Saxo out, Giulia in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Fedmas » 07 feb 2022, 13:52

Jan Terwolde schreef: 07 feb 2022, 12:51 Gaaf ding zeg! Denk dat een kooitje wel een goede investering is met een dergelijke auto en de afwezigheid van een veilige basis haha, helemaal als je ooit nog wel het circuit op wil.
Dit. Ik zou een kooi nemen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Philipoo » 07 feb 2022, 14:24

Gaaf man! Nog een giulia op DF!

Wie heeft de motor gebouwd? 147pk is niet heel veel voor een 2.0 met die specs!

Ik heb airboxen ontwikkeld voor 105'jes, waarbij we met de eerste test 8pk pakten op een standaard 2 liter dat 145pk leverde.

Mocht je meer info willen, ik werk al sinds m'n 17e aan oude alfa'tjes, just let me know! :)

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door maxn » 07 feb 2022, 14:52

Fedmas schreef: 07 feb 2022, 13:52 Dit. Ik zou een kooi nemen.
Ik ga eens kijken naar de opties, is inderdaad geen slecht idee voor de veiligheid.
Philipoo schreef: 07 feb 2022, 14:24 Gaaf man! Nog een giulia op DF!

Wie heeft de motor gebouwd? 147pk is niet heel veel voor een 2.0 met die specs!

Ik heb airboxen ontwikkeld voor 105'jes, waarbij we met de eerste test 8pk pakten op een standaard 2 liter dat 145pk leverde.

Mocht je meer info willen, ik werk al sinds m'n 17e aan oude alfa'tjes, just let me know! :)
Volgens mij heb ik je vader een tijdje geleden ontmoet! De Giulia stond toen bij mijn ouders voor de deur en hij kwam toevallig langsgereden met zijn Giulia (prachige auto trouwens), toen ik het geluid hoorde kwam ik natuurlijk naar buiten en heb hem toen even gesproken. Ik zag de squadra-achtige airbox in zijn auto (die ik ook in jouw draadje zag én vanochtend op facebook haha) en hij vertelde inderdaad dat zijn zoon bezig was ze te ontwikkelen. Heel erg toevallig allemaal, volgens mij wonen ze bij elkaar in de buurt, bij het hertenkamp je kent het vast ;)

147pk is inderdaad niet heel veel van wat ik ook op alfabb heb gelezen bij mensen met soortgelijke specs. De motor is gebouwd bij Arese (Eric Violier) door Igor Maas. Los op de testbank heeft het blok 157 pk gedraaid met een andere uitlaat. Alleen een verschil in diameter na het spruitstuk geloof ik.

Ik heb nu het standaard luchtfilter erop zitten met uitgezaagd binnenwerk, ik hoor verschillende verhalen hierover, maar ben heel benieuwd waar ik nog wat kan winnen. Ik ben het zelf nog allemaal aan het verkennen, dus hoor het graag als je nog suggesties hebt!

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door RS-Ron » 07 feb 2022, 15:27

Een Giulia is natuurlijk altijd goed ! 147 PK aan de wielen is helemaal niet verkeerd en voor net aan 1000kg ook genoeg om vlot met de auto te rijden. Een klassieke Giulia is niet de auto om de huidige turbo motoren van 300+ PK even te plagen, dat gaat veel meer om de beleving. Staat de Juul droog gestald ? Dan zal het met de roest niet heel hard gaan. Staat ie buiten en 1x per maand in de wasbox en dus zeiknat met 10 graden in vochtig weer……. ? Dan hoor je hem zo’n beetje ontbinden….

Gr Ron

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Philipoo » 07 feb 2022, 15:28

maxn schreef: 07 feb 2022, 14:52 Volgens mij heb ik je vader een tijdje geleden ontmoet! De Giulia stond toen bij mijn ouders voor de deur en hij kwam toevallig langsgereden met zijn Giulia (prachige auto trouwens), toen ik het geluid hoorde kwam ik natuurlijk naar buiten en heb hem toen even gesproken. Ik zag de squadra-achtige airbox in zijn auto (die ik ook in jouw draadje zag én vanochtend op facebook haha) en hij vertelde inderdaad dat zijn zoon bezig was ze te ontwikkelen. Heel erg toevallig allemaal, volgens mij wonen ze bij elkaar in de buurt, bij het hertenkamp je kent het vast ;)

147pk is inderdaad niet heel veel van wat ik ook op alfabb heb gelezen bij mensen met soortgelijke specs. De motor is gebouwd bij Arese (Eric Violier) door Igor Maas. Los op de testbank heeft het blok 157 pk gedraaid met een andere uitlaat. Alleen een verschil in diameter na het spruitstuk geloof ik.

Ik heb nu het standaard luchtfilter erop zitten met uitgezaagd binnenwerk, ik hoor verschillende verhalen hierover, maar ben heel benieuwd waar ik nog wat kan winnen. Ik ben het zelf nog allemaal aan het verkennen, dus hoor het graag als je nog suggesties hebt!
Grappig, dat moet inderdaad mijn pa geweest zijn dan! Hij heeft het eerste prototype in zijn auto, eindresultaat is nog een heel stuk mooier geworden!

Ik zou qua specs met deze motor ook meer richting 160 of 170 pk verwachten. Stock luchtfilter doet (gek genoeg) opengezaagd net zo veel als helemaal stock. Geen luchtfilter op standaard filterhuis geeft je íets aan vermogenswinst (2-3 pk ofzo), ongeveer hetzelfde als "sportfilters". Onze airbox telt daar ongeveer 8-12pk bij op, afhankelijk van je carbs, nokkenassen, motor specs etc. Ik hoop op de mijne met andere ontsteking en airbox zo'n 15pk te halen!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Philipoo » 07 feb 2022, 15:30

RS-Ron schreef: 07 feb 2022, 15:27 Een Giulia is natuurlijk altijd goed ! 147 PK aan de wielen is helemaal niet verkeerd en voor net aan 1000kg ook genoeg om vlot met de auto te rijden. Een klassieke Giulia is niet de auto om de huidige turbo motoren van 300+ PK even te plagen, dat gaat veel meer om de beleving. Staat de Juul droog gestald ? Dan zal het met de roest niet heel hard gaan. Staat ie buiten en 1x per maand in de wasbox en dus zeiknat met 10 graden in vochtig weer……. ? Dan hoor je hem zo’n beetje ontbinden….

Gr Ron
Als ik het zo zie staat die bij speedcentre op de bank, dan zal het wel vermogen gemeten aan de motor zijn, niet op de wielen!

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door RS-Ron » 07 feb 2022, 15:37

Dat zou ook kunnen hoor, geen idee.

Gr Ron

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door TLRS » 07 feb 2022, 15:40

Mooi verhaal en prachtig rijijzer :df:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door JP » 07 feb 2022, 15:45

Martijn M schreef: 07 feb 2022, 12:49 Tof die Alfa! Hou de glimmende kant maar boven bij deze :tooth:
Hebben die een glimmende kant :hmmm:

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door maxn » 07 feb 2022, 16:32

Martijn M schreef: 07 feb 2022, 12:49 Tof die Alfa! Hou de glimmende kant maar boven bij deze :tooth:
Au.. Gaat zeker niet nog een keer gebeuren :sealed:
Philipoo schreef: 07 feb 2022, 15:28
Grappig, dat moet inderdaad mijn pa geweest zijn dan! Hij heeft het eerste prototype in zijn auto, eindresultaat is nog een heel stuk mooier geworden!

Ik zou qua specs met deze motor ook meer richting 160 of 170 pk verwachten. Stock luchtfilter doet (gek genoeg) opengezaagd net zo veel als helemaal stock. Geen luchtfilter op standaard filterhuis geeft je íets aan vermogenswinst (2-3 pk ofzo), ongeveer hetzelfde als "sportfilters". Onze airbox telt daar ongeveer 8-12pk bij op, afhankelijk van je carbs, nokkenassen, motor specs etc. Ik hoop op de mijne met andere ontsteking en airbox zo'n 15pk te halen!

Wil al langere tijd een ander filter, pipercross oid met kelken, al is het alleen al voor het geluid. Ik dacht juist dat een helemaal open filter nadelig kon werken ivm warme lucht van de motor. Goed om te horen dat dat in jouw ervaring dus niet zo is! Ik lees verschillende verhalen over het opnieuw moeten laten afstellen als je het filter verandert, wat is jouw ervaring hiermee?
Heb je ergens meer foto's/info van je nieuwe airbox? Ben het afgelopen jaar veel bezig geweest met carbon fiber lamineren (formula student) dus ben benieuwd te zien hoe jullie dat aangepakt hebben. Heb eerder wel soortgelijke vormen gemaakt en dat luisterde altijd erg nauw met uit de mal halen.
RS-Ron schreef: 07 feb 2022, 15:27 Een Giulia is natuurlijk altijd goed ! 147 PK aan de wielen is helemaal niet verkeerd en voor net aan 1000kg ook genoeg om vlot met de auto te rijden. Een klassieke Giulia is niet de auto om de huidige turbo motoren van 300+ PK even te plagen, dat gaat veel meer om de beleving. Staat de Juul droog gestald ? Dan zal het met de roest niet heel hard gaan. Staat ie buiten en 1x per maand in de wasbox en dus zeiknat met 10 graden in vochtig weer……. ? Dan hoor je hem zo’n beetje ontbinden….

Gr Ron
Ik ben al zeker blij met hoe de auto nu rijdt en loopt! Heb inmiddels wat andere 2 liter giulia's gereden (met minder werk aan het blok) en die voelden minder rap, dus verschil is er zeker. Waarschijnlijk ook door het koppel onderin. Vind het verder leuk om te kijken of er nog wat te behalen valt, hoeft niet de snelste giulia op de weg te zijn. Gaat inderdaad meer om de beleving dan het vermogen.
Staat wel altijd droog in een stalling! Deze winter ook niet zoveel mee gereden, ik vind roest niet zo erg, maar het hoeft ook niet meer te worden.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door RS-Ron » 07 feb 2022, 19:50

Hier reed ik met open kelken, geluid helpt met de beleving……

[Vimeo] https://vimeo.com/222108893[/Vimeo]

Gr Ron

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door jos_br » 07 feb 2022, 21:34

Gaaf zo'n ommezwaai! En zo te zien voor deze leeftijd auto in een dusdanige staat dat niet meteen een complete restauratie nodig is.

Jos.

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door maxn » 08 feb 2022, 10:53

RS-Ron schreef: 07 feb 2022, 19:50 Hier reed ik met open kelken, geluid helpt met de beleving……

[Vimeo] https://vimeo.com/222108893[/Vimeo]

Gr Ron
Klinkt geweldig inderdaad! Zal niet lang meer duren voor mij haha
jos_br schreef: 07 feb 2022, 21:34 Gaaf zo'n ommezwaai! En zo te zien voor deze leeftijd auto in een dusdanige staat dat niet meteen een complete restauratie nodig is.

Jos.
Bedankt! En klopt, dat was voor mij ook wel een must, wilde hem gelijk kunnen gebruiken. :blink:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Eeuwe » 08 feb 2022, 13:06

Wow gaaf man, serieus heel wat anders dan de Saxo!

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Saxo out, Giulia in

Bericht door Dimitri » 09 feb 2022, 08:01

Prachtige auto! Heel veel plezier ermee. En hou ons op de hoogte, leuk om over te lezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Joost H. en 19 gasten