Avensis met raar ABS dingetje...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door HJ2 » 03 apr 2022, 12:04

Jelui!

Ik heb intussen een nieuwe sloep voor de missus gekocht: Een Toyota Avensis T25 (2006)
Nou... daar wat wel wat op aan te merken, maar vele, vele uurtjes later gaat het weer ergens op lijken.

Er zijn nog 2 zaken die gefixt moeten worden, en die wellicht met elkaar te maken hebben:
1. Er is een schrapend, dreunend geluid vanuit de aandrijflijn. Wiellagers lijken goed, ik vermoed het steunlager van de aandrijfas.
2. (hier gaat het om:) Als ik bijna tot stilstand kom voor een stoplicht en steeds lichter aanrem om comfortabel tot stilstand te komen, grijpt de laatste meter de ABS in :duh:

Ik snap er niks van. Er is geen ABS fout uit te lezen (Techstream). Er was 1 sensor aan de voorzijde die ca. 3 mm naar buiten was gedrukt door de roest, maar die zit inmiddels weer netjes op zijn plek en dat maakt geen verschil. ABS pulsring ziet er normaal uit verder.

Ik vermoed nu dat er toch een lager / homokineet kapot is aan de wiel-zijde, die er voor zorgt dat de ABS ring 'verplaatst'.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door Crookie » 03 apr 2022, 17:23

Heb je het ook met remmen incl koppeling in getrapt (zonder weerstand op de aandrijflijn) om je kapotte homokineet enigszins uit te sluiten.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door HJ2 » 03 apr 2022, 19:33

Goeie! Ga ik ff testen...

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door Crookie » 03 apr 2022, 21:00

Ik bedenk me zo dat als er een verschil in rotatie links of rechts is de abs computer aan de bel trekt.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door Rogerb » 03 apr 2022, 21:05

Inderdaad, als geen storing is dan grijpt gewoon in omdat er een snelheidsverschil is tijdens het remmen. Makkelijkste is om even met een testkast de live-data te bekijken om te kijken welke kant er afwijking vertoont en van daaruit verder te zoeken.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door vester86 » 03 apr 2022, 21:14

neem aan dat die toyota een stuurhoeksensor heeft, wellicht zo simpel als die resetten?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door HJ2 » 03 apr 2022, 21:25

Crookie schreef: 03 apr 2022, 21:00 Ik bedenk me zo dat als er een verschil in rotatie links of rechts is de abs computer aan de bel trekt.
Nee joh, Anders zou je niet meer kunnen insturen? het is eerder afremmend uitrollen dan remmen. er blokkeert niks en de kracht op de remmen is echt bijna aaiend als het probleem zich voordoet.

Ik verdenk de sensor / sensorring, wiellager of de homokineet idd.

Ik moet even gaan rijden met Techstream aan, wellicht zie ik dan op welke hoek het euvel zit. Of even op de brug en dan de wielen een voor een een slinger geven.

Het probleem met 't slepende geluid moet sowiezo verholpen, misschien sla ik dan 2 vliegen in 1 klap :-)
Ik had trouwens al behoorlijk last van slepende geluiden, maar dat bleken de ankerplaten achter te zijn die al waren doorgesleten :shock: een of andere pannenkoek heeft de verkeerde schijven gemonteerd! Dat is rondom verholpen met nieuwe schijven / blokken.

I'll keep you posted!

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door Crookie » 04 apr 2022, 01:24

Het hoeft maar een fractie te verschillen met aanremmen HJ2. En anders inderdaad een logje maken van het remmen met en zonder afremmen op de motor.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door Niels » 04 apr 2022, 23:23

Klinkt als een fris ding 😬😂 Wat voor motor? De Verso (1.8) uit die jaren heeft wel eens last van afbrekende aandrijfassen doordat ze gaan roesten bij de trillingsdempers halverwege. Die zou ik ook ff checken.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Avensis met raar ABS dingetje...

Bericht door HJ2 » 04 apr 2022, 23:31

Merci. ‘t is een 2.0 uit 2006 (facelift dus)
Een complete set assen is rond de 110 Euro, dus daar hoef ik ook geen overval voor te doen…

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Google [Bot] en 69 gasten