N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Franzino » 05 mei 2021, 19:27

Kort samengevat; over de look ga ik mij niet uitspreken, dat is iets persoonlijk en gaat ons te veel afleiden van de datgene wat mij het meest interesseerde. Het ging mij vooral over het rijden en het gevoel. Een M3 was niet beschikbaar, maar een M4 rijdt grotendeels zoals een M3. Ik heb een kleine 1.000km met de wagen gereden. In gewoon druk stadsverkeer vond ik hem nu niet zo speciaal en ik ben sowieso geen straatracer. In het gewone verkeer viel vooral het comfort, de vele nieuwe tech en de grote van de wagen op. In stadscentra wel wat oppassen in smalle straten en het is niet evident parking te vinden die groot genoeg is. Maar ja; is misschien ook gewoonte en ik ben kleindere auto’s gewoon.

Ik was op voorhand echt heel sceptisch over de nieuwe G reeks M4/M3...vooral door de look en het op papier veel hogere gewicht dacht ik van "wat gaat de meerwaarde van dit model zijn"? De twee eigenaars van een M4 comp en M3 comp die ik aan Nürburgring had gesproken waren zeer enthousiast over de wagen op de ring. Ze zeiden; “ja hij is niet de mooiste en hij is zwaar en groot…maar hij is echt heel goed en leuk op de ring”. Hmmm; dat had ik niet verwacht te horen en dit wakkerde mijn interesse in het nieuwe M platvorm en S58 motor wel wat aan.

Afbeelding

Ik heb dan op een bepaald moment de stedelijke omgeving achter mij gelaten en ben ‘s avonds laat op verlaten brede wegen gaan rijden waar geen kip komt. OMG; daar op bochtige (brede) wegen kwam de auto tot leven! Ik heb alles (motor, gasrespons, stuurgevoel, remmen) in de meest agressieve stand gezet (buiten de ophanging). Ik heb lane assist en head up display uitgezet; vind ik lastig en leid me af. Eenmaal op bredere verlaten wegen viel de grote van de M4 niet meer zo op. Je merkt wel dat de wagen niet de lichtste is, maar het is niet zo storend en echt heel straf hoe het onderstel/chassis ontworpen is om dit gewicht te maskeren en hem (gezien zijn grote) zo wendbaar te maken. Je voelt het gewicht, maar (op de openbare weg) is het eigenlijk niet zo een storend element.

De versnellingsbak is geen DKG meer. Dit vond ik in het begin wel een beetje zonde, maar er is wel nog een manuele optie (chapeau BMW). De 8 traps ZF automaat mist de agressiviteit en het (meer betrokken) gevoel van de DKG. Het is wat braver geworden en je hebt minder gevoel bij het manueel schakelen. Maar puur als automaat (in D) is hij in stadsverkeer wel aangenamer als een DKG en in de meest agressieve stand is de 8 traps ZF zeker wel ok (vergt ook wat gewenning). Niet subliem of super intens qua gevoel die ZF…maar wel zeer snel. Ik moest wel regelmatig op het dashboard zien om exact te weten in welke versnelling ik zat (bij manueel schakelen).

De motor en ophanging/chassis zijn in mijn ogen de stokpaardjes. Wauw; die motor...wat een verschil met de vorige generatie qua vermogen en hoe het vermogen afgegeven wordt. Echt een bangelijke motor die S58! Een dikke upgrade tegenover het vorig S55 model en zeker ook tegenover mijn N55 M2. Sound van de uitlaat (zelfs met OPF) vond ik eigenlijk nog zeer ok (op het eerste gehoor mooier als een M2 comp) en zou voor mij zeker niet luider moeten (ben sowieso niet wild van heel luide uitlaten). Het extra fake uitlaatgeluid door de boxen zou net zoals bij mijn M2 wel uitgeschakeld moeten worden. De ophanging, de grip van de vooras en de manier waarop de wagen instuurt is echt de subliem qua gevoel, vertrouwen en mega veel fun. De wagen is echt fun en eerlijk gezegd vond ik hem eigenlijk leuker sturen en rijden tegenover vorig model M4/M3 (in standaard vorm). Maar het is wel spijtig dat hij groter en zwaarder is. Ik had een mega smile achter het stuur en dit had ik eigenlijk op voorhand niet verwacht!

Eerlijk de wagen rijdt zo goed (als je wat kan doorduwen en hem wat gewoon bent); dat hoe hij eruit ziet al niet meer zo veel uitmaakte. Het is zeker niet de mooiste wagen of puurste qua design, maar hij is in het echt wel iets mooier dan op foto (is ook persoonlijke smaak natuurlijk). Een M4 is niet mijn ding...de M to go is in mijn ogen de M3 of M3 Touring. Het idee alleen al dat ze eindelijk een M3 touring maken verdient al applaus op zich. Ik droomde vroeger van een e46 M3 Touring en dit was deels de insteek van deze test. Maar een G82 M3 touring is qua omvang eigenlijk een oudere generatie M5 touring geworden.

Voor mij persoonlijk is het wel heel spijtig dat de wagen in omvang zo groot is geworden. De plekken waar ik door mijn werk en privé soms kom zou dit echt lastig zijn en ik heb ook gewoon niet zo veel binnenruimte meer nodig. De wagen trekt ook veel aandacht; iets wat ik minder leuk vind (is misschien ook wel omdat het een nieuw model is en deze een coupe was). Ik ben niet het doelpubliek voor deze wagen; dat was bij de testrit nog eens des te duidelijker. De M2 past me nog steeds als een handschoen en is meer mijn type wagen die meer bij mijn noden en stijl van rijden past. Maar tegenover de vorige F82 M4 vond ik de G82 M4 wel echt een upgrade qua rijden en prestaties. Ik heb destijds ook met een F82 M4 CS gereden (ook met CCB remmen). Deze was tot nu toe vetste en meest intense van de recent M modellen waar ik de laatste jaren zelf mee heb gereden (M2 CS heb ik nog niet mee gereden). Die F82 M4 CS staat voor mij zeker boven de G82 M4 Comp, maar de gewone F82 M4…daar schiet de G82 M4 puur qua rijden voor mij persoonlijk wel bovenuit.

Afbeelding

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door coolfan » 05 mei 2021, 19:36

goeie review!!!!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Martijn_bmw » 05 mei 2021, 19:53

Mooi geschreven, en leuk te lezen!

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door sitechris » 05 mei 2021, 21:32

Gave review! Dank voor delen van je ervaring :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Tristan » 06 mei 2021, 10:10

Leuke review. Ben met je eens, liever een iets minder zware/grote auto met minder pk's dan een zware loeder met 500+pk. De huidige M2 vind ik qua compromis afmetingen, gewicht, dagelijkse inzetbaarheid en pk's precies goed. Ik hoop daarom dat de nieuwe M2 niet veel in afmetingen en gewicht zal toenemen. Ik denk dat de nieuwe M2 weer de leukste M in de reeks zal worden.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door veejay » 06 mei 2021, 11:54

Ik ben benieuwd wanneer ik de m4 ga proefrijden hoe goed het gewicht verhuld wordt, want mijn huidige met xdrive en adaptief onderstel daar merk je gewoon het gewicht in tegenstelling tot mijn andere bolide van pakweg 900 kilo minder.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door sitechris » 06 mei 2021, 12:35

Gewicht vond ik ook al één van de manco's van de M140i. Die weegt ook meer dan 1500 kg (uit mijn hoofd). Is voor een hothatch gewoon net iets teveel. Dat voel je gewoon.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door veejay » 06 mei 2021, 13:21

Ja natuurwetten kun je maar tot een zekere hoogte verhullen. Mijn eye opener was laatst bij een lange bocht oprit, ik best trots dat ik de 440i op de rails kon houden, totdat ik een paar dagen later dezelfde bocht met bijna dezelfde snelheid pakte met de Peugeot 208 zonder enige drama.. Let wel: op de autobahn met 200+ in lange bochten is de 440i wel het beste wat ook ooit gehad heb.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Emilio » 06 mei 2021, 16:15

veejay schreef: 06 mei 2021, 11:54 Ik ben benieuwd wanneer ik de m4 ga proefrijden hoe goed het gewicht verhuld wordt, want mijn huidige met xdrive en adaptief onderstel daar merk je gewoon het gewicht in tegenstelling tot mijn andere bolide van pakweg 900 kilo minder.
Herkenbaar met mijn 435i cabrio.

In de epenerbaan zit een bochtje dat vrijwel haaks is maar die licht naar beneden gaat. Dan voel je echt het gewicht doordrukken.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door coolfan » 07 mei 2021, 11:31

Klopt mijn M135i weegt al meer dan 1400 kg en dat zet echt door zeker met weke onderstel. Stap dan even in een Elise en dan weet je wat scherp sturen en laag gewicht is.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Rocketmonkey » 07 mei 2021, 12:19

coolfan schreef: 07 mei 2021, 11:31 Klopt mijn M135i weegt al meer dan 1400 kg en dat zet echt door zeker met weke onderstel. Stap dan even in een Elise en dan weet je wat scherp sturen en laag gewicht is.
Spijker op z'n kop :) Ik stapte na 15 jaar Elises over op een gezinsvriendelijkere 135i (cabrio, ook dat nog), was ook best 'even' (± een jaartje) wennen :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door Arthur » 07 mei 2021, 12:22

Ik merk niks aan het gewicht van een auto, hooguit aan m’n eigen gewicht :hungry:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: N55 M2 eigenaar test G82 M4 comp (mini review)

Bericht door ErikS » 07 mei 2021, 19:49

Arthur schreef: 07 mei 2021, 12:22 Ik merk niks aan het gewicht van een auto, hooguit aan m’n eigen gewicht :hungry:
Ghehe, de vraag is, is de Elise dan nog een lichtgewicht? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, Chaert-RS, Edwin de Haas, frankie en 139 gasten