Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Joy » 11 jan 2022, 22:45

Ok thanks, dat zal ik voortaan gebruiken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2022, 05:46

Elise schreef: 11 jan 2022, 22:34
Joy schreef: 11 jan 2022, 21:48 Ik had vandaag met 14 panelen (370Wp) 6,2 kWh opbrengst. Ons huis zit een beetje in de schaduw van de buren en de panelen zitten op de aanbouw (niet het meest hoge punt van het huis). Je ziet op de curve duidelijk wanneer de zon achter het dak van de buren komt. Hopelijk is dat in het hoogseizoen beter doordat de zon niet zo laag aan de horizon blijft staan.

Mochten er nog mensen met dit soort aantallen panelen af en toe wat cijfers delen dan zou ik dat wel interessant vinden.
Kwh/Kwp en je kunt met iedereen vergelijken, ongeacht het aantal panelen :wink:

Dus 6,2 Kwh / 5,18 Kwp ==> 1,20 Kwh / Kwp
Ik had vandaag 0,73 Kwh / Kwp
Hoe kan je eigenlijk die kwp achterhalen? Bij mij lag bij aankoop het spul al op het dak dus weet het nu niet…

Elise
Berichten: 7324
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 12 jan 2022, 07:12

Dan wordt het gokken ;-)
Hoeveel panelen heb je, hoeveel kwh haal je over een geheel jaar, wat voor omvormer heb je etc.etc.
Proberen daar een logisch sommetje van te maken en de uitkomst daarvan proberen te vergelijken met mensen uit de buurt via pvoutput.org

Zo zou ik het doen :wink:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 12 jan 2022, 09:51

Joy schreef: 11 jan 2022, 21:48 Ik had vandaag met 14 panelen (370Wp) 6,2 kWh opbrengst. Ons huis zit een beetje in de schaduw van de buren en de panelen zitten op de aanbouw (niet het meest hoge punt van het huis). Je ziet op de curve duidelijk wanneer de zon achter het dak van de buren komt. Hopelijk is dat in het hoogseizoen beter doordat de zon niet zo laag aan de horizon blijft staan.

Mochten er nog mensen met dit soort aantallen panelen af en toe wat cijfers delen dan zou ik dat wel interessant vinden.
Hellingshoek en windrichting zijn uiteraard ook van invloed op de opbrengst.
Het is inderdaad eerlijker om een vergelijking te maken zoals Elise stelt. Mocht je buiten DF nog wat willen vergelijken dan zou je eens hier kunnen kijken want daar zitten nogal wat freaks :D

Gisteren was een dag waarbij bewolking en zon wel heel erg lokaal verdeeld waren over het land wat grote verschillen tot gevolg heeft. Hier was het redelijk zonnig en kwam daardoor gisteren op 23,8 kWh wat met mijn installatie neerkomt op 1,72 kWh/kWp.

Elise
Berichten: 7324
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 12 jan 2022, 14:29

Elise schreef: 11 jan 2022, 22:34 Dus 6,2 Kwh / 5,18 Kwp ==> 1,20 Kwh / Kwp
Ik had vandaag 0,73 Kwh / Kwp
Paskal schreef: 12 jan 2022, 09:51 1,72 kWh/kWp.
Het is wel duidelijk waar gisteren de zon scheen :lol:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 14 jan 2022, 10:14

Het lijkt erop dat de afbouw van de salderingsregeling weer een jaar op gaat schuiven omdat 1 januari 2023 niet haalbaar lijkt zoals hier te lezen is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 jan 2022, 10:28

Goed dat ik die slimme meter nog niet heb laten plaatsen, hoe minder info ze hebben hoe beter!

"Op dit moment heeft ruim 89 procent van de kleinverbruikers al een geschikte meetinrichting. De overige kleinverbruikers krijgen vanaf begin 2021 door de netbeheerders een geschikte meetinrichting aangeboden, op dit moment is de kleinverbruiker niet verplicht deze meter te accepteren. Het directoraat-generaal hierover: ‘Slechts circa 20 procent van de aangeschreven kleinverbruikers gaat dan ook maar in op het aanbod tot meterwissel. Na inwerkingtreding van de wet krijgt de netbeheerder 2 jaar de tijd om een geschikte meetinrichting aan te bieden, waarbij de kleinverbruiker wél verplicht is deze te accepteren. Omdat er 2 jaar nodig is om alle kleinverbruikers die nu nog niet in het bezit zijn van een geschikte meter deze aan te bieden, zal een deel van de kleinverbruikers op de (voorgenomen) startdatum van de afbouw van de salderingsregeling nog niet in het bezit zijn van een geschikte meetinrichting. Naar verwachting zal daarom een deel van de kleinverbruikers na de startdatum van de afbouw nog kunnen salderen, totdat ook zij een geschikte meetinrichting hebben gekregen. Om deze groep zo klein mogelijk te houden, is spoedige inwerkingtreding wenselijk.’"

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 jan 2022, 11:23

"In België betaal je een variabel tarief voor elektriciteit, dat afhankelijk is van de maximale afname in een kwartier. Het hoogste kwartiervermogen dat je in een maand hebt verbruikt, is je piekvermogen. Aan het einde van het jaar kijkt de regulator naar het gemiddelde van je hoogste pieken van iedere maand en dat bepaalt het capaciteitstarief."

Da's trouwens irritant....maar ook leerzaam als de saldering eraf is, moet je plannen dat je eerst de waterkoker aanzet 2 min en daarna de vaatwasser pas anders zit je piek zomaar 1kw hoger.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 jan 2022, 11:38

https://tweakers.net/reviews/9306/4/wan ... rheid.html

Leuk om te leven (je moet wel een tweakers login hebben). Ben benieuwd wanneer er naast de Hyundai en Kia nog meer EV's komen die ook aan het huis terug kunnen leveren en uiteraard meer bidirectionele omvormers. Als het goed is hebben we nog 2 jaar maar zou fijn zijn als de eerste 9% saldering eraf gaat om dan een oplossing te hebben, liever op straat dan in de meterkast.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door KoenM » 14 jan 2022, 11:40

Zo werkt het vaak ook bij datacenters. Dat je betaalt voor de hoogste capaciteit in een maand. Als je dus even een update/back-up draait schiet je gebruik dus even omhoog en gaat de kassa rinkelen ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 jan 2022, 21:24

Afbeelding

Maar goed dat we die regel in NL (nog) niet hebben :tooth:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 14 jan 2022, 22:28

Zodra bouw van de loods hier is afgerond wil ik één dakvlak (perfect op zuid, geen schaduw) vol leggen met zonnepanelen. Ik heb een beetje zitten puzzelen en grote 480wp panelen passen er heel mooi op, er blijft dan naar de dakranden voldoende ruimte over om te voldoen aan de voorschriften.
panelen.jpg
panelen.jpg (128.2 KiB) 1153 keer bekeken
Hebben dergelijke grote panelen noemenswaardige nadelen? Voor de afmetingen heb ik nu die van Hyundai 480WP HiE-S480VI408C Percium panelen gebruikt (2056 × 1140 × 35mm).

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 jan 2022, 22:39

Die grote industrie panelen zijn prima, makkelijker monteren dan meer kleine en 7,7kWp is ook niet verkeerd hoor, ga je 6500w draaien bij 85% rendement.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2022, 07:35

Ziet er mooi strak uit zo een heel dak vol! :)

Elise
Berichten: 7324
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 jan 2022, 08:17

RJK schreef: 14 jan 2022, 22:28 Hebben dergelijke grote panelen noemenswaardige nadelen? Voor de afmetingen heb ik nu die van Hyundai 480WP HiE-S480VI408C Percium panelen gebruikt (2056 × 1140 × 35mm).
Ik zou gewoon de panelen kiezen die het beste op het dak passen, uiteindelijk bestaat ieder paneel weer uit losse cellen (standaard paneel heeft er 60) en bij die grote panelen zitten er meer cellen in.

Ieder merk heeft zo weer haar eigen panelen met eigen afmetingen, Canadian Solar zijn bijvoorbeeld 2108 X 1048 X 35 mm
https://www.solar-bouwmarkt.nl/canadian ... erc-s.html

Zit er over te denken om hier in de tuin ook een lariks kapschuur neer te zetten van 4x9 of zo en het dak van zonnepanelen te maken. Dit in combinatie met een warmtepomp, want voor normaal verbruik ben ik al dekkend met de zonnepanelen.
De huidige energieprijzen liegen er niet om :crazy:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door ErikS » 15 jan 2022, 09:36

Knot schreef: 14 jan 2022, 22:39 Die grote industrie panelen zijn prima, makkelijker monteren dan meer kleine en 7,7kWp is ook niet verkeerd hoor, ga je 6500w draaien bij 85% rendement.
Vol op het zuiden zonder schaduw wel wat meer.
Al mijn panelen op het huis draaien boven wat ze maximaal zouden moeten kunnen. :tooth:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 15 jan 2022, 10:29

Thx voor de antwoorden. Grote panelen it-is. De Hyundai panelen passen het mooist, er zit 25 jaar garantie op dus dat is ook wel in orde lijkt mij. Aankomende week kabels in de grond leggen, de week erna wordt de loods opgebouwd, zin in!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 15 jan 2022, 21:12

ErikS schreef: 15 jan 2022, 09:36
Knot schreef: 14 jan 2022, 22:39 Die grote industrie panelen zijn prima, makkelijker monteren dan meer kleine en 7,7kWp is ook niet verkeerd hoor, ga je 6500w draaien bij 85% rendement.
Vol op het zuiden zonder schaduw wel wat meer.
Al mijn panelen op het huis draaien boven wat ze maximaal zouden moeten kunnen. :tooth:
Hoef je niet eens vol voor op het Zuiden te liggen. Hier liggen ze op Zuid-Westen en halen ze ook netjes 100% de kWp-waardes dus geen idee waar Knot die 85% op baseert.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 jan 2022, 21:28

Maximale wattage. Per jaar haal ik 2900kwh met mijn 2790kwp maar hij zal nooit 9x310 op de omvormer afleveren.

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Rolf205 » 17 jan 2022, 12:02

Elise schreef: 15 jan 2022, 08:17
Zit er over te denken om hier in de tuin ook een lariks kapschuur neer te zetten van 4x9 of zo en het dak van zonnepanelen te maken. Dit in combinatie met een warmtepomp, want voor normaal verbruik ben ik al dekkend met de zonnepanelen.
De huidige energieprijzen liegen er niet om :crazy:
Als je panelen een ook een functie hebben als dakbedekking, mag je niet de complete btw terug vragen.

Vorige maand heb ik ook 40 panelen (14.4kWp) op het dak van de schuur geknoopt. De warmtepomp is in bestelling....
Wellicht heb ik iets meer capaciteit dan nodig, maar zo was het dak helemaal vol .

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 17 jan 2022, 15:22

Gert-jan schreef: 05 jan 2022, 00:57 Mijn contract loopt begin volgende maand ook af, ik ben aan het twijfelen om de “Slimme energie” van Zonneplan te gaan proberen. Die bieden, met dagelijks opzegbaar contract, stroom&gas tegen uurtarief. Aangezien wij ook al panelen hebben van hun en de app gebruiken kun je met een apparaatje checken hoe en wat wanneer het het goedkoopste is.

Geen idee of dit in de praktijk ook wat is, zitten er hier toevallig al gebruikers van?
Ik heb mijzelf aangemeld bij Zonneplan slimme energie. Duurt wel 3 weken voordat je klant kan/mag worden maar gaat mooi 1 dag nadat mijn contract verloopt in. Wel grappig voor wie het leuk vind wat te spelen met verbruik, er komt een 'connect' mee zodat je je slimme meter ook af kan lezen in de app. Je krijgt er stroom tegen uur tarief wat dus inhoud dat er tot wel €0.15 per kwh tussen kan zitten wanneer je verbruikt. Niet dat ik er perse zo mee bezig wil zijn maar als het in de portemonnee uitmaakt dan kan ik ook wel een timer op de vaatwasser instellen :tooth:

Ik ben benieuwd of het gaat bevallen, op zich is het een goed alternatief als je contract afloopt met de huidige gekke prijzen. Huidige prijzen die ze aangeven liggen in ieder geval al onder de prijzen die ik zou krijgen als ik geen nieuw jaarcontract af zou sluiten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2022, 15:49

Gert-jan schreef: 17 jan 2022, 15:22
Gert-jan schreef: 05 jan 2022, 00:57 Mijn contract loopt begin volgende maand ook af, ik ben aan het twijfelen om de “Slimme energie” van Zonneplan te gaan proberen. Die bieden, met dagelijks opzegbaar contract, stroom&gas tegen uurtarief. Aangezien wij ook al panelen hebben van hun en de app gebruiken kun je met een apparaatje checken hoe en wat wanneer het het goedkoopste is.

Geen idee of dit in de praktijk ook wat is, zitten er hier toevallig al gebruikers van?
Ik heb mijzelf aangemeld bij Zonneplan slimme energie. Duurt wel 3 weken voordat je klant kan/mag worden maar gaat mooi 1 dag nadat mijn contract verloopt in. Wel grappig voor wie het leuk vind wat te spelen met verbruik, er komt een 'connect' mee zodat je je slimme meter ook af kan lezen in de app. Je krijgt er stroom tegen uur tarief wat dus inhoud dat er tot wel €0.15 per kwh tussen kan zitten wanneer je verbruikt. Niet dat ik er perse zo mee bezig wil zijn maar als het in de portemonnee uitmaakt dan kan ik ook wel een timer op de vaatwasser instellen :tooth:

Ik ben benieuwd of het gaat bevallen, op zich is het een goed alternatief als je contract afloopt met de huidige gekke prijzen. Huidige prijzen die ze aangeven liggen in ieder geval al onder de prijzen die ik zou krijgen als ik geen nieuw jaarcontract af zou sluiten.
klinkt best leuk! Zeker als je een electrische auto hebt.
Ik heb per 1-jan ook mijn laadpaal een schema gegeven voor alleen nachtstroom, als je thuis komt gewoon inpluggen maar het daadwerkelijk laden begint pas om 23.00uur scheelt toch 3.5cent per kwh met dagtarief sinds mijn nieuwe contract :)

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 17 jan 2022, 16:07

Is inderdaad wel grappig, één nadeeltje eraan is wel dat je nooit een vast verbruik hebt per maand en dat die in de winter aanzienlijk hoger zal zijn dan in de zomer (want zonnepanelen). Wel leuk om zoveel info beschikbaar te hebben in een app. Prijzen variëren overigens wel enorm per dag, zal allemaal afhankelijk van beschikbaarheid zijn. Viel mij van het weekend op dat er weinig piek momenten zijn (net als vandaag) terwijl morgen een deel van de dag een piekmoment is.

Afbeelding

Afbeelding

Elise
Berichten: 7324
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 17 jan 2022, 17:19

Rolf205 schreef: 17 jan 2022, 12:02 Als je panelen een ook een functie hebben als dakbedekking, mag je niet de complete btw terug vragen.
Dat geldt toch alleen voor indak panelen op een woonhuis?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 18 jan 2022, 09:52

Wel leuk dat verhaal van Zonneplan maar ook al zit er 0.15 verschil in per pwh soms, nu met saldering als je panelen hebt maakt het onder de streep toch nog niks uit (voorlopig)?

Of werkt dat ook voor gas? Dat wordt het kachel aan/uit continu bij mij als het tarief veranderd :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jasverstoppen, k33z, Philipoo, Sabberjoch, sitechris, Ti-Tourist (Erik) en 465 gasten