(Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jun 2021, 08:26

En niemand heeft tijd. Ze zitten allemaal ramvol in de zomer.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Fabian » 09 jun 2021, 08:31

Montage is inderdaad echt niet zo moeilijk. Heb mij Daikins ook gehaald bij ComfortKlimaat na flinke zoektochten online, goede prijzen en goed advies. Zelf alles gemonteerd. 1x Multisplitunit met 2 binnenunits en 1 single split.

Je moet het even goed uitdenken vooraf en dan is het een kwestie van doorvoergaten boren in de buitenmuur, units ophangen, goten monteren en klaar. Elektra had ik al wel door de elektricien laten leggen (meterkast extra groep en kabel naar buiten), vanaf daar de rest zelf ingegraven en aangesloten.

In de winter voornamelijk als verwarming gebruikt. Scheelde me al bijna 300m3 gas. Tuurlijk wel wat meer stroom, maar daar zijn de zonnepanelen weer voor ;)

Nu overigens alleen op drogen (ontvochtigen) staan, volstaat nu nog prima voor fijn klimaat en kost echt een fractie van de stroom tov de aircostand (koelen en drogen).

Overigens valt het stroomverbruik me alles mee.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Luco » 09 jun 2021, 09:01

Comfortklimaat is wel allemaal grijze import

Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Richardt. » 09 jun 2021, 09:10

Tsja, mij als particulier maakt dat weinig uit eigenlijk als het zoveel geld scheelt.
Beschikbaarheid van spare parts is dan wellicht een issue, maar daar kan de grijze import leverancier dan wellicht ook bij helpen?

Andere discussie wellicht, maar grijze import speelt bij veel meer producten. Officiële Nederlandse retailers kunnen qua inkoop soms de prijzen van grijze import nog niet matchen, waar gaat het dan fout en waarom zouden de consumenten de hogere prijzen dan maar domweg moet slikken voor exact hetzelfde product met alleen een ander stikkertje?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Luco » 09 jun 2021, 09:43

Daikin levert geen onderdelen voor grijze import.

Prijsverschillen kunnen te maken hebben met diverse regels en belastingtarieven denk ik

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door JeroenT » 09 jun 2021, 10:00

Ik heb een mail van Daikin zelf over dat import verhaal. Communicatie tussen Daikin en een Airco installateur.
Ze zeggen niet dat ze geen onderdelen leveren, maar dat ze tegen betaling best willen helpen.
Eigenlijk is een Daikin airco gewoon een slecht merk / product, als Daikin NL al met de hakken in het zand gaat ivm garantie. Dan weet je dat ie binnen 5 jaar stuk gaat.
In mijn vorige huis een Samsung Jungfrau airco geplaatst, die doet het na ruim 5 jaar nog steeds zonder defecten.

Dus beter koop je lekker een ander merk airco.
Mitsubishi Electric schijnt de beste kwaliteit te zijn.

Mijn Panasonic TZ's (wilde ik hebben vanwege 80cm binnenmaat) zijn in NL 2x de prijs, dan is de keuze al snel gemaakt.

https://www.koelklimaattechniekwebwinke ... escription
https://www.techinn.com/nl/panasonic-sp ... 37708710/p

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Fabian » 09 jun 2021, 10:08

Luco schreef: 09 jun 2021, 09:43 Daikin levert geen onderdelen voor grijze import.

Prijsverschillen kunnen te maken hebben met diverse regels en belastingtarieven denk ik
Mocht het zo zijn, onderdelen zijn altijd aan te komen via nadere wegen.

Gelukkig gaat het nooit kapot eigenlijk als je je daar zorgen om maakt.....Zowel bij mn moeder als broer staan al bijna 15 jaar meerdere units (Mitsubishi Electric dan wel, maar zelfde topklasse als Daikin)). Die draaien al die tijd al zonder dat er ook nog maar iemand naar omgekeken heeft. Ze zijn zelfs niet eens een keer schoongemaakt....Gaat er dan eens 1 kapot en er zijn geen delen voor, dan maar een nieuwe en klaar is kees....

Wat dat betreft zijn die onderhoudscontracten die ze er nog eens bij willen verkopen helemaal een farce...

Gijzert
Berichten: 4991
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Gijzert » 09 jun 2021, 10:24

JeroenT schreef: 09 jun 2021, 10:00 Ik heb een mail van Daikin zelf over dat import verhaal. Communicatie tussen Daikin en een Airco installateur.
Ze zeggen niet dat ze geen onderdelen leveren, maar dat ze tegen betaling best willen helpen.
Eigenlijk is een Daikin airco gewoon een slecht merk / product, als Daikin NL al met de hakken in het zand gaat ivm garantie. Dan weet je dat ie binnen 5 jaar stuk gaat.
In mijn vorige huis een Samsung Jungfrau airco geplaatst, die doet het na ruim 5 jaar nog steeds zonder defecten.

Dus beter koop je lekker een ander merk airco.
Mitsubishi Electric schijnt de beste kwaliteit te zijn.

Mijn Panasonic TZ's (wilde ik hebben vanwege 80cm binnenmaat) zijn in NL 2x de prijs, dan is de keuze al snel gemaakt.

https://www.koelklimaattechniekwebwinke ... escription
https://www.techinn.com/nl/panasonic-sp ... 37708710/p
Nja. Daikin NL zal er geen cent aan verdiend hebben met de parrallelle import en misschien de garantie ook niet kunnen verhalen bij Global.

Dus een beetje te kort door de bocht conclusie.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Knot » 09 jun 2021, 10:45

Ik ben bezig voor een Daikin RXM60 met een FFA60 installatie, uiteraard voor kantoor, thuis moet ik er niks van weten die vrieskou.

Online is het vaak grijze import, dat monteren hun (uiteraard) niet eens dus eigen prijzen liggen een stuk hoger. Doe je het zelf zou ik ook gewoon de scherpste pakken die je kunt vinden.

Vorige Daikin 6KW unit heeft 24/7 gedraaid voor de serverruimte en het 12 jaar volgehouden.

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door CRZ » 09 jun 2021, 11:00

Ze zijn op dit moment bezig met de airco te installeren hier thuis.

2x slaapkamers op 1 unit
1x slaapkamer op 1 unit (hotelkamer stijl, met alleen roosters die de lucht aanvoeren, rest helemaal weg gewerkt)
1x woonkamer op 1 unit

Kan niet wachten totdat het aangesloten is. :hangloose:

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door JeroenT » 09 jun 2021, 11:02

CRZ schreef: 09 jun 2021, 11:00 Ze zijn op dit moment bezig met de airco te installeren hier thuis.

2x slaapkamers op 1 unit
1x slaapkamer op 1 unit (hotelkamer stijl, met alleen roosters die de lucht aanvoeren, rest helemaal weg gewerkt)
1x woonkamer op 1 unit

Kan niet wachten totdat het aangesloten is. :hangloose:
Wel even checken of alles ook echt aangesloten is he. :hosanna:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door Knot » 09 jun 2021, 11:07

CRZ schreef: 09 jun 2021, 11:00 Kan niet wachten totdat het aangesloten is. :hangloose:
Eh.. het is 24 a 25C nu he.. geen 38C zoals vorig jaar :tooth:

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: (Mobiele) airco's voor thuis / kantoor

Bericht door CRZ » 09 jun 2021, 11:14

JeroenT schreef: 09 jun 2021, 11:02 Wel even checken of alles ook echt aangesloten is he. :hosanna:
:tooth: :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], beske, Bombadil, Fabian, frankie, MarcF, Peter-Paul, sitechris, Thomas H en 96 gasten