[28-07-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXXII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[28-07-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXXII

Bericht door Peter Tunissen » 23 dec 2021, 12:59

Afbeelding

Op donderdag 28 juli organiseert Driving-Fun.com voor de 182e keer een circuitdag op Circuit Zandvoort op de nieuwe Formule 1 Grand Prix lay-out.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
07:30 - 08:30 | Inschrijven in de administratieruimte links van pitbox 00
08:30 - 11:30 | Open pitlane rijden - ochtend
11:30 - 12:30 | Open pitlane rijden - middag
13:00 - 17:00 | Open pitlane rijden - middag

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €680 per auto voor leden en €710 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 11:30) kost €350 per auto voor leden en €370 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 11:30) kost €480 per auto voor leden en €500 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier wordt op gecontroleerd.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijder wordt verwacht dat hij zich bewust is van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Nadat bekend werd dat op Circuit Zandvoort in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix zou worden georganiseerd, werd begin november 2019 met een grondige verbouwing gestart. Nadat deze afgerond was, was Driving-Fun.com op donderdag 27 februari 2020 de allereerste huurder die een circuitdag organiseerde op het kakelverse asfalt.
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Voor mensen die veel op het ‘oude’ Zandvoort gereden hebben zal het zoeken van het rempunt even wennen zijn. Je komt over het algemeen met meer snelheid dan voorheen door de Arie Luyendijk bocht, waardoor je eindsnelheid net voor je rempunt over het algemeen ook hoger ligt en de bewuste of onbewuste referentiepunten die je misschien had als de witte lijn over het asfalt of de 50-, 100 en 150-borden zijn er niet meer. Mocht je je rempunt missen, dan ligt er in ieder geval een gloednieuwe run-off area voor je klaar, waarmee je achter de grindbak langs weer terug op het circuit komt.
Als vanouds stuur je de Tarzan pas ultra laat in en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Probeer aan de binnenkant de curbstone zoveel mogelijk mee te nemen en bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan eveneens vol meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Sinds de verbouwing is het uitkomen van de Gerlach nog breder geworden, waardoor je enorm veel snelheid mee de bocht in kunt nemen. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtzbocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer, maar omdat de Hugenholtz een enorme banking heeft gekregen kun je er met ontzettend veel snelheid in, doorheen en uit komen. In de regen is de lijn met de meeste auto’s helemaal bovenlangs langs de betonnen muur, maar zorg het kleinste foutje wordt dan wel genadeloos afgestraft. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto een beetje richting het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je kunt de curbstones aan de linkerzijde van het circuit hiervoor meenemen. De Mastersbocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen tegen of op de nieuwe curbstones die daar liggen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens probeer je de volgende bocht zonder naam weer zoveel mogelijk in rechte lijn aan te remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en zorg ervoor dat je bij het uitkomen weer helemaal buiten komt. marshalls posts die je hier vroeger als referentie kon gebruiken zijn verdwenen. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig, waardoor een crash altijd op de loer ligt.
Het rechte stuk leidt naar de Hans Ernst bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts kun je de curbstones rechts helemaal meenemen en je bouwt als je het goed doet zoveel snelheid op dat je even moet remmen voor het tweede gedeelte van de chicane. Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones bij het uitkomen rechts zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De curbstones aan de binnenzijde zijn minder breed dan ze waren, maar je kunt (en moet) ze nog steeds meenemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. Na de verbouwing is dit eveneens een kombocht geworden en is hij met vrijwel alle alle auto’s volgas.
Als je het goed hebt gedaan, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Maurits Bakker - Ford Focus ST170 - middag
3. Pierre Ribbers - ? - hele dag
4. Pierre Ribbers - ? - hele dag
5. Pierre Ribbers - ? - hele dag
6. Pierre Ribbers - ? - hele dag
7. Pierre Ribbers - ? - hele dag
8. Pierre Ribbers - ? - hele dag
9. Pierre Ribbers - ? - hele dag
10. Pierre Ribbers - ? - hele dag
11. Pierre Ribbers - ? - hele dag
12. Pierre Ribbers - ? - hele dag
13. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
14. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
15. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
16. Koen Bogaerts - BMW E36 325i - middag
17. Jan Hoflack - Alfa Romeo 4C - middag - (ARR)
18. Frank Langbein - BMW E30 325i - middag - (ARR)
19. Dario Guerrieri - Toyota GT86 / Lotus Elise - ochtend
20. Marcello Spada - Mazda MX5 - ochtend
21. Enrico Belbusti - Lotus Elise - ochtend
22. Andrea di Meo - Caterham - ochtend
23. Unberto Tortolone - Mazda MX5 - ochtend
24. Andrea Bonani - Lotus Elise - ochtend
25. Omer Tridente - Mazda MX5 - ochtend
26. Boris Perez - Mazda MX5 - ochtend
27.
28. Arthur Hoogendorp - BMW E36 325i - middag - (ARR)
29. Arthur Hoogendorp - BMW E46 325i - middag
30. Tjeerd Feddema - Renault Megane MK3 RS Cup - middag - (+1ui)
31. Mathew Goode - Toyota Yaris GR - middag
32. Bruce Winfield - BMW M4 - middag
33. Neil Connolly - BMW M3 - middag
34. Arjan Klem - BMW E36 325i - middag - (ARR)
35. Ronald Kok - Porsche Cayman GT4 - hele dag - (ARR)
36. John Hurenkamp - Porsche Cayman - middag
37. RvK - BMW E30 - hele dag
38.
39. Jens Gerber - Porsche Cayman - hele dag
40. René van der Zel - BMW M240i Cup - hele dag
41. Chris van Hulst - VW Golf V TDI - middag
42. James de Bois - March 2000 / BMW M240i Cup - hele dag
43. Rob K - Porsche Cayman GT4 - middag - (ARR)
44. Bob Molenaar - BMW 330i - middag - 350d + 130b
45. Niek van Gils - BMW M3 - ochtend
46. Race Sensation - BMW - hele dag
47. Race Sensation - BMW - hele dag
48. Race Sensation - BMW - hele dag
49. Race Sensation - BMW - hele dag
50. Race Sensation - BMW - hele dag
51. Dominik Olbert - BMW E36 M3 - middag
52. Marco Keur - BMW M3 GTR - hele dag
53. Josi Nihot - BMW E36 M3 - middag
54. Bernd Hoffmann - Audi RS3 - hele dag
55. Bernd Hoffmann - VW Scirocco - hele dag
56. Martin Cornelissen - Porsche 911 Cup - hele dag - (ARR?)
57. Race Sensation - Peugeot 206 - hele dag
58.
59.
60. Marcel van der Lip - BMW E36 M3 - middag
61. Glenn Blommendaal - BMW E36 - middag
62. Bart Jansen - BMW M240i Cup - hele dag
63.
64. Michel Heideman - BMW E92 M3 - hele dag - (ARR)
65. Jeroen Goudriaan - Mercedes SLK - middag
66.
67. Ton van Kuyk - Alfa Romeo Giulia - ochtend - (ARR?)
68. Helmuth Bormann - Radical SR3 - middag
69. Laszlo Bakker - BMW E36 328i - middag
70. Chiel Pompen - BMW E36 325i - ochtend - ?d
71. Roelof Poll - ? - hele dag - (ARR)
72. Geert Verhagen - Honda Civic type R - ochtend - (ARR)
73. Rob van Pelt - BMW E46 330Ci - ochtend
74. Bram Hilgersom - BMW E46 328Ci - ochtend
75. Cees Langeveld - BMW E46 330Ci - ochtend
76. Aldo Bazzanella - Porsche 997 turbo - middag - (480basl)
77. Alain Betemps - Renault Mégane RS - middag - (480basl)
78. Angelo Bulzariello - Alfa Romeo 156 - middag - (sl)
79. Paul Delhoux - Ford Focus RS - middag - (500basl)
80. Tom Devroye - Audi TTRS - middag - (sl)
81. Stefan Joostens - BMW 135i - ochtend - (sl)
82. Barry Lamers - VW Golf TDI - hele dag - (sl)
83. Mantas Mikuckas - Porsche Cayman GT4 RS - hele dag - (680basl)
84. Bart Plattiau - BMW E36 - hele dag - (sl)
85. Bart Plattiau - BMW 325ti Compact - hele dag - (sl)
86. Rob Reynders - Peugeot 206GTI - hele dag - (sl, allesbet)
87. Rob Reynders - Peugeot 206GTI - hele dag - (sl, goldcard)
88. Rob Reynders - ? - hele dag - (sl)
89. Brett Sneyers - BMW M3 - middag - (sl)
90. Christian van den Bril - BMW Z4M - middag - (480basl)
91. Niels van Herwijnen - VW Golf V TDI - hele dag - (sl)
92. Lode Vandezande - BMW M235i Racing Cup - heke dag - (sl)
93. Michael Teichmann - Porsche 911 GT3 RS - hele dag
94. Joris van Hintum - BMW E36 - middag
95. Patrick Ruygrok van der Werven - BMW E46 M3 - middag
96. Toine Boschmann - Seat Ibiza Cupra - ochtend
97. Hans van Helleman - DF BMW E36 M3 - middag (+5ui)
98. Hans van Helleman - DF BMW E36 M3 - middag
99. Marek Sulovsky - DF BMW E36 325i - hele dag - (+8ui)
100.
101. Mike Fritz - BMW E46 325i - hele dag - (ARR)
102. Tom Koffeman - Subaru Impreza WRX - ochtend
103. Sander Vale - Porsche Cayman - ochtend - (ARR)
104. Mike Krom - Renault Megane RS - ochtend - (ARR)
105. Sebastiaan Brongers - BMW E36 Touring - middag - (ARR) - (+1ui, 11:30t12:30, Arnoud)
106. Douwe Terpstra - BMW M235i - ochtend - (ARR)
107. Cornis Filius - Maserati Barchetta - 16t17
108. Mark Oldekamp - DF BMW E36 325i - middag - (ARR)
109. Kai Wagenaar Hummelinck - ? - hele dag
110. Kai Wagenaar Hummelinck - ? - hele dag
111. Peter Busker - Porsche 911 GT3 RS - ochtend
112. Eddie van Dam - Radical SR1 - hele dag - (ARR)
113. Rutger Hoejenbos - BMW E46 328i - hele dag - (ARR)
114. Paulo Silva - Audi R8 V10 Plus - middag
115. Maikel Verkade - BMW 325i - hele dag
116. Yannick Rehorst - Mazda MX5 - middag
117. Peter Heesters - Alfa Romeo Giulia Super - middag
118. Simon Vels - Ford Mustang - middag - (ARR)
119. Jan Willem Dontje - Alfa Romeo Giulia - ochtend - (ARR?)
120. Jan van Marwijk - Alfa Romeo Giulia - ochtend
121. Cor Euser - Sports 2000 - hele dag - allesbet
122. Johan Noordermeer - BMW E30 325i - ochtend
123. Y Nelis - Westfield Super 7 - middag
124. Alex Jonker - ? - 10t15 - (ARR)
125. Ronald de Coo - Porsche 718S - middag
126. Maarten Jansen - DF BMW E30 325i - ochtend - (ARR?)
127.
128.
129.
130.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten