Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 11:20

Ben heeeel benieuwd wat voor haken en kruizen en evt. extra kosten (t.o.v. pre-Brexit) hier anno '21 aan zitten, m.n. voor oudere auto's (late 80's - 90's).

Heb de googledoos gebruikt, maar nix wijzer, iets met bomen en een bos... Iemand hier al recente (praktijk)ervaring mee??

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Peter Tunissen » 19 apr 2021, 11:21

Yep, het is een drama...
En dat is met nieuwe auto's uit de fabriek, met gebruikte zou ik er op dit moment helemaal geen trek in hebben.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Gijzert » 19 apr 2021, 11:43

Rocketmonkey schreef: 19 apr 2021, 11:20 Ben heeeel benieuwd wat voor haken en kruizen en evt. extra kosten (t.o.v. pre-Brexit) hier anno '21 aan zitten, m.n. voor oudere auto's (late 80's - 90's).

Heb de googledoos gebruikt, maar nix wijzer, iets met bomen en een bos... Iemand hier al recente (praktijk)ervaring mee??
Waarom zou je een Duitse auto uit de UK halen?

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 11:55

Gijzert schreef: 19 apr 2021, 11:43
Rocketmonkey schreef: 19 apr 2021, 11:20 Ben heeeel benieuwd wat voor haken en kruizen en evt. extra kosten (t.o.v. pre-Brexit) hier anno '21 aan zitten, m.n. voor oudere auto's (late 80's - 90's).

Heb de googledoos gebruikt, maar nix wijzer, iets met bomen en een bos... Iemand hier al recente (praktijk)ervaring mee??
Waarom zou je een Duitse auto uit de UK halen?
Zei ik Duitse auto? :) Maar je hebt het goed geraden, linksgestuurd lijkt daar minder goed verkoopbaar, dus betere 'basisprijs'. Maar als daar een hoop kosten en ellende bijkomen, laat maar dan... Heb ruim pre-Brexit al eens een auto met het stuur in het midden uit de UK gehaald, toen het nog 'makkelijk' was en zelfs dat viel al niet mee, dus ben alweer voldoende ontmoedigd door Peter :)

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Kadett » 19 apr 2021, 11:56

Een auto uit Amerika kan je toch ook relatief makkelijk invoeren. Als je alle documenten/papieren erbij hebt.

Waarom is een auto uit VK dan moeilijk(er) aangezien die waarschijnlijk alle EU/CE keurmerken al zou hebben. Dan is het toch een kwestie van controleren of VIN# correspondeert met de papieren die je aanleverd en klaar.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Gijzert » 19 apr 2021, 11:56

Rocketmonkey schreef: 19 apr 2021, 11:55
Gijzert schreef: 19 apr 2021, 11:43
Rocketmonkey schreef: 19 apr 2021, 11:20 Ben heeeel benieuwd wat voor haken en kruizen en evt. extra kosten (t.o.v. pre-Brexit) hier anno '21 aan zitten, m.n. voor oudere auto's (late 80's - 90's).

Heb de googledoos gebruikt, maar nix wijzer, iets met bomen en een bos... Iemand hier al recente (praktijk)ervaring mee??
Waarom zou je een Duitse auto uit de UK halen?
Zei ik Duitse auto? :) Maar je hebt het goed geraden, linksgestuurd lijkt daar minder goed verkoopbaar, dus betere 'basisprijs'. Maar als daar een hoop kosten en ellende bijkomen, laat maar dan... Heb ruim pre-Brexit al eens een auto met het stuur in het midden uit de UK gehaald, toen het nog 'makkelijk' was en zelfs dat viel al niet mee, dus ben alweer voldoende ontmoedigd door Peter :)
Je had het over haken en kruizen. Dus vandaar mijn conclusie.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Tristan » 19 apr 2021, 11:57

Valt wel mee. In verleden moest hoefde je geen export/import declaratie en/of heffingen te regelen. Nu met Brexit moet je in de UK een uitvoerdocument opmaken en hier in NL een importdocument. Belangrijke informatie die je nodig hebt is gegevens van de auto, factuur verkoop. Je hebt best kans dat je geen invoerrechten hoeft te betalen, alleen BTW als je geen BTW nummer hebt.

Indien je auto koopt bij bedrijf in UK, probeer te regelen dat zij de exportdeclaratie regelen.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Gijzert » 19 apr 2021, 12:04

Tristan schreef: 19 apr 2021, 11:57 Valt wel mee. In verleden moest hoefde je geen export/import declaratie en/of heffingen te regelen. Nu met Brexit moet je in de UK een uitvoerdocument opmaken en hier in NL een importdocument. Belangrijke informatie die je nodig hebt is gegevens van de auto, factuur verkoop. Je hebt best kans dat je geen invoerrechten hoeft te betalen, alleen BTW als je geen BTW nummer hebt.

Indien je auto koopt bij bedrijf in UK, probeer te regelen dat zij de exportdeclaratie regelen.
Officieus zou je nog creatief met een verkoop factuur om kunnen gaan.
Bijvoorbeeld laten splitsen in een verkoop factuur van 2/3 en een reparatie rekening van 1/3.
Dan betaal je de invoerrechten / btw alleen over de verkoop factuur.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Eric Z » 19 apr 2021, 12:05

Tristan schreef: 19 apr 2021, 11:57 Valt wel mee. In verleden moest hoefde je geen export/import declaratie en/of heffingen te regelen. Nu met Brexit moet je in de UK een uitvoerdocument opmaken en hier in NL een importdocument. Belangrijke informatie die je nodig hebt is gegevens van de auto, factuur verkoop. Je hebt best kans dat je geen invoerrechten hoeft te betalen, alleen BTW als je geen BTW nummer hebt.

Indien je auto koopt bij bedrijf in UK, probeer te regelen dat zij de exportdeclaratie regelen.
Dan is de auto hier, daarna komt nog wel het een en ander om het op kenteken te krijgen om de hoek kijken.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 12:06

Het is helaas een privé aanbieder. En extra jammer is dat ie oorspronkelijk hier vlak over de (Belgische) grens geleverd is, maar daar heb ik nu dus ook nix meer aan :|

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Tristan » 19 apr 2021, 12:10

Eric Z schreef: 19 apr 2021, 12:05
Dan is de auto hier, daarna komt nog wel het een en ander om het op kenteken te krijgen om de hoek kijken.
Valt ook mee, ik heb mijn M3 zelf uit de UK gehaald en op NL kenteken gezet. Je moet zorgen dat je de juiste papieren bij de auto hebt en zorgen dat de koplampen etc. aangepast zijn. Maar verder is op NL kenteken krijgen helemaal niet zo lastig.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 12:34

Haha, kom er net achter dat het ('Zuid'-)Ierland is, geen UK.
Dus geen Brexitellende als het goed is, maar 'aantrekkelijker' qua papierwerk/invoerkosten? Wat denken jullie?

Even los van de auto hier krijgen, niet vies van een leuke roadtrip met Ferries etc. als het Coronatechnisch kan/mag...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Tristan » 19 apr 2021, 12:38

Ja maar als je via UK reist met de auto moet je alsnog voldoen aan de export/importformaliteiten. Dus geldt alleen als je direct ex Ierland naar NL gaat. Anders zul je een douane transit document moeten aanvragen om door UK te gaan.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 12:45

Tristan schreef: 19 apr 2021, 12:38 Ja maar als je via UK reist met de auto moet je alsnog voldoen aan de export/importformaliteiten. Dus geldt alleen als je direct ex Ierland naar NL gaat. Anders zul je een douane transit document moeten aanvragen om door UK te gaan.
Dat is goed om te weten, thx! Er gaat ook een ferry van de Zuidoostpunt van Ierland naar de Noorwestpunt van Spanje, op zich ook een leuke trip :)

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Rocketmonkey » 19 apr 2021, 13:08

Toch nog een vraag voor wie het weet (Tristan?):

Ik weet dat ik vanuit het buitenland zelf met een gekochte auto naar NL mag rijden met het buitenlandse kenteken er nog op, als ik alle papieren erbij heb (en een zelf opgestelde, door beide partijen getekende verkoopovereenkomst lijkt me). En de verkoper woont toevallig ook nog eens vlakbij de ferry van Ierland naar Bilbao, Spanje, waar je 'gewoon' vanuit NL naartoe kunt vliegen...

STEL, ik krijg 'm zover dat we bij de overdracht plannen bij de ferryhaven in Bilbao, moet ik dan van tevoren de verzekering al geregeld hebben (nog even tijdelijk op het buitenlandse kenteken ofzo)? Weet iemand hoe dat werkt?

(De LCC Rocket die ik eerder in de UK gekocht heb werd door de verkoper op een trailer in NL afgeleverd, dus toen had ik dit issue niet...)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Gijzert » 19 apr 2021, 13:28

Rocketmonkey schreef: 19 apr 2021, 13:08 Toch nog een vraag voor wie het weet (Tristan?):

Ik weet dat ik vanuit het buitenland zelf met een gekochte auto naar NL mag rijden met het buitenlandse kenteken er nog op, als ik alle papieren erbij heb (en een zelf opgestelde, door beide partijen getekende verkoopovereenkomst lijkt me). En de verkoper woont toevallig ook nog eens vlakbij de ferry van Ierland naar Bilbao, Spanje, waar je 'gewoon' vanuit NL naartoe kunt vliegen...

STEL, ik krijg 'm zover dat we bij de overdracht plannen bij de ferryhaven in Bilbao, moet ik dan van tevoren de verzekering al geregeld hebben (nog even tijdelijk op het buitenlandse kenteken ofzo)? Weet iemand hoe dat werkt?

(De LCC Rocket die ik eerder in de UK gekocht heb werd door de verkoper op een trailer in NL afgeleverd, dus toen had ik dit issue niet...)
Verzekeren op chassis nummer.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Tristan » 19 apr 2021, 13:44

Verzekeren kan je proberen op chassisno. Ik weet niet exact wat de regels zijn als je de auto zelf rijdt ex Ierland via UK naar EU land. Wellicht met de juiste papieren is een export declaratie niet nodig.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Emiel » 19 apr 2021, 14:17

Als de auto verzekerd is op chasis nummer, zorg dat de wegenbelasting is betaald voor de Ierse/Engelse platen.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Joost » 04 mei 2021, 16:06

Weet iemand toevallig of de regels hetzelfde zijn voor een auto met Engelse documenten die voor de Brexit naar Europa is gekomen maar nog niet op kenteken is gezet betreft invoeren en aanvragen van Nederlands kenteken?

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door maarten22 » 04 mei 2021, 21:28

Dan mag je de BTW+BPM betalen, net uitgezocht voor een vergelijkbaar verhaal.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Jan Terwolde » 05 mei 2021, 09:05

Wat voor heffingen komen over onderdelen dan?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Martijn M » 05 mei 2021, 09:19

Jan Terwolde schreef: 05 mei 2021, 09:05 Wat voor heffingen komen over onderdelen dan?
Mocht op een pakket met een waarde van 200 pond nog €73 betalen. T tikt snel aan.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Iemand hier al UK auto ingevoerd sinds het ingaan van de Brexit?

Bericht door Gijzert » 05 mei 2021, 09:26

Martijn M schreef: 05 mei 2021, 09:19
Jan Terwolde schreef: 05 mei 2021, 09:05 Wat voor heffingen komen over onderdelen dan?
Mocht op een pakket met een waarde van 200 pond nog €73 betalen. T tikt snel aan.
inklaringskosten +/- 25 euro.
Invoerrechten tussen 0 en ongeveer 5 %
BTW 21% over waarde en invoerrechten.

Tikt snel aan.
Maar de btw zou in de UK niet betaald moeten worden. Dat moet wel goed geregeld zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten