Audio in auto
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Moderne auto's hebben de audio mooi in het dashboard verwerkt, alleen daarom wil ik er geen aftermarkt radio/audio in.
Geluid vind ik wel belangrijk maar ik heb er geen extra geld voor over. Gaat mij vooral om de muziek en minder om de kwaliteit, omdat die per definitie niet top is in een auto, teveel omgevingsgeluiden zoals wind, banden en motor..
Verder vind ik dat muziek niet het beleven van rijden moet afsluiten. ik wil ook die wind, banden en motor en vooral de uitlaat horen.
Standaard audio in de M3 is prima voor mij, H&K in de 325i touring vind ik tegenvallen voor de naam die er achter staat.
Of audio in de auto met driving fun te maken heeft, vind ik nog wel een interessant discussiepunt. ik ben van mening dat dit niet zo is, omdat audio, geen invloed heeft op rijbeleving, een auto gaat niet lekkerder ervan sturen, is er niet sneller door (eerder langzaam ivm al die zware apparatuur), verder vind ik dat audio die zo goed is dat die je afsluit van het rijden (zie stukje hierboven van mij) minder veilig is. Je krijgt domweg minder mee van het rijden op het moment dat de muziek ernstig overheerst. je rijd ook minder geconcentreerd als je de muziek hard hebt staan.
Test maar eens uit door met oordopjes te rijden van je telefoon/MP3 speler en zit dit maar eens hard aan.. auto rijden lijkt wel eng te worden
ICE liefhebbers zie ik niet bepaald als driving fun liefhebbers en zelfs niet echt als autoliefhebbers, maar meer als audio liefhebbers die hun huiskamer verruilt hebben voor de auto. Het feit dat op grote audio meetings, waarbij men met dB's en watts om de oren slaat het altijd om de audio gaat en niet om de auto onderstreept dat nog een keer voor mij.
Dat ICE/audio op DF nu pas besproken word en eerder eigenlijk nauwelijks ter sprake kwam zegt ook wel iets vind ik. Dessalnietemin heb ik er uiteraard geen enkel probleem mee dat dit onderwerp de reveu passeert.
Geluid vind ik wel belangrijk maar ik heb er geen extra geld voor over. Gaat mij vooral om de muziek en minder om de kwaliteit, omdat die per definitie niet top is in een auto, teveel omgevingsgeluiden zoals wind, banden en motor..
Verder vind ik dat muziek niet het beleven van rijden moet afsluiten. ik wil ook die wind, banden en motor en vooral de uitlaat horen.
Standaard audio in de M3 is prima voor mij, H&K in de 325i touring vind ik tegenvallen voor de naam die er achter staat.
Of audio in de auto met driving fun te maken heeft, vind ik nog wel een interessant discussiepunt. ik ben van mening dat dit niet zo is, omdat audio, geen invloed heeft op rijbeleving, een auto gaat niet lekkerder ervan sturen, is er niet sneller door (eerder langzaam ivm al die zware apparatuur), verder vind ik dat audio die zo goed is dat die je afsluit van het rijden (zie stukje hierboven van mij) minder veilig is. Je krijgt domweg minder mee van het rijden op het moment dat de muziek ernstig overheerst. je rijd ook minder geconcentreerd als je de muziek hard hebt staan.
Test maar eens uit door met oordopjes te rijden van je telefoon/MP3 speler en zit dit maar eens hard aan.. auto rijden lijkt wel eng te worden
ICE liefhebbers zie ik niet bepaald als driving fun liefhebbers en zelfs niet echt als autoliefhebbers, maar meer als audio liefhebbers die hun huiskamer verruilt hebben voor de auto. Het feit dat op grote audio meetings, waarbij men met dB's en watts om de oren slaat het altijd om de audio gaat en niet om de auto onderstreept dat nog een keer voor mij.
Dat ICE/audio op DF nu pas besproken word en eerder eigenlijk nauwelijks ter sprake kwam zegt ook wel iets vind ik. Dessalnietemin heb ik er uiteraard geen enkel probleem mee dat dit onderwerp de reveu passeert.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Goede muziek op je radio kan wel degelijk de rijbeleving beïnvloeden.. nouja bij mij tenminste.
Als ik in Zuid-Frankrijk rij met een graadje of 30 buiten, volop zon en de muziek van Tiësto (In search of sunrise, Ibiza) hard aan heb staan, geniet ik meer van het rijden dan wanneer het stil in de auto is. In die zin dus wel degelijk driving-fun
Als ik in Zuid-Frankrijk rij met een graadje of 30 buiten, volop zon en de muziek van Tiësto (In search of sunrise, Ibiza) hard aan heb staan, geniet ik meer van het rijden dan wanneer het stil in de auto is. In die zin dus wel degelijk driving-fun
-
- Berichten: 21733
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Rico niet mee eens. Er zijn hier op DF genoeg autoliefhebbers die een mooi interieur belangrijk vinden met leer, goede afwerking, etc. Ook technologische dingen hebben soms meer met luxe dan met rijden te maken. De A8 van Maurice is een goed voorbeeld, superdikke bak met alle luxe die je je maar kunt wensen. Toch is Maurice een liefhebber van auto's... kan de mooie dingen die zijn auto te bieden heeft waarderen. Van audio kan ik goed begrijpen dat het voor sommige mensen een auto 'af' maakt als ook het geluid goed klinkt.
Het geluid in mijn BMW vind ik echt eerste klas ruk klinken. M'n Alfa klonk met standaardspeakers beter. Nu zal ik niet mijn autokeuze ervan af laten hangen maar als je graag muziek luistert kan ik best begrijpen dat sommige mensen graag een Lexus voor de deur willen (moet schijnbaar subliem klinken) ipv een BMW/Mercedes/Audi.
Het geluid in mijn BMW vind ik echt eerste klas ruk klinken. M'n Alfa klonk met standaardspeakers beter. Nu zal ik niet mijn autokeuze ervan af laten hangen maar als je graag muziek luistert kan ik best begrijpen dat sommige mensen graag een Lexus voor de deur willen (moet schijnbaar subliem klinken) ipv een BMW/Mercedes/Audi.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Een geweldige audio-installatie is niet om je muziek loeihard te draaien en een versterker kun je ook achter je fabrieksunit hangen. Mocht je graag naar Dolly Parton luisteren begrijp ik wel waarom je geen geld wilt uitgeven aan een stereo omdat het ook geen enkele zin heeft. Luister je welleens naar muziek met bijv. wat sublaag erin dan is het weer wel zinvol. Bij Electro moet je anders het volume op 'knal je oren eruit' stand zetten wil je niet alleen wat percussie en synthlijntjes horen. En dan hoor je minder dan dezelfde muziek op een normaal geluidsniveau op een goede geluidsinstallatie. Driving fun bestaat in verschillende vormen toch? Hardcore racen of cruisen met een muziekje aan. Dat dacht ik iig...Rico v Velzen schreef:Moderne auto's hebben de audio mooi in het dashboard verwerkt, alleen daarom wil ik er geen aftermarkt radio/audio in.
Geluid vind ik wel belangrijk maar ik heb er geen extra geld voor over. Gaat mij vooral om de muziek en minder om de kwaliteit, omdat die per definitie niet top is in een auto, teveel omgevingsgeluiden zoals wind, banden en motor..
Verder vind ik dat muziek niet het beleven van rijden moet afsluiten. ik wil ook die wind, banden en motor en vooral de uitlaat horen.
Standaard audio in de M3 is prima voor mij, H&K in de 325i touring vind ik tegenvallen voor de naam die er achter staat.
Of audio in de auto met driving fun te maken heeft, vind ik nog wel een interessant discussiepunt. ik ben van mening dat dit niet zo is, omdat audio, geen invloed heeft op rijbeleving, een auto gaat niet lekkerder ervan sturen, is er niet sneller door (eerder langzaam ivm al die zware apparatuur), verder vind ik dat audio die zo goed is dat die je afsluit van het rijden (zie stukje hierboven van mij) minder veilig is. Je krijgt domweg minder mee van het rijden op het moment dat de muziek ernstig overheerst. je rijd ook minder geconcentreerd als je de muziek hard hebt staan.
Test maar eens uit door met oordopjes te rijden van je telefoon/MP3 speler en zit dit maar eens hard aan.. auto rijden lijkt wel eng te worden
ICE liefhebbers zie ik niet bepaald als driving fun liefhebbers en zelfs niet echt als autoliefhebbers, maar meer als audio liefhebbers die hun huiskamer verruilt hebben voor de auto. Het feit dat op grote audio meetings, waarbij men met dB's en watts om de oren slaat het altijd om de audio gaat en niet om de auto onderstreept dat nog een keer voor mij.
Dat ICE/audio op DF nu pas besproken word en eerder eigenlijk nauwelijks ter sprake kwam zegt ook wel iets vind ik. Dessalnietemin heb ik er uiteraard geen enkel probleem mee dat dit onderwerp de reveu passeert.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.. Mijn punt was vooral toespitst op die hard core ICE liefhebbers.
Mooie audio is ook een vorm van luxe, dat snap ik als geen ander, die W12 met het geluid van een jaren 80 audio sonic radiootje kan ook niet natuurlijk.
In het totaal plaatje klopt een top(fabrieks) installatie ook. Maar aan de andere kant, oude golfjes die door hun schokbrekers heenzaken van 15000 euro dure en zware audio apparatuur..daar klopt toch geen hol van ?
Mooie audio is ook een vorm van luxe, dat snap ik als geen ander, die W12 met het geluid van een jaren 80 audio sonic radiootje kan ook niet natuurlijk.
In het totaal plaatje klopt een top(fabrieks) installatie ook. Maar aan de andere kant, oude golfjes die door hun schokbrekers heenzaken van 15000 euro dure en zware audio apparatuur..daar klopt toch geen hol van ?
- Jurriaan
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
- Locatie: Rotterdam
Heb kortgeleden een computer aangeschaft die bij mij audio/navigatie/dvd/winXP gaat voorzien via de aux-in van m'n autoradio cassettespeler. Met 7" touchscreen lijkt me dat voor mij de beste oplossing na een aantal moderne topmodellen auto's en auto's met aftermarket spullen gereden te hebben. Ben nog aan het kijken naar iets van een multifunctionele knop à la Audi en BMW iDrive.
Voorbeeldje van iets reeds kant&klaars: http://store.mp3car.com/MP3Car_G4_power ... dk-014.htm
Voorbeeldje van iets reeds kant&klaars: http://store.mp3car.com/MP3Car_G4_power ... dk-014.htm
-
- Berichten: 21733
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Tja die wedstrijden met bass enzo snap ik ook niet.Rico v Velzen schreef:Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.. Mijn punt was vooral toespitst op die hard core ICE liefhebbers.
Mooie audio is ook een vorm van luxe, dat snap ik als geen ander, die W12 met het geluid van een jaren 80 audio sonic radiootje kan ook niet natuurlijk.
In het totaal plaatje klopt een top(fabrieks) installatie ook. Maar aan de andere kant, oude golfjes die door hun schokbrekers heenzaken van 15000 euro dure en zware audio apparatuur..daar klopt toch geen hol van ?
Golfjes met subwooferkasten van een paar euro is ook niks.
Tussenweg is prima.
Maar een goede installatie wat allemaal op elkaar afgestemd is, is niks mis mee. Ik vind het wel prettig om goed geluid te hebben, zeker bij wat langere afstanden of simpel woonwerkverkeer.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Ik wil een ipod kunnen aansluiten op mijn radio...
wie wat waar ?
[img:800:268]http://www.12velectronics.com/catalog/b ... aw-12v.gif[/img]
wie wat waar ?
[img:800:268]http://www.12velectronics.com/catalog/b ... aw-12v.gif[/img]
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Achmed;
Bij dit bedrijf: http://www.kew.nl/kew.aspx?s1=Dension%20Icelink%20BMW heb ik een Dension interface voor tussen de originele BMW-radio en mijn iPod gescoord. Werkt prima en is voor de meeste BMW-radio's te krijgen. Kost wat, heb je ook wat.
Bij dit bedrijf: http://www.kew.nl/kew.aspx?s1=Dension%20Icelink%20BMW heb ik een Dension interface voor tussen de originele BMW-radio en mijn iPod gescoord. Werkt prima en is voor de meeste BMW-radio's te krijgen. Kost wat, heb je ook wat.
-
Onlinemarkk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Vind muziek erg belangrijk in een auto. Sowieso is muziek wel belangrijk in m'n leven. Er staat altijd thuis wel een radio aan en ook bij het rijden heb ik graag muziek. Zelf op de motorfiets heb ik een i-pod interface.
Kwaliteit van muziekinstallatie vind ik weer niet zo belangrijk. In de M3 zit standaard BMW spul (geen Harmon Kardon) en vind ik prima. In de BoxsterS zit het Porsche hi-fi pakket. Kost veel doet een beetje erg weinig zeg maar. Ook de vakantie/gezins auto heeft een simpele radio/cd wisselaar. EVO RS heeft geen radio en dat blijft zo. Is lichtgewicht auto en die hoor je kaal te houden.
CD-wisselaars zijn verder niet mijn ding. Mijn ervaring is dan dat je 3 jaar met 6 dezelfde CD's rondrijdt. CD frontlader en een i-pod interface zijn wat mij betreft ideaal.
Verder merk ik dat als ik echt voor de fun ga rijden (ipv om ergens te komen) de radio altijd uit gaat en het raampje open. Dit om van de rpm's, inlaat en uitlaat geluid te kunnen genieten.
Mark.
Kwaliteit van muziekinstallatie vind ik weer niet zo belangrijk. In de M3 zit standaard BMW spul (geen Harmon Kardon) en vind ik prima. In de BoxsterS zit het Porsche hi-fi pakket. Kost veel doet een beetje erg weinig zeg maar. Ook de vakantie/gezins auto heeft een simpele radio/cd wisselaar. EVO RS heeft geen radio en dat blijft zo. Is lichtgewicht auto en die hoor je kaal te houden.
CD-wisselaars zijn verder niet mijn ding. Mijn ervaring is dan dat je 3 jaar met 6 dezelfde CD's rondrijdt. CD frontlader en een i-pod interface zijn wat mij betreft ideaal.
Verder merk ik dat als ik echt voor de fun ga rijden (ipv om ergens te komen) de radio altijd uit gaat en het raampje open. Dit om van de rpm's, inlaat en uitlaat geluid te kunnen genieten.
Mark.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Muziek is leuk en mooi, maar ik heb liever een goede instalatie thuis dan in de auto.
In de M3 Harder en Kapot ( Harman en Kardon), ben er niet echt van onder de indruk, maar het doet wat het moet doen.
Heb ook een cd wisselaar, ik rij idd al 4 jaar of zo met de zelfde cd`s hehehe ...................................hoef ik ook niet meer in de volgende ( mocht ie nog komen that is)
In de M3 Harder en Kapot ( Harman en Kardon), ben er niet echt van onder de indruk, maar het doet wat het moet doen.
Heb ook een cd wisselaar, ik rij idd al 4 jaar of zo met de zelfde cd`s hehehe ...................................hoef ik ook niet meer in de volgende ( mocht ie nog komen that is)
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Vroegah was ik wel zo'n gek :
Volvo V40 met achterin twee GROTE versterkers.
1 om alle speakers aan te sturen.
1 om de twee woofers aan te sturen die in de kofferbak lagen.
Dat de kinder wagen vervolgens niet meer achterin kon, ach....luxe probleem zullen we maar zeggen
Geloof me maar dat dat klappen maakte.....het gebruik van de binnenspiegel ( wat zeg ik, alle spiegels ) was onmogelijk als ik het volume wat meer open draaide.
Ik moet wel héél eerlijk bekennen dat het mij eigenlijk niet te doen was om het hard gaan.
Wat ik veel belangrijker vond was dat het bij lagere volumes ook volledig zuiver was.
Nu ( twee jaar verder ) ben ik een stuk ouder en wijzer geworden.
Heb de versterkers verkocht de speakers in de auto laten zitten toen ik hem inruilde.
Het enige dat ik nu nog heb zijn de twee woofers.....
Hmmmmmmm, als ik nou......
Volvo V40 met achterin twee GROTE versterkers.
1 om alle speakers aan te sturen.
1 om de twee woofers aan te sturen die in de kofferbak lagen.
Dat de kinder wagen vervolgens niet meer achterin kon, ach....luxe probleem zullen we maar zeggen
Geloof me maar dat dat klappen maakte.....het gebruik van de binnenspiegel ( wat zeg ik, alle spiegels ) was onmogelijk als ik het volume wat meer open draaide.
Ik moet wel héél eerlijk bekennen dat het mij eigenlijk niet te doen was om het hard gaan.
Wat ik veel belangrijker vond was dat het bij lagere volumes ook volledig zuiver was.
Nu ( twee jaar verder ) ben ik een stuk ouder en wijzer geworden.
Heb de versterkers verkocht de speakers in de auto laten zitten toen ik hem inruilde.
Het enige dat ik nu nog heb zijn de twee woofers.....
Hmmmmmmm, als ik nou......
- Tommy
- Berichten: 2133
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Nou,
in de coupe had ik dus tijdelijk even met de standaard audio van bmw rondgereden. Opvallend is dat de speakers in een coupe al meer bas weergave hebben, maar bleef behoorlijk ruk. (In de sedan had ik Hertz compo, boston versterker, JL audio stealth box subs..... spul eruit gehaald en er Rodek compo, Helix 5kanaals amp en MB Quart 12 inch sub erin.... klinkt gewoon goed).
Dus Hertz compo in de coupe gelegd icm Boston versterker..... enorm verschil met standaard. Maar laag miste nog... . JL subs gepast... SHIT... dat past dus niet goed zonder de bekleding uitgebreid te verzagen , geen oplossing dus. Tijdelijk even een losse 10 inch JBL sub in de koffer gelegd. Komt ook niet genoeg laag uit, de 12 inch MB Quart in m'n sedan klinkt gewoon veel warmer en voller dan zo'n 10 inch hard rubber woofertje. Dat moet ik wellicht nog even omgooien Binnenkort een custom behuizing onder de vloer (waar ook de versterker ligt) met een speciale extra platte sub. Heb al een mooie op het oog. JL Audio 12w-T5 3 lijkt me mooi voor kleine ruimte.
Audio en auto rijden... zeker belangrijk in mijn ogen.
in de coupe had ik dus tijdelijk even met de standaard audio van bmw rondgereden. Opvallend is dat de speakers in een coupe al meer bas weergave hebben, maar bleef behoorlijk ruk. (In de sedan had ik Hertz compo, boston versterker, JL audio stealth box subs..... spul eruit gehaald en er Rodek compo, Helix 5kanaals amp en MB Quart 12 inch sub erin.... klinkt gewoon goed).
Dus Hertz compo in de coupe gelegd icm Boston versterker..... enorm verschil met standaard. Maar laag miste nog... . JL subs gepast... SHIT... dat past dus niet goed zonder de bekleding uitgebreid te verzagen , geen oplossing dus. Tijdelijk even een losse 10 inch JBL sub in de koffer gelegd. Komt ook niet genoeg laag uit, de 12 inch MB Quart in m'n sedan klinkt gewoon veel warmer en voller dan zo'n 10 inch hard rubber woofertje. Dat moet ik wellicht nog even omgooien Binnenkort een custom behuizing onder de vloer (waar ook de versterker ligt) met een speciale extra platte sub. Heb al een mooie op het oog. JL Audio 12w-T5 3 lijkt me mooi voor kleine ruimte.
Audio en auto rijden... zeker belangrijk in mijn ogen.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Aha,Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Achmed;
Bij dit bedrijf: http://www.kew.nl/kew.aspx?s1=Dension%20Icelink%20BMW heb ik een Dension interface voor tussen de originele BMW-radio en mijn iPod gescoord. Werkt prima en is voor de meeste BMW-radio's te krijgen. Kost wat, heb je ook wat.
Dus heb nodig:
-DENSION ICE>LINK Gateway 100
-DENSION ICELINK CRADLE (50 euro voor zo'n houder????)
OF
-DENSION ICELINK DOCKING CABLE (50 euro voor een kabel??)
Klopt? En is de boel makkelijk zelf in te bouwen?
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Vroeger ook de HE-LE reutemetuet in me auto gehad,
PG versterkers,Boston Pro voor en achter, MTX sub...the works zeg maar.
Ongelofeijk hoe zuiver dat Boston speelt,maar nu met dat "vaste" BOSE in de audi heb ik het nog boven liggen...
Heb trouwens besloten om een deel ervan in me boot in te bouwen,wel slim dat ik dat hier neerpen he
PG versterkers,Boston Pro voor en achter, MTX sub...the works zeg maar.
Ongelofeijk hoe zuiver dat Boston speelt,maar nu met dat "vaste" BOSE in de audi heb ik het nog boven liggen...
Heb trouwens besloten om een deel ervan in me boot in te bouwen,wel slim dat ik dat hier neerpen he
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Achmed;
Klopt; ik heb de inbouw zelf in een uurtje gedaan. Enige wat ik nodig had was een Torx-10 schroevendraaier.
http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... inbau.html
Klopt; ik heb de inbouw zelf in een uurtje gedaan. Enige wat ik nodig had was een Torx-10 schroevendraaier.
http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... inbau.html
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer: