elise/exige hopelijk weer terug op tafel kan komen.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Zed240 » 29 mar 2022, 22:38

smiley schreef: 29 mar 2022, 21:27 Ik hoop dat het ze bergen geld opbrengt zodat de elise/exige hopelijk weer terug op tafel kan komen.
De Emira zou toch sowieso al de laatste ICE auto worden?

Dit lijkt mij simpel gezegd gewoon weer een verzameling van een ingekochte/geleende elektromotor en accupakket. Interieur stelt vandaag de dag niet meer zoveel voor, men koopt een schermpje in en laat er software voor maken. Nu nog een mooie carrosserie, et voilà, een geheel nieuwe auto. Ben benieuwd in hoeverre Volvo/Polestar/Lotus/Geely onderdelen delen.

Maar ik vermoed dat de opzet vergelijkbaar is met Saic/MG. Sportieve EV's verkopen zal nou eenmaal makkelijker gaan met een bekende naam.

Gebruikersavatar
HiRez
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:39
Auto: Mini/Lotus/BMW

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door HiRez » 29 mar 2022, 22:41

Ik was er bij Lotus Antwerpen voor de reveal op het scherm daar (gewoon YT) en was gezellige opkomst. Ik ben geen SUV fan maar ik vind het een modern ontwerp met zeker de nieuwe Lotus karakteristieken in de neus (lucht uitstroom gaten a la Evija en Emira) en het detail van luchtuitstroom net achter het voorwiel is mooi gedaan. Glazen dak ziet er ook prachtig uit.
Interieur zag er Aston Martin waardig uit. Zeker de 4 zit versie (vooral gewenst in de Chinese markt) ziet er luxe uit.

De geruchten zijn:
Onder de 3 naar 100 voor sterkste versie
van 600 - tot 1000 pk
Target range 600km
Fluisterprijzen in Belgie - start net onder de 100k oplopend tot 150k voor de sterkste motor met veel carbon

Een Urus voor Cayenne money ?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door smiley » 29 mar 2022, 22:54

Zed240 schreef: 29 mar 2022, 22:38
smiley schreef: 29 mar 2022, 21:27 Ik hoop dat het ze bergen geld opbrengt zodat de elise/exige hopelijk weer terug op tafel kan komen.
De Emira zou toch sowieso al de laatste ICE auto worden?
Ja. Waarbij de Emira naar mijn mening een revamped Evora is, en geen massa verkoper.
Die Eletre heeft wel dat potentieel, en dan gooi ik er wat wishfull thinking in dat we ons echte leuke speelgoed misschien nog terugkrijgen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door 328Ti » 29 mar 2022, 23:00

Ik lust m wel, leuke gigs.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Andre » 30 mar 2022, 00:30

Colin Chapman “Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere”,

2000 kg plus!

Prettige dag verder.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door allen » 30 mar 2022, 07:49

Mooie wagen.

Alleen maar lightweights blijven produceren is vandaag de dag niet meer levensvatbaar.
Het grootste deel van de mensen strooit met de wijze woorden van Collin Chapman maar zouden nooit een auto naar dit concept kopen. De latere Elises/ Exiges waren al een klap zwaarder en verkochten een stuk beter dan hun voorgangers.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Elise » 30 mar 2022, 09:14

Best een aardige wagen, maar daar had net zo goed een Polestar logo op kunnen zitten.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door HJ2 » 30 mar 2022, 11:53

Andre schreef: 30 mar 2022, 00:30 Colin Chapman “Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere”,

2000 kg plus!

Prettige dag verder.
If you drive a racecar in a race and no parts fell off, the car was too heavy!

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Emilio » 30 mar 2022, 12:16

HJ2 schreef: 30 mar 2022, 11:53
Andre schreef: 30 mar 2022, 00:30 Colin Chapman “Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere”,

2000 kg plus!

Prettige dag verder.
If you drive a racecar in a race and no parts fell off, the car was too heavy!
Die klopt niet toch? De “no” moet toch weg?

Als er parts van af vallen en je kunt nog doorrijden had je die parts schijnbaar niet nodig..

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door HJ2 » 30 mar 2022, 14:05

Het is goed als er onderdelen afvallen en je de race toch kunt uitrijden. Was die kar toch al te zwaar om mee te beginnen.
Als die onderdelen er niet afvallen heb je ze voor niets meegezeuld.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Alfata » 30 mar 2022, 14:11

Het is een Chinees. Overslaan dus.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Alexsti » 30 mar 2022, 19:56

Weer de zoveelste SUV erbij :cry: Lotus wil ook een graantje meepikken zo te zien....
Heb er helemaal niks bij bij dat soort grote zware hokken vol met technologie, doet mij maar iets ouds zolang het nog kan, een auto waar je zelf moet nadenken en de baas bent over het hele gebeuren. :wink:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Roy RS » 30 mar 2022, 23:02

Het is electrisch en knetterzwaar en groot, leuk dat Geely een electrische suv maakt, maar waarom daar lotus badge op moet is me een totaal raadsel, klinkt lekker europees en liefhebberswaardig ofzo.

Er zit geen schroefje lotus in en al helemaal de merkwaarden niet, ondanks het onzinpraatje eromheen.

Dus kom op, iedereen snel nog een échte lotus opsnorkelen nu ze er nog zijn, wordt die van mij lekker waardevol👌🏻

Lotus is dood, welkom bij Lotus 2.0. Voor mij stopte de interesse eigenlijk al bij de Evora, maar de Emira is zo nodig nog erger.

Ze moeten natuurlijk geld verdienen, laat ze uiteraard koud wat de liefhebbers vinden, die kochten simpelweg niet genoeg om levensvatbaar te zijn. Ik snap het, maar jammer is het wel.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door SlowCo » 31 mar 2022, 21:40

Eens met Roy hierboven. Beetje dezelfde route als MG. Al zit er bij Lotus nog wel input in van het originele team.

Eletre door Jonny Smith:



Gebruikersavatar
HiRez
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 mar 2022, 21:39
Auto: Mini/Lotus/BMW

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door HiRez » 12 apr 2022, 20:49

Ik ben het er niet mee eens :-)

De auto is vrijwel geheel ontworpen/geengineerd in het Technology Centre in Duitsland wat juist heel nauw samenwerkt met UK. Vrijwel allemaal engineers van de Duitse merken en wat Italiaanse...
Qua design language sluit hij prima aan met de Emira (en Evija). Met een totale wereldwijde verkoop van 2000 Elise's / Exige's / Evora's kunnen we wel roepen dat dit niet de weg is, maar dat was de oude ook niet. Geen enkele fabrikant kan lang overleven met dat soort volumes.

Safety regulations laten het simpelweg niet meer toe om de Elise's / Exige's van welleer te maken. In veel landen buiten de EU werd het oogluikend toegestaan vanwege de beperkte volumes maar geen lange termijn oplossing voor de volumes die Geely wil draaien.

Geely heeft naar mijn mening Volvo in z'n waarde gelaten en doet dit nu weer met Lotus. Het is misschien Lotus 2.0 maar ik denk geen slechte 2.0. Want de 1.0 was op lange termijn gewoon 0.0 ondanks de vele liefhebbers zoals ik.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Zed240 » 12 apr 2022, 23:31

Je slaat de spijker op de kop met je eerste opmerking, maar spreekt jezelf daarmee een beetje tegen. De auto is inderdaad een creatie van Lotus Technology, wat niets meer is dan de zoveelste merknaam van Geely.

De Emira komt van Lotus Cars, in het welbekende Hethel. De Emira zal ook gebouwd worden in Hethel, de Eletre wordt gewoon gebouwd in Wuhan, China.

De Emira en Eletre hebben behalve hun logo, eigenlijk niks gemeen. Ondanks dezelfde merknaam, zijn ze door verschillende bedrijven ontwikkeld, en worden ze door verschillende bedrijven geproduceerd.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door De fiscalist » 13 apr 2022, 07:10

Elise schreef: 30 mar 2022, 09:14 Best een aardige wagen, maar daar had net zo goed een Polestar logo op kunnen zitten.
Terecht punt.

Met een lotus badge zal ie meer opbrengen als met een Polestar logo…

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Tom » 18 nov 2023, 11:27

Gister stond er één op InterClassics. Ik was toch positief verrast, met name interieur. Zitten best wat mooie details, mooi leer en materiaal, infotainment zag er gelikt en soepel uit.

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1346
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Contacteer:

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Rivanov » 18 nov 2023, 14:43

Staat er sindskort een in onze parkeergarage onder kantoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door HJ2 » 18 nov 2023, 15:17

Als je er naast staat issie werkelijk gi-gan-tisch!
TE als je ‘t mij vraagt. Ik wordt er niet warm van iig.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door SlowCo » 18 nov 2023, 16:08


Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door Nivek » 18 nov 2023, 18:53

Ik heb het productiemodel niet goed kunnen bekijken, behalve dat de groene kleur van de video hierboven echt Prachtig is.

het prototype / de test wagen die de dealers rond is gegaan heb ik wel even kunnen bekijken toen ik nog bij lotus werkte en ik ben best onder de indruk van de auto als het gaat om design en het interieur. Auto schijnt op de nurburgring ook behoorlijk vlot te zijn. Maarja, het blijft een duracel..

En die camera's ipv spiegel vind ik echt waardeloos. Op welke auto's ze ook zitten.

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Lotus SUV Eletre

Bericht door zegmaarboris » 26 nov 2023, 23:03

Gisteren proefrit gemaakt met de Eletre S.

Auto is in eerste indruk vooral groot in ‘t echt. Niet lelijk (ja, heb het over jou BMW IX) maar beetje supersized Kia EV6. Van binnen echt heel mooi gemaakt. Hele auto lijkt echt super goed in elkaar gezet, overal leer, alcantara of carbon. Digitale systeem is echt top, overal misschien wel beste wat ik in auto heb gezien. Mijn Audi lijkt met dat MMI altijd al uit de jaren 2000 te komen, na zo’n Lotus is het echt helemaal ouderwets. Tof gedaan. Auto had Kef audio van 6k, maar maakte niet zo’n indruk als de B&W in m’n 5-serie. Overall echt geweldige indruk van de auto. En lekker praktisch, ruime achterbank en kofferbak, goede aflegmogelijkheden. Allemaal top.

Maar dan het rijden. In basis qua comfort echt mega goed, zonder het totaal zielloze van de Mercedes EQ’s. Auto had het geavanceerde onderstel met luchtvering, dynamische stabilisatie en meesturende achteras. En 23” wielen. De banden (Pirelli’s volgens mij) hadden bij vochtig en koude wegdek werkelijk geen grip (275 breed voor, 315 achter, vierwiel aandrijving en in basis comfort stand al doorslaande wielen). Dus of de auto beetje vlot op kan trekken zou ik niet kunnen vertellen.
Daarmee was er ook niet veel nodig om het onderstel wat te ontdekken. Snel flink oversturen, wat wel met gaspedaal op te lossen is, maar gaat dan erg houterig/hoekig/rommelig. Ik denk gezien de omvang met manoeuvreren de meesturende achteras wel fijn is, maar die was ook verder negatief aanwezig: lijkt gewoon net iets te traag te reageren. Heel gek, gaf vooral een wat (te) kunstmatig gevoel aan de koetsbewegingen.

Helaas mocht je maar 30 minuten rijden, en door afsluiting A27 geen tijd om de snelweg op te gaan en autonome functies uit te proberen. Gezien werking rest van de tech eigenlijk weinig twijfel bij dat Lotus dit op orde heeft.

Als geheel dus een machtige machine die op basis van afwerkingsniveau z’n geld waard lijkt. Maar niet te kiezen voor het rijden; wat dat betreft beetje zelfde niveau als de BMW IX voor mij (not my cup of tea).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten