Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 17 nov 2020, 22:57

sitechris schreef: 17 nov 2020, 07:12 Hij heeft geen sperretje toch?
Nee, in de volgende -langere- bak wel. De bak die er nu onder zit is de standaard (ERF) 6bak van de 150pk Golf IV. Deze doet bij 2000rpm 112km/u, die er onderkomt doet dan 124km/u. Hoewel ik ook stiekem ook wel aan een DSG6 zit te denken, weet alleen niet zeker of die dit koppel aankan.

Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 10 jan 2021, 20:32

Vandaag voor het eerst sinds 3 jaar weer eens wat rondjes gereden. eerst wat rustig aan, daarna toch weer eens een paar keer voluit accelereren. 250km/u zit die zó weer aan.....🙈

Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 25 dec 2021, 13:07

Toch weer afstoffen hier,
Ik heb het plan opgevat om de E-turbo van een Audi SQ7 op de Audi TT te gaan gebruiken om onderin de boel wat levendig te krijgen, vanaf 1000rpm turbodruk, geen rook, en een enorm koppel. Motor draait nu max ongeveer 5000rpm, dan heb je een serieuze powerband.

Affijn, paar turbo's aangeschaft, en eens gekeken hoe dit mechanisch erin te proppen. Dit is goed te doen, er is ruimte en met behulp van een terugslagklep van een 3.0Bitdi allemaal te realiseren.
Nu is zo'n turbo voorzien van een eigen ecu, en dat maakt het wat spannender, namelijk doordat de aansturing via een can-bus systeem geregeld is. Dit laatste heeft een kameraad en zijn vriendin aan de gang gekregen. Ik probeer deze Hex/Decimale wereld enigszins te begrijpen, valt voor mij niet mee....... :gek:
Maar goed, hier zijn we nu dus mee bezig dit stabiel en pratend met de auto ecu te krijgen, ook via de can-bus. Ook moeten we een fatsoenlijk voeding maken aangezien deze E-turbo op 48volt draait en 7kw is.......
Batterijenbom.jpg
Batterijenbom.jpg (227.76 KiB) 2629 keer bekeken
Voeding aansturing.jpg
Voeding aansturing.jpg (267.22 KiB) 2629 keer bekeken
d9f960ab-070b-45b6-943a-287918e0d421.jpg
d9f960ab-070b-45b6-943a-287918e0d421.jpg (204.87 KiB) 2629 keer bekeken
Testopstelling.jpg
Testopstelling.jpg (201.7 KiB) 2629 keer bekeken

Jos.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door RJK » 25 dec 2021, 13:13

Zo serieus project weer Jos, gaaf om te lezen!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door TurboClouseau » 25 dec 2021, 13:29

Gaaf project inderdaad! Denk dat het daarna ook tijd is om het om te bouwen naar Quattro, zeker? 😅

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 25 dec 2021, 14:07

TurboClouseau schreef: 25 dec 2021, 13:29 Gaaf project inderdaad! Denk dat het daarna ook tijd is om het om te bouwen naar Quattro, zeker? 😅
Neuh, laat de wielen maar een keer spinnen, blijft de bak ook heel. Tot nu toe gaat het eigenlijk best goed op de voorwielen.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door Martijn_bmw » 25 dec 2021, 14:13

Gave update weer! Vind het echt mooi om te lezen en knap van de verschillende df-ers hoe jullie moderne techniek in een oudere auto integreren. Zoals deze het het DTC project etc.

In de e30 tijd heb ik wel zelf gesleuteld maar dat is allemaal een soort kinderlijk eenvoudige Lego vergeleken deze technieken tegenwoordig :)

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door Paul S » 25 dec 2021, 18:04

Interessant project weer. Ook wel benieuwd naar de grafiek als het loopt. 5000rpm nu is ook best aanzienlijk voor een diesel. Ligt daar ook het topvermogen?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 25 dec 2021, 18:35

Paul S schreef: 25 dec 2021, 18:04 Interessant project weer. Ook wel benieuwd naar de grafiek als het loopt. 5000rpm nu is ook best aanzienlijk voor een diesel. Ligt daar ook het topvermogen?
Topvermogen nu weet ik niet aangezien deze motor nooit opnieuw afgesteld is. Het programma dat er nu inzit was de 290pk versie waar we 15% brandstof af hadden gehaald vanwege de veel grotere verstuivers. Ik had belooft de nieuw opgebouwde motor eerst fatsoenlijk in te rijden (heb weleens een nieuw opgebouwde motor weer in no-time gesloopt), maar we hebben hem een keer gemeten waarbij we tot 4000 rpm getest hebben, Toen deed die daar 439pk..... Vond dat die vergeleken met de circuit Golf (335pk, zelfde, anders opgebouwde motor) ook wel hard trok, dat klopt achteraf ook. Alleen rookt die van onderuit teveel, daarom dit E-turbo project. En omdat het kan....

Jos.

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door Paul S » 25 dec 2021, 19:50

Netjes, dat zijn serieuze vermogens. Benieuwd inderdaad hoe je de ECU laat reageren met de originele ECU van de auto.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 25 dec 2021, 20:41

Paul S schreef: 25 dec 2021, 19:50 Netjes, dat zijn serieuze vermogens. Benieuwd inderdaad hoe je de ECU laat reageren met de originele ECU van de auto.
De inmiddels toch wel oude ecu (EDC15) heeft wel can-bus signalen die we weer kunnen gebruiken voor het aansturen van de E-turbo.

Jos.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door Erminio » 26 dec 2021, 12:29

Dit is toch weer z'n project dat je denkt..., hoe verzin je het :tooth: :mrgreen:
Maar super leuk om te volgen en ik ben benieuwd of je de roet vanuit de lage toeren eruit krijgt :mrgreen:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 26 dec 2021, 12:58

Erminio schreef: 26 dec 2021, 12:29 Dit is toch weer z'n project dat je denkt..., hoe verzin je het :tooth: :mrgreen:
Maar super leuk om te volgen en ik ben benieuwd of je de roet vanuit de lage toeren eruit krijgt :mrgreen:
Klopt, en tegelijkertijd moet ik oppassen aangezien de techniek in de huidige (diesel) auto's ook niet stilstaat. De 2.0Bitdi is ook wel aantrekkelijk in deze auto te lepelen, heb je een enorme powerband en meteen met een kleine aanpassing 340pk absoluut rookvrij.

Jos.

DFJEF
Berichten: 847
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door DFJEF » 26 dec 2021, 13:22

Mooi project waarin je zo te zien geen uitdaging uit de weg gaat. :clap:

Heb je een reden om naar diesel te switchen ?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 26 dec 2021, 13:38

DFJEF schreef: 26 dec 2021, 13:22 Mooi project waarin je zo te zien geen uitdaging uit de weg gaat. :clap:

Heb je een reden om naar diesel te switchen ?
Ik heb deze auto in 2009 al omgebouwd, toen was het in ieder geval lucratief en gewoon leuk. Het type II is geleverd met een diesel, van deze type I is er blijkbaar alleen een prototype diesel geweest. Daarbij vindt ik het een giller dat je zo gek kunt doen als je wilt, en het verbruik binnen de perken blijft. Met mijn rijstijl haalde ik zo'n beetje 1;8 met de benzinemotor terwijl die maar matig (210pk) presteerde in mijn ogen. Tja, en verder is het een beetje "omdat het kan"......

Jos.

DFJEF
Berichten: 847
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door DFJEF » 26 dec 2021, 13:48

jos_br schreef: 26 dec 2021, 13:38 Tja, en verder is het een beetje "omdat het kan"......
Mooi hoor ! Altijd gaaf om te zien dat soort one-off projecten. :thumbup:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 28 dec 2021, 00:53

Tja, vanavond weer een test, nu met een paar accu's in plaats van een voeding waardoor blijkt dat we de can-bus signalen dusdanig door hebben dat er een fatsoenlijke aansturing kunnen maken en de turbo voluit kunnen laten draaien. Even een filmpje, kantine als test locatie. Overigens is het geluid echt niet leuk wanneer je er naast zit.



Jos.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door Crookie » 28 dec 2021, 00:59

Dus de turbo gaat binnenkort op de motor begrijp ik 😁 is deze vermogens afgifte af te stellen zodat er bij lage toerentallen al aanzienlijke turbodruk is?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 28 dec 2021, 01:06

Crookie schreef: 28 dec 2021, 00:59 Dus de turbo gaat binnenkort op de motor begrijp ik 😁 is deze vermogens afgifte af te stellen zodat er bij lage toerentallen al aanzienlijke turbodruk is?
De bedoeling is dat deze E-turbo juist van onderuit gaat helpen de normale turbo op te laten spoelen, dus dat deze 1000rpm eerder op druk komt. De normale turbo kan 4bar overdruk draaien.

Jos.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door De fiscalist » 29 dec 2021, 19:01

Staat je goed Jos, die kap ;)

Dit wordt weer wat moois jou kennende…

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 29 dec 2021, 20:35

De fiscalist schreef: 29 dec 2021, 19:01 Staat je goed Jos, die kap ;)

Dit wordt weer wat moois jou kennende…
Die kap was het enige waar ook nog oorbeschermers aan zaten. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de werkelijke resultaten aangezien de turbo oorspronkelijk bedoelt is voor een 4.0tdi......

Jos.

DFJEF
Berichten: 847
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door DFJEF » 29 dec 2021, 20:44

Lijkt wel een opstijgende F16 ! :mrgreen:

Ben benieuwd hoe dit op een veel kleinere diesel motor gaat uitpakken. Zal indrukwekkend worden op de herrie afgaand. :blink:

Knap dat je dit allemaal zo tussen de bedrijven door beetpakt ! :thumbup:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 04 feb 2022, 23:13

Nu de E-turbo aangestuurd kan worden, besloten deze ook maar een plaats te geven in de motorruimte,
E-turbo4.jpg
E-turbo4.jpg (207.38 KiB) 1462 keer bekeken
E-turbo3.jpg
E-turbo3.jpg (209.46 KiB) 1462 keer bekeken
E-turbo2.jpg
E-turbo2.jpg (205.64 KiB) 1462 keer bekeken
E-turbo1.jpg
E-turbo1.jpg (209.19 KiB) 1462 keer bekeken
Jos.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door SlowCo » 05 feb 2022, 01:12

Wordt een beetje druk daarbinnen in de motorruimte. Ben benieuwd hoe goed je dit werkend krijgt en welk vermogen het oplevert.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......

Bericht door jos_br » 05 feb 2022, 07:54

SlowCo schreef: 05 feb 2022, 01:12 Wordt een beetje druk daarbinnen in de motorruimte. Ben benieuwd hoe goed je dit werkend krijgt en welk vermogen het oplevert.
Eigenlijk is dit om ervoor te zorgen dat de grote turbo sneller opspoelt en de rook weg is. Vermogen was al goed, wil er alleen een soort elektromotor van maken. Een powerband vanaf 1000 tot 5000rpm moet mogelijk zijn.

Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Gijzert, Google [Bot], Haantje, Joël D., Pfhmulder, RJK, Sabberjoch en 39 gasten