Trillende remmen E91
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Trillende remmen E91
Ik zou voor een 130i met frisse 335i remset gaan.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Trillende remmen E91
Anders ergens een meetklok lenen om de uitslag te checken. Dan kun je de schijven uitsluiten.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Trillende remmen E91
Ik neem aan dat je bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken hebt gemonteerd. Nooit oude blokken op nieuwe schijven zetten.
Dan, neem die meetklok mee en meet eerst de slingering van de remschijf. Is die aanwezig, dan schijf eraf en slingering van de naafflens meten. Heb je daar niks dat weet je iig dat het in je schijf zit.
Wat betreft die remzuiger….je vermoed dat dat het niet is. Dus je weet het niet zeker. Kijk eens onder de stofhoes hoe het daar eruit ziet. Remblokken kunnen ook vastzitten in het zadel…maak dat goed schoon en zorg dat er geen roest op de glijvlakken zit.
Bij 280.000km is een draagarm niet heel raar. Lemförder is wat je moet hebben. Dat is OE.
Hoe zijn je banden?? Ik heb met een E38 zo’n geintje gehad. Schokbreker r.v. naar de klote waardoor het wiel ging stuiteren. Bij rustig remmen niks aan de hand maar bij stevig remmen moest je echt het stuur goed vasthouden.
Nieuwe dempers en banden erop en probleem was weg.
Genoeg oorzaken dus.
Dan, neem die meetklok mee en meet eerst de slingering van de remschijf. Is die aanwezig, dan schijf eraf en slingering van de naafflens meten. Heb je daar niks dat weet je iig dat het in je schijf zit.
Wat betreft die remzuiger….je vermoed dat dat het niet is. Dus je weet het niet zeker. Kijk eens onder de stofhoes hoe het daar eruit ziet. Remblokken kunnen ook vastzitten in het zadel…maak dat goed schoon en zorg dat er geen roest op de glijvlakken zit.
Bij 280.000km is een draagarm niet heel raar. Lemförder is wat je moet hebben. Dat is OE.
Hoe zijn je banden?? Ik heb met een E38 zo’n geintje gehad. Schokbreker r.v. naar de klote waardoor het wiel ging stuiteren. Bij rustig remmen niks aan de hand maar bij stevig remmen moest je echt het stuur goed vasthouden.
Nieuwe dempers en banden erop en probleem was weg.
Genoeg oorzaken dus.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trillende remmen E91
Blokken passen zich normaal wel aan aan de schijven. Nieuwe monteren is het verstandigste, maar als er nog meer dan de helft op zit, mweh. Althans ik heb die gok genomen dus.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 dec 2021, 21:00 Ik neem aan dat je bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken hebt gemonteerd. Nooit oude blokken op nieuwe schijven zetten.
Jep even kijken of ik die van het weekend mee kan nemen.Dan, neem die meetklok mee en meet eerst de slingering van de remschijf. Is die aanwezig, dan schijf eraf en slingering van de naafflens meten. Heb je daar niks dat weet je iig dat het in je schijf zit.
Het is heel goed gangbaar, als in met weinig moeite beweegt het op en neer. Onder de stoefhoes heb ik nog niet gekeken, ben bang dat ik die niet meer terug krijg om een of andere reden.Wat betreft die remzuiger….je vermoed dat dat het niet is. Dus je weet het niet zeker. Kijk eens onder de stofhoes hoe het daar eruit ziet. Remblokken kunnen ook vastzitten in het zadel…maak dat goed schoon en zorg dat er geen roest op de glijvlakken zit.
ThanksBij 280.000km is een draagarm niet heel raar. Lemförder is wat je moet hebben. Dat is OE.
2 velgenset geprobeerd en het probleem is identiek.Hoe zijn je banden??
Veerpoten heb ik nog niet naar gekeken, misschien ook wel verstandig. Bedankt voor je input. Het kan idd vanalles zijn.Ik heb met een E38 zo’n geintje gehad. Schokbreker r.v. naar de klote waardoor het wiel ging stuiteren. Bij rustig remmen niks aan de hand maar bij stevig remmen moest je echt het stuur goed vasthouden.
Nieuwe dempers en banden erop en probleem was weg.
Genoeg oorzaken dus.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Trillende remmen E91
Ik zou toch beginnen met nieuwe blokken.
Oude blokken met nieuwe schijven is eigenlijk gewoon no-go en levert vaak problemen met trillen en onregelmatig remmen op
Oude blokken met nieuwe schijven is eigenlijk gewoon no-go en levert vaak problemen met trillen en onregelmatig remmen op
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Trillende remmen E91
Idd. Je monteert altijd nieuwe remblokken op nieuwe schijven.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Trillende remmen E91
Ik had ooit een E39 met een trilprobleem.
Daar bleek een braampje in de nieuwe remschijf te zitten en was de chamfer te groot (het schuine stukje tussen flens en cilindrisch deel van de schijf. Dat was even zoeken.
De andere BMW’s zonder uitzondering allemaal nieuwe schijven, blokken, draagarmen, interlinks, pasvlakken perfect maken en balanceren voordat het remmen goed was. Bij 1 exemplaar zelfs het stuurhuis
(Niet bij de Lexus… )
Daar bleek een braampje in de nieuwe remschijf te zitten en was de chamfer te groot (het schuine stukje tussen flens en cilindrisch deel van de schijf. Dat was even zoeken.
De andere BMW’s zonder uitzondering allemaal nieuwe schijven, blokken, draagarmen, interlinks, pasvlakken perfect maken en balanceren voordat het remmen goed was. Bij 1 exemplaar zelfs het stuurhuis
(Niet bij de Lexus… )
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Trillende remmen E91
iik heb bij mijn e91 afgelopen jaar vrijwel alle draagarmen vervangen, voor was dat preventief (M3 upgrade) maar achter echt noodzakelijk. rubbers waren volledig vergaan na 285.000km. sindsdien (is in etappes vervangen) zijn 95% van de trillingen verdwenen.
het filmpje kan ik helaas niet uploaden, maar bij 1 rubber kon ik de metalen bus ronddraaien tussen mn duimen
het filmpje kan ik helaas niet uploaden, maar bij 1 rubber kon ik de metalen bus ronddraaien tussen mn duimen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trillende remmen E91
Zo slecht ziet het er bij niet uit
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Trillende remmen E91
heb je ze al los gehad dan dat dacht ik namelijk ook voor ik ze los maakte
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trillende remmen E91
Die zijkanten van de rubbers zijn gewoon zichtbaar, en die zien er idd niet zo uit. Ook krijg ik ze niet bewogen met de koevoet, enkel de voorste 2. En die bewegen met een (gekromde) schroevendraaier al met vrij weinig kracht, vandaar dat ik die wil vervangen
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: Trillende remmen E91
Wat is de theorie hierachter eigenlijk, waarom geen oude blokken op nieuwe schijven? Als ze gewoon gelijkmatig afgesleten zijn e.d. zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ik heb bij m'n vorige auto (zonder dat het problemen opgeleverd heeft) nieuwe schijven gemonteerd en de oude blokken daarbij gebruikt omdat die nog voor zo'n 3/4 aan voering hadden.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 dec 2021, 21:00 Ik neem aan dat je bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken hebt gemonteerd. Nooit oude blokken op nieuwe schijven zetten.
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: Trillende remmen E91
Heb dit gezeik al met twee e90’s gehad. Nieuwe remschijven en blokken rondom origineel en van ate geprobeerd, maar het getril kwam altijd terug. Naven ontroest, klauwen gereviseerd, draagarmen en stuurstangen vervangen, banden verwisseld, verschillende remblokken geprobeerd maar het kwam steeds weer terug. Vooral op hogere snelheden en ook naar mate ze warmer ze worden.
Dealer zegt dat dit een typisch e9x probleem is..
Performance bbk is wellicht de oplossing?
Dealer zegt dat dit een typisch e9x probleem is..
Performance bbk is wellicht de oplossing?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Trillende remmen E91
Het is sowieso raar dat schijven versleten zijn en de blokken niet. Over het algemeen gaan schijven twee setten blokken mee. Dus waarschijnlijk zijn de blokken een keer teveel vervangen om dezelfde schijven.Hsp schreef: ↑07 dec 2021, 14:34Wat is de theorie hierachter eigenlijk, waarom geen oude blokken op nieuwe schijven? Als ze gewoon gelijkmatig afgesleten zijn e.d. zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ik heb bij m'n vorige auto (zonder dat het problemen opgeleverd heeft) nieuwe schijven gemonteerd en de oude blokken daarbij gebruikt omdat die nog voor zo'n 3/4 aan voering hadden.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 dec 2021, 21:00 Ik neem aan dat je bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken hebt gemonteerd. Nooit oude blokken op nieuwe schijven zetten.
Waarom altijd blokken bij nieuwe schijven….is een ongeschreven regel. Kan je er eigenlijk geen antwoord op geven.
Zal met slijtagepatroon en inlopen op elkaar te maken hebben. Ik ga het eens opzoeken in de documentatie die ik heb op de zaak.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Trillende remmen E91
Mijn vorige E90 had ook af en toe last van trillende remmen. Draagarmrubbers en schijven en blokken vervangen, maar het kwam elke keer weer terug. Heb uiteindelijk niet meer verder gezocht omdat hij toch weg ging, maar ik zou het toch zoeken in een kromme wielnaaf.Danish schreef: ↑07 dec 2021, 20:51 Heb dit gezeik al met twee e90’s gehad. Nieuwe remschijven en blokken rondom origineel en van ate geprobeerd, maar het getril kwam altijd terug. Naven ontroest, klauwen gereviseerd, draagarmen en stuurstangen vervangen, banden verwisseld, verschillende remblokken geprobeerd maar het kwam steeds weer terug. Vooral op hogere snelheden en ook naar mate ze warmer ze worden.
Dealer zegt dat dit een typisch e9x probleem is..
Performance bbk is wellicht de oplossing?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Trillende remmen E91
Volgens mij idd omdat de blokken inslijten/lopen op de schijven, ook kleine oneffenheden die je niet direct zelf ziet kunnen op een nieuwe schijf trillen veroorzakenMartin van der Zwaard schreef: ↑07 dec 2021, 22:54Het is sowieso raar dat schijven versleten zijn en de blokken niet. Over het algemeen gaan schijven twee setten blokken mee. Dus waarschijnlijk zijn de blokken een keer teveel vervangen om dezelfde schijven.Hsp schreef: ↑07 dec 2021, 14:34Wat is de theorie hierachter eigenlijk, waarom geen oude blokken op nieuwe schijven? Als ze gewoon gelijkmatig afgesleten zijn e.d. zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ik heb bij m'n vorige auto (zonder dat het problemen opgeleverd heeft) nieuwe schijven gemonteerd en de oude blokken daarbij gebruikt omdat die nog voor zo'n 3/4 aan voering hadden.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 dec 2021, 21:00 Ik neem aan dat je bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken hebt gemonteerd. Nooit oude blokken op nieuwe schijven zetten.
Waarom altijd blokken bij nieuwe schijven….is een ongeschreven regel. Kan je er eigenlijk geen antwoord op geven.
Zal met slijtagepatroon en inlopen op elkaar te maken hebben. Ik ga het eens opzoeken in de documentatie die ik heb op de zaak.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trillende remmen E91
Dat moet er in principe zo afslijten. Kleinere oppervlak = meer kracht nodig voor dezelfde remvertraging = meer slijtage van het dunnere geheel.Martijn_bmw schreef: ↑08 dec 2021, 19:22 Volgens mij idd omdat de blokken inslijten/lopen op de schijven, ook kleine oneffenheden die je niet direct zelf ziet kunnen op een nieuwe schijf trillen veroorzaken
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trillende remmen E91
Nieuwe lagers, schijven en blokken; nu is het opgelost. Het had nogal wat voeten in aarde om alles los te krijgen, ondanks dat het gebout is. Maar het is gelukt, nu trilt het niet meer
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Trillende remmen E91
Top! Mooi dat het opgelost is
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Trillende remmen E91
Had in mijn E81 118d laatst ook trillende remmen. Na de dikte van de voorschijven opgemeten te hebben bleken die al aardig onder de minimum voorgeschreven dikte te zitten. Op aanraden van wat mensen kocht ik een set Brembo schijven en blokken. Wat een drama. Die blokken piepten en krijsten als Verstappen fans bij een Hamilton overwinning. Dacht dat het wel over zou gaan maar in plaats daarvan werd het alleen maar erger. Het remgevoel was ook zeer matig. Had een paar jaar hiervoor zelf Ferodo blokken gemonteerd en die kreeg ik na montage terug omdat er nog ruim voering op zat. Die toen maar gemonteerd (hoort misschien niet) en alle gekke bijgeluiden waren weg. Ook was de bite weer als vanouds. Top.
Ben niet van plan het oude beestje nog een keer over een circuit te jagen, maar het zou me niet verbazen wanneer de schijven na wat zwaarder gebruik snel krom trekken. Heb ik in een ver verleden ook eens gehad met Brembo voorschijven onder een Alfetta GTV. Na een rondje Assen waren ze zo krom als een hoepel. De dure originele Alfa remmen die er daarna op kwamen hebben na veel zwaar gebruik nooit een krimp gegeven. Ik ben wel klaar met Brembo.
Ben niet van plan het oude beestje nog een keer over een circuit te jagen, maar het zou me niet verbazen wanneer de schijven na wat zwaarder gebruik snel krom trekken. Heb ik in een ver verleden ook eens gehad met Brembo voorschijven onder een Alfetta GTV. Na een rondje Assen waren ze zo krom als een hoepel. De dure originele Alfa remmen die er daarna op kwamen hebben na veel zwaar gebruik nooit een krimp gegeven. Ik ben wel klaar met Brembo.
- matthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Trillende remmen E91
Ongelooflijk, ik heb die ervaring totaal niet met Brembo. Is bij mij altijd top gebleken en nooit piepen.Hielke schreef: ↑02 jan 2022, 17:46 Had in mijn E81 118d laatst ook trillende remmen. Na de dikte van de voorschijven opgemeten te hebben bleken die al aardig onder de minimum voorgeschreven dikte te zitten. Op aanraden van wat mensen kocht ik een set Brembo schijven en blokken. Wat een drama. Die blokken piepten en krijsten als Verstappen fans bij een Hamilton overwinning. Dacht dat het wel over zou gaan maar in plaats daarvan werd het alleen maar erger. Het remgevoel was ook zeer matig. Had een paar jaar hiervoor zelf Ferodo blokken gemonteerd en die kreeg ik na montage terug omdat er nog ruim voering op zat. Die toen maar gemonteerd (hoort misschien niet) en alle gekke bijgeluiden waren weg. Ook was de bite weer als vanouds. Top.
Ben niet van plan het oude beestje nog een keer over een circuit te jagen, maar het zou me niet verbazen wanneer de schijven na wat zwaarder gebruik snel krom trekken. Heb ik in een ver verleden ook eens gehad met Brembo voorschijven onder een Alfetta GTV. Na een rondje Assen waren ze zo krom als een hoepel. De dure originele Alfa remmen die er daarna op kwamen hebben na veel zwaar gebruik nooit een krimp gegeven. Ik ben wel klaar met Brembo.
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Trillende remmen E91
Idem dito, heb op mijn e91 ook schijven en blokken van Brembo, geen trilling en geen geluid
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Trillende remmen E91
Wij zijn gestopt met Brembo monteren. Teveel gezeik gehad met kromme schijven en piepende blokken.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Trillende remmen E91
Bij de brembo blokken was het hier altijd standaard om een schuine kant te vijlen. Voelt een beetje als vergane glorie, hier ook geen Brembo meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten