bmw MS42 tuning (M52tub28)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door HSR » 27 feb 2022, 09:32

Heren,

Zijn er hier mensen met ervaring in het tunen van een MS42 computer? Ik heb een M52tub28 met de nodige hardware upgrades. Ik tune nu met een Amerikaanse partij op afstand en dit gaat goed. Resultaten zijn ook goed. Ik zou echter graag iemand dichter bij huis vinden voor een second opinion of een goede brainstorm sessie over wat er nog meer mogelijk is met het afstellen van voornamelijk de Vanos.


Het is inmiddels allemaal behoorlijk oud spul dus het is zo eenvoudig niet iemand te vinden die hier nog tijd in wil steken.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door EvdP » 27 feb 2022, 09:51


Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door Eric Z » 27 feb 2022, 10:47

Hoff Performance, zelf geen ervaringen mee maar schrijft hier op het forum wel eens wat over hun projectjes.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door jessedehaan » 27 feb 2022, 20:19

Een bmw vriend van mij heeft zijn M52TUB overgezet van MS42 naar MS43 en draait nu icm een M54B30 inlaat boven de 210pk. Onderin loopt ie veel soepeler door het electronische gaspedaal. Via PB/whatsapp wil hij vast eea toelichten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2022, 16:26

Wat ze met S50B32 en S54 Vanos systemen meestal doen is de inlaat nokkenas iets vervroegen. Dan bouw je wat sneller compressie op. Alleen moet je de onsteking dan wel weer wat terug zetten ivm sneller pingelen & het mengsel iets rijker zetten. Netto levert het vermogen op.

De reden dat BMW dat zelf niet zo afstelt is dat een motor tijdens zijn leven meestal wat meer compressie krijgt door koolstof afzettingen in de verbrandingskamers, maw het vermogen blijft constanter over zijn levensloop.

Voor tuning zou bijvoorbeeld Beek wel wat kunnen doen. Heb niet zo erg veel vertrouwen in de meeste tuningsbedrijven, ze rommelen wat met de AFR en dan heb je het meestal wel gehad. Dit soort vanos tuning moet je ook op een rollebank of motorenteststand doen eigenlijk dus het word al snel een kostbare zaak.

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door HSR » 02 mar 2022, 16:49

Klopt. Het wereldje van deze tuners wordt gedomineerd door beunhazen en dozenschuivers. In Nederland ben ik eigenlijk nog maar 2 bedrijven tegen gekomen waar ik blind zou durven aankloppen. Alleen doen zij geen MS42 want oude zooi. In de USA is de MS42/43 tuning nog best wel levendig vanwege de turbo en compressor ombouw.

Huidige procedure is overigens wel kien. Ik draai logs met Testo en Romraider met 2x een 02 sensor. Een PLX en een AEM en we kunnen nu behoorlijk fijnmazig afstemmen.

Idealiter boek ik inderdaad een keer een rollenbank voor een dag met een tuner die er verstand van heeft. Zoals het er nu uit ziet zal ik die Amerikanen moeten vragen een avondje langer op te blijven om remote te tunen op een rollenbank. Een alternatief is SGS tuning uit Duitsland maar die man is echt praktisch onbereikbaar, anders had ik al lang met hem de laatste 10% gepakt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2022, 17:12

Ik ga geen namen noemen maar ik heb wat laten doen bij een behoorlijk bekende tuner en dat kwam er op neer dat ik zelf de helft van die computer heb staan programmeren. Ze hebben er niet zo veel verstand van als ze zelf verkondigen LOL.

Het is ook net een beetje hoe je motor + modificaties reageren IMHO. Voor M52 motoren is zo ongeveer alles al uitgevonden dus als je ergens een basis tune vandaan hebt dan kom je al een heel eind, die laatste paar PK's op de rollebank worden dan wel erg kostbaar.

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: bmw MS42 tuning (M52tub28)

Bericht door HSR » 02 mar 2022, 21:58

Bert ///M3 schreef: 02 mar 2022, 17:12 Ik ga geen namen noemen maar ik heb wat laten doen bij een behoorlijk bekende tuner en dat kwam er op neer dat ik zelf de helft van die computer heb staan programmeren. Ze hebben er niet zo veel verstand van als ze zelf verkondigen LOL.

Het is ook net een beetje hoe je motor + modificaties reageren IMHO. Voor M52 motoren is zo ongeveer alles al uitgevonden dus als je ergens een basis tune vandaan hebt dan kom je al een heel eind, die laatste paar PK's op de rollebank worden dan wel erg kostbaar.
Volgens mij ken ik dat verhaal nog vaag van lang lang geleden. Zo was er ook die tovenaar uit Belgie die de meest wilde resultaten wist te boeken door de calibratie van zijn rollenbank aan te passen.

En wat je zegt over hoe de motor reageert op modificaties klopt. In de huidige tune hebben we best veel zitten experimenteren met de uitlaat Vanos. Aldus het gangbare wijken we met de huidige uitlaat vanos behoorlijk af waardoor vulgraad laag in de toeren niet super is. Staat tegenover dat de motor een stuk agressiever on-cam komt bij 3000 toeren en dat vind ik dan weer leuk rijden, een beetje spektakel.

En vlak nieuwe hardware ook niet uit. Zo heb ik ooit eens een brandstofpomp vervangen die kwa druk en flow gewoon binnen spec was. Nieuw el-cheapo Ridex pompje dr in om toch het e.e.a. uit te sluiten. Loopt die motor van stationair tot redline gewoon veel mooier, sneller en agressiever. Dat heeft me ook wel doen realiseren dat je al je randzaken eigenlijk nieuw moet hebben wil je serieus gaan tunen. Kost toch weer geld. Minder dan een S38B36 reviseren trouwens lol.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MVB en 40 gasten