Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 apr 2021, 20:58

Binnen NL verhuizen is geen optie...

Ik krijg er wel de hoofdprijs voor, maar ik moet ook meer dan de hoofdprijs betalen. Nieuwbouw zit je gelijk al vast aan een waterpomp en dan is het allemaal veel voordeliger dan het in een bestaande bouw aan te brengen.

Toevallig bouwt een collega van mij ook een nieuwe woning en moest dus ook verwarmen middels warmtepomp, hij was al 15k kwijt en dan is het nog makkelijk. Ik heb het idee dat de mensen die alles wegwuiven als onzin, het hele plaatje niet eens voor ogen hebben...

@Luco,
Je aanname is gelul, ik heb wel een berekening hoe ze destijds op 30 k kwamen, daar zat geen nieuwe keuken bij. Moet alleen even vragen of ik dat hier neer kan zetten. Ikzelf heb dat niet gemaakt dus vind het onbeschoft omdat hier klakkeloos neer te zetten. Mijn aanname is dat jij wederzijdse belangen hebt en misschien je brood wel met die rommel verdiend (om er ook maar even een aanname tegenaan te gooien).

Het lijkt mij echter verstandiger om aannames gewoon weg te laten en alleen over feiten te praten. Dit voorkomt irritaties over en weer...

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door RS-Ron » 07 apr 2021, 21:03

Volgens mij zit de weerstand bij FDD in het feit dat er een basisvoorziening, namelijk gas, wordt afgesloten terwijl je daar als woningbezitter van afhankelijk bent om o.a. de boel warm te stoken. Je mag er als woningbezitter vanuit gaan dat als je een woning koopt de overheid de benodigde basisvoorziening blijft leveren om daar te kunnen wonen. Natuurlijk kan de overheid verplichten om nieuwbouw gasloos te maken. (Vind dat persoonlijk niet slim op dit moment, maar dat terzijde) Dan weet je als koper van zo’n woning waar je aan begint. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het compleet krankzinnig dat ze kennelijk een hele wijk van het gas af mogen sluiten en dat de huizenbezitter dan maar het geld op mag hoesten om het weer warm te krijgen en te koken. Het maakt mij dan niet uit of het om 5k of 60k gaat. En dan in een ander draadje de burgers die de overheid niet meer vertrouwen uitmaken voor wappie.

Gr Ron

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 apr 2021, 21:14

Dat uiteraard Ron.

Daarnaast ik zit over de hele wereld, dus ik weet uit ervaring dat NL al een heel schoon land is. Ik wordt gewoon schijtziek van die milieukliek en noem het dan ook milieu terroristen of milieumaffia. Nederland stelt op dit wereldbolletje geen zak voor in omvang en ook geen zak qua schadelijke uitstoot.

Zelfs mijn vrouw (uit Indonesie) vraagt zich af waarom een land wat niks voorstelt telkens de beste wil zijn hierin. Het heeft helemaal geen nut, als landen als India, China, Verenigde Staten en heel het continent Afrika eens een inhaalslag maken en in de buurt komen van NL ziet het er al stukken beter uit.

Zoals eerder gezegd mijn energierekening is al laag en bewsut naar een nieuwbouwwoning gezocht destijds vanwege isolatie, wij hebben nu het gevoel dat wij gestraft worden omdat wij al een lage energierekening hebben.

Online
TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door TLRS » 07 apr 2021, 21:27

Milieu is het excuus.. ze zullen het gas liever exporteren en de hele transitie is allemaal werk dus belasting dus inkomsten.

Edit: wat betreft NL versus de wereld.. criminaliteit bestrijden doe je ook niet in zuid afrika, als je je hier veiliger wil voelen.
Laatst gewijzigd door TLRS op 07 apr 2021, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bert ///M3 » 07 apr 2021, 21:35

Het is misschien niet alleen de ketel. Als je bijvoorbeeld ook luchtverwarming hebt dan ben je ws. dubbel aan de beurt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 07 apr 2021, 22:36

FDD schreef: 07 apr 2021, 20:58 Binnen NL verhuizen is geen optie...

Ik krijg er wel de hoofdprijs voor, maar ik moet ook meer dan de hoofdprijs betalen. Nieuwbouw zit je gelijk al vast aan een waterpomp en dan is het allemaal veel voordeliger dan het in een bestaande bouw aan te brengen.

Toevallig bouwt een collega van mij ook een nieuwe woning en moest dus ook verwarmen middels warmtepomp, hij was al 15k kwijt en dan is het nog makkelijk. Ik heb het idee dat de mensen die alles wegwuiven als onzin, het hele plaatje niet eens voor ogen hebben...

@Luco,
Je aanname is gelul, ik heb wel een berekening hoe ze destijds op 30 k kwamen, daar zat geen nieuwe keuken bij. Moet alleen even vragen of ik dat hier neer kan zetten. Ikzelf heb dat niet gemaakt dus vind het onbeschoft omdat hier klakkeloos neer te zetten. Mijn aanname is dat jij wederzijdse belangen hebt en misschien je brood wel met die rommel verdiend (om er ook maar even een aanname tegenaan te gooien).

Het lijkt mij echter verstandiger om aannames gewoon weg te laten en alleen over feiten te praten. Dit voorkomt irritaties over en weer...
Ik heb geen enkel belang, ik probeer alleen uit te leggen dat er meerdere mogelijkheden zijn, 80 k om een woning van na 2000 op de warmtepomp te zetten is pas gelul.
Of hij liegt of hij wordt bedonderd.

Nieuwe woning 15k, ja met vloerverwarming en lt warmtepomp, wat denk je dat zon installatie kost op een gewone cv ketel, want als je dan ook vloerverwarming neemt moet je die niet aan de warmtepomp toerekenen.
Zonder een fatsoenlijke onderbouwing kan je niet zomaar roepen wat iets kost.

Verder had ik het niet over 30, maar over 40-60-80k dat is echt niet alleen het noodzakelijke, ik ben geen installateur, maar bouwkundig voldoende onderlegd om dat te kunnen zeggen.

Maar het zit blijkbaar nog steeds zo hoog dat je nergens voor openstaat.
Dat je het rommel noemt bewijst al dat je je niet eens op de hoogte wilt stellen van de mogelijkheden en alleen maar met je hakken in het zand staat.

En wat betreft de prijzen, wij zijn nu met een project bezig waar ik niet teveel over kan zeggen, maar de verschillen tussen diverse installateurs zijn qua prijsvorming erg uiteenlopend, de ene bied een werk aan voor 50k en de ander zit boven de 100k, dus ook daar moet je goed naar kijken. (en dit is met uitgeschreven bestek) maar als ze er geen zin in hebben rekenen ze maar wat.
Laatst gewijzigd door Luco op 07 apr 2021, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Eric Z » 07 apr 2021, 22:38

Hoe zijn we van 30k nu bij 80k uitgekomen?

Edit, nevermind. Staat er inderdaad als uitschieter.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 07 apr 2021, 23:03

FDD schreef: 07 apr 2021, 19:09 Volgens de gemeente zou je klaar moeten zijn met max 15k...
Heb je net een nieuwe keuken met daarin een fornuis op gas van een paar duizend euro, dan mag je dat gelijk afschrijven.
Verder moet je de breedte van dat fornuis op een andere manier oplossen, kastjes, oven, kookplaat en werkblad.....katjing.

Die fraaie gashaard in de woonkamer moet er ook uit natuurlijk, katjing....

Van dat laatste heb ik wel een idee wat dat kost, want wij hebben die vervangen door een houtkachel een paar jaar geleden.
- Boel slopen
- Verdiepingsvloer openhakken.
- Verwarmingsmonteur erbij voor het omleggen van de CV ringleiding in de dekvloer op de overloop
- Verder de boel openhakken
- Wederom de verwarmingsmonteur erbij voor het omleggen van de leiding van de thermostaat
- Plafond op de overloop eruit
- Concentrische rookgasafvoer eruit en vervangen door een Isoduct rookkanaal.
- Natuurstenen vloer in de woonkamer laten aanhelen
- Stukadoor voor wand en plafond woonkamer + overloop
- Nieuw laminaat op overloop
- Gipsplaten plafond overloop vernieuwen
- Behangen, schilderen en sausen
Samen met een kachel ben je 10k verder.

Kortom, 15k voor het geheel is absoluut helemaal niks.
Daar red je het never nooit mee.
Dan benoem ik gewoon 2 apparaten in huis die ook op gas werken.....

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Wimo » 08 apr 2021, 00:37

Houtkachel.. dat mag binnenkort ook niet meer..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Niels » 08 apr 2021, 03:55

Ach dan gooi ik er wel een gasbrander in met een gasfles ernaast :tong:

Het is met recht een bananenrepubliek geworden maar gezien het stem gedrag willen "we" dat graag...

Online
Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Gijzert » 08 apr 2021, 08:24

Niels schreef: 08 apr 2021, 03:55 Ach dan gooi ik er wel een gasbrander in met een gasfles ernaast :tong:

Het is met recht een bananenrepubliek geworden maar gezien het stem gedrag willen "we" dat graag...
Ach. Het interesseert toch niemand meer tegenwoordig wat een ander betaalt.
Ikke ikke ikke.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 08 apr 2021, 08:41

De transitie wordt wordt allemaal veel te eenvoudig, simpel en goedkoop voorgesteld, waarbij de nadruk lijkt te liggen op de kosten van de warmtepomp en de rest wordt gezien als een futiliteit.

Neem bijvoorbeeld de gaskookplaat in de keuken die je vervangt door een inductiekookplaat, die wonder boven wonder exact in dezelfde uitsparing van je werkblad past. De kans dat er al een 3/4 elektra buis ligt voor de aansluiting is minimaal, dus die moet nieuw vanaf de meterkast naar de keuken gelegd worden. Kan dat door de kruipruimte, dan is het redelijk eenvoudig en goedkoop, maar als dat niet kan en er moet het e.e.a. gesloopt worden om die buis te leggen dan lopen de kosten gelijk stevig op.

Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Richardt. » 08 apr 2021, 08:52

En wat betreft de prijzen, wij zijn nu met een project bezig waar ik niet teveel over kan zeggen, maar de verschillen tussen diverse installateurs zijn qua prijsvorming erg uiteenlopend, de ene bied een werk aan voor 50k en de ander zit boven de 100k, dus ook daar moet je goed naar kijken.
Daar zit voor mij/voor veel mensen ook het probleem. Ze hebben het allemaal verschrikkelijk druk, als je al een offerte krijgt moet je goed opletten of deze niet met een vork geschreven is en goed vergelijken is een studie op zich.
Kost een hoop tijd en moeite, die ik er (nog) niet in wil steken.

Ik zou best willen onderzoeken of een warmtepomp hier de moeite is, zeker nu ik (a.h.v. dit topic) weet dat ze er in CV ketel formaat zijn. Vloerverwarming ligt er al, zonnepanelen moeten ook nog op het dak.

Waar vind ik een installateur die goed is en een fatsoenlijke prijs rekent? Ik vond het twee jaar geleden al een doffe ellende om een aannemer te vinden voor een verbouwing, een verbouwing die ook nog eens aardig uitliep omdat ook de aannemer geen stukadoor kon vinden...

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bram » 08 apr 2021, 09:09

Elise schreef: 08 apr 2021, 08:41 De transitie wordt wordt allemaal veel te eenvoudig, simpel en goedkoop voorgesteld, waarbij de nadruk lijkt te liggen op de kosten van de warmtepomp en de rest wordt gezien als een futiliteit.

Neem bijvoorbeeld de gaskookplaat in de keuken die je vervangt door een inductiekookplaat, die wonder boven wonder exact in dezelfde uitsparing van je werkblad past. De kans dat er al een 3/4 elektra buis ligt voor de aansluiting is minimaal, dus die moet nieuw vanaf de meterkast naar de keuken gelegd worden. Kan dat door de kruipruimte, dan is het redelijk eenvoudig en goedkoop, maar als dat niet kan en er moet het e.e.a. gesloopt worden om die buis te leggen dan lopen de kosten gelijk stevig op.
Vorig jaar overgestapt van gas naar inductie en dat valt echt wel mee. Vanaf de meterkast een Perilex fase 2 laten trekken door de elektricien en een keurige Samsung kookplaat gekocht. En natuurlijk past die, want die heeft hetzelfde formaat als de gasplaat die eruit komt.

Geloof dat wij uiteindelijk voor ongeveer €700,- klaar waren.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 08 apr 2021, 09:13

Bram schreef: 08 apr 2021, 09:09
Elise schreef: 08 apr 2021, 08:41 De transitie wordt wordt allemaal veel te eenvoudig, simpel en goedkoop voorgesteld, waarbij de nadruk lijkt te liggen op de kosten van de warmtepomp en de rest wordt gezien als een futiliteit.

Neem bijvoorbeeld de gaskookplaat in de keuken die je vervangt door een inductiekookplaat, die wonder boven wonder exact in dezelfde uitsparing van je werkblad past. De kans dat er al een 3/4 elektra buis ligt voor de aansluiting is minimaal, dus die moet nieuw vanaf de meterkast naar de keuken gelegd worden. Kan dat door de kruipruimte, dan is het redelijk eenvoudig en goedkoop, maar als dat niet kan en er moet het e.e.a. gesloopt worden om die buis te leggen dan lopen de kosten gelijk stevig op.
Vorig jaar overgestapt van gas naar inductie en dat valt echt wel mee. Vanaf de meterkast een Perilex fase 2 laten trekken door de elektricien en een keurige Samsung kookplaat gekocht. En natuurlijk past die, want die heeft hetzelfde formaat als de gasplaat die eruit komt.

Geloof dat wij uiteindelijk voor ongeveer €700,- klaar waren.
Het is niet vanzelfsprekend dat die platen passen Bram, dus zo natuurlijk is dat niet.
Verder lag er dus al een loze buis en kon er eenvoudig nieuwe draden getrokken worden, maar stel je even voor dat er geen loze buis had gelegen, wat dan?

Online
Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Gijzert » 08 apr 2021, 09:14

Richardt. schreef: 08 apr 2021, 08:52
En wat betreft de prijzen, wij zijn nu met een project bezig waar ik niet teveel over kan zeggen, maar de verschillen tussen diverse installateurs zijn qua prijsvorming erg uiteenlopend, de ene bied een werk aan voor 50k en de ander zit boven de 100k, dus ook daar moet je goed naar kijken.
Daar zit voor mij/voor veel mensen ook het probleem. Ze hebben het allemaal verschrikkelijk druk, als je al een offerte krijgt moet je goed opletten of deze niet met een vork geschreven is en goed vergelijken is een studie op zich.
Kost een hoop tijd en moeite, die ik er (nog) niet in wil steken.

Ik zou best willen onderzoeken of een warmtepomp hier de moeite is, zeker nu ik (a.h.v. dit topic) weet dat ze er in CV ketel formaat zijn. Vloerverwarming ligt er al, zonnepanelen moeten ook nog op het dak.

Waar vind ik een installateur die goed is en een fatsoenlijke prijs rekent? Ik vond het twee jaar geleden al een doffe ellende om een aannemer te vinden voor een verbouwing, een verbouwing die ook nog eens aardig uitliep omdat ook de aannemer geen stukadoor kon vinden...
Is er geen locale betrouwbare partij te vinden?
Misschien het voordeel om in een dorp te wonen waar de locale installateur een goede is. Die misschien niet de goedkoopste is maar die zeker geen woekerprijzen vraagt.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bram » 08 apr 2021, 09:22

Elise schreef: 08 apr 2021, 09:13
Bram schreef: 08 apr 2021, 09:09
Elise schreef: 08 apr 2021, 08:41 De transitie wordt wordt allemaal veel te eenvoudig, simpel en goedkoop voorgesteld, waarbij de nadruk lijkt te liggen op de kosten van de warmtepomp en de rest wordt gezien als een futiliteit.

Neem bijvoorbeeld de gaskookplaat in de keuken die je vervangt door een inductiekookplaat, die wonder boven wonder exact in dezelfde uitsparing van je werkblad past. De kans dat er al een 3/4 elektra buis ligt voor de aansluiting is minimaal, dus die moet nieuw vanaf de meterkast naar de keuken gelegd worden. Kan dat door de kruipruimte, dan is het redelijk eenvoudig en goedkoop, maar als dat niet kan en er moet het e.e.a. gesloopt worden om die buis te leggen dan lopen de kosten gelijk stevig op.
Vorig jaar overgestapt van gas naar inductie en dat valt echt wel mee. Vanaf de meterkast een Perilex fase 2 laten trekken door de elektricien en een keurige Samsung kookplaat gekocht. En natuurlijk past die, want die heeft hetzelfde formaat als de gasplaat die eruit komt.

Geloof dat wij uiteindelijk voor ongeveer €700,- klaar waren.
Het is niet vanzelfsprekend dat die platen passen Bram, dus zo natuurlijk is dat niet.
Verder lag er dus al een loze buis en kon er eenvoudig nieuwe draden getrokken worden, maar stel je even voor dat er geen loze buis had gelegen, wat dan?
Hoezo is dat niet vanzelfsprekend? Bij de BCC lagen alle afmetingen gas en inductie naast elkaar, en het merendeel matchten met elkaar. Logisch ook, je gaat niet even je aanrechtblad op maat zagen of vervangen als je over wil stappen naar inductie, dan gaat de lol er inderdaad snel af.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 08 apr 2021, 09:42

Bram schreef: 08 apr 2021, 09:22 Hoezo is dat niet vanzelfsprekend? Bij de BCC lagen alle afmetingen gas en inductie naast elkaar, en het merendeel matchten met elkaar. Logisch ook, je gaat niet even je aanrechtblad op maat zagen of vervangen als je over wil stappen naar inductie, dan gaat de lol er inderdaad snel af.
Een inductieplaat ter vervanging van bijvoorbeeld deze gasplaat gaat lastig worden, inbouwmaat 157 x 983 x 580
https://www.gaggenau.com/nl/productover ... s/CG492211#

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bram » 08 apr 2021, 09:49

Ik als Jan Modaal shop natuurlijk wat meer in de plebs klasse hè :tooth:

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 08 apr 2021, 09:58

Bram schreef: 08 apr 2021, 09:49 Ik, als ondernemer in de hospitality, neem genoegen met een normale 4 pits plaat :tooth:
Fixed :bloemetje:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bram » 08 apr 2021, 10:25

Jup :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 08 apr 2021, 11:31

Lol

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 08 apr 2021, 11:53

Luco schreef: 07 apr 2021, 22:36
FDD schreef: 07 apr 2021, 20:58 Binnen NL verhuizen is geen optie...

Ik krijg er wel de hoofdprijs voor, maar ik moet ook meer dan de hoofdprijs betalen. Nieuwbouw zit je gelijk al vast aan een waterpomp en dan is het allemaal veel voordeliger dan het in een bestaande bouw aan te brengen.

Toevallig bouwt een collega van mij ook een nieuwe woning en moest dus ook verwarmen middels warmtepomp, hij was al 15k kwijt en dan is het nog makkelijk. Ik heb het idee dat de mensen die alles wegwuiven als onzin, het hele plaatje niet eens voor ogen hebben...

@Luco,
Je aanname is gelul, ik heb wel een berekening hoe ze destijds op 30 k kwamen, daar zat geen nieuwe keuken bij. Moet alleen even vragen of ik dat hier neer kan zetten. Ikzelf heb dat niet gemaakt dus vind het onbeschoft omdat hier klakkeloos neer te zetten. Mijn aanname is dat jij wederzijdse belangen hebt en misschien je brood wel met die rommel verdiend (om er ook maar even een aanname tegenaan te gooien).

Het lijkt mij echter verstandiger om aannames gewoon weg te laten en alleen over feiten te praten. Dit voorkomt irritaties over en weer...
Ik heb geen enkel belang, ik probeer alleen uit te leggen dat er meerdere mogelijkheden zijn, 80 k om een woning van na 2000 op de warmtepomp te zetten is pas gelul.
Of hij liegt of hij wordt bedonderd.

Nieuwe woning 15k, ja met vloerverwarming en lt warmtepomp, wat denk je dat zon installatie kost op een gewone cv ketel, want als je dan ook vloerverwarming neemt moet je die niet aan de warmtepomp toerekenen.
Zonder een fatsoenlijke onderbouwing kan je niet zomaar roepen wat iets kost.

Verder had ik het niet over 30, maar over 40-60-80k dat is echt niet alleen het noodzakelijke, ik ben geen installateur, maar bouwkundig voldoende onderlegd om dat te kunnen zeggen.

Maar het zit blijkbaar nog steeds zo hoog dat je nergens voor openstaat.
Dat je het rommel noemt bewijst al dat je je niet eens op de hoogte wilt stellen van de mogelijkheden en alleen maar met je hakken in het zand staat.

En wat betreft de prijzen, wij zijn nu met een project bezig waar ik niet teveel over kan zeggen, maar de verschillen tussen diverse installateurs zijn qua prijsvorming erg uiteenlopend, de ene bied een werk aan voor 50k en de ander zit boven de 100k, dus ook daar moet je goed naar kijken. (en dit is met uitgeschreven bestek) maar als ze er geen zin in hebben rekenen ze maar wat.
Even puntsgewijs aflopen:
80k Kan zijn dat hij/zij bedonderd is, echter weten wij beiden niet hoe zijn of haar woning er aan toe is. Offertes komen van specialisten, niet van iemand die wat rondroept.

30-40-60-80k zijn nog een keer uitgebrachte offertes door mensen die er verstand van hebben. Ook zijn er hier in de buurt en in het actiecomitee mensen die er verstand van hebben door hun werk. Lijkt me dat ik daar beter naar kan luisteren, dan iemand die de wijk niet kent en wat vanachter zijn laptop typt.

Ik sta heus wel open voor veranderingen, echter niet als ik zulke bedragen op tafel moet gaan leggen. Daarnaast dacht ik nog steeds eigen baas in mijn eigen huis te zijn, niet dus. Verder de manier hoe dit er doorgedrukt is zonder ook maar naar de bewoners te luisteren is verre van fatsoenlijk. Naast deze redenen heb ik genoeg reden om er tegenaan te schoppen en het rommel te noemen;
- Mijn manier van leven wordt aangetast, het douchen of badderen op mijn manier is er niet meer bij, of de portemonnee moet nog verder opengetrokken worden
- Ik heb 8 percelen aan mijn perceel grenzen. Aangeraden wordt om die rommel op het dak of achter in de tuin te monteren. Lekker hele tuin omgebouwd kan dus straks niet meer buiten zitten.
- Hier in de buurt hebben ze al een school staan welke voorzien is van een warmtepomp. Als dat ding aanslaat en ik ben buiten dan hoor ik hem gewoon en dan praten we over een afstand van 70 meter MINIMAAL in vogelvlucht.
- Regels zijn wel aangescherpt als ik goed ingelezen ben mogen ze nu nog maar 40-44dB produceren, echter het zijn nog steeds grote dingen + de extra boilers die ik moet plaatsen wil ik gewoon kunnen blijven douchen of badderen. Waar laat ik die rommel? Ik heb geen zolder maar een plat dak met 3 volle etages. Dat neemt dus ruimte in en moet allemaal mooi worden weggebouwd... Kassa... Ow en 8x 44 dB wat staat te brommmen lijkt mij altijd nog meer dan 1 zo'n ding wat staat te brommen
- Internet staat vol met horror verhalen van installateurs die er nog weinig verstand van hebben..
- En dan alle randzaken die er nog bijkomen...
- Onnodig op kosten gejaagd, stel ik ben met 35k klaar, dan duurt het 41 JAAR!!! Voordat ik mijn kosten heb terugverdiend, ondertussen blijven de grootverbruikers allemaal enorme hoeveelheden gas gebruiken...En dan hebben we het nog niet eens over energiecentrales zelf gehad..
- Gas is een schone brandstof, elektra moet ook worden opgewekt

En dan even echt richting jouw toe. Van het begin af aan probeer je de zaken al goed te praten, je zegt dat je me wel begrijpt maar je acties zijn totaal tegenstrijdig daarmee. Gelukkig heb je het fatsoen gehad om op mijn verzoek je eigen topic te starten aangaande de waterpomp. Houd dan aub ook je fatsoen en probeer niet alles te bagataliseren of mensen die er wel verstand van hebben (ikzelf niet) weg te lachen.. Dit werkt irritaties op, misschien houd je van trollen maar verspil mijn energie niet daarmee, ik ben al geirriteerd genoeg door deze actie van de gemeente.

Dus ja ik sta met mijn hakken in het zand en ik heb alle redenen daarvoor. Jij en ook andere mensen zeggen dat het met 7,5K wel klaar moet zijn voor een waterpomp, hebben geen idee van de grote van de woning en wat er allemaal aangepast moet worden. Beetje rondroepen in het luchtledige.. Ik moet al genoeg energie steken om in te lezen in deze verplichte materie, iets waar ik geen geld aan wil besteden en mij een heleboel tijd kost...

En dan heb ik het alleen nog over de warmtpomp dan moet ik alle andere zaken nog inlezen wat er allemaal bijkomt, installeren, het simpele idee van eerder koken gas wat naar electra moet. Wokken is er dan waarschijnlijk niet bij past die plaat 1 op 1 of moet er een nieuw keukenblad op. Zonnepanelen monteren (vermoed dat er wel 18 op het dak passen) kwaliteit van de zonnepanelen, brengen ze genoeg stroom op in de winter wanneer ze bedekt zijn met sneeuw en ga zomaar door. Theoretisch gezien komt het op mij over alsof ik me zo moet inlezen alsof ikzelf een huis neerzet.

Misschien moeten er extra leidingen getrokken worden, zoals gezegd ik ben me nu alleen maar aan het inlezen aangaande de waterpomp echt alles wat erbij gaat komen moet ikzelf ook nog onderzoeken. Er speelt bij mij ook mee dat als ik grote uitgaven wil/moet doen dat ik dan het beste van het best wil hebben. Passend bij mijn wensen, waardoor het woongenot niet veranderd..

Misschien snap je dan nu beter, waarom ik meer dan geirriteerd raak. Eens zullen we het niet gaan worden, ik wil dat ding absoluut niet, jij waarschijnlijk wel. Dat is prima maar ga me niet overtuigen, zit ik niet op te wachten en aangezien ik niet 'politiek correct' ben in het uiten van mijn mening zal dat de sfeer hier ook niet ten goede gaan komen.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 08 apr 2021, 12:02

Is zo'n 30 of 60k voorbeeld af te breken naar taken (zonder te diep te gaan) zodat we beter kunnen begrijpen waar het naar toe gaat?

Online
Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Gijzert » 08 apr 2021, 12:04

Zonder details in de berekening is het lullen in de ruimte.

Naam en toenaam van de offerte halen en hier neerplempen. Is dan lijkt me niet terug te leiden naar een bedrijf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, EvdP, frankie, Gisae, Google [Bot], Jaws, Joël D., Majestic-12 [Bot], MarcF, Miesjel, MParallel, Paul76, Sidney, sitechris, Tom V en 70 gasten