[04-04-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXIX

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[04-04-2022] DF @ Zandvoort deel CLXXIX

Bericht door Peter Tunissen » 23 dec 2021, 12:33

Afbeelding

Op maandag 4 april organiseert Driving-Fun.com voor de 179e keer een circuitdag op Circuit Zandvoort op de nieuwe Formule 1 Grand Prix lay-out.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 | Inschrijven in de administratieruimte links van pitbox 00
09:00 - 12:00 | Open pitlane rijden - ochtend
12:00 - 17:00 | Open pitlane rijden - middag

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €680 per auto voor leden en €710 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €350 per auto voor leden en €370 voor niet-leden. Deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €480 per auto voor leden en €500 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier wordt op gecontroleerd.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijder wordt verwacht dat hij zich bewust is van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Nadat bekend werd dat op Circuit Zandvoort in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix zou worden georganiseerd, werd begin november 2019 met een grondige verbouwing gestart. Nadat deze afgerond was, was Driving-Fun.com op donderdag 27 februari 2020 de allereerste huurder die een circuitdag organiseerde op het kakelverse asfalt.
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Voor mensen die veel op het ‘oude’ Zandvoort gereden hebben zal het zoeken van het rempunt even wennen zijn. Je komt over het algemeen met meer snelheid dan voorheen door de Arie Luyendijk bocht, waardoor je eindsnelheid net voor je rempunt over het algemeen ook hoger ligt en de bewuste of onbewuste referentiepunten die je misschien had als de witte lijn over het asfalt of de 50-, 100 en 150-borden zijn er niet meer. Mocht je je rempunt missen, dan ligt er in ieder geval een gloednieuwe run-off area voor je klaar, waarmee je achter de grindbak langs weer terug op het circuit komt.
Als vanouds stuur je de Tarzan pas ultra laat in en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Probeer aan de binnenkant de curbstone zoveel mogelijk mee te nemen en bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan eveneens vol meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Sinds de verbouwing is het uitkomen van de Gerlach nog breder geworden, waardoor je enorm veel snelheid mee de bocht in kunt nemen. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtzbocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer, maar omdat de Hugenholtz een enorme banking heeft gekregen kun je er met ontzettend veel snelheid in, doorheen en uit komen. In de regen is de lijn met de meeste auto’s helemaal bovenlangs langs de betonnen muur, maar zorg het kleinste foutje wordt dan wel genadeloos afgestraft. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto een beetje richting het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je kunt de curbstones aan de linkerzijde van het circuit hiervoor meenemen. De Mastersbocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen tegen of op de nieuwe curbstones die daar liggen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens probeer je de volgende bocht zonder naam weer zoveel mogelijk in rechte lijn aan te remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en zorg ervoor dat je bij het uitkomen weer helemaal buiten komt. marshalls posts die je hier vroeger als referentie kon gebruiken zijn verdwenen. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig, waardoor een crash altijd op de loer ligt.
Het rechte stuk leidt naar de Hans Ernst bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts kun je de curbstones rechts helemaal meenemen en je bouwt als je het goed doet zoveel snelheid op dat je even moet remmen voor het tweede gedeelte van de chicane. Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones bij het uitkomen rechts zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De curbstones aan de binnenzijde zijn minder breed dan ze waren, maar je kunt (en moet) ze nog steeds meenemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. Na de verbouwing is dit eveneens een kombocht geworden en is hij met vrijwel alle alle auto’s volgas.
Als je het goed hebt gedaan, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Niek van Gils - ? - 1u
3. Birger Lootens - Alfa Romeo 147 - hele dag
4. Phil Bastiaans - ? - hele dag
5. Phil Bastiaans - ? - hele dag
6. Phil Bastiaans - ? - middag
7. Gertjan Kalis - BMW 3serie - hele dag
8. Gertjan Kalis - BMW 3serie - hele dag
9. Michael Koel - BMW E36 325i - hele dag
10. Rob Reynders - Peugeot 206GTI - hele dag
11. Rob Reynders - Peugeot 206GTI - hele dag
12. Niels Lagrange - Citroën C1 Cup - hele dag
13. Niels Lagrange - Citroën C1 Cup - hele dag
14. Evert Mastenbroek - BMW Compact - middag - (+2ui)
15. Erwin Goënga - Mercedes SLK - middag - (ARR)
16. Michael Koel - BMW 130i - hele dag
17. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
18. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
19. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
20. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
21. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
22. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
23. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
24. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
25. DayVTec - DF BMW E36 325i - middag
26. Niek Leeuwis - Mercedes SLK - middag - (ARR)
27. Bas Koeten Racing - Ford Fiesta Cup - hele dag
28. Bas Koeten Racing - Ford Fiesta Cup - hele dag
29. Bas Koeten Racing - Ford Fiesta Cup - hele dag
30. Bas Koeten Racing - BMW M3 - middag
31. Bas Koeten Racing - BMW M2 - hele dag
32.
33. Edwin Weesie - Westfield Cup - ochtend
34. Guido Grobbink - Audi R8 spyder V10 - middag - (+1h) - (+2ui)
35. Jan Hoflack - Alfa Romeo 4C - hele dag - (ARR)
36. Anema Racing - Porsche 944 - hele dag
37. Gino van Dartel - Mercedes SLK - middag
38. Gertjan Kalis - Toyota Yaris - hele dag - 680bet
39. Dave van Gestel - Peugeot 206 - ochtend
40. Ad Bouman - Mercedes SLK - middag
41. Dick Vroegindewij - BMW 328i - hele dag - 680bet
42.
43. Alexander Berger - BMW M240i Cup - hele dag - (ARR)
44. Michael van der Heijden - Mazda MX5 - middag - (ARR)
45. Niels Quist - Mazda MX5 - middag - (ARR)
46. Philip Vandewalle - VW Fun Cup - hele dag
47. Philip Vandewalle - VW Fun Cup - hele dag
48.
49. Xwift - Ligier - hele dag
50. Xwift - Ligier - hele dag
51. Johan Hoogewerff - Volvo S60 - middag
52.
53. Lennart Hiemstra - BMW M240i Cup - hele dag - (ARR)
54. Hein Koopman - BMW M6 GT3 - ochtend - allesbet
55. Erwin Schroevers - DF BMW E36 325i - middag - (+1ui)
56. Steven de Koenigswarter - BMW M3 - middag
57. Francois Snyman - Suzuki Swift - middag
58. Johan Vervelde - Suzuki Swift sport - middag
59. Laszlo van Houwelingen - Mazda MX5 - hele dag
60. Bart Ploeg - Ford Fiesta Cup - hele dag
61. DRM Motorsport - VW Fun Cup - hele dag
62. DRM Motorsport - VW Fun Cup - hele dag
63. Donna van Dam - Peugeot 206GTI - hele dag
64. Gertjan Kalis - BMW Zilhouette - hele dag - 680bet
65. Werner Salmen - Porsche 911 GT3 Cup - middag
66. Mark Simons - Westfield - middag
67. Mark van der Snel - Westfield - middag
68. Mark van der Snel - Westfield - middag
69. Jérémy Vandergeeten - VW Fun Cup - ?
70.
71. Adrien Perret - Mercedes SLK - middag - (ARR?)
72. Joris Bakker - Porsche Cayman GT4 - middag
73. Jaco Sekeris - BMW Compact - middag
74. Xwift - BMW M2 - hele dag
75. Alexander Aelberts - Mercedes SLK - middag - (ARR?)
76. Frank Veenstra - MG B - middag
77. Frank Veenstra - MG B - middag
78. Pascal Henderick - VW Fun Cup - hele dag
79. Arjan Klem - BMW E36 325i - middag - (ARR?)
80. Sijmen Versteegt - BMW Z3M - middag - (ARR)
81. Roelant de Waard - Ford Mustang Shelby - ochtend - 320d
82. Race Sensation - BMW E46 325i - hele dag
83. Race Sensation - BMW E46 325i - hele dag
84. Race Sensation - BMW E46 325i - hele dag
85. Race Sensation - BMW E46 325i - hele dag
86.
87.
88.
89.
90.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten