Het DF ijzersmijt topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 18 mei 2021, 16:58

Mijn sportschool had alle gewichten, platen, benches etc verplaatst naar buiten, onder een groot afdak. was top! Mocht maximaal 15 man tegelijk sporten en zelfs dan was het af en toe al sprokkelen om een stang een beetje goed vol te krijgen voor deadlift/squats. Nu gaan we weer naar binnen, mag er 30 man in de gym, is er geen fatsoenlijke deadlift plek en zijn de schijven helemaal snel weg. Voor mij had het lekker buiten mogen blijven!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 18 mei 2021, 17:21

Basic shit weer geboekt morgen, gisteren vaccinatie gehad. Ben benieuwd.

Even paar weken rustig aan opbouwen en dan weer gas geven. Afgelopen maanden alleen gebokst op heavy bag, hardlopen en yoga. Zal wel even wennen worden weer.
Rustig aan wat squats en deadlifts morgen. Alles RPE 6-7 en herhalingen maken.

Begonnen met het boek “rebuilding milo”
Eens kijken of ik wat vooruit gang boek ermee. Kennis sowieso!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door WJ » 18 mei 2021, 18:01

Ik sta ook te trappelen om weer in een fatsoenlijk squat rack te staan. haha

De targets zijn gezet, en goan.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Shakes » 18 mei 2021, 19:04

Na Corona twee maanden niks gedaan en vorige week weer rustig wat opgepakt. Morgen weer rammen! Hele week om 07:00 uurtje pakken en van 12 tot 19 eten. Zin an!

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 19 mei 2021, 07:47

Philipoo schreef: 18 mei 2021, 16:58 Mijn sportschool had alle gewichten, platen, benches etc verplaatst naar buiten, onder een groot afdak. was top! Mocht maximaal 15 man tegelijk sporten en zelfs dan was het af en toe al sprokkelen om een stang een beetje goed vol te krijgen voor deadlift/squats. Nu gaan we weer naar binnen, mag er 30 man in de gym, is er geen fatsoenlijke deadlift plek en zijn de schijven helemaal snel weg. Voor mij had het lekker buiten mogen blijven!


Dan wordt het misschien tijd een andere gym te gaan zoeken !?
Shakes schreef: 18 mei 2021, 19:04 Na Corona twee maanden niks gedaan en vorige week weer rustig wat opgepakt. Morgen weer rammen! Hele week om 07:00 uurtje pakken en van 12 tot 19 eten. Zin an!
Nog steeds last van nasleep en ga je intermittent fasting toepassen?
Wat is je doel met IF?
Emiel schreef: 18 mei 2021, 17:21 Begonnen met het boek “rebuilding milo”
Eens kijken of ik wat vooruit gang boek ermee. Kennis sowieso!
Kende zowel het boek als de auteur niet, maar dat ligt meer aan mij waarschijnlijk.
Heb even wat recensies en trailer gelezen en ziet er wel interessant uit.

Sinds ik in de tent kon gaan trainen meteen maar aan het cutten geslagen en inmiddels een kilo'tje of 4 kwijt en wat % droger. Begin nu te merken dat het zijn tol begint te eisen mbt motivatie en energie. Meestal cut ik tot nabij de 10% om dan weer terug op onderhoud/licht overschot te gaan zitten en godzijdank is het weer bijna zover.... :|

Hoe dan ook ; nog een week of 2 doortrekken denk ik, maar nu eerst maar weer eens gewoon ouderwets knallen en de motivatie hervinden!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 19 mei 2021, 08:43

Henk Jan schreef: 19 mei 2021, 07:47
Dan wordt het misschien tijd een andere gym te gaan zoeken !?
Ja, maar er zit hier helaas niks anders. Andere gym die ik geprobeerd heb was helemaal drama (was niet eens een normaal squat rack, en gok dat er nog niet voor 150kg aan platen was :lol: ). Andere optie is een eigen gym openen, maar dat is misschien weer wat overdreven :zwijntje:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 19 mei 2021, 09:20

En het is overal wel wat. Mijn 'eigen' gym is ook verre van ideaal, maar het is naast de deur en kan trainen wanneer ik wil.
Iets verderop ligt Fox-gym ; wordt als het walhalla gezien onder de gyms, maar vaak stervensdruk en buiten het free-weight gedeelte zuigen de machines bijvoorbeeld weer.

Tegenwoordig ben ik niet meer zo autistisch dat ik een bepaalde volgorde 'moet' volgen of strict de oefeningen zoals in mijn schema beschreven. Ik pas me vaak aan aan wat er beschikbaar is. Er bestaat geen zaligmakende oefening en met alternatieven is je doel ook vaak prima te behalen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 19 mei 2021, 09:31

Ik zat in Rotterdam bij de Bunkr, dat was echt top. Mega veel apparaten, dumbbells, barbells, alles. Buiten een heel terrein om te "apenkooien voor volwassenen", niet mega duur, nooit heel druk, echt briljant! Die is na corona echter nooit meer open gegaan...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door WJ » 19 mei 2021, 10:13

Philipoo schreef: 19 mei 2021, 09:31 Ik zat in Rotterdam bij de Bunkr, dat was echt top. Mega veel apparaten, dumbbells, barbells, alles. Buiten een heel terrein om te "apenkooien voor volwassenen", niet mega duur, nooit heel druk, echt briljant! Die is na corona echter nooit meer open gegaan...
Bij RTM kan je volgensmij ook wel lekker trainen in de open gym? Gewichten en barbells genoeg. Maatje van mij trainde daar vaak.

Bunkr komt terug op een nieuwe locatie toch?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 19 mei 2021, 11:04

WJ schreef: 19 mei 2021, 10:13
Philipoo schreef: 19 mei 2021, 09:31 Ik zat in Rotterdam bij de Bunkr, dat was echt top. Mega veel apparaten, dumbbells, barbells, alles. Buiten een heel terrein om te "apenkooien voor volwassenen", niet mega duur, nooit heel druk, echt briljant! Die is na corona echter nooit meer open gegaan...
Bij RTM kan je volgensmij ook wel lekker trainen in de open gym? Gewichten en barbells genoeg. Maatje van mij trainde daar vaak.

Bunkr komt terug op een nieuwe locatie toch?
Woon tegenwoordig tussen Driebergen en Doorn in, in Rotterdam was er zat te vinden!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 19 mei 2021, 11:25

Heb tijdje in Rotterdam en omgeving de basic fits gebruikt, rotterdam, ridderkerk, berkel en rodenrijs, zwijndrecht etc.
Zitten best goede tussen.

Was vroeger altijd van de hardcore gyms maar het is wel fijn als ze met de tijd meegaan. Deadlift platform, stairmaster, etc.


Henk Jan schreef: 19 mei 2021, 07:47
Emiel schreef: 18 mei 2021, 17:21 Begonnen met het boek “rebuilding milo”
Eens kijken of ik wat vooruit gang boek ermee. Kennis sowieso!
Kende zowel het boek als de auteur niet, maar dat ligt meer aan mij waarschijnlijk.
Heb even wat recensies en trailer gelezen en ziet er wel interessant uit.


Sinds ik in de tent kon gaan trainen meteen maar aan het cutten geslagen en inmiddels een kilo'tje of 4 kwijt en wat % droger. Begin nu te merken dat het zijn tol begint te eisen mbt motivatie en energie. Meestal cut ik tot nabij de 10% om dan weer terug op onderhoud/licht overschot te gaan zitten en godzijdank is het weer bijna zover.... :|

Hoe dan ook ; nog een week of 2 doortrekken denk ik, maar nu eerst maar weer eens gewoon ouderwets knallen en de motivatie hervinden!
Door opgeleid te zijn tot “sport instructeur” door een fysio ben ik echt anders naar dingen gaan kijken.

Kreeg last van patella, fysio al stroom therapie met naald gedaan om vocht eruit te halen. Hun dachten overbelasting (zeer waarschijnlijk)
Met Rebuilding milo hopelijk andere werkende diagnose kunnen stellen en extra stretch oefeningen kunnen vinden.
Vanavond begint het. (Interne rotatie heup niet voldoende)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Shakes » 22 mei 2021, 10:56

Nog steeds last van nasleep en ga je intermittent fasting toepassen?
Wat is je doel met IF?
Ik doe al een jaar of 3 aan IF. Heb duidelijk meer energie, meer tijd over en ben ondanks de sluiting van gyms de afgelopen maanden netjes op gewicht gebleven schat ik. Ik sta nooit op de weegschaal.

Geen last meer van Corona. Wel goede spierpijn.

Blij dat ze weer open zijn.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door HansD » 22 mei 2021, 11:47

Als absolute amateur vergeleken met de mannen hierboven ben ik ook blij dat ze weer open zijn. Is wel echt weer opnieuw opstarten, nu 2x geweest maar auw.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door markk » 23 mei 2021, 08:23

51 jaar, 1,85, circa 90kg
Dagelijks uurtje cardio of wat oefeningen met gewichten. Lukt meestal 4x per week :)
Ook veel wandelen.

Dagelijks creatine, en soms wat whey / soja eiwit.

Verder veel intermittent fasting. Ontbijt sla ik eigenlijk al m'n hele leven over, vorig jaar echt serieus IF opgepakt door alleen 's avonds te eten en 1 dag in de week helemaal niet. Ging echt fantastisch tot de winter. Ben het sinds kort weer aan het oppakken.

Tenslotte probeer ik dagelijks te mediteren aan het begin vd dag. Ook dat lukt dan wel een keer of 4 per week.

Heb crosstrainer en gewichten thuis. Kan ik alles mee. Sportschool mis ik wel ivm de combi trainen en vrienden zien / spreken.

Onhaalbare doelstellingen tot nu toe voor mij:
- met 1 arm opdrukken
- multiple pullups
- vet % onder 10% krijgen

Ach, alles is relatief, gaat een stuk beter dan 10 jaar geleden @ 115kg ...


Mark.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 25 mei 2021, 09:57

Ben sinds gisteren weer begonnen met een nieuw programma; Jeff Nippard's 5 dagen full body workout programma (weet dat er een hoop kritiek op is geweest, maar heb 'm eind 2019-begin 2020 ook gedaan en het werkte voor mij mega goed). Ben benieuwd hoe we er dit keer uit gaan komen! Mocht iemand 'm ook willen proberen, ik heb er een keer voor betaald dus heb de complete PDF. Kan 'm zo doorsturen mocht iemand er interesse in hebben.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Peric » 25 mei 2021, 10:35

Moet eerlijk bekennen dat ik er negatief tegenover stond. Maar toch maar geprobeerd en verrassende resultaten.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door MarkS » 25 mei 2021, 10:48

Philipoo schreef: 25 mei 2021, 09:57 Ben sinds gisteren weer begonnen met een nieuw programma; Jeff Nippard's 5 dagen full body workout programma (weet dat er een hoop kritiek op is geweest, maar heb 'm eind 2019-begin 2020 ook gedaan en het werkte voor mij mega goed). Ben benieuwd hoe we er dit keer uit gaan komen! Mocht iemand 'm ook willen proberen, ik heb er een keer voor betaald dus heb de complete PDF. Kan 'm zo doorsturen mocht iemand er interesse in hebben.
Ben wel benieuwd. Als je hem kunt delen graag.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door BamiesGTA » 29 mei 2021, 14:31

Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.

Hier ook een groot krachtsport liefhebber. "Vroeger" podiumambities, maar helaas keer op keer getroffen door blessures (nek, rug, knieën, ellebogen...) nu op onderhoud met een 4x pw split schema. (Alles 1x per week). Ben ook volledig afgestapt van het "hoe zwaarder, hoe beter". Om een goede basis aan te leggen, absoluut doen, maar ik teer nu prima op setjes van 12/15 met matig gewicht.

Fullbody vind ik persoonlijk echt een verschrikking om te gebruiken. Voor mij per training een te grote belasting.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door MarkS » 29 mei 2021, 14:42

Ik wissel om de 8-12 weken af. Periode full body of PPL/UL split. Heb met full body wel de neiging in 1 training te veel volume te willen doen maar als je het gemiddeld op 1 oefening per spiergroep houdt is het best te doen. Voordeel van full body vind ik persoonlijk dat het lekker voelt om je hele lichaam te hebben aangesproken. Daarbij kun je makkelijk iedere spiergroep 3-4x per week trainen. Het programma van Jeff gaat een stapje verder met 5x per week maar volume per training lijkt me ook wel te doen. Voordeel van een PPL / UL split vind ik dat je het gevoel hebt een spiergroep meer te kunnen uitputten. Ik blijf wel lekker afwisselen voorlopig, probeer minimaal 4 max 6 keer per week iets te doen.

Iedere spiergroep (bro split?) wil ik ook nog wel een keer uitproberen. Dacht dat de consensus wel een beetje was dat dit voor de gemiddelde natuurlijke sporter niet optimaal is en je best iedere spiergroep minimaal 2x per week aanspreekt. Ik weet niet wie er van jullie “enhanced” trainen (en dat willen melden) maar dat lijkt me toch wel lekker als je in 1 training meer dan 3-4 oefeningen per spiergroep pakt. ;-)

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 753
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door BamiesGTA » 29 mei 2021, 14:53

Dat meer dan 1x per week aanpakken van een spiergroep hoor ik inderdaad ook altijd voorbij komen, evenals het wisselen van schema. Nooit nodig gehad eerlijk gezegd. Wel wisselen van intensiteit/volume.

Hoe gaat een natuurlijke sporter optimaal herstellen van elke spiergroep 2x pw pakken?
Of pakt deze dan 2x per week de spiergroep met lichte belasting en hoe verhoudt dat zich tot het pakken van elke spiergroep 1x per week met een hogere belasting in het eindresultaat.

Maar wellicht weer eens uit de splitsleur stappen en open staan voor wat nieuws 😁

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door MarkS » 29 mei 2021, 15:06

Principe is dat je totale (wekelijkse) volume ongeveer gelijkt blijft. Dus als je uitgaat van 12-20 sets per spiergroep per week en ik train iedere spiergroep maar 1x dan zal ik in die ene training dat volume moeten doen. Dan heb ik überhaupt ook geen energie of tijd om er nog een spiergroep bij te doen die training. Doe ik een split dan kan ik die sets verdelen over 2 of 3 trainingen. Dus dan gooi je een of meerdere sets of vaak hele oefeningen eruit. Uitgangspunt is niet dat je lichter gaat trainen. Intensiteit blijft hetzelfde.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door MarkS » 29 mei 2021, 15:10

BamiesGTA schreef: 29 mei 2021, 14:53 Hoe gaat een natuurlijke sporter optimaal herstellen van elke spiergroep 2x pw pakken?
Totale volume en intensiteit zijn leidend. Als je als uitgangspunt neem dat je voldoende volume pakt met voldoende of max intensiteit dan moet je als natuurlijke sporter ook prima kunnen herstellen als alle andere variabelen (voeding slaap etc) op orde zijn. Enhanced herstelt wel beter maar daarom kunnen die ook wat anders trainen denk ik.

Ik meen dat Jay Cutler bijvoorbeeld ook bodypart split deed dus iedere spiergroep 1x per week. Maar die doet dan 5-6 oefeningen chest. 20 sets (of meer) per training. Ik ben bij 8-9 intensieve werksets al op. Die jongens trainden dan nog wel eens 2x per dag. Allemaal gelukkig niet voor mij weggelegd maar wel heel interessant en bewonderenswaardig hoe ze dat deden/doen.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 29 mei 2021, 15:46

BamiesGTA schreef: 29 mei 2021, 14:53 Dat meer dan 1x per week aanpakken van een spiergroep hoor ik inderdaad ook altijd voorbij komen, evenals het wisselen van schema. Nooit nodig gehad eerlijk gezegd. Wel wisselen van intensiteit/volume.

Hoe gaat een natuurlijke sporter optimaal herstellen van elke spiergroep 2x pw pakken?
Of pakt deze dan 2x per week de spiergroep met lichte belasting en hoe verhoudt dat zich tot het pakken van elke spiergroep 1x per week met een hogere belasting in het eindresultaat.

Maar wellicht weer eens uit de splitsleur stappen en open staan voor wat nieuws 😁
Zomaar wat ideeën:
- 1x per week zwaar, 1x per week lichter en iets hoger in herhalingen
- per 8 weken focus op 1 a 2 spiergroepen die je intensiever mee pakt, rest iets rustiger aan. Niet bijv rug en biceps want dan ga je alsnog overbelasten
- 1x kracht 1x op time under tension (negatieve herhaling rustig kunnen aanhechtingen wel waarderen


Ik squat 3x per week. 1x zwaar lowbar, 1x lichter lowbar 1x variant (pause, high bar, front squat etc)
Gaat prima, maar wel om de 4 weken 1 week deload.
In die 4 weken bouw ik op, volume berekend etc.

Per 4 weken wisseling tussen kracht, power, hypertrofie, etc

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door MarkS » 29 mei 2021, 16:51

Klinkt als een doordacht programma. Denk dat je als beginner redelijk simpel en lineair kunt beginnen maar als je serieus een aantal jaren bezig bent dan loop je wel snel tegen plateau aan.

Ik neem aan dat jullie trainingen ook bijhouden? Ik heb best goede ervaringen met de app HeavySet (iOS).

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 31 mei 2021, 10:42

Ik deed vroeger altijd push pull leg, maar merkte dan dat het einde van m'n training m'n kracht altijd begon te verdwijnen. Ook altijd mega spierpijn na leg days en vond 't ook moeilijk om bijvoorbeeld squats en deadlifts echt goed te combineren. Toen ben ik vorig jaar begonnen met full body (dat Jeff Nippard schema) en dat vind ik voor nu heerlijk werken! Het hele schema volgen is wel killing, 5 dagen per week zeker 1,5 uur rammen, dus heb er nu een beetje m'n eigen draai aan gegeven. Verder zie ik mezelf voortaan nog wel even full body doen! Wellicht na de zomer weer heel iets anders proberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, Fabian, Gisae, Google [Bot], Hitz, Jaws, krentenbol, mark123, Rolf205, s2k, SlowCo en 154 gasten