Bluetooth audio (en verder niks)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door maxn » 21 apr 2021, 09:27

Voor mijn vader ben ik bezig met het vinden van een elegante(re) audio oplossing voor in zijn DS. Op het moment zit er een Sony radio uit begin 2000 in (achter een origineel Continental frontje wel gelukkig) met een soort afstandsbediening vastgemaakt aan de armsteun in het midden. Dit staat niet mooi en werkt niet goed dus het lijkt me mooi om deze radio te vervangen door een versterker + bluetooth ontvanger + level regelaar. Alleen bluetooth dus en verder alle andere functionaliteit via je telefoon. De speaker setup bestaat uit 2 speakers onder de voorstoelen en 2 tweeters in het dashboard, geen idee wat de specificaties van deze 4 zijn.

Zo ziet het er nu uit: Radio zit dus achter dit frontje. Frontje zit vast met (op de foto) onzichtbare scharnieren maar kan niet ver genoeg kantelen om de knoppen van de radio goed te kunnen bedienen, vandaar de afstandsbediening.
Ik wil één van de draaiknoppen aansluiten op de level regelaar zodat je aan de originele knoppen draait voor het volume.
09-DS21-PALLAS-CONTINENTAL-EDISON-760-300x197.jpg
09-DS21-PALLAS-CONTINENTAL-EDISON-760-300x197.jpg (15.42 KiB) 5973 keer bekeken
Op het moment wordt er het e.e.a. gedaan aan de auto dus dit leek me een mooi moment om dit op te pakken. Ik ben zelf niet echt ervaren op audio-technisch gebied dus dit is voornamelijk veel nieuwe dingen leren voor me.

Ik dacht er zelf aan om deze te gebruiken als ontvanger:
https://www.dekkerwatersport.nl/p/fusio ... ENEALw_wcB

Dan als level controller zoiets (het zou trouwens mooi zijn als deze ook als aan/uit knop kan werken):
https://www.bol.com/nl/p/universal-car- ... qoQAvD_BwE

Versterker ben ik nog niet uit. Ik weet nog niet hoeveel vermogen ik nodig heb en wat een beetje de goede versterkers op de markt zijn, dus hoor hierin graag jullie mening! Belangrijk is trouwens wel dat de versterker in het DIN-slot past, om het interieur zo origineel mogelijk te houden als het even kan. Anders desnoods onder het dashboard.

Misschien sla ik volledig de plank mis en zijn er makkelijkere oplossingen, maar ik ben in ieder geval benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en/of ideeën heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door HJ2 » 21 apr 2021, 09:59

Er zijn gewoon radio's zonder front in de handel die je dus ergens wegstopt voor specifiek dit doel.
Alleen die volume knop laten werken wordt wel een project op zich denk ik.

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door maxn » 21 apr 2021, 10:01

HJ2 schreef: 21 apr 2021, 09:59 Er zijn gewoon radio's zonder front in de handel die je dus ergens wegstopt voor specifiek dit doel.
Alleen die volume knop laten werken wordt wel een project op zich denk ik.
Dit klinkt goed. In dat geval is het misschien makkelijker die volume knop te laten en een slimmere oplossing te vinden voor het afnemen van t frontje.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door vester86 » 21 apr 2021, 10:14

ik denk dat die volumeknop juist het makkelijke deel is. gewoon aansluiten op je BT-ontvanger en klaar.

qua versterker: voor 2 speakers (en 2 tweeters) heb je vrijwel niks nodig. gezien de auto/foto gok ik dat het speakers zijn van max 10cm doorsnede, als die 50watt per stuk aan kunnen is het veel. wellicht kan je een kleine versterker achter het din-paneel kwijt, anders zou ik wat langere kabels trekken en de versterker ergens wegwerken (handschoenenkastje/onder stoel of bank).

deze versterker kun je denk ik nog in het DIN slot kwijt: https://www.acr-helmond.nl/shop/car-aud ... cro-120-2/ zit meteen 2x Hipass op dus je kunt je speakers ook nog een beetje beschermen tegen (schadelijke) lage tonen die het speakertje waarschijnlijk niet aan kan

of zoiets als dit, dan ben je in 1x klaar. kun je alleen de volume knop niet gebruiken (maar die zit op je telefoon): https://www.acr-helmond.nl/shop/car-aud ... streaming/
wel een beetje overkill qua functies

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door maxn » 21 apr 2021, 10:59

Super! Bedankt, ga het gelijk even bekijken.

Edit: Duurde niet lang, versterker is besteld!

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door maxn » 04 mei 2021, 19:17

Follow-up voor de geïnteresseerden:
Uiteindelijk met dank aan Auto Renaissance in Amsterdam een oplossing gevonden:

Een Wetsounds ww-bt-vc bluetooth onvanger met play/pauze + volume + skip functie in één.
Spulleke moest wel uit Kentucky komen, maar de wachttijd viel mee.

Geluidskwaliteit is super en het ding misstaat niet in de auto. Niet geheel de originele look maar dichtbij genoeg wat mij betreft.

Pairen van je telefoon doe je simpel door twee keer de knop in te drukken, daarna geen omkijken meer naar.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2021, 19:55

Oh dat is idd een nette oplossing :D

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door vester86 » 04 mei 2021, 21:07

zeer coole en stealty oplossing, netjes hoor :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door Eeuwe » 05 mei 2021, 09:41

Netjes idd.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door SlowCo » 06 mei 2021, 20:39

Mooi!
Misschien de kopse kant van de zwart geanodiseerde knop opschuren zodat het blanke aluminium zichtbaar wordt en hij meer lijkt op de andere oude knoppen?

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door Wout309t » 07 mei 2021, 08:54

Of, als je genoeg materiaal hebt, dezelfde 'put' erin maken op de draaibank. :)

Gebruikersavatar
maxn
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 okt 2018, 09:25
Auto: '72 Giulia 1.6 Super

Re: Bluetooth audio (en verder niks)

Bericht door maxn » 12 mei 2021, 15:16

Dank voor de reacties! Had nog niet gedacht aan het opschuren, ga ik zeker proberen. Draaibank net een stapje te ver voor me :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 161 gasten