Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 11 nov 2021, 15:55

JP schreef: 11 nov 2021, 15:45 Misschien kunnen we stellen dat de vaccin's te kort werken.
Ik hoorde laatst ergens dat de werking iedere 6 weken halveert.
(Geen idee of dat correct is, dus pin me er niet op vast).

Elise

Bericht door Elise » 11 nov 2021, 16:01

tomgtr schreef: 11 nov 2021, 15:48 Ja echt? Wat hadden ze dan kunnen regelen in die tijd? Meer IC artsen en verpleegkundigen? Hoe dan? 30pct op salaris wat ze nu krijgen? Dan was er niet de uitstroom / uitval geweest die er nu is? En als we die salarissen zo verhogen, welke salarissen mogen dan nog meer omhoog? Politie? Ik vind van wel. Onderwijs, tuurlijk. Defensie, ook. Oh wacht wie gaat dat betalen? Klinkt hardstikke leuk, niks gedaan. Maar wat kunnen ze doen. In 18 maanden.
Was er geen Corona geweest en had men flink geïnvesteerd in de zorg, dan hadden we een draadje "Zorgkosten in Nederland" gehad waar iedereen had lopen zeiken dat de zorgkosten hier zo duur zijn. Het is nooit goed!

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 11 nov 2021, 16:04

Gijzert schreef: 11 nov 2021, 15:41
PimV schreef: 11 nov 2021, 14:35
Het is gewoon een feit dat we nu met 87% gevaccineerd en 13 % ongevaccineerd ( waar tussen ben ik van overtuigd het grootste deel jong/gezond en of hersteld is) we er net zo beroerd voor staan als tijdens de eerste lockdown.
Er liggen er nu net zoveel in het ziekenhuis en op de IC als tijdens de eerste lockdown?

Wat een onzin.
Altijd fijn als er genuanceerd wordt gereageerd. Maar goed. Één poging: Helemaal eens dat er niet zoveel in het ziekenhuis liggen. Daarom vind ik het ook te bizar dat we moord en brand schreeuwen dat de ziekenhuizen overlopen.
Maar schreeuwen we moord en brand net als vorig jaar? Dacht het wel.
Is de anderhalve meter en het mondkapje weer terug. Ja toch?
Wordt er weer gedreigd (en gaat er dus gewoon komen) met een lockdown? Ja toch.
Dus graag inhoudelijk reageren wat onzin is.
KoenM schreef: 11 nov 2021, 15:21
Eens voor wat betreft het testen. Je zou beter kunnen zeggen dat iedereen moet testen voor een QR code.

Ik ben het alleen niet eens met je andere punt over de 13%.

Ik vind namelijk wel dat je het de 13%, veelal gezonde mensen, wel mag aanrekenen dat zij alsnog zorgen voor de helft van de ziekenhuisopnamen.

Dan leg je dus evenveel druk op de zorg als een 6 keer grotere groep met ook nog eens meer ouderen.
Voor nu hebben jullie (zal niet iedereen hier quoten) gelijk dat de ongevaccineerden nog oververtegenwoordigd zijn. Maar die balans is in hoog tempo aan het verschuiven

Heb even nu geen zin om alle cijfers exact op te zoeken, maar van diverse landen (zoals VK, Belgie, Israel) is inmidels het meerendeel van de ziekenhuisopnames van gevaccineerden.

In NL zijn we in een paar maanden van 20% gevaccineerd op IC naar 50% gegaan (en door hoe rommelig de data hier in NL wordt gepresenteerd / geheim gehouden, zou het me niet verbazen dat dit percentage inmiddels nog hoger ligt).

De 13% ongevaccineerden daarentegen wordt steeds kleiner, wegens het op natuurlijke manier doorlopen van de besmettingen.

Kijk je dan naar de diverse onderzoeken (recent geval Zweden bijv) dat de effectiviteit van de vaccins drastisch afneemt na 6 maanden, dan is het toch vrij aannemelijk dat het percentage gevaccineerden steeds groter wordt.

Luco

Bericht door Luco » 11 nov 2021, 16:07

Dus elke 6 maanden een nieuwe chip.
Vandaar dat chip tekort.

Elise

Bericht door Elise » 11 nov 2021, 16:12

PimV schreef: 11 nov 2021, 16:04 In NL zijn we in een paar maanden van 20% gevaccineerd op IC naar 50% gegaan
Als het daadwerkelijk klopt dat de werking van een vaccinatie ieder 6 weken halveert, lijkt me dat niet zo vreemd.

Enrico

Bericht door Enrico » 11 nov 2021, 16:15

Ten eerste NL heeft Portugal al ingehaald mbt vaccinatie. Ten tweede is het griep Saison dar met 20 graden nog niet begonnen. Ten derde Portugal heeft per capita twee keer zo veel IC beden. Ten vierde, Portugese gaan niet massaal maar de FEBO, KFC, McD en Burger King. Ten vijfde sommige idiote NLers gaan Carnaval vieren…. Wtf? Ten zesde idd enkel negatief getest binnenlaten zorgde voor een veilig bijeenkomst. Ten zevende, ik heb Covid klachten na een vlucht met idioten die hoestend en kuchend hun mond masker niet wilden dragen en niet naar de stewardessen luisterden tot ze drie keer op aangewezen werden. Aan die idioten mag je een groot deel van de huidige situatie bedanken.

In Oostenrijk zijn ze creatief bezig
731F6AA6-B44B-47F2-97E7-65F70591E1EF.jpeg
731F6AA6-B44B-47F2-97E7-65F70591E1EF.jpeg (89.19 KiB) 419 keer bekeken

frankie

Bericht door frankie » 11 nov 2021, 16:25

tomgtr schreef: 11 nov 2021, 15:44
Bokkepoot schreef: 11 nov 2021, 15:35
KoenM schreef: 11 nov 2021, 15:21 Eens voor wat betreft het testen. Je zou beter kunnen zeggen dat iedereen moet testen voor een QR code.

Ik ben het alleen niet eens met je andere punt over de 13%.

Ik vind namelijk wel dat je het de 13%, veelal gezonde mensen, wel mag aanrekenen dat zij alsnog zorgen voor de helft van de ziekenhuisopnamen.

Dan leg je dus evenveel druk op de zorg als een 6 keer grotere groep met ook nog eens meer ouderen.
Mee eens, vaccinaties werken echt prima.
Vorige keer zaten we met dit soort cijfers wel veel hoger in de IC opnames.

Maar zoals gewoonlijk worden de sectoren die het al moeilijk hebben het zwaarst getroffen.
Terwijl er bijvoorbeeld maar 3% van de besmettingen uit de Horeca vandaan komen.
Tja, maar die 13% hebben wel het hoogste woord. ook hier. Kijk even naar besmettingen in Portugal en Spanje. Als je dan nog roept dat vaccinatie onzin is heb je niet opgelet op school bij les 1 statistiek. Ik vind de vrijheid om zelf te kiezen voor vaccinatie heel belangrijk. maar als je dan ook niet vaccineert kan je dan gewoon stoppen met bewijzen zoeken dat vaccinatie niet werkt? Het werkt wel. Niet 100 pct. Klaar. Is de gezondheidszorg te ver uitgekleed? Als het regent wordt je nat? Ook ja. Staat beide los van deze discussie.
In Portugal is het 7 daagse gemiddelde aantal besmettingen de afgelopen twee weken verdubbeld, in Spanje ook +40% in twee weken. Buurlanden Frankrijk en Italië, waar de vaccinatiegraad veel lager is, volgen zo'n beetje dezelfde trend. Even afwachten dus of het echt de heilige graal is dat vaccineren of dat er nog andere factoren meespelen waardoor het aantal besmettingen daar relatief laag is gebleven. Zeker zal het helpen tegen minder ziekenhuis opnamen, maar hoeveel? Tegen het aantal besmettingen lijkt het nu toch wel wat minder effectief.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 nov 2021, 16:33

frankie schreef: 11 nov 2021, 16:25
tomgtr schreef: 11 nov 2021, 15:44
Bokkepoot schreef: 11 nov 2021, 15:35

Mee eens, vaccinaties werken echt prima.
Vorige keer zaten we met dit soort cijfers wel veel hoger in de IC opnames.

Maar zoals gewoonlijk worden de sectoren die het al moeilijk hebben het zwaarst getroffen.
Terwijl er bijvoorbeeld maar 3% van de besmettingen uit de Horeca vandaan komen.
Tja, maar die 13% hebben wel het hoogste woord. ook hier. Kijk even naar besmettingen in Portugal en Spanje. Als je dan nog roept dat vaccinatie onzin is heb je niet opgelet op school bij les 1 statistiek. Ik vind de vrijheid om zelf te kiezen voor vaccinatie heel belangrijk. maar als je dan ook niet vaccineert kan je dan gewoon stoppen met bewijzen zoeken dat vaccinatie niet werkt? Het werkt wel. Niet 100 pct. Klaar. Is de gezondheidszorg te ver uitgekleed? Als het regent wordt je nat? Ook ja. Staat beide los van deze discussie.
In Portugal is het 7 daagse gemiddelde aantal besmettingen de afgelopen twee weken verdubbeld, in Spanje ook +40% in twee weken. Buurlanden Frankrijk en Italië, waar de vaccinatiegraad veel lager is, volgen zo'n beetje dezelfde trend. Even afwachten dus of het echt de heilige graal is dat vaccineren of dat er nog andere factoren meespelen waardoor het aantal besmettingen daar relatief laag is gebleven. Zeker zal het helpen tegen minder ziekenhuis opnamen, maar hoeveel? Tegen het aantal besmettingen lijkt het nu toch wel wat minder effectief.
Klopt ook inderdaad. Al met al waardeloos.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 nov 2021, 16:40

Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat.
Een mea culpa over het 100% inzetten op vaccinatie, of er aan vasthouden en boosteren tot in de eeuwigheid.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 nov 2021, 17:09

Tristan schreef: 11 nov 2021, 15:20 Toevallig net discussie met collega's waar we allemaal over eens waren: 1G = Getest is het allerbeste. Ik vind het geen probleem om voor avondje stappen, eten , festival etc. even te laten testen. Kost je max 10 min (5 min rijden, 5 min testen). Meestal heb je met 20 min al uitslag.
1G kan op twee of drie(als je de Genesene ook meetelt) manieren worden geinterpreteerd althans in dit Duitse artikel:

https://www.augsburger-allgemeine.de/ge ... 55716.html

Daaruit:
Bedeutung der 1G-Regel ist nicht einheitlich

Die 1G-Regel ist in Deutschland sehr selten und wird unterschiedlich definiert. Schlagzeilen machte der Berliner Wirt der "Fischerhütte am Schlachtensee" mit der Ankündigung, bei einem Oktoberfest auf 1G zu setzen und damit nur Geimpfte einzulassen.
Dus 1G= alléén gevaccineerden
Beim Klinikum Bayreuth galt im Sommer vorübergehend eine andere 1G-Regel: Dort mussten wirklich alle Besucher einen Test vorweisen. Argumentiert wurde damit, dass auch Geimpfte und Genesene in seltenen Fällen Corona übertragen könnten.
1G=Getesten waarbij ook gevaccineerden en genezen ex corona'patienten' in gevallen Corona overdragen kunnen.

En dat laatste klopt. Mijn kroegbaas had Corona(griep koorts) , een andere heeft 't nog(griep/koorts) en allen(man of 8) aan de stamtafel van die ander hebben ook dat soort verschijnselen hoorde ik vanmiddag. Allen gevaccineerd. Maar anders had 't er waarschijnlijk 'erger' voor hun uitgezien. FWIW.

Ik was vrijdag wel in de kroeg, maar niet in die van de stamtafel.....

PimV

Bericht door PimV » 11 nov 2021, 17:24

tomgtr schreef: 11 nov 2021, 15:48
Ja echt? Wat hadden ze dan kunnen regelen in die tijd? Meer IC artsen en verpleegkundigen? Hoe dan? 30pct op salaris wat ze nu krijgen? Dan was er niet de uitstroom / uitval geweest die er nu is? En als we die salarissen zo verhogen, welke salarissen mogen dan nog meer omhoog? Politie? Ik vind van wel. Onderwijs, tuurlijk. Defensie, ook. Oh wacht wie gaat dat betalen? Klinkt hardstikke leuk, niks gedaan. Maar wat kunnen ze doen. In 18 maanden.
Dat zijn inderdaad wel alle takken die lekker lean&mean zijn geoptimaliseerd, lees uitgehold, dat net goed ging toen alles stabiel was, maar nu de pleuris uit is gebroken geen reserve heeft :tooth:

Maar denk ook goed om te beseffen, dat geroep van meer geld naar de zorg is niet eens nodig. Kijk alleen al naar de netto uitstroom uit de zorg...het bestaande aantal mensen vast houden is al niet eens mogelijk, laat staan nog meer.

Ten tweede, de enorme bureaucratische diarree die over die mensen wordt heengestort. 35 tot 40% van de tijd bezig met administratie. Waanzin in tijden van crisis.
Het blijft mensenwerk in een crisis, weg met al die protocollen driedubbele controles, lijnmanagers en alles juridisch dicht moeten timmeren. Als je daar al 10-20% van terug kunt dringen heb je heel wat meer netto handjes aan het bed met dezelfde mensen. Doen ze ook nog veel meer waar hun passie ligt, had wellicht ook de werkdruk kunnen verlichten en de uitstroom kunnen verminderen.

En al het geld wat in BOA's en controle van QR codes wordt gestoken kan dan mooi in een betere CAO voor de zorg.

En nee, dat regel je niet in een week of maand, maar de genoemde 18 maanden van hier had je geen nieuwe mensen volledig opgeleid, maar had je het voor de huidige medewerkers wel een stuk 'leuker' en efficiënter kunnen inrichten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 nov 2021, 17:38

PimV schreef: 11 nov 2021, 17:24
tomgtr schreef: 11 nov 2021, 15:48
Ja echt? Wat hadden ze dan kunnen regelen in die tijd? Meer IC artsen en verpleegkundigen? Hoe dan? 30pct op salaris wat ze nu krijgen? Dan was er niet de uitstroom / uitval geweest die er nu is? En als we die salarissen zo verhogen, welke salarissen mogen dan nog meer omhoog? Politie? Ik vind van wel. Onderwijs, tuurlijk. Defensie, ook. Oh wacht wie gaat dat betalen? Klinkt hardstikke leuk, niks gedaan. Maar wat kunnen ze doen. In 18 maanden.
Dat zijn inderdaad wel alle takken die lekker lean&mean zijn geoptimaliseerd, lees uitgehold, dat net goed ging toen alles stabiel was, maar nu de pleuris uit is gebroken geen reserve heeft :tooth:

Maar denk ook goed om te beseffen, dat geroep van meer geld naar de zorg is niet eens nodig. Kijk alleen al naar de netto uitstroom uit de zorg...het bestaande aantal mensen vast houden is al niet eens mogelijk, laat staan nog meer.

Ten tweede, de enorme bureaucratische diarree die over die mensen wordt heengestort. 35 tot 40% van de tijd bezig met administratie. Waanzin in tijden van crisis.
Het blijft mensenwerk in een crisis, weg met al die protocollen driedubbele controles, lijnmanagers en alles juridisch dicht moeten timmeren. Als je daar al 10-20% van terug kunt dringen heb je heel wat meer netto handjes aan het bed met dezelfde mensen. Doen ze ook nog veel meer waar hun passie ligt, had wellicht ook de werkdruk kunnen verlichten en de uitstroom kunnen verminderen.

En al het geld wat in BOA's en controle van QR codes wordt gestoken kan dan mooi in een betere CAO voor de zorg.

En nee, dat regel je niet in een week of maand, maar de genoemde 18 maanden van hier had je geen nieuwe mensen volledig opgeleid, maar had je het voor de huidige medewerkers wel een stuk 'leuker' en efficiënter kunnen inrichten.
Leuk op papier maar als oma van 80 dan overlijdt door een menselijke fout staat de familie wel direct bij het gerecht om tonnen schadevergoeding te eisen... Zonder al die protocollen werkt (helaas) allang niet meer in dit land omdat iedereen overal wat van vind, denkt recht op te hebben en als ze dat niet krijgen het wel gaan eisen in de rechtzaal.

Het uitgaan van het goede van de mens en een menselijke fout accepteren dat station zijn we helaas als maatschappij al jaren voorbij... en dus is al die rompslomp nodig om elkaar in te dekken.

alt

Bericht door alt » 11 nov 2021, 17:41

Dat vaccinaties zouden helpen heeft de dubbele besmettingen van 2021 tegen de besmettingen van 2020 bewijzen dat vaccineren helemaal niet helpt.
Een groter probleem met vaccineren is dat jonge mensen veel antistoffen opbouwen v.w. hun nog goed werkend immuunsysteem.
Mensen boven de 60 hebben naar ouder zij worden een steeds zwakker immuunsysteem, daar helpt vaccineren maar weinig, want het immuunsysteem is na al die behoorlijk moe geworden van al de voorafgaande ziektes.
Dit kun je nu ook zien wie er in het ziekenhuis ligt, weinig tot - jonge mensen -.

Ik neem geen 3e vaccinatie.

alt

Bericht door alt » 11 nov 2021, 17:57

Den Belg lacht zich slap over de nieuwe corona maatregelen.

https://twitter.com/i/status/1458826930036297729

Elise

Bericht door Elise » 11 nov 2021, 18:42

Martijn_bmw schreef: 11 nov 2021, 17:38 Leuk op papier maar als oma van 80 dan overlijdt door een menselijke fout staat de familie wel direct bij het gerecht om tonnen schadevergoeding te eisen... Zonder al die protocollen werkt (helaas) allang niet meer in dit land omdat iedereen overal wat van vind, denkt recht op te hebben en als ze dat niet krijgen het wel gaan eisen in de rechtzaal.

Het uitgaan van het goede van de mens en een menselijke fout accepteren dat station zijn we helaas als maatschappij al jaren voorbij... en dus is al die rompslomp nodig om elkaar in te dekken.
Exact Martijn!

Elise

Bericht door Elise » 11 nov 2021, 18:48

alt schreef: 11 nov 2021, 17:57 Den Belg lacht zich slap over de nieuwe corona maatregelen.

Dit is dan ook een domme Belg.
Een QR code, die lang geldig blijft, afgeven op basis van een eenmalige negatieve test? :stom:

WJ

Bericht door WJ » 11 nov 2021, 18:51

Elise schreef: 11 nov 2021, 18:48
alt schreef: 11 nov 2021, 17:57 Den Belg lacht zich slap over de nieuwe corona maatregelen.

Een QR code, die lang geldig blijft, afgeven op basis van een eenmalige negatieve test? :stom:
Die is toch maar 24uur geldig? En de incubatie tijd voordat je besmettelijk bent langer dan dat?

Tom

Bericht door Tom » 11 nov 2021, 18:57

smiley schreef: 11 nov 2021, 16:40 Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat.
Een mea culpa over het 100% inzetten op vaccinatie, of er aan vasthouden en boosteren tot in de eeuwigheid.
Ik ben er ook benieuwd naar.
Het lijkt nu weer een herhaling te worden van vorig jaar, en dat ondanks dat 85% gevaccineerd is. Ik geloof ook in vaccins maar dan moeten ze wel werken. Dat doen ze, maar deels, eigenlijk verzwakt het alleen het ziektebeeld. Maar men zat er volledig naast als het over groepsimmuniteit gaat. Inmiddels zitten we met een gespleten samenleving en geen zicht op een echte oplossing.

PimV

Bericht door PimV » 11 nov 2021, 19:20

Martijn_bmw schreef: 11 nov 2021, 17:38 Leuk op papier maar als oma van 80 dan overlijdt door een menselijke fout staat de familie wel direct bij het gerecht om tonnen schadevergoeding te eisen... Zonder al die protocollen werkt (helaas) allang niet meer in dit land omdat iedereen overal wat van vind, denkt recht op te hebben en als ze dat niet krijgen het wel gaan eisen in de rechtzaal.

Heb je helaas ook helemaal gelijk in Martijn. Ik weet er alles van, het is - weliswaar in de bouw - een deel van mijn beroep :dood:

Maar goed, we waren toch aan het brainstormen naar oplossingen. Niks kan gemakkelijk, anders was het neem ik aan wel geprobeerd.

Feit blijft helaas dat we een gigantisch zorg probleem hebben, en dat we niet zomaar een blik nieuwe mensen open kunnen trekken.
Dus dan zal je iets aan de efficiëntie/werkplezier moeten doen van de bestaande mensen.

Paul S

Bericht door Paul S » 11 nov 2021, 19:23

WJ schreef: 11 nov 2021, 18:51
Elise schreef: 11 nov 2021, 18:48

Die is toch maar 24uur geldig? En de incubatie tijd voordat je besmettelijk bent langer dan dat?
En een QR code afgeven op basis van 24 uur? Dat is ook stom? Het is toch ook belachelijk als je bewezen negatief bent getest dat je hiermee geen toegang meer krijgt tot verschillende openbare gelegenheden. Dat het überhaupt niet meer geldt. Ik volg het niet helemaal meer of eigenlijk wel. Iedereen zal en moet gevaccineerd worden.

Tom

Bericht door Tom » 11 nov 2021, 19:30

Dit dan (tweede foto iets naar onder scrollen):
https://twitter.com/tunahankuzu/status/ ... 1730868227
En ja, beide partijen koppig en ouders verwijtbaar ten kostte van de kinderen. Zijn ook duidelijk de grenzen en wellicht stukje publiciteit aan het zoeken. Maar toch, gewoon met kinderen het zwembad uitgezet worden omdat iemand geen vaccin heeft genomen... Befehl ist befehl! Dan ben je als samenleving toch wel heel diep gezonken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 nov 2021, 19:35

PimV schreef: 11 nov 2021, 19:20

Heb je helaas ook helemaal gelijk in Martijn. Ik weet er alles van, het is - weliswaar in de bouw - een deel van mijn beroep :dood:

Maar goed, we waren toch aan het brainstormen naar oplossingen. Niks kan gemakkelijk, anders was het neem ik aan wel geprobeerd.

Feit blijft helaas dat we een gigantisch zorg probleem hebben, en dat we niet zomaar een blik nieuwe mensen open kunnen trekken.
Dus dan zal je iets aan de efficiëntie/werkplezier moeten doen van de bestaande mensen.
Ook zeker waar! Het is en blijft een lastige situatie.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 nov 2021, 20:05

Als we naar 2G gaan zal de drive tot testen ook wel flink inzakken.
En daarmee ook het aantal positieven....

JP

Bericht door JP » 11 nov 2021, 20:12

Ach, komt er misschien wel nog wat vrij van die 1.1 miljard die voor Testen voor Toegang zijn vrijgemaakt…..

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b79106b7/

KoenM

Bericht door KoenM » 11 nov 2021, 20:18

smiley schreef: 11 nov 2021, 20:05 Als we naar 2G gaan zal de drive tot testen ook wel flink inzakken.
En daarmee ook het aantal positieven....
Het lijkt me dat een groot gedeelte van de mensen die testen ook al gevaccineerd zijn toch?

Dan zal dus alleen het % besmette mensen stijgen, want ongevaccineerden zonder klachten testen niet meer, maar gevaccineerden met klachten nog wel.

Plaats reactie