Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

Bericht door Turbo » 19 jan 2022, 02:04

Hybride wagens maken hun intrede in het WRC-kampioenschap tijdens Rally van Monte Carlo :

https://www.gva.be/cnt/dmf20220118_96477806
Met de Rally van Monte Carlo (20-23 januari) treedt de rallysport een nieuw tijdperk in. Toch voor wat betreft de topteams Toyota, Hyundai en M-Sport. Zij brengen voortaan hybridewagens aan de start die niet langer als WRC beschouwd worden, maar als Rally1.
Belga

Bron: BELGA Gisteren om 18:52

Net zoals de hybridewagens aan een opmars bezig zijn in het dagelijkse leven, zetten de drie merken nu ook in op hybridewagens in het WK rally. Hyundai, Toyota en Ford brengen een wagen aan de start die uitgerust is met een elektrische motor van 100 kW met dezelfde 1,6-liter turbobenzinemotor die sinds 2017 de wagens aandrijft.

De batterijen worden ‘s nachts opgeladen. ‘s Ochtends wordt de elektromotor geactiveerd en verlaten de rijders geruisloos de assistentiezone. Op weg naar een klassementsrit wordt deels op elektriciteit, deels op basis van benzine gereden.
In dorps- en stadskernen wordt de elektromotor ingeschakeld. In de volledig elektrische modus, hebben de Rally1-auto’s tot 10 km volledig elektrische actieradius.
Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Wanneer een dorp of stad verlaten wordt, komt de benzinemotor weer tot leven.
Telkens wanneer de rijder remt of de wagen laat uitrollen, wordt het accupakket geladen en recupereert het hybridesysteem energie.

Wanneer de lichten bij de start op groen springen, kan de rijder beschikken over de 100 kW elektromotor van 134 pk én de 380 pk van de turbomotor
. Deze Stage Start Mode is beschikbaar voor een maximum van 10 seconden of totdat de bestuurder het gaspedaal loslaat of het rempedaal voor de eerste keer intrapt.
Tijdens de klassementsrit is het aan de rijder om de elektrische energie die is opgeslagen in de accu zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

In de Stage Mode wordt energie gebruikt bij het accelereren en hersteld bij het remmen.
Om de hybride boost weer te kunnen gebruiken, moet de rijder voldoende regeneratie-energie ontwikkelen door te remmen.
De terugwinning door remmen is beperkt tot 30 kW, ongeacht hoe hard er geremd wordt. Het beschikbare vermogen bij acceleratie is 100kW.
Dus over de lengte van een etappe zal de batterij leeg raken. Wanneer een wagen finisht en tot stilstand komt, begint het hele proces opnieuw.
Naast het terugwinnen van energie op de weg, kan de batterij worden opgeladen door een stekkervoeding in het servicepark. Opladen van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 20 minuten.

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

Bericht door Turbo » 19 jan 2022, 02:10

Ford Puma Hybrid Rally1 heeft 500pk en AWD :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-pum ... wd-2970440


https://www.youtube.com/watch?v=hdoVcCdNYGU




500pk sterke GR Yaris nu ook een dingetje :

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

https://www.autoblog.nl/nieuws/500-pk-s ... je-2970771


Helaas is de link met de straatversies bijna onbestaande want het zijn eigenlijk een soort silhouette-rallywagens met buizenchassis ....

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

Bericht door Mark 320iS » 19 jan 2022, 10:38

Schijnt dat ze al met al weer een klap sneller zijn geworden dan de oude auto's. Ik vind het een geweldige sport, het is alleen zo vreselijk jammer dat je het nergens op het open net fatsoenlijk kan volgen. Als je wat zaken live wilt kijken zit je vast aan een WRC+ abonnement en dat is me dan weer een stap te ver.

Ybo
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 okt 2008, 13:37
Auto: G21 / E46

Re: Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

Bericht door Ybo » 24 jan 2022, 12:59

Ik ben een lang weekend in Zuid Frankrijk wezen gluren naar deze apparaten. Iets wat ik altijd al een keertje wilde, dus mooie roadtrip van gemaakt. Kan bevestigen dat ze redelijk vlot zijn, die hybrides. :-) Leuk ook om als F1 fan een keer bij WRC te zijn geweest, veel toegankelijker en je hebt gelijk een soort puzzelrit om op de mooiste plekjes te kunnen staan. Machtig weekend!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rally1 : Hybride wagens in WRC-kampioenschap

Bericht door Martijn_bmw » 24 jan 2022, 13:02

Ybo schreef: 24 jan 2022, 12:59 Ik ben een lang weekend in Zuid Frankrijk wezen gluren naar deze apparaten. Iets wat ik altijd al een keertje wilde, dus mooie roadtrip van gemaakt. Kan bevestigen dat ze redelijk vlot zijn, die hybrides. :-) Leuk ook om als F1 fan een keer bij WRC te zijn geweest, veel toegankelijker en je hebt gelijk een soort puzzelrit om op de mooiste plekjes te kunnen staan. Machtig weekend!
Dit herken ik ook al van de NL/BE/DE rally's waar ik regelmatig ging kijken voor Corona.
idd laagdrempelig, overal kunnen kijken op de service en tussentijds leuke puzzelrit om met kaart naar de verschillende uitkijk plekken langs de proeven te gaan. Kan niet wachten weer te gaan :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten