Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Dimitri » 29 apr 2021, 10:42

TLRS schreef: 29 apr 2021, 10:38 Van zulke uitspraken krijg ik altijd jeuk. Is het plausibel dat de verkoper dat weet van de vorige eigenaar?

Wagen hoeft er niet minder om te zijn.. maar toch.
Jep, vind het ook altijd lastige uitspraken... Auto is volgens de verkoper bij hem ingeruild door de vorige eigenaar, dus zou kunnen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Shakes » 29 apr 2021, 10:43

Alsof je door contant te betalen geen lijstje kunt krijgen met gedane werkzaamheden. :blabla:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 29 apr 2021, 11:32

Dimitri schreef: 29 apr 2021, 10:29
Jeroen schreef: 27 apr 2021, 08:26 De kans is natuurlijk heel klein dat jouw 130i álle punten van dat lijstje heeft. Veel worden er ook slechts preventief aangeraden (bv disakleppen) en hoe ga je een benzinepomp checken? Iig een belangrijke is de waterpomp. Die moet echt aantoonbaar vervangen zijn, anders kan je het alsnog gaan doen. En met deze kilometerstand zijn de bougies (longlife, 100.000km) voor de 2e keer vervangen, en als het echt goed is gedaan zijn ook de bobines meegenomen. Als je in je budget 1500 apart houdt (bij mij was het 3k trouwens) voor extra onderhoud/tegenvallers na aankoop dan zit je wel goed.
Proefrit al wat eerder kunnen maken gelukkig, wat een bommetje. Auto ziet er ook gewoon goed uit.

1 hele grote maar:
Er is geen onderhoudshistorie bekend. Wel wanneer de beurten (als olieservice in het boekje aangekruist) gedaan zijn, maar niet wát: "Dat werd door de vorige eigenaar altijd gewoon zo ff contant geregeld, zonder bonnetje."
Er is na het inruilen wat onderhoud gedaan (ABS pomp, draagarmrubbers) maar meer is er niet bekend.

Banden zijn bijna aan vervanging toe, remschijven hebben wel een aardige lip op de zijkant. Dus er zit sowieso op korte termijn wat regulier onderhoud aan te komen. Tel daar preventief de waterpomp en grote beurt bij op en er moet 2000+ in om hem strak te hebben voor de zomer.

Keuzes, keuzes...

De ABS pomp is iig een dure, en het is positief als die al gedaan is. Voor de rest eens met je beslommeringen. Geen mogelijkheid om met het bedrijf uit te onderhandelen dat zij wat aankomend onderhoud voor hun rekening nemen? Dan denk ik ook maar aan dit hoogdravende lijstje:

6-in-lijn zekerheden van Supreme Car Store:

Altijd een Bovag 40-Punten check! BOVAG
Altijd een gegarandeerde kilometerstand
Volledige/complete set sleutels en boordliteratuur
Geen aankomende onderhoudsbeurten
Rijklaar in de showroom!
Géén afleverkosten
Standaard aflevering met garantie!:

Onze aangeboden prijzen zijn standaard incl. 1 maand Supreme Rijklaar Garantie. Voor meer informatie over onze voorwaarden en de mogelijkheden voor een langere garantieduur kunt u contact opnemen. Tegen een meerprijs leveren wij (indien mogelijk) 3 of 6 maanden garantie.

Vragen naar dat 40 punten rapport kan je ook een inzage geven in de staat van de auto.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 29 apr 2021, 12:30

Shakes schreef: 29 apr 2021, 10:43 Alsof je door contant te betalen geen lijstje kunt krijgen met gedane werkzaamheden. :blabla:
Wil niet iedereen.. en zo’n lijst is ook vrij weinig waard.

Het exacte bedrag dat vorig jaar in m’n wagentje is gegaan hoef ik ook echt niet precies te weten :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 29 apr 2021, 13:56

Waarom is nu een lijst(je) met gedane werkzaamheden weinig waard? Wat moet er dan wel aanwezig zijn om jou te overtuigen?
Dat een boekje aangekruist is zegt op zich weinig, al is dat te checken bij de uitvoerende garages. Heb je een lijst met gedane werkzaamheden, die een garage er altijd bij doet als bewijs (bij mij tenminste wel), dan heb je daar meer aan dan een kruisje.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Emilio » 29 apr 2021, 14:25

Arthur schreef: 29 apr 2021, 13:56 Waarom is nu een lijst(je) met gedane werkzaamheden weinig waard? Wat moet er dan wel aanwezig zijn om jou te overtuigen?
Dat een boekje aangekruist is zegt op zich weinig, al is dat te checken bij de uitvoerende garages. Heb je een lijst met gedane werkzaamheden, die een garage er altijd bij doet als bewijs (bij mij tenminste wel), dan heb je daar meer aan dan een kruisje.
Ik denk alleen niet dat een garage die contant geld wil in box 4 een lijstje gaat aanleveren met z’n naam en logo erop.

Een handgeschreven briefje zegt mij altijd weinig. Die kan iedereen maken

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Emiel » 29 apr 2021, 15:58

BartMS schreef: 26 apr 2021, 23:35 Die benzinepomp ben ik nog niet vaker tegengekomen, zit die niet onder de achterbank? waarom ruik je hem dan buiten de auto :O? Weet ik ik iig waar ik het moet zoeken als ik t ruik ;)

Massa kabel onderin schijnt ook vaak te roesten waardoor hij soms slecht start.
Bak en motorsteunen kom je ook her en der tegen.
Passagiers kant achterwiel ruik je dat wel ;) De afdekplaat boven de tank richting interieur zit rubber tussen. Als je het in de auto ruikt is het wel heel ernstig.
Jeroen schreef: 27 apr 2021, 08:26 De kans is natuurlijk heel klein dat jouw 130i álle punten van dat lijstje heeft. Veel worden er ook slechts preventief aangeraden (bv disakleppen)
Mijn DISA lag los in de inlaat. Zeker preventief vervangen. :sealed:
Dimitri schreef: 29 apr 2021, 10:29
Proefrit al wat eerder kunnen maken gelukkig, wat een bommetje. Auto ziet er ook gewoon goed uit.

1 hele grote maar:
Er is geen onderhoudshistorie bekend. Wel wanneer de beurten (als olieservice in het boekje aangekruist) gedaan zijn, maar niet wát: "Dat werd door de vorige eigenaar altijd gewoon zo ff contant geregeld, zonder bonnetje."
Er is na het inruilen wat onderhoud gedaan (ABS pomp, draagarmrubbers) maar meer is er niet bekend.

Banden zijn bijna aan vervanging toe, remschijven hebben wel een aardige lip op de zijkant. Dus er zit sowieso op korte termijn wat regulier onderhoud aan te komen. Tel daar preventief de waterpomp en grote beurt bij op en er moet 2000+ in om hem strak te hebben voor de zomer.

Keuzes, keuzes...
Riem spanner ratelt nog wel eens, olie filter huis pakking en warmte wisselaar pakking zijn 9 van de 10 keer uitgehard. Beide Disa's eruit halen en controleren, dan komt de CCV erbij als je de inlaat eraf hebt. Klepdeksel pakking en boutjes ook niet vergeten. Vanos reinigen en nieuwe rubbers. Tel er nog maar wat geld bij op als je geen briefje hebt met gedane werkzaamheden.

Paar weken terug al mee bezig geweest bij mijn 130i ;)

Afbeelding

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 29 apr 2021, 23:42

Disa kleppen zijn doorontwikkeld meen ik? Ze lijken me te groot om in de motor te komen trouwens.. iemand andere ervaring?

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 30 apr 2021, 08:30

De klep is inderdaad vrij groot, maar het pinnetje past er mooi doorheen :tooth:
Bij mijn 130i met 230k waren ze nog vrij netjes, maar wel vervangen n.a.v. een ander forumlid met een 330i met dezelfde KM-stand waar een motorrevisie nodig was (pinnetje motor ingezogen).

Zit op FB in een 130i groep, daar heb ik het ook vaker langs zien komen. Vriend van mij (blue_dust) heeft de grote laatst ook los gehad, die zat er ook al los in. Merkte je in het rijden verder niks van, ook geen codes.
Vanaf 06/2007 is er idd een revised part nr voor de grote, zou hem dus ook altijd vervangen door het nieuwe nummer als je auto ouder is.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door PimV » 30 apr 2021, 09:06

TLRS schreef: 29 apr 2021, 23:42 Disa kleppen zijn doorontwikkeld meen ik? Ze lijken me te groot om in de motor te komen trouwens.. iemand andere ervaring?
Heb ook een 130i gehad.

Bij mij was de Disa klep in de garage niet goed vervangen en was er een asje/pinnetje achtergebleven in de inlaat. Die was tussen de kleppen geschoten --> gevolg volledige cilinderkop revisie :gek:
De hele klep zal niet zo zeer in de motor schieten, maar onderdeeltjes kan absoluut.

Ik heb toen ook op advies van dit forum de carterventilatie mee laten nemen. Slijtageonderdeel.
De diverse pakkingen en waterpomp zijn al meermaals genoemd. Check ook even op Youtube, best aardig wat filmpjes uit Duitsland en de UK met aankoopadvies en gebruikersreviews.

Verder zijn de 130i volgens mij aardig bullet-proof, uiteindelijk is het een gewoon een grote motor in een klein autootje, geen fancy race spul :tooth:
Wereldkar vond ik het!

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 30 apr 2021, 09:40

Zou mij niks waard zijn, gewoon pak bonnen erbij met wat er aantoonbaar uitgevoerd is. En ook al doet iemand het onderhoud zelf dan de facturen erbij van de spullen die (online) besteld zijn op naam.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 30 apr 2021, 10:52

Knot schreef: 30 apr 2021, 09:40 Zou mij niks waard zijn, gewoon pak bonnen erbij met wat er aantoonbaar uitgevoerd is. En ook al doet iemand het onderhoud zelf dan de facturen erbij van de spullen die (online) besteld zijn op naam.
Helemaal mee eens! Gewoon aantoonbaar dat er minimaal iedere 15-20 k een oliewissel is gedaan bonnetje van oliefilter is ook al leuk en ook bijvoorbeeld de bakolie. Al is het geen racemotor; zo'n blok met valvetronic wil je echt niet overhoop willen halen net als je hem gekocht hebt is de lol er toch aardig af. Koelslangen is ook wel een ding en mijne ging boven de 2 ton dat soort dingen krijgen en met 2,5 ton stond ik in Duitsland op een heuvel met witte rook nee was geen nieuwe Paus....

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 30 apr 2021, 11:44

PimV schreef: 30 apr 2021, 09:06 Heb ook een 130i gehad.

Bij mij was de Disa klep in de garage niet goed vervangen en was er een asje/pinnetje achtergebleven in de inlaat. Die was tussen de kleppen geschoten --> gevolg volledige cilinderkop revisie :gek:
De hele klep zal niet zo zeer in de motor schieten, maar onderdeeltjes kan absoluut.
Oef, dat klinkt pijnlijk..

Welk bouwjaar had je? Latere modellen hebben waarschijnlijk herziene onderdelen. En dus iets andere pijnpunten?

Carterventilatie (membraan in kleppendeksel) is een bekende. Motor loopt ruwer omdat carterdamp makkelijker in inlaat komt. Echter na de lmm, dus mengsel van slag.

Zaken zoals bobines worden genoemd. Maar meen dat die stuk gaan als de bougies niet fris zijn. En die blijven allicht schoner als ermee door gereden wordt.. of er een co2 package op zit en de boel armer/warmer afgesteld staat (oliebedrijfstemp 110 graden).

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Jeroen » 30 apr 2021, 11:45

Als ik al die mogelijke issues op het wereldwijde web zie, zou ik bijna niet meer aan een 130i durven beginnen. Gelukkig valt het in het echte leven vaak mee. Nu zijn dit waarschijnlijk last famous words, maar mijn 130i (ruim 4 jaar bezit) krijgt al ruim 3 jaar de standaard beurten (om de 10k) plus slijtagedelen en verder niet. 2005, 2 ton plus. Ding loopt altijd probleemloos. Overigens wel carterventilatie/waterpomp/bobines gehad.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 30 apr 2021, 11:52

Tsja, richting of over 2 ton is er altijd wel wat. Ik vond het fijne blokken, Z4 3.0si gehad met 110.000km en 630i met 150.000km.

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Haantje » 30 apr 2021, 12:10

Heb veel plezier beleefd aan mijn 130i, maar herken ook het gevoel dat er altijd wel wat mee is. Bullit proof zou ik deze generatie BMW's zeker niet willen noemen. Gelukkig dat anderen wel tot hoge kilometerstanden relatief probleemloos rondrijden.

Verder zou ik Dimitri nog willen adviseren geld achter de hand te houden voor een sper en een Bilstein B12 pro kit. Dat transfomeerde mijn 130i van een slappe 'one tire fire' in een ouderwets fijne BMW.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 30 apr 2021, 12:13

Ja sper en frisse dempers is een absolute must!

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 30 apr 2021, 12:28

Haantje schreef: 30 apr 2021, 12:10 Heb veel plezier beleefd aan mijn 130i, maar herken ook het gevoel dat er altijd wel wat mee is. Bullit proof zou ik deze generatie BMW's zeker niet willen noemen. Gelukkig dat anderen wel tot hoge kilometerstanden relatief probleemloos rondrijden.
Hmm tsja, online worden de M52 en M54 altijd als oude rotten/betrouwbare techniek bestempeld, maar alle bovengenoemde zaken komen daar ook gewoon voor (DISA kleppen, waterpompen, koelslangen en carterventilatie).
Enige verschil is dat het daar wellicht wat goedkoper is om te vervangen qua onderdelen en manuren. N52 kom je wat moeilijker bij overal en sommige onderdelen zijn electrisch ipv mechanisch.

Feit blijft dat de N52 inderdaad in bijna elke BMW is geleverd vanaf 2005, het is geen speciaal Motorsport blok met bijbehorende techniek. Gewoon lekker vaak olie wisselen en gas geven, en wat zaken preventief uitvoeren :tooth:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Dimitri » 01 mei 2021, 20:06

Allen dank voor het meedenken en sensiliberen.
Knoop doorgehakt en vandaag de auto opgehaald.

Eerste indruk: heerlijk bakkie! Woensdag laat ik hem volledig nakijken bij de BMW specialist. Fingers crossed!

Edit: zal binnenkort even tijd maken voor een voorstel topic met wat foto's.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martin* » 01 mei 2021, 21:09

Gefeliciteerd met de aankoop!

Zo op de foto's te zien een zeer net en fris exemplaar. Daar ga je vast en zeker veel plezier aan hebben.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 01 mei 2021, 22:20

Gefeliciteerd! Ben jaloers zegt iemand die een M135i heeft en ervoor een 130i...... Geweldige wagen en wees er zuinig op want is super wagen!

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 mei 2021, 22:48

Toch die N52 met tikkende kop, vanos ventielen, dunne oliefilterhuis en carter pakking, olieverbruik, lagerschalen bij 250k enz. Mijn M52 heb ik met 10w60 5 jaar lang driftdagen, topspeed runs, bezopen burnouts gedaan met maten, redline op 7000 enz enz en blok bleef maar gaan.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door coolfan » 01 mei 2021, 22:51

Bij mijn 130i was het o.a. klakkeren het 2 massavliegwiel; bij afloop van de garantie hebben ze die vervangen en gelijk de bak ook maar.....thanks BMW Premium garantie... :)
Die tikkende kop heeft ie gehad tot ik m wegdeed bij 332.000 en no problem! Wel iets dikkere olie gaan gebruiken in lijn met slijtage.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 01 mei 2021, 22:59

Ik heb ook wel wat shit gehad aan die M52 maar werd ook idioot mee gereden, had een N52 nooit overleefd.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Str8Six » 01 mei 2021, 23:30

M52 heb ik zelf geen ervaring mee, wel met m54. Die zweet ook uit alle pakkingen na een jaar of 15.
Tikkende klepstoters heb ik gelukkig geen last van, zal na 240k ook vast niet ineens nog opkomen. Was het niet juist de M52 die last had van scheurtjes in cilinderkop tussen cilinder 5 en 6?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett, Rolf205, SlowCo, TLRS en 155 gasten