Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 03 jun 2021, 23:47

Ow ok wist ik niet. Ik hoor alleen maar mensen om mijn heen die met hoge rentes zitten en boetes moeten betalen of verhuizen om van hun dure lange hypotheek af te komen. Wat Elise zegt kan kloppen.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 04 jun 2021, 07:33

Dat is de andere kant op.

Je kunt verhuizen om van je hoge vaste rente af te komen. Bij een lage rente kun je het juist meenemen ;)

Daarnaast snap ik het punt van onbeperkt aflossen (helaas) niet zo goed. Je kunt altijd 10% per jaar extra aflossen. Dat lijkt me voor veel mensen toch wel voldoende? Hoe vaak los je nu meer dan 10% af in een jaar? En dan kun je het altijd nog verdelen over 31/12 en 1/1 om direct 20% af te lossen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 04 jun 2021, 08:00

Helemaal mee eens, vraag is alleen of we de bodem bereikt hebben. Afgelopen jaren was 4% de absolute bodem, toen weer 3% etc. Wie zegt dat het niet onder de 1% gaat komen? Dan vinden we 1,5% opeens weer veel te hoog.

Maar goed niemand heeft een glazen bol, maar ik weet zeker als de rente opeens naar 3% of hoger gaat sommige mensen best in de problemen zullen komen ivm maandlasten en minder aftrek. Ik denk dat de autoriteiten dat scenario wel zullen trachten te voorkomen, want dan klapt de huizenmarkt weer.

Elise
Berichten: 7278
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 04 jun 2021, 08:14

Ik snap het (extra) aflossen al helemaal niet als je 1,34% hypotheekrente betaald.
Dan moet je toch echt kijken naar andere mogelijkheden van vermogens beheer.

Verder is het meeverhuizen van een lopende hypotheek wel aan voorwaarden gebonden, let daar goed op.
Het meeverhuizen van een hypotheek is dan ook niet helemaal zaligmakend, want meestal zit je dan vast aan de bestaande partij en bestaande klanten krijgen altijd slechtere aanbiedingen dan nieuwe klanten :bag:
Stel je hebt een hypo van 100k bij ING die je kunt meeverhuizen naar een nieuwe totale hypotheek van 500k (dus 400k bijlenen bij de ING), dan kan het uiteindelijk goedkoper zijn om helemaal niet mee te verhuizen, maar alles geheel nieuw elders af te sluiten.
Heb je een hypo van 300k en moet er nog 50k bij, dan is het meeverhuizen (van de huidige lage rentes) wel heel interessant.

Alles is afhankelijk van je eisen en wensen en hoe je de toekomst ziet, maar als je er zelf niet in thuis bent is het verstandig om eens te gaan praten met iemand die een klein beetje inzicht heeft in e.e.a. Wellicht eerst eens met ouders, een oom en een goede wijze vriend en zo zelf wat inzicht in e.e.a. opbouwen voordat je eventueel voor betaald advies gaat (en betaald advies is ook zeker niet zaligmakend).
Succes.

Elise
Berichten: 7278
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 04 jun 2021, 08:17

veejay schreef: 04 jun 2021, 08:00 Helemaal mee eens, vraag is alleen of we de bodem bereikt hebben. Afgelopen jaren was 4% de absolute bodem, toen weer 3% etc. Wie zegt dat het niet onder de 1% gaat komen? Dan vinden we 1,5% opeens weer veel te hoog.
Dan stel je gewoon de verkeerde vraag.
Of je nu 0,5% of 1,5% kunt krijgen aan rente maakt geen zak uit, de rente is dermate laag dat het verstandig is om te handelen naar de toekomst met dit soort rentes.

Gevalletje penny wise pound foolish als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emilio » 04 jun 2021, 08:22

Sja ik heb ook vastgezet voor 20 jaar (rust voor m’n vriendin).

Maar op 500k maakt 0.5 of 1.5% over langere tijd toch wel serieus bedragen.

In 10 jaar 25k rente of 75k rente.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ErikS » 04 jun 2021, 08:33

Luco schreef: 03 jun 2021, 16:40 Zo dan, renteverlaging is doorgevoerd, valt me niet tegen, op basis van taxatie gaat de rente 0.7 omlaag.
Scheelt toch behoorlijk.
Maar; je hebt dus niet opnieuw afgesloten & geen boete rente afgetikt?
Ik zit ook op zo'n 3,05% ongeveer (verschilt net iets per deel) maar alleen met een taxatie kan je dit aanvragen?

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door mark123 » 04 jun 2021, 08:40

Je kan als het goed is zien bij je hypotheek verstrekker wat de stappen zijn in rente bij een andere LTV verhouding. Voor de waardebepaling is een WOZ rapport voldoende. Echter, een taxatierapport is (veel) recenter en ook nog te sturen naar een hogere waarde, dat is dus voor een lagere LTV interessant.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 04 jun 2021, 08:52

ErikS schreef: 04 jun 2021, 08:33
Luco schreef: 03 jun 2021, 16:40 Zo dan, renteverlaging is doorgevoerd, valt me niet tegen, op basis van taxatie gaat de rente 0.7 omlaag.
Scheelt toch behoorlijk.
Maar; je hebt dus niet opnieuw afgesloten & geen boete rente afgetikt?
Ik zit ook op zo'n 3,05% ongeveer (verschilt net iets per deel) maar alleen met een taxatie kan je dit aanvragen?
Nee puur verlaging door hogere taxatie, ik had zelf gerekend op max 4 tiende punt ivm hypo en huidige waarde, maar blijkbaar denkt de bank daar anders over en geeft 7 tiende. Misschien dat ze het gespaarde gedeelte van de spaarhypo meetellen, ik weet het niet.
Oversluiten leverde bijna niks op ivm de boete.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 04 jun 2021, 11:19

Het bedrag wat je in je "spaarhypotheekpot" hebt zitten, rendeert dus ook 0,7% minder dan voorheen. Dus het totale "voordeel" van de renteverlaging zal daardoor minder hoog zijn.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 04 jun 2021, 14:39

Elise schreef: 04 jun 2021, 08:14 Ik snap het (extra) aflossen al helemaal niet als je 1,34% hypotheekrente betaald.
Dan moet je toch echt kijken naar andere mogelijkheden van vermogens beheer.
Hoezo Elise?
Als je aflost rendeert het toch ook je houdt meer in het handje over bij verkoop, tuurlijk kan je ook beleggen, maar dat geeft toch ook weer meer risico.
Ik wil eigenlijk gelijk wat met de besparing doen omdat we nu dit bedrag gewend zijn, anders verdwijnt het toch weer in de algemene pot.

Elise
Berichten: 7278
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 04 jun 2021, 15:16

Ik denk dat het het verstandigste is dat ik deze discussie niet met jou aanga Luco.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 04 jun 2021, 15:23

Elise schreef: 04 jun 2021, 15:16 Ik denk dat het het verstandigste is dat ik deze discussie niet met jou aanga Luco.
Is een serieuze vraag ik heb hier totaal geen verstand van, dus ik leer graag bij.
Aflossen, extra in lijfrente storten, extra lijfrente erbij, ik weet echt niet wat handig is.
Net gebeld met de lijfrenteverzekeraar, van die rendementen wordt je ook niet vrolijk. hoop kosten gaan er af de eerste jaren waardoor gespaarde bedrag tegenvalt, dus extra storten groeit het hopenlijk harder. ik weet het echt niet.

Elise
Berichten: 7278
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 04 jun 2021, 15:39

Jij wilt dat ik opschrijf wat ik, oprecht, daadwerkelijk denk Luco?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27869
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 04 jun 2021, 15:52

Elise schreef: 04 jun 2021, 15:39 Jij wilt dat ik opschrijf wat ik, oprecht, daadwerkelijk denk Luco?
Nou ja wat jij verstandig zou vinden, ik denk dat ik het tot nu toe niet echt goed heb gedaan qua pensioen/lijfrente/beleggen, dus wat ik evt nog kan repareren of verbeteren is nooit weg natuurlijk.

Zelf dacht ik aan aflossen van aflossingsvrije gedeelte hypo, maar dat schiet niet echt op door de rente.
Bijstorten lijfrente gaan ze naar kijken.
Maar ik weet het echt niet, is niet echt mijn cup of thee zeg maar.

En die zogenaamde adviseurs bij banken/verzekeraars en pensioeninstellingen heb ik niet veel vertrouwen meer
als je jaren lan 6600 euro betaald, weliswaar belastingvoordeel, stukje overlijdensverzekering voor Jolanda dat die wat krijgt als ik het hoekje omga en een stukje risicodekking dat ik geen premie meer hoef te betalen bij arbeidsongeschiktheid is het trieste tussenresultaat 38k.
Weliswaar heb ik geld op moeten nemen tijdens de crisis, dus dat hakt er behoorlijk in.

Maar dat zou betekenen als ik op mijn 67e kies voor uitbetaling in 20 jaar het schamele bedrag van2 k bruto per jaar uitbetaald wordt bovenop de wettelijk AOW, das dus geen vetpot.
Nu loopt die nog 12 jaar dus dan zou het zon 4000 per jaar zijn bruto, dat vind ik nog geen vetpot, dus ja suggesties en adviezen zijn meer dan welkom.

Ik wil de keus hebben of ik het huis wil verkopen en niet van ow je moet verkopen.

Kadett
Berichten: 4643
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 04 jun 2021, 16:05

Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26691
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2021, 16:08

Kadett schreef: 04 jun 2021, 16:05 Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.
Ik denk dat voor die tijd het hele EF al verdwenen is en je je woning moet opgeven als vermogen in box3 dan maakt het geen bal meer uit waar je je vermogen hebt zitten, in de stenen op een spaarrekening of in aandelen. belasting betalen zal je :kikker:

Kadett
Berichten: 4643
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 04 jun 2021, 17:46

Martijn_bmw schreef: 04 jun 2021, 16:08
Kadett schreef: 04 jun 2021, 16:05 Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.
Ik denk dat voor die tijd het hele EF al verdwenen is en je je woning moet opgeven als vermogen in box3 dan maakt het geen bal meer uit waar je je vermogen hebt zitten, in de stenen op een spaarrekening of in aandelen. belasting betalen zal je :kikker:
Ik ben bang dat je hier nog wel eens gelijk in gaat hebben. In 2011 kwam de 'villataks' om extra inkomsten te genereren vanwege de kredietcrisis. Zou van korte duur zijn. Anno nu is ie alleen maar verhoogd in %.

Overheid zal de Corona crisis wel gebruiken om nog meer centen weg te trekken.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 04 jun 2021, 22:09

Martijn_bmw schreef: 04 jun 2021, 16:08
Kadett schreef: 04 jun 2021, 16:05 Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.
Ik denk dat voor die tijd het hele EF al verdwenen is en je je woning moet opgeven als vermogen in box3 dan maakt het geen bal meer uit waar je je vermogen hebt zitten, in de stenen op een spaarrekening of in aandelen. belasting betalen zal je :kikker:

Crypto ✌️
Rolex ✌️
🔥🥳🚀

Oftewel, allerlei zaken die waarde vertegenwoordigen en niet geregistreerd zijn.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26691
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2021, 22:18

dvh schreef: 04 jun 2021, 22:09
Martijn_bmw schreef: 04 jun 2021, 16:08
Kadett schreef: 04 jun 2021, 16:05 Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.
Ik denk dat voor die tijd het hele EF al verdwenen is en je je woning moet opgeven als vermogen in box3 dan maakt het geen bal meer uit waar je je vermogen hebt zitten, in de stenen op een spaarrekening of in aandelen. belasting betalen zal je :kikker:

Crypto ✌️
Rolex ✌️
🔥🥳🚀

Oftewel, allerlei zaken die waarde vertegenwoordigen en niet geregistreerd zijn.
Dat zie je idd nu al gebeuren niet voor niks dat die zaken flink in waarde stijgen net als bijzondere auto’s.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 04 jun 2021, 22:45

Auto's zijn geregistreerd op naam.

🙃

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26691
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 05 jun 2021, 07:26

Maar je hoeft ze (nog) niet op te geven als waarde in bezittingen in box 3 🙂

Elise
Berichten: 7278
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 05 jun 2021, 07:50

Ik denk dat het niet opgeven van, een substantieel vermogen in, crypto bij je aangifte IB je op termijn wel gaat opbreken.
Bij aangifte wordt er namelijk specifiek om gevraagd, niet opgeven en ze komen erachter (denk aan panama papers) dan ben je gelijk zuur. Dus leuk vermogen onder de radar, maar een Tesla ervan kopen is ondertussen ook al door ome Elon onderuitgehaald en uiteindelijk wil je wel iets met dat vermogen...

Auto's of kunstvoorwerpen zijn dan veel geschikter als je het mij vraagt.
Belastingdienst kan wellicht zien dat je bijvoorbeeld een E30 M3 in bezit hebt, maar heeft geen idee in welke staat als deze verkeerd. Verder hebben ze geen idee of het een standaard ding of een Cecotto is om maar wat te noemen.

Wimo
Berichten: 2044
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 05 jun 2021, 09:34

Kadett schreef: 04 jun 2021, 17:46
Martijn_bmw schreef: 04 jun 2021, 16:08
Kadett schreef: 04 jun 2021, 16:05 Met afschaffen van Wet Hillen loont het op lange termijn al niet meer om af te lossen. Nu duurt dat tot 2048 maar elk jaar 3% eigenwoning forfait meer betalen tikt toch aan.
Ik denk dat voor die tijd het hele EF al verdwenen is en je je woning moet opgeven als vermogen in box3 dan maakt het geen bal meer uit waar je je vermogen hebt zitten, in de stenen op een spaarrekening of in aandelen. belasting betalen zal je :kikker:
Ik ben bang dat je hier nog wel eens gelijk in gaat hebben. In 2011 kwam de 'villataks' om extra inkomsten te genereren vanwege de kredietcrisis. Zou van korte duur zijn. Anno nu is ie alleen maar verhoogd in %.

Overheid zal de Corona crisis wel gebruiken om nog meer centen weg te trekken.
dit. En dit gaat nog heel, heel veel pijn doen. De villataks is ook zo lekker vanaf 1.1m… met de woz die jaarlijks kunstmatig stijgt met absurde percentages is dit een enorme melkkoe.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 05 jun 2021, 10:23

Luco schreef: 04 jun 2021, 15:52
Elise schreef: 04 jun 2021, 15:39 Jij wilt dat ik opschrijf wat ik, oprecht, daadwerkelijk denk Luco?
Nou ja wat jij verstandig zou vinden, ik denk dat ik het tot nu toe niet echt goed heb gedaan qua pensioen/lijfrente/beleggen, dus wat ik evt nog kan repareren of verbeteren is nooit weg natuurlijk.

Zelf dacht ik aan aflossen van aflossingsvrije gedeelte hypo, maar dat schiet niet echt op door de rente.
Bijstorten lijfrente gaan ze naar kijken.
Maar ik weet het echt niet, is niet echt mijn cup of thee zeg maar.

En die zogenaamde adviseurs bij banken/verzekeraars en pensioeninstellingen heb ik niet veel vertrouwen meer
als je jaren lan 6600 euro betaald, weliswaar belastingvoordeel, stukje overlijdensverzekering voor Jolanda dat die wat krijgt als ik het hoekje omga en een stukje risicodekking dat ik geen premie meer hoef te betalen bij arbeidsongeschiktheid is het trieste tussenresultaat 38k.
Weliswaar heb ik geld op moeten nemen tijdens de crisis, dus dat hakt er behoorlijk in.

Maar dat zou betekenen als ik op mijn 67e kies voor uitbetaling in 20 jaar het schamele bedrag van2 k bruto per jaar uitbetaald wordt bovenop de wettelijk AOW, das dus geen vetpot.
Nu loopt die nog 12 jaar dus dan zou het zon 4000 per jaar zijn bruto, dat vind ik nog geen vetpot, dus ja suggesties en adviezen zijn meer dan welkom.

Ik wil de keus hebben of ik het huis wil verkopen en niet van ow je moet verkopen.
Ik heb er ook geen verstand van hoor, maar waarom je aflossingsvrije aflossen? Waarom heb je die dan überhaupt genomen? De rente is daarop ook nog een fractie hoger. Had dan alles annuïteiten ‘ofzo’ gedaan, ben je ondertussen aan het aflossen en kun je het versnellen. Aflossingsvrij neem je omdat je niet wilt aflossen, is mijn gedachte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], SAH, SlowCo en 122 gasten