Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Riceaux » 13 sep 2021, 14:55

Heb je z’n boek al gelezen Tom? Dan kan je enigszins inschatten waar zijn partij voor gaat staan.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door PimV » 13 sep 2021, 15:05

Ja is het wat, zijn boek?
Ik vind het een slimme oprechte kerel, vreet zich helemaal in in de materie en gaat echt voor het belang van het volk/land (dat verklaart z'n brede populariteit ook wel denk ik), hoop ook echt dat hij zijn partij rustig en goed gaat opbouwen en niet doorslaat/uiteenspat als FvD.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 13 sep 2021, 15:28

Riceaux schreef: 13 sep 2021, 14:55 Heb je z’n boek al gelezen Tom? Dan kan je enigszins inschatten waar zijn partij voor gaat staan.
Eh nee, voor mij absolute scheiding tussen kerk en politiek dus het boeit me totaal niet. Ik stem er per definitie niet op. Maar mochten alle mensen die zeggen op hem te gaan stemmen dat boek wel gelezen hebben is het een aardige bestseller niet?

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 sep 2021, 09:02

Samenvatting van "Een nieuw sociaal contract"

Heel lang geloofden we dat Nederland af was. Maar schijn bedriegt. Pieter Omtzigt laat zien dat er in Nederland grote problemen zijn met macht en tegenmacht. De mechanismen van de rechtsstaat functioneren niet goed meer, zoals uit het kinderopvangtoeslagenschandaal is gebleken. Omtzigt pleit vanuit zijn eigen ervaringen in de politiek voor een nieuw sociaal contract. Het is nodig om het vertrouwen tussen overheid en burgers te herstellen. Dat is zeker niet eenvoudig. We moeten instituties herbouwen door checks-and-balances te hernieuwen. Het vraagt ook om een andere mentaliteit van de overheid én van de burgers zelf. Er is geen simpele oplossing. Het hele weefsel van de rechtsstaat moet worden onderzocht en gerepareerd. In dit boek doet Omtzigt een aantal voorstellen daartoe. Pieter Omtzigt (1974) is sinds 2003 Kamerlid voor het CDA, en zit sinds 2004 in de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. Dit boek is tot stand gekomen met medewerking van Welmoed Vlieger (1976), filosoof en columnist.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 14 sep 2021, 09:48

Nou bedankt zeg, ik zie lijkt me duidelijk :roll:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 14 sep 2021, 20:46

Lijkt me zeker wel een interessant boek.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 15 sep 2021, 09:22

"Het is nodig om het vertrouwen tussen overheid en burgers te herstellen"

Yep

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 15 sep 2021, 11:14

^
Ik denk dat, door het gebruik van sociale media, het vertrouwen tussen overheid en burgers in de toekomst alleen maar verder afneemt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2021, 11:18

Elise schreef: 15 sep 2021, 11:14 ^
Ik denk dat, door het gebruik van sociale media, het vertrouwen tussen overheid en burgers in de toekomst alleen maar verder afneemt.
Dat denk ik ook, “vroegah” had je de ochtend krant en het 20.00uur journaal, dat was je enige nieuwsfeed. Nu krijg je de hele dag via alle kanalen nieuws en is daardoor überhaupt al veel meer nieuws en dus ook meer negatief sentiment. Daarnaast dus nog veel nep nieuws via internet wat het negatief sentiment verder doet groeien.

Gaat de komende jaren niet beter worden ben ik bang…

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 15 sep 2021, 11:32


Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 15 sep 2021, 12:41

Wat ook actueel in het corona draadje was:

Adviesraad kabinet: ’Snijden in de zorg of fors meer betalen’

Den Haag - De gezondheidszorg groeit zo hard dat die andere voorzieningen wegdrukt. „De grenzen van de houdbaarheid komen in zicht”, aldus een alarmerend rapport van adviesraad WRR. Als er geen rem komt op de uitgaven gaat de komende decennia alle welvaartswinst in Nederland op aan zorg, ’via premies, belastingen of eigen betalingen’.

„Het is een buitengewoon complex probleem, waarvoor wij ook geen ei van Columbus hebben”, geeft Marianne de Visser, raadslid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), toe. „We gebruiken niet voor niks de term ’noodklok’.” De conclusie van de WRR in het adviesrapport Kiezen voor houdbare zorg is alarmerend: „De grenzen van de financiële, personele en maatschappelijke houdbaarheid van de zorg komen steeds meer in zicht.”

Als er geen harde keuzes worden gemaakt en duidelijke prioriteiten worden gesteld dan lopen de kosten van de zorg hard op, neemt de personeelsbehoefte van de sector alleen maar toe en wordt het draagvlak voor de solidariteit tussen gezonde en zieke mensen kleiner, aldus de adviesraad van het kabinet. De WRR haalt tal van prognoses aan: de reële zorguitgaven zullen tussen nu en 2060 verdrievoudigen en straks werkt niet meer 1 op de 7 mensen in de zorg, maar 1 op de 3. „Dat zou betekenen dat andere publieke voorzieningen, zoals het onderwijs, enorm in het gedrang komen.”

Nu al hebben de stijgende zorgkosten grote financiële gevolgen: „De gehele groei in het besteedbare inkomen van het gemiddelde huishouden is de afgelopen twintig jaar opgegaan aan zorg”, aldus de WRR. „De zorgkosten stijgen ook voor de Nederlanders zelf, die via premies, belastingen of eigen betalingen bijna alle toekomstige welvaartsgroei zullen moeten uitgeven aan meer of betere zorg.”

Eén van de oplossingen is voorkomen dat mensen ziek worden, aldus de WRR. Daarvoor zou ingezet moeten worden op minder suikergebruik, minder alcoholconsumptie en minder roken. Volgens de adviseurs moeten niet alleen de consumenten, maar ook de fabrikanten daarop worden aangesproken: „Inzet op preventie zal minder vrijblijvend moeten zijn dan het tot nu toe met het Nationaal Preventieakkoord het geval is”, aldus De Visser.

„We hebben al voorbeelden van wettelijke maatregelen die hebben gewerkt”, zegt ze. „Kijk naar de maatregelen die toenmalig minister Borst nam tegen roken, zoals het verbod op roken in publieke ruimten of de daling van het aantal verkooppunten. Dat heeft tot een forse verlaging van het aantal rokers geleid.”

De WRR stelt dat dergelijke dwingende maatregelen rond roken, alcohol en ongezond voedsel zal helpen de zorgkosten te verlagen. In het rapport wijst de WRR erop dat verhogen van accijnzen een maatregel is die ’geen geld kost maar juist geld oplevert’. In het rapport wordt een suikertaks geopperd of een accijns op ongezonde voeding. Verder suggereren de adviseurs ’een vermindering van het aantal verkooppunten van tabak en alcohol, een (verdergaand) reclameverbod of minimumprijzen voor alcohol of tabak’.

Werners: „Het gaat niet alleen om verplichtende maatregelen die bij de consument aankomen, maar bijvoorbeeld ook om afspraken met de industrie over een minder zout in de voedselproductie of een verbod op stunten met alcoholprijzen. Een suikertaks instellen is ook een mogelijkheid.”

Strengere preventie kan enorm schelen in de kosten, stelt De Visser. „We weten dat roken, suiker en alcohol bij elkaar 20% van de zorgkosten veroorzaken.”

WRR-lid De Visser vraagt zich af of Nederlanders zich wel realiseren hoeveel er al aan gezondheidszorg wordt uitgegeven. „De zorgkosten zijn nu per burger bijna €6000. En onze kleinkinderen gaan straks €15.000 per persoon betalen. Ik denk dat de burger zich daar totaal niet van bewust is.” Nederlanders hebben een wettelijk eigen risico van €385 voor hun zorgverzekering. „Dat is nog aan de lage kant, vergeleken met veel andere landen in Europa.” Het leeuwendeel van de zorg wordt via premies en belastingen betaald, en die zorgen voor stagnerende besteedbare inkomens van veel mensen.

De adviseurs onderkennen dat politici en ook kiezers het ’ten diepste ongemakkelijk vinden’ om keuzes te maken. Toch ontkomen we daar niet aan, meent projectleider Gijsbert Werner. „Als je niet op een verstandige en weloverwogen manier keuzes gaat maken, dan zullen de problemen van kwaliteit en toegankelijkheid, die nu al spelen in de geestelijke gezondheidszorg en de jeugdzorg, zich vermoedelijk gaan uitbreiden naar andere zorgsectoren.”

Zo worden medicijnen aan een kritisch onderzoek onderworpen. Zijn de kosten per gewonnen levensjaar te hoog, dan komen die medicijnen niet in het basispakket. Deze aanpak zou veel breder ingezet moeten worden, stelt De Visser: „Van allerlei behandelingen is nog geen duidelijk bewijs van de effectiviteit, zoals van gentherapieën. Je zou eerst moeten aantonen of die behandelingen kosteneffectief zijn voordat je ze toelaat.”

Ook worden dure technologieën te gemakkelijk aangeschaft, meent zij. „In een derde van de ziekenhuizen staan Da Vinci-robots die worden ingezet bij operaties. Ook zijn er drie protonenbunkers voor moderne kankerbestraling in Nederland. Daarvoor zijn de strenge criteria die we voor medicijnen wel gebruiken niet toegepast. Ook in de jeugdzorg, ggz en ouderenzorg zou je die strenge criteria kunnen gebruiken.”

Bezuinigen is volgens de WRR-adviseurs niet nodig. Werner: „Je zou de kostenstijging die wordt voorzien moeten beteugelen.” Die kosten nemen toe door vergrijzing, toename van chronische ziekten en inzet van nieuwe technologieën. Gemakkelijke oplossingen zijn er niet: „Het is populair in Den Haag om te denken dat er nog heel veel te verwachten is van efficiënter werken. Maar dan reken je je rijk.”

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 17 sep 2021, 12:42

Man met kruisboog in Almelo. Dat is toch niet ver van Emmer Compascum ?

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... st-schoten

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 17 sep 2021, 12:54

Dat redt ‘ie niet hoor ;)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door RS-Ron » 17 sep 2021, 14:59

JP schreef: 17 sep 2021, 12:42 Man met kruisboog in Almelo. Dat is toch niet ver van Emmer Compascum ?

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... st-schoten
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gr Ron

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 17 sep 2021, 15:05

GTRene:))))

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 17 sep 2021, 15:40

:mrgreen:

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 18 sep 2021, 13:19

https://nos.nl/artikel/2398252-formatie ... -te-zetten

Afbeelding



En weer zit die Kaag er weer bij en ook die Jetten. Democratisch? Hou toch op.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Richardt. » 18 sep 2021, 14:43

Ik heb het allemaal niet zo gevolgd en heb er de ballen verstand van gok ik. Maar het opstappen van een demissionair minister is toch alleen maar voor de bühne, je bent officieel al geen minister meer had al niks te zeggen/beslissen en daarna nog minder.

Vervolgens een paar dagen later vrolijk weer bij de coalitie onderhandelingen zitten alsof alles weer koek en ei is.

Een grote poppenkast…..

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 18 sep 2021, 14:57

Richardt. schreef: 18 sep 2021, 14:43 Ik heb het allemaal niet zo gevolgd en heb er de ballen verstand van gok ik. Maar het opstappen van een demissionair minister is toch alleen maar voor de bühne, je bent officieel al geen minister meer had al niks te zeggen/beslissen en daarna nog minder.

Vervolgens een paar dagen later vrolijk weer bij de coalitie onderhandelingen zitten alsof alles weer koek en ei is.

Een grote poppenkast…..
+1

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Gijzert » 18 sep 2021, 20:56

+1

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 18 sep 2021, 21:14

Dat is het al meer dan 10 jaar.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 18 sep 2021, 21:41

Die heks Kaag is weggevlogen maar dan wel op een boemerang….onkruid vergaat niet….

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door jos_br » 19 sep 2021, 09:00

Mooi en goed verwoord stuk i.m.o.,

Maar zo’n QR paspoort. Zullen we eens nagaan wat je daar allemaal mee kunt doen?
Door: Eelke Kleijn
Ik kan er werkelijk waar niet bij dat er mensen zijn die het invoeren van de zogenaamde Coronapas, oftewel het QR paspoort, toe juichen.. Er om staan te springen zelfs. Het lijkt allemaal zo prachtig! Pasje laten zien, groen vinkje krijgen, en je mag alles weer doen als voorheen. Tussen allemaal negatief geteste of gevaccineerde mensen. Want dan zijn we veilig en dan gaat het virus niet rond! Veilig! Daar gaat het allemaal om. Lekker veilig zijn met zijn allen.
En ja...die wappies moeten hun bek houden, want als je voor iets kiest moet je ook de gevolgen dragen. Dat diezelfde kritische mensen keer op keer gelijk krijgen wordt voor het gemak maar even vergeten. Vaccinatie paspoort zou er niet komen. Vaccinatie plicht zou er niet komen. Indirecte vaccinatie plicht zou er niet komen. Medische apartheid zou er niet komen. En over pak hem beet anderhalve week is het er allemaal.
Overbelasting zorg!
Dat de wetenschap veel van de onderbouwing voor een dergelijk paspoort al onderuit heeft gehaald doet er niet toe. Natuurlijke immuniteit is sterker, maar toch halen we na 6 maanden die herstel-status weg. En onder de 18 is de overlevingskans van Covid zo’n 99,997%. Dan zou je zeggen, laat die jongeren maar immuniteit opbouwen. Maar tóch wordt dat paspoort ingevoerd vanaf 14 jaar. Laat ze er maar lekker jong aan wennen.
Maar zo’n QR paspoort. Zullen we eens nagaan wat je daar allemaal mee kunt doen? Nu krijg je namelijk na 2 vaccinaties een groen vinkje. Maar Israël vraagt er al 3. Dan staat je paspoort ineens weer op rood en ja, dan gaan we toch maar weer die booster halen, anders mag je niks meer. En wat als de overheid volgend jaar zegt dat je opeens het griep vaccin moet halen? Vroeger was dat voorbehouden aan de risico groepen. Maar ja.. overbelasting zorg! Angst! Gevaar! En dan kleurt het vinkje rood.
In China
En over een paar jaar blijkt dat prachtige digitale paspoort ineens gekoppeld aan je ziektekostenverzekering. Aan je bankgegevens. Aan je aankoopgeschiedenis, je zoekgeschiedenis en aan BKR. “Ja sorry meneer, wij zien dat u alcohol koopt in de supermarkt, dus uw ziektekosten gaan omhoog”. “Oh meneer, u heeft uw boete niet betaald, nee u krijgt pas een groen vinkje als dat afgehandeld is”. ‘Mevrouw zoekt online naar verboden dingen? Dat betekent even een maand geen sociale activiteiten”. “Nee reizen mag niet deze maand meneer, u zit al aan uw CO2 quotum”.
Het behoort allemaal tot de mogelijkheden! In China is het al jaren zo ver, en het wordt hier nu in Nederland (en de rest van Europa) in record tempo door je strot geramd onder het mom van veiligheid en virusbestrijding. En veel mensen lijken het nog toe te juichen ook. Want alleen met dat paspoort zijn we lekker veilig met z’n allen! En daar ging het natuurlijk allemaal om. Lekker veilig zijn.
Glijdende schaal
En ja, ook ik wil eigenlijk niet geloven dat het zover gaat komen. Ook ik blijf de mogelijkheid open houden dat de overheid deze stappen neemt omdat men daadwerkelijk denkt dat dit de volksgezondheid ten goede komt. Maar het wordt wel met de dag moeilijker om mezelf dat wijs te blijven maken. We bevinden ons momenteel op een enorme glijdende schaal. Elke keer worden de doelen iets verplaatst. Elke keer wordt ons onze vrijheid voorgehouden en dan blijkt deze toch wéér iets verder weg. Eerst was het flatten the curve. Toen waren het de ziekenhuisopnames. De ouderen. De besmettingen. Long Covid. De vaccinatiegraad. 70%. 80%. 90%. De Jonge stelt dat het opkrikken van de vaccinatiegraad een ‘neveneffect’ is van het invoeren van het paspoort. En ik ben bang dat we die woorden héél letterlijk moeten nemen. Het paspoort. Daar gaat het om. Als het paspoort er maar doorheen komt.
En als dit allemaal een stap te ver lijkt, en je niet wilt geloven dat dit er daadwerkelijk aan kán komen, dan zou ik willen zeggen- bepaal voor jezelf eens NU welke stap wél te ver is. Want ik vermoed, dat als die vraag begin 2019 was gesteld, een door de overheid uitgegeven digitaal systeem dat met een rood of groen vinkje bepaalt of je ergens wel of niet welkom bent, dat die bij veel mensen hoog op de lijst had gestaan


Dus niet van mij, maar dusdanig verwoord dat ik er jaloers op kan worden.

Jos,

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 19 sep 2021, 09:32

JP schreef: 18 sep 2021, 21:41 Die heks Kaag is weggevlogen maar dan wel op een boemerang….onkruid vergaat niet….
Haha eens! En idd dat aftreden heeft echt 0 waarde op deze manier gehad :stom:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27873
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 19 sep 2021, 09:36

Deze post van Jos hierboven moeten we goed bewaren (voor de wappies)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jos_br, tomgtr en 417 gasten