Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jaws » 07 mar 2022, 20:25

Een vriendin van mij is zich aan het orienteren op de aanschaf van een MX 5. Heeft in enkele proefgereden, maar zit telkens erg dicht met haar hoofd bij het dakje. Welk model of welke modeljaren zijn het minst krap of bieden de meeste hoofdruimte?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Arthur » 08 mar 2022, 05:33

Die met het dak open :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Martijn_bmw » 08 mar 2022, 08:30

Arthur schreef: 08 mar 2022, 05:33 Die met het dak open :D
:lollerdelol:

Lange vriendin dan, ik heb er zelf ook last van maar ben dan ook 1,93m :tooth:
Verder zou ik verwachten dat het jongste model de meeste ruimte bied, over algemeen zie je bij alle auto's de afmetingen en binnenruimte per model update groeien.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Gisae » 08 mar 2022, 09:17

In volgorde van ruimte voor de nc en nd. (na/nb heb ik geen ervaring mee)

Mk3.0 softtop
Mk4.0 softtop non-recaro
Mk3.5 softtop
Mk4.0 softtop recaro
Mk3.5 rf
Mk4.0 rf non-recaro
Mk4.0 rf recaro

Bij de mk3.x kan je het stoelframe aanpassen voor 3-4cm extra. Bij allen kan je een ‘foamsectomy’ doen. Maar echt fijn zit dat niet.

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jaws » 08 mar 2022, 09:39

Dank Gisae, moet ik het zo lezen dat de bovenste de ruimste is?

Prof. Powertoweight
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2017, 12:51
Auto: Lotus Elise 111R

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Prof. Powertoweight » 08 mar 2022, 10:44

En we zijn los 😎

@Jaws, dat denk ik wel. NC was iig stuk ruimer dan de NA / NB en ik heb van meerdere langere mensen gehoord dat die in een ND goed kunnen zitten.

Ik ben 1.85 en dat is m.i. wel zo’n beetje de max voor een NB met oem stoelen.

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 08 mar 2022, 14:00

Bij de ND kan je de framerails toch aanpassen en zo 2cm winnen?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Miesjel » 08 mar 2022, 14:16

Langere mensen in een ND ? Hm ik pas er niet in met mijn 190cm. Misschien nog eens proberen in een andere, maar ik heb het 1x geprobeerd in de showroom van de stealert maar dat was onmogelijk.
In mijn NA zit ik best goed maar wel armsteun verwijderd !
In de NC had ik verreweg de meeste ruimte. Maar ik vond de NA leuker rijden dus die is het uiteindelijk geworden.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 08 mar 2022, 17:02

Het zal een beetje van je lichaamsbouw afhangen denk ik. Ik zit prima in een ND-softtop met m'n 1.87m - beter ook dan in m'n eigen NA. Terwijl ik het typ realiseer ik me wel dat ik in de ND in kwestie niet met de kap dicht gereden heb.

Voor welk model is ze in de markt?

Ontopic: hier weinig met de MX-5 gereden het afgelopen jaar. Eigenlijk alleen toen er sneeuw lag een beetje over het industrieterrein geboenderd en 2x een toerrit gemaakt: 1x door achterhoek en 1x in Vlaams-Limburg. In Oktober heeft er iemand vervolgens met het uitparkeren tegenaan gezeten waardoor er een scheur in de bumper zat van een cm of 15. Die vervolgens gedemonteerd voor reparatie en toen eigenlijk maar de hele kofferbak eens aangepakt aangezien er slecht herstelde schade onder bleek te zitten. Misschien vanavond weer eens tijd in steken want eigenlijk is ie met 2 uurtjes sleutelen weer gewoon klaar voor gebruik.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Gisae » 09 mar 2022, 08:55

Ik ben 1,95 met in verhouding lange benen. Anders had ik überhaupt niet in een mx5 gepast. Mijn neefje is ook 1,95 maar heeft een langer torso, dus hij kan sowieso niet in een mx5 zitten. Daarentegen past hij wel in een z4, waar ik met mijn benen klem kom te zitten tussen het stuur en het dashboard.

Ik ben nu zoekende naar een ND softtop zonder recaro stoelen gezien dat de enige uitvoering is waar ik in pas. Het aanbod in nederland is alleen bedroevend. Bijna allemaal schadeauto’s.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 10 mar 2022, 12:55

Ik ben 1.97, heb alle mx5's veel gereden, heb een NA & ND gehad en 5000km vakantie in een NC gedaan.

NC is de ruimste van allemaal, behalve dat je met je knieën tegen de bekerhouders in de deur aankomt.
ND met recaro's is ruimer dan zonder recaro's. Snap niet helemaal waar die omkeer hierboven vandaan komt. Ik had een ND met recaro's en verlagingsframes voor de stoelen en daar paste ik met mijn formaat in!

In m'n NA had ik elise stoelen en dat paste ook top!

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jaws » 10 mar 2022, 16:31

197? Ben van dezelfde lengte en heb ooit in een NB gezeten. Moest met mn elleboog schakelen bij wijze van spreken, dat paste voor geen meter

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Karel » 11 mar 2022, 09:06

Is denk ik heel afhankelijk hoe die +1.9x uiteindelijk is samengesteld en dat is voor iedereen anders.
Torso, benen, …

Ik ben 1.99-2.00 en heb ook vanalles uitgeprobeerd bij de dealer omdat ik echt een ND wou.

Zonder stoel: zelfs dan kon ik niet weg met mijn benen.
Met tillet kuipje: nog geen plek en knieën tegen onderdash
Met cobra suzuka kuipje: identiek maar nog moeilijker omdat kuipje iets breder was en dus niet diep genoeg tegen de achterkant kwam

En instap was zowieso een ramp, zelfs met dak open dus laat staan wat een gesukkel het voor mij was met dak dicht.

Maar bovenstaande is dus persoonlijk voor mijn
bouw en lengte ;).

ND is dus def. geschrapt van lijstje.
Zonde want rwd, sub 1100kg, atmo, manueel,… zoek het maar ;).

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 11 mar 2022, 09:21

Jaws schreef: 10 mar 2022, 16:31 197? Ben van dezelfde lengte en heb ooit in een NB gezeten. Moest met mn elleboog schakelen bij wijze van spreken, dat paste voor geen meter
Passen is met onze lengte altijd relatief natuurlijk. Iemand van 1,70 zal een stuk beter in een mx5 passen dan wij twee, maar ik kon met wat aanpassingen prima in elke mx5 rijden! En heb er ook echt goed schik van gehad!

Online
Kadett
Berichten: 4590
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 11 mar 2022, 13:03

Karel schreef: 11 mar 2022, 09:06
ND is dus def. geschrapt van lijstje.
Zonde want rwd, sub 1100kg, atmo, manueel,… zoek het maar ;).
GT86 op zwaar dieet :D

NAS
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door NAS » 11 mar 2022, 15:46

Heb erg lang met het idee van een MX-5 als hobby/ring auto rondgelopen, aangezien de NC 1 van de weinige autos die als hobby auto -nog- niet aso duur is. Ben 2 meter lang en ben van de winter bij deze jongens wezen kijken. Zij bouwen elke dag MX-5en om voor het circuit. Daar wou ik kijken in welke MX-5 ik zou kunnen passen (en welke aanpassingen daarvoor nodig zouden zijn).

https://sps-motorsportshop.com/

Conclusie : alleen een NC en alleen met recaro pole positions was mogelijk voor mij. Het liefst nog met een kleiner stuur. Toen paste het. "Comfortabel" was echter iets anders.

Die aanpassingen in D (TÜV) zouden minimaal 4K kosten. En dan heb je nog niks aan de remmen/onderstel/onderhoud gedaan.

Ik heb dus maar een brommer gekocht.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Karel » 12 mar 2022, 16:20

Kadett schreef: 11 mar 2022, 13:03 GT86 op zwaar dieet :D
Pas ik niet eens in met oem stoelen.
Zat overal klem.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Karel » 12 mar 2022, 16:22

NAS schreef: 11 mar 2022, 15:46 Toen paste het. "Comfortabel" was echter iets anders.
Dat is het em he.
Je past mss net.
Maar als je dan rekening houdt dat bij iedere ongeval je toch een aantal onderdelen hebt die vele cm’s verschuiven (dash,…)…….

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Knot » 23 sep 2022, 11:31

Zag weer een fraaie met Recaro's voorbij komen.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda ... 4e58c03a39?

Alleen adverteren ze een cabrio als een RF en de BPM is 2748 terwijl die van een org NL auto ruim 7500 is...

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 23 sep 2022, 13:39

Jij vond ze toch te klein?

Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2022, 11:16
Auto: Mx-5 NB

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jur » 25 nov 2022, 11:44

Goede morgen allemaal,

Mijn naam is Jur, ben nieuw en heb net als jullie een Mx-5. Daarnaast heb ik een vraag waar ik hoop hier antwoord op te vinden. 😎👍

Mijn vraag is, of er hier leden zijn met een Mx-5 turbo NB die hem hebben laten herkeuren bij de RDW? Ik weet dat veel mensen dan niet doen. Maar ik overweeg het wel en graag zou ik in contact komen met een lid dit dat gedaan heeft en mij wellicht op weg kan helpen met waar ik op moet letten.

Ik weet dat ze letten op:
- geluid
- remmen
- handling

Vooral die 2 laatste vind ik spannend… wat hoe weet ik dat die laatste 2 genoeg zijn aangepakt met de volgende set up:

- EBC schijven, leidingen, olie en greenstuff blokken
- H&R sway bars
- Bilstein schokbrekers met ST veren.

Alvast super bedankt voor jullie hulp en infinite wishdom! 😎👍

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 29 nov 2022, 16:29

Welkom ! Een MX-5 staat altijd garant voor rijplezier (mijn bescheiden mening), zeker met wat modificaties..... :)

Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden. Ik weet wel dat ze bij https://www.decabriohoeve.nl/ BBR turbo kits verkopen. Misschien kunnen zij hierover adviseren. Als ze daar ook turbo kits monteren, zullen ze hier al eerder tegen aangelopen zijn.

Succes in ieder geval en veel rijplezier alvast gewenst ! :df:

Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2022, 11:16
Auto: Mx-5 NB

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jur » 30 nov 2022, 11:19

DFJEF schreef: 29 nov 2022, 16:29 Welkom ! Een MX-5 staat altijd garant voor rijplezier (mijn bescheiden mening), zeker met wat modificaties..... :)

Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden. Ik weet wel dat ze bij https://www.decabriohoeve.nl/ BBR turbo kits verkopen. Misschien kunnen zij hierover adviseren. Als ze daar ook turbo kits monteren, zullen ze hier al eerder tegen aangelopen zijn.

Succes in ieder geval en veel rijplezier alvast gewenst ! :df:
Dank! Zeker een heel leuke auto.
Dank voor het meedenken. Ga daar zeker de vraag ook nog stellen. Zij hebben ook flink aan mijn auto gesleuteld. 👍 Maar wilde mijn kit niet inbouwen want het waren losse onderdelen en ze doen alleen maar complete kits. Wat ik snap.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 30 nov 2022, 15:24

Okay, dan is de drempel laag genoeg om de vraag bij hen weg te leggen. Ben benieuwd, want volgens mij wordt het gros niet herkeurd.

Even snel 3 kentekenchecks gedaan op de 3 MX-5 (NA/NB) turbo's die te koop staan en ze staan allemaal nog keurig op het standaard vermogen....... :mrgreen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda ... ch-results

https://finnik.nl/kenteken/01plhb

https://finnik.nl/kenteken/xfsx17

https://finnik.nl/kenteken/15gftd

Gebruikersavatar
Jur
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2022, 11:16
Auto: Mx-5 NB

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Jur » 30 nov 2022, 17:34

DFJEF schreef: 30 nov 2022, 15:24 Okay, dan is de drempel laag genoeg om de vraag bij hen weg te leggen. Ben benieuwd, want volgens mij wordt het gros niet herkeurd.

Even snel 3 kentekenchecks gedaan op de 3 MX-5 (NA/NB) turbo's die te koop staan en ze staan allemaal nog keurig op het standaard vermogen....... :mrgreen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda ... ch-results

https://finnik.nl/kenteken/01plhb

https://finnik.nl/kenteken/xfsx17

https://finnik.nl/kenteken/15gftd
Dat is absoluut waar… snap het ook niet.
En ook weer wel… als je daar eenmaal heen gaat en ze zouden hem afkeuren heb je natuurlijk wel een issue. En je bent sowieso een kleine 1000 euro armer als je naar de testbaan in Lelystad moet.

Anyhow, ik heb gebeld met Peter van de Cabriohoeve en die zag geen enkele reden om er niet doorheen te komen. De topsnelheid wordt niet veel hoger, want begrenst door diff en bak. En met mijn hele EBC setup zou die daar zo door moeten komen. Enige is geluid en CO2, maar dat kan je van tevoren testen 👌. Ook Luca gaf aan dat het geen issue zou moeten zijn.

Plaatje bij het praatje?
Wilde een foto uploaden, maar begrijp dat je hier eerst je foto’s moet uploaden naar een ander platform?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brutus the Legend, Peter-Paul, vester86 en 49 gasten