Niet iedere coureur is een drifter?

Slowly sideways, maar oh zo leuk om te doen. Hier vind je alles over driften.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Niet iedere coureur is een drifter?

Bericht door Mathieu » 24 sep 2007, 22:08

Als ik dat flimpie bekijk van Droomrit 2007 en ik zie Ho een poging ondernemen om te driften in een nieuwe M3 dan denk ik daar het mijne van............................

Zo heb ik een aantal jaren geleden van Paul Vlasblom een verhaal gehoord dat Christijan Albers met een AMG Mercedes op Zandvoort aan het oefenen was op de Paddock en daar ook wel wat verbetering mogelijk was, dat was dus nog in z'n DTM tijd en de verzachtende omstandigheden zijn dus de tractioncontrol van de Benz. Maar dan nog...............

Ooit tijdens de allereerste Autovisie driftchallenge vertelde Peter Kox dat driften tegen z'n natuur was omdat driften kost wat kost vermeden moest worden in een raceauto en er nu dus gedrift moest worden............

Jos Verstappen daarentegen schijnt dus wel een aardig potje schuin te kunnen gaan. Dit was te lezen in de Autovisie vele jaren geleden toen Verstappen de jaarlijkse Supertest deed voor het genoemde magazine.
Die ging dus met elke nieuwe auto de Tarzan Full lock en onderwijl gezellig kletsend en achterom kijkend naar de achterpassagiers............

Coureurs die wel kunnen driften:
Instructeurs van het RSZ, zoals Tom Coronel, Jaap van Lagen, Ton Strouss JR, etc.
Jan Lammers
Jeroen Bleekemolen
Allard Kallf
André de Vries

Destijds met de allereerste Autovisie Driftchallenge vielen de rallyrijders tegen zeg.
De enige die het in de vingers hadden waren Chiel Bos en Paul Maaskant.

Ach, ja, ieder zijn ding.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 sep 2007, 22:13

En dan hebben we nog een onwijze berg mensen die keurig kunnen driften maar de knaken niet hebben om door te gaan voor het echte werk...

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 24 sep 2007, 23:01

Volgens mij heb je gewoon met specialisatie te maken.

Kijk maar naar een sport als Volleybal. De goeie beach volleyballers vallen vaak tegen in de zaal en andersom is het vaak helemaal een lachertje.

Zo zijn er volgens mij veel meer voorbeelden op te noemen.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 24 sep 2007, 23:13

Er zijn hier in NL 3 echte topdrifters:

Paul Vlasblom
Remmo Niezen
Olaf Commijs

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 sep 2007, 00:34

Wat ik wel eens van Andre heb begrepen is het kunnen driften een onderdeel van het goed kunnen racen.

Maar dat kan Andre vast veel beter uitleggen dan ik :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 25 sep 2007, 09:20

Tristan schreef:Er zijn hier in NL 3 echte topdrifters:

Paul Vlasblom
Remmo Niezen
Olaf Commijs
Dat zijn de drie die meedoen met de driftseries. Ik ken er wel meer, maar die doen niet mee.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 25 sep 2007, 09:39

Rob Slotemaker was natuurlijk een meester drifter die vaak won in races. Hij was niet een hele goede racer volgens sommigen, maar met zijn enorme wagenbeheersing had hij toch een groot voordeel.

Eén van de voordelen was dat niemand langs zijn Camaro kon komen omdat 'ie zoveel baan in beslag nam. 8)

Tegenwoordig gaan moderne raceauto's niet echt meer dwars over de baan door de ondersteltechnieken en banden die niet te vergelijken zijn met 15 jaar terug, maar als je de 130i cup volgt, zie je die auto's toch behoorlijk schuin over de baan gaan.

Ik vind het raar dat mensen als Peter Kox niet kunnen driften, al snap ik wel dat hij zoveel racet, dat het voorkomen van een drift zijn natuurlijk instinct is geworden. Hij bewijst ook dat het werkt in de klassen waarin hij rijdt. En succesvol is. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit gespind is. Op een rijdersfout kun je hem niet snel betrappen. Ik denk dat hij het in de 130i cup echter niet kan redden, daarvoor rijdt hij te clean.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13336
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 25 sep 2007, 09:48

Ik ben juist door de E30 langzaam gaan leren driften, en gebruik het soms lift-off oversteer om beter door de krappe bochten te gaan. Einde van de race ben je ook aan het vechten met je auto omdat de Toyo's gewoon erg heet worden. Je ziet het hele veld dan lekker glijen etc. Snel is anders, maar het is wel leuk. :D

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 25 sep 2007, 10:25

Dennis, Peter Kox kan wel driften maar hij moest echt de spreekwoordelijke knop omzetten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 25 sep 2007, 10:43

Ja daar kan ik me wel wat bij indenken in zijn situatie. Hij rijdt per jaar meer km's op een circuit dan ik in mijn chauffeurstijd op de gewone weg. :)

Een maatje van mij racet ook veel (en goed) en die kan wel driften, maar we hebben een totaal verschillende rijstijl. Ik sta altijd te kwijlen hoe goed hij is als ik achter hem aan rijd. Echt zo clean, ik ken niemand anders die dat doet. In een race zou het verschil zijn dat ik na een paar ronden veel warmere banden heb dan hij, te warm dus. Hij zegt dan: dat mijn voordeel is dat ik met die warmere banden beter om kan gaan dan hij, maar hij krijgt ze dus gewoon niet zo warm. Dat is het voordeel als je dus niet zo dwars gaat. Nogmaals, echt gaaf om achter hem aan te rijden, zeker als je beide in een 1 serie rijdt om het hardst.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 25 sep 2007, 10:54

Laatst las ik een leuk interview met Renger vd Zande, waarin hij vertelde hoe hij de laatste tijd zijn driving skills aan het verbeteren was. Tijdens een training gaat ie altijd een paar rondjes gek doen. Te laat insturen, spinnen, donut draaien, driften (Voor zover dat lukt met een formule auto). Ik vind dat een goede manier om een auto te leren kennen en als rijder 1 te worden met de auto. Ik ben benieuwd wat hem dat brengt. In ieder geval meer zelfvertrouwen, denk ik.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 25 sep 2007, 11:19

Interessant onderwerp. Wat ik me nu afvraag; als een 'racer' niet perse goed kan driften, kan iemand die goed kan driften door zijn wagenbeheersing dan zondermeer goed racen? (Andre kan hier wel wat over kwijt denk ik) :roll: :wink:

Dickh.
Berichten: 1704
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Bericht door Dickh. » 25 sep 2007, 11:37

Toevallig wilde ik net een draadje openen over een oude test van Walter Röhrl in een Porsche 993 Carrera 4 en een Carrera 2. Ging over het vergelijk tussen de 2 en 4 wielaandrijving in combinatie met wel of niet driften. Doormiddel van zeer veel elektronische meet instrumenten kwam men tot de conclusie dat "der Walter" driftend sneller was dan met zuiver rijden. Helaas ging het wel ten koste van de banden natuurlijk. Het verschil was echter dermate weinig dat het meer zin had verder te schaven aan je rijkwaliteiten dan aan het driften ansich. De laatste opmerking van Walter Röhrl was dan ook: "Die meisten bringt der Drift nicht weiter, sondern eher um."

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Bericht door Nutkees » 25 sep 2007, 11:47

ik ben zelf wel steeds meer aan het proberen op het vlak van driften. Vindt het enorm kicken, maar mede doordat de echte ervaring ontbreekt probeer ik het verder op te bouwen en steeds harder te gaan.

Vindt het wel erg fijn om mijn auto op die manier beter te leren kennen, momenteel kan ik steeds meer gooien en smijten met me wagen en de ervaring heeft ook geleerd om in een onverwachte situatie snel in te grijpen zonder dat het fout gaat.

Andre
Berichten: 11236
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 25 sep 2007, 12:05

Tja ik zeg altijd maar het ene heeft met het andere te maken. Alleen kan je driften natuurlijk ook weer opdelen.

Kijk driften maximaal schuin rook van de achterbanden dat heeft geen zin das wel stoer maar brengt niks en is per saldo ook niet eens heel moeilijk. Hoe schuiner die staat hoe makkelijker het wordt.

De hele kleine miniscule drift die net wel net niet tegen de gripgrens ligt daar heb je wat aan als je raced. Dat gevoel moet je proberen te krijgen.
Soms heb je een beetje onderstuur dan kan een heel klein beetje overstuur je soms net helpen.

Zelf vindt ik driften wel leuk om te doen als training. Als de auto een keer bruut uitbreekt dan heb je kans dat je hem beter opvangt door de vele oefening die je doet met driftdagen.

De driftsport doet me weinig er hangt teveel een fast and furious gehalte omheen. En zoals ik zei driften zie ik als training meer niet.

Op papenburg trainde ik vaak dit. Wanli op de achteras die heel makelijk driften bij insturen ging ie al dwars zeg maar. Dan probeerde ik zoveel mogelijk lijnen te rijden proberen dat de achterkant niet omgaat bij hogere snelheden bijna ommogelijk de fluwelen voet gebruiken. Ook simracen helpt je om een betere rijder te worden. Daar denk peter kox ook heel anders over. Maar ja zo heeft ieder zijn mening.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 25 sep 2007, 12:48

Ik heb altijd het idee dat als iemand ergens niet goed in is, dat diegene dat dan een onzin onderdeel vindt. Ik ben het met jouw verhaal dan ook helemaal eens André. Racedrifts zijn veel gaver dan showdrifts. Ook in simracen. Spelen op de grens, dat is het mooiste wat er is. Om dat te kunnen moet je wel volledig kunnen driften. Maar showdriften wordt dan voor mij heel saai na een paar rondjes, net als 'clean' rijden tijdens een trackday. Wat je zegt het is niet moeilijk. Beheers je het kunstje, dan is het net zo makkelijk als fietsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten