Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Knot
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Ja, dat zou ik evt doen bij energie gelijkstaande teller dan idd.
Moet het nog zien met dat gas, voorlopig daalt er niks
Moet het nog zien met dat gas, voorlopig daalt er niks
- Martijn_bmw
Zolang die Oekraïne ellende blijft denk ik ook niet dat het gaat dalen 

- RS-Ron
Gisteren met de twee buren in het rijtje het dak van de garage opgemeten. Hebben nu 7 jaar de panelen op het dak liggen en die hebben we er ruimschoots uit. Aangezien buurman ook EV heeft besteld offerte aangevraagd om alle plekken waar zonnepanelen kunnen liggen vol te leggen. Op het dak van de woning kunnen er misschien nog 2- 4 bij, maar geen idee of die nog op de huidige omvormer kunnen worden aangesloten. Op dak van de garage is het even afwachten hoeveel er op passen. Geen idee of er wettelijke richtlijnen zijn mbt tot de afstand tot de rand van het dak. Zo niet mag het hele dak worden benut, het boeit me niet zoveel hoe het eruit ziet. Ben benieuwd naar de offerte en wat de verwachting is wat het meer op gaat leveren. Zit nu per jaar gemiddeld op 4100 - 4300 KwH.
Gr Ron
Gr Ron
-
Op een MPPT alleen dezelfde panelen plaatsen, mixen van verschillende panelen niet doen.RS-Ron schreef: 13 feb 2022, 11:09 maar geen idee of die nog op de huidige omvormer kunnen worden aangesloten
Als je nog een tracker leeg hebt zou je daar wel andere panelen op kunnen plaatsen, maar e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de capaciteit van de omvormer.
- Barend
- Auto: F20 m135i
Het jaaroverzicht is weer binnen;
Totaal 2348 kWh verbruikt
1061 kWh normaal tarief
1287 kWh daltarief
Totaal 2063 kWh opgewekt
1446 kWh normaal tarief
617 kWh daltarief
Netto snap ik geen fuck van die eindafrekeningen maar geloof dat stroom gebruik- vs opwekken mooi in balans is.
Gasverbruik voor een 365 dagen was 1085m3, ook vrij netjes volgens mij.
Totaal 2348 kWh verbruikt
1061 kWh normaal tarief
1287 kWh daltarief
Totaal 2063 kWh opgewekt
1446 kWh normaal tarief
617 kWh daltarief
Netto snap ik geen fuck van die eindafrekeningen maar geloof dat stroom gebruik- vs opwekken mooi in balans is.
Gasverbruik voor een 365 dagen was 1085m3, ook vrij netjes volgens mij.
- Knot
Ook al verbruik je onder de streep 0kwh blijft het vaag. Vaste kosten blijven, maar ook een hoop wat je bij hoofdstuk energie terug krijgt als vergoeding.
Ik heb er gewoon geen zin in het helemaal uit te zoeken die som.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat het kost om gas compleet af te sluiten en wat dat je scheelt in vaste kosten, dat is het eerste stuk al van je hogere stroom verbruik wat je daarmee pakt met electrische CV of warmtepomp.
En de leveranciers maar stroom opwekken met gas...
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat het kost om gas compleet af te sluiten en wat dat je scheelt in vaste kosten, dat is het eerste stuk al van je hogere stroom verbruik wat je daarmee pakt met electrische CV of warmtepomp.
- Barend
Je gas afsluiten kan gratis volgens de buren bij Tweakers.Knot schreef: 13 feb 2022, 11:49 Ook al verbruik je onder de streep 0kwh blijft het vaag. Vaste kosten blijven, maar ook een hoop wat je bij hoofdstuk energie terug krijgt als vergoeding.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Voor douchen kun je dan niet een doorstroomverwarmer pakken? Zit duitsland vol mee volgens mij, al is het in ons vakantiehuis niet de druk niet geweldigKnot schreef: 13 feb 2022, 11:49 Ook al verbruik je onder de streep 0kwh blijft het vaag. Vaste kosten blijven, maar ook een hoop wat je bij hoofdstuk energie terug krijgt als vergoeding.

- Jan Terwolde
Kom je er nog mee weg om een traditionele meter terug te laten draaien d.m.v. zonnepanelen?
- Knot
Waarom niet? Draait hier nog prima.
- Barend
Yes, dat gaat nog steeds. Gaat wel verdwijnen de komende jaren ergens ooit.Jan Terwolde schreef: 14 feb 2022, 09:29 Kom je er nog mee weg om een traditionele meter terug te laten draaien d.m.v. zonnepanelen?
- Jan Terwolde
Mooi dan is het goed dat ik die slimme meter afgehouden heb!
- Knot
Doordat er nu nog een ca 12% geen slimme meter heeft (las ik ergens) wordt het misschien een jaartje opgerekt en mogen we 2023 ook nog salderen.
Over die doorstroomverwarmer, zat ik ook aan te denken alleen bij een normale douchekop van 6 liter per minuut heb je al een 11kw ding nodig, dus 3fasen, dikke kabels naar zolder etc, wel altijd warm water, ding raakt niet leeg zoals een boiler en als ie uit staat is het ook uit.
Boiler minder kabels trekken en aansluitwerk maar raakt leeg, is nooit groot genoeg en al die uren dat ie het water warm staat te houden best flink verbruik op jaarbasis. Enige voordeel is dat je m met eigen (PV) power opwarmt overdag, die doorstroomverwarmer a 11kw hebben de meeste huishuidens niet dekkend met hun 2 tot 5kwh opstellinkje.
Een hoop gedoe, gereken en gerommel en de marge terwijl we een land zijn met een van de betere (zo niet beste) gasinfrastructuren. Gas is een schone brandstof dus waarom al die moeite? Enige struikelpunt is als het echt op raakt, of zoals nu dreigende inval/oorlog met leverings tekorten.
https://tweakers.net/nieuws/193188/nede ... w-uit.html
Over die doorstroomverwarmer, zat ik ook aan te denken alleen bij een normale douchekop van 6 liter per minuut heb je al een 11kw ding nodig, dus 3fasen, dikke kabels naar zolder etc, wel altijd warm water, ding raakt niet leeg zoals een boiler en als ie uit staat is het ook uit.
Boiler minder kabels trekken en aansluitwerk maar raakt leeg, is nooit groot genoeg en al die uren dat ie het water warm staat te houden best flink verbruik op jaarbasis. Enige voordeel is dat je m met eigen (PV) power opwarmt overdag, die doorstroomverwarmer a 11kw hebben de meeste huishuidens niet dekkend met hun 2 tot 5kwh opstellinkje.
Een hoop gedoe, gereken en gerommel en de marge terwijl we een land zijn met een van de betere (zo niet beste) gasinfrastructuren. Gas is een schone brandstof dus waarom al die moeite? Enige struikelpunt is als het echt op raakt, of zoals nu dreigende inval/oorlog met leverings tekorten.
https://tweakers.net/nieuws/193188/nede ... w-uit.html
- Knot
Als een 100 liter boiler van 2400W er 2u10min over doet om weer op te warmen ben je ook 5kwh verder. Die 15 min die je dan kunt douchen als je een niet te onzuinige douchekop hebt zou je anders 0,6kuub gas verbruiken.
https://www.boilergarant.nl/p/100l-smar ... -resultaat
Bij de oude bedragen 5x22ct = € 1,10 en aan gas 0,6x0,78 = € 0,47
Bij nieuwe tarieven 5x40ct = € 2,00 en gas 0,6x1,82 = € 1,09
Heb je zo'n huge ding hangen en gaat nog leeg ook. Enkel als je al een overschot aan PV teruglevering hebt loont het anders blijft het nog steeds gas onder de streep.
Zie het nu al gebeuren als dochter en zoon een paar jaar ouder zijn en elkaar's water opgemaakt hebben, een groot drama in huis elke dag!
Bij mij is het simpel, projecteer het benodigde wattage wat nodig is om bij te warmen op je telefoon in de badkamer en ik ben ruim binnen 5 min klaar, incl haren gewassen
https://www.boilergarant.nl/p/100l-smar ... -resultaat
Bij de oude bedragen 5x22ct = € 1,10 en aan gas 0,6x0,78 = € 0,47
Bij nieuwe tarieven 5x40ct = € 2,00 en gas 0,6x1,82 = € 1,09
Heb je zo'n huge ding hangen en gaat nog leeg ook. Enkel als je al een overschot aan PV teruglevering hebt loont het anders blijft het nog steeds gas onder de streep.
Zie het nu al gebeuren als dochter en zoon een paar jaar ouder zijn en elkaar's water opgemaakt hebben, een groot drama in huis elke dag!

Bij mij is het simpel, projecteer het benodigde wattage wat nodig is om bij te warmen op je telefoon in de badkamer en ik ben ruim binnen 5 min klaar, incl haren gewassen

- Jan Terwolde
Ik dacht dat windmolens tot op heden zo goed als niet uit kunnen qua aanschaf en opbrengst in de levensduur van die dingen.JP schreef: 11 feb 2022, 12:18 Zonnepanelen zijn achterhaald…
https://www.makersvanmorgen.com/spannin ... dmolenmuur
Spanning uit je schutting: de ‘windmolenmuur’
Windturbines leveren schone energie, maar zijn zelden mooi om te zien. Dat inspireerde de Amerikaanse designer Joe Doucet tot een meer bescheiden, elegantere oplossing: de ‘windmolenmuur’.
Doucet ontwierp verschillende varianten, stuk voor stuk speels en hypnotiserend om te zien. Vormgeving stond bovenaan voor Doucet, meer dan keihard rendement: “Ik geloof dat design een grote rol kan spelen in innovatie en probleemoplossing.” Hij ziet zijn muren als onderdeel van het dagelijks leven, mooi genoeg voor toepassing rond huis of kantoor. Volgens eigen zeggen zijn de rotorbladen nagenoeg stil en veilig voor kinderhandjes.
Genoeg voor 1 huishouden?
Elke as in de ‘windmolenmuren’ van Doucet is voorzien van kleine turbines. Volgens de bedenker kunnen ze theoretisch zo’n 240 kWh per dag opleveren – ruwweg het maandverbruik van een gemiddeld Nederlands huishouden. Deze cijfers zijn echter gebaseerd op ideale omstandigheden
Verder wordt je toch hondsdol als je die schaduw in je gezichtsveld hebt zitten

- Knot
Zo'n ding moet je ook als een grote tuin hebt ergens achterin 2 stuk plaatsen, als "design" en lekker laten opwekken.
Misschien kun je er wel schapen mee hypnotiseren.
Misschien kun je er wel schapen mee hypnotiseren.
-
Guru's - met de EV die niet meer weg gaat hebben we toch maar het plan opgevat om ons huis te verminken met zonnepanelen. Nog altijd beter dan die gruwelijke maand en jaar afschriften.
Vraag is: is het al nuttig om meteen batterijen bij te nemen voor opslag? Saldering gaat een keer uit toch, dus beter er dan nu maar meteen rekening mee te houden?
Vraag is: is het al nuttig om meteen batterijen bij te nemen voor opslag? Saldering gaat een keer uit toch, dus beter er dan nu maar meteen rekening mee te houden?
- Knot
Is nog niet rendabel nu, eerst nog 2 jaar salderen, dan kan de prijs van een thuisaccu verder zakken (hopelijk) en zullen we het omslagpunt kunnen bereiken met een redelijke terugverdientijd, nu is dat zeker niet het geval, staat op 20 jaar ofzo.
- Jan Terwolde
Net meerdere offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Zit op 3600kw per jaar verbruik ongeveer (incl zwembadverwarming).
Beter de panelen op dat verbruik afstemmen of zouden jullie juist overcapaciteit doen (of evt alleen in de avond/westzijde)? Ik zou met mijn oost/west dak wel van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat genoeg stroom kunnen hebben bij overcapaciteit ook na salderen. Maar de andere zijde is dat je het wel veel sneller terug verdiend met de saldering als je installatie niet te duur is..
Elektrische auto gaat er de eerstkomende tijd niet komen, Warmtepomp is denk ik ook niet echt een makkelijke optie voor ons oude huis. Verbruik zou ook minder kunnen worden als we minder thuiswerken en minder het zwembad verwarmen omdat we in de vakanties vaak in Duitsland zijn.
Beter de panelen op dat verbruik afstemmen of zouden jullie juist overcapaciteit doen (of evt alleen in de avond/westzijde)? Ik zou met mijn oost/west dak wel van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat genoeg stroom kunnen hebben bij overcapaciteit ook na salderen. Maar de andere zijde is dat je het wel veel sneller terug verdiend met de saldering als je installatie niet te duur is..
Elektrische auto gaat er de eerstkomende tijd niet komen, Warmtepomp is denk ik ook niet echt een makkelijke optie voor ons oude huis. Verbruik zou ook minder kunnen worden als we minder thuiswerken en minder het zwembad verwarmen omdat we in de vakanties vaak in Duitsland zijn.
- Knot
Juist ook op oost leggen voor over 2 jaar straks, verdeling maken die het best past bij je verbruik, dus denk het merendeel op het westen bij jou.
Ze moeten toch het dak op dus beter een paar panelen extra leggen dan dat ze straks een 2e keer moeten komen met het busje en de stijger (zeg ik). Zou willen dat ik een groter dak had dan zou ik er 20 leggen ipv de 9 die we nu maar kwijt konden.
Ze moeten toch het dak op dus beter een paar panelen extra leggen dan dat ze straks een 2e keer moeten komen met het busje en de stijger (zeg ik). Zou willen dat ik een groter dak had dan zou ik er 20 leggen ipv de 9 die we nu maar kwijt konden.
- Jan Terwolde
De adviezen liggen flink uit elkaar , veel met panelen aan de west en oostkant. 1 met deel op west en deel op platte dak.
Ook zegt de 1 één dat een nieuwe meterkast is en de ander zegt nee die is prima
En een hoop van die stomme kreten als van dat je 100,- per maand bespaard, terwijl je 65,- aan stroom(variabele deel excl korting op belasting) betaald per maand. En dat met 100kwh per jaar meer aan opbrengst theoretisch.

En een hoop van die stomme kreten als van dat je 100,- per maand bespaard, terwijl je 65,- aan stroom(variabele deel excl korting op belasting) betaald per maand. En dat met 100kwh per jaar meer aan opbrengst theoretisch.
Laatst gewijzigd door Jan Terwolde op 16 feb 2022, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Terwolde
Maar met 20 dan ben je alleen voor die 12 cent per kwh aan het leveren toch? Of meer voor een altijd volle accu wanneer die ooit komt.Knot schreef: 16 feb 2022, 12:11 Juist ook op oost leggen voor over 2 jaar straks, verdeling maken die het best past bij je verbruik, dus denk het merendeel op het westen bij jou.
- Jan Terwolde
Komen jullie gemiddeld qua kwh's een beetje boven de proefberekeningen uit trouwens?
- Fabian
Herkenbaar! Had ik ook bij diverse partijen. Proberen zelf tot een weloverwogen keuze te komen, je even goed inlezenJan Terwolde schreef: 16 feb 2022, 16:19 De adviezen liggen flink uit elkaar , veel met panelen aan de west en oostkant. 1 met deel op west en deel op platte dak.

Ik had in mn 1e jaar exact de opgave behaald, dus zal er eens onder en boven kunnen zitten, maar lijkt wel redelijk te kloppen.
- Knot
Meestal wel, 30gr zuid opstelling, 2800kwp en 2 jaar 2950 geleverd en alleen vorig jaar 2750