Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 31 mar 2021, 22:29

Net taxatie aangevraagd, toch eens kijken wat er mogelijk is, samen met energielabel a kan het bijna 0.6 punt rente schelen, en dat bedrag komt elke maand terug.
Kan die gelijk indicatie van verkoopprijs geven, indicatieprijs was stukken hoger (via tool) dan de makelaar die al is geweest.
Die had het 0ver 550 tot 650 en deze indicatie 650 tot 850. Nogal een verschillen zeg, onduidelijkheid is troef zeg :lol: :lol:

Online
erwin20vt
Berichten: 786
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Nu een huis kopen

Bericht door erwin20vt » 31 mar 2021, 22:53

Hier ook bezig met hypotheek oversluiten, bedrag benodigd is 30% onder Woz Waarde en 45% onder taxatie waarde. Kan ongeveer 30% meer hypotheek krijgen op mijn salaris. Geen kids, schulden Bkr etc. Valt allemaal binnen/onder Nhg. tussenwoning van 2015.

Toch hebben ze een officiële taxatie nodig, prijzen verschillen hier tussen de €450-700 op het moment. Veel hypotheek verstrekkers werken ook vaak nog alleen via tussen personen. Onnodige geldklopperij allemaal als je het mij vraagt. Maar vaak kijken de mensen alleen maar naar het maand bedrag en dan valt het allemaal niet op als je het uitsmeert over 10,20,30 jaar.

Maar ja, ga naar 1,17% voor 20 jaar en mag boetevrij aflossen zoveel ik wil.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rolf205 » 01 apr 2021, 07:55

HJ2 schreef: 31 mar 2021, 21:25
Rolf205 schreef: 31 mar 2021, 14:30
Richardt. schreef: 31 mar 2021, 08:40 En bij sommige andere hypotheekverstrekkers is je WOZ beschikking al voldoende om in een lager risicotarief te vallen. Eerst even checken dus ;)
Bij de Rabo was een WOZ beschikking bij mij voldoende.
Lees nog even de laatste 2 pagina’s, kan je geld schelen.
In mijn geval niet, omdat ik nu geen renteoplsag meer heb die ik zou kunnen wegwerken met een hogere taxatie dan de WOZ.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 apr 2021, 08:15

Luco schreef: 31 mar 2021, 20:58 Maar met oversluiten begin je toch opnieuw of zie ik dat verkeerd?
dus nieuwe hypo, en het gedeelte wat je al gespaard hebt dan?
Ligt eraan wat je verstaat onder overnieuw.
Alleen je rente aftrek op bepaalde delen van de hypotheek stoppen gewoon na 30 jaar.
Mijn eerste hypotheek sloot ik af in 2004 dus mag je tot 2034 de rente aftrekken van de belasting. Dat blijft gewoon hetzelfde.

Ik had al geen spaarhypotheek meer. Alleen nog annuïteit.

Maar de boeterente kan je meefinancieren als je wilt en daar kan je 40% van aftrekken van de belasting.
Let wel dat de boete rente vrij hoog is momenteel omdat de rente erg laag is en bij veel mensen het verschil in rentepercentage groot is.

Wij hebben een deel overwaarde gefinancierd om een verbouwing te bekostigen.

Online
Gijzert
Berichten: 4996
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Gijzert » 01 apr 2021, 08:22

Martin van der Zwaard schreef: 01 apr 2021, 08:15
Luco schreef: 31 mar 2021, 20:58 Maar met oversluiten begin je toch opnieuw of zie ik dat verkeerd?
dus nieuwe hypo, en het gedeelte wat je al gespaard hebt dan?
Ligt eraan wat je verstaat onder overnieuw.
Alleen je rente aftrek op bepaalde delen van de hypotheek stoppen gewoon na 30 jaar.
Mijn eerste hypotheek sloot ik af in 2004 dus mag je tot 2034 de rente aftrekken van de belasting. Dat blijft gewoon hetzelfde.

Ik had al geen spaarhypotheek meer. Alleen nog annuïteit.

Maar de boeterente kan je meefinancieren als je wilt en daar kan je 40% van aftrekken van de belasting.
Let wel dat de boete rente vrij hoog is momenteel omdat de rente erg laag is en bij veel mensen het verschil in rentepercentage groot is.

Wij hebben een deel overwaarde gefinancierd om een verbouwing te bekostigen.
Is dat zo als hij meegefinancierd wordt? Ik dacht alleen bij direct aftikken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 apr 2021, 08:23

Dat zou ik dan eens moeten nakijken. Volgens de hypotheekadviseur van de bank wel.

https://blog.oversluiten.nl/boeterente- ... -voorbeeld

Voor zover ik zie kan het wel. Alleen als je rentemiddeling hebt gedaan dan kan het niet in een keer.
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 01 apr 2021, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gijzert
Berichten: 4996
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Gijzert » 01 apr 2021, 08:26

Martin van der Zwaard schreef: 01 apr 2021, 08:23 Dat zou ik dan eens moeten nakijken. Volgens de hypotheekadviseur van de bank wel.
Wie de boeterente wil meefinancieren in de nieuwe verhoogde hypotheek, krijgt te maken met een box 3 bedrag. De boeterente is zelf wel eenmalig fiscaal aftrekbaar, maar de betaalde hypotheekrente over het meegefinancierde boetebedrag dus niet.

Je hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 apr 2021, 08:28

Je was me net voor :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 01 apr 2021, 09:07

Rolf205 schreef: 01 apr 2021, 07:55
HJ2 schreef: 31 mar 2021, 21:25
Rolf205 schreef: 31 mar 2021, 14:30

Bij de Rabo was een WOZ beschikking bij mij voldoende.
Lees nog even de laatste 2 pagina’s, kan je geld schelen.
In mijn geval niet, omdat ik nu geen renteoplsag meer heb die ik zou kunnen wegwerken met een hogere taxatie dan de WOZ.
Comfortabele positie :D

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 01 apr 2021, 09:18

Wordt iedere taxatie ook gelijk bekend/doorgegeven t.b.v. je woz waarde?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 01 apr 2021, 09:29

Martin van der Zwaard schreef: 01 apr 2021, 08:15
Luco schreef: 31 mar 2021, 20:58 Maar met oversluiten begin je toch opnieuw of zie ik dat verkeerd?
dus nieuwe hypo, en het gedeelte wat je al gespaard hebt dan?
Ligt eraan wat je verstaat onder overnieuw.
Alleen je rente aftrek op bepaalde delen van de hypotheek stoppen gewoon na 30 jaar.
Mijn eerste hypotheek sloot ik af in 2004 dus mag je tot 2034 de rente aftrekken van de belasting. Dat blijft gewoon hetzelfde.

Ik had al geen spaarhypotheek meer. Alleen nog annuïteit.

Maar de boeterente kan je meefinancieren als je wilt en daar kan je 40% van aftrekken van de belasting.
Let wel dat de boete rente vrij hoog is momenteel omdat de rente erg laag is en bij veel mensen het verschil in rentepercentage groot is.

Wij hebben een deel overwaarde gefinancierd om een verbouwing te bekostigen.
Ik bedoel meer dat ik geen hypo meer wil voor 30 jaar
als ik boeterente aftik heb ik het in 11 jaar terugverdiend, vind ik niet de moeite met nog 14 jaar hypo.
We gaan nu voor verlaging door meerwaarde en energielabel, gaat ook zon 230 per maand schelen en die aflossen op aflossingsvrije gedeelte denk ik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 01 apr 2021, 09:53

Jan Terwolde schreef: 01 apr 2021, 09:18 Wordt iedere taxatie ook gelijk bekend/doorgegeven t.b.v. je woz waarde?
Volgens mij alleen verkoop.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 10:31

Luco schreef: 01 apr 2021, 09:29
Martin van der Zwaard schreef: 01 apr 2021, 08:15
Luco schreef: 31 mar 2021, 20:58 Maar met oversluiten begin je toch opnieuw of zie ik dat verkeerd?
dus nieuwe hypo, en het gedeelte wat je al gespaard hebt dan?
Ligt eraan wat je verstaat onder overnieuw.
Alleen je rente aftrek op bepaalde delen van de hypotheek stoppen gewoon na 30 jaar.
Mijn eerste hypotheek sloot ik af in 2004 dus mag je tot 2034 de rente aftrekken van de belasting. Dat blijft gewoon hetzelfde.

Ik had al geen spaarhypotheek meer. Alleen nog annuïteit.

Maar de boeterente kan je meefinancieren als je wilt en daar kan je 40% van aftrekken van de belasting.
Let wel dat de boete rente vrij hoog is momenteel omdat de rente erg laag is en bij veel mensen het verschil in rentepercentage groot is.

Wij hebben een deel overwaarde gefinancierd om een verbouwing te bekostigen.
Ik bedoel meer dat ik geen hypo meer wil voor 30 jaar
als ik boeterente aftik heb ik het in 11 jaar terugverdiend, vind ik niet de moeite met nog 14 jaar hypo.
We gaan nu voor verlaging door meerwaarde en energielabel, gaat ook zon 230 per maand schelen en die aflossen op aflossingsvrije gedeelte denk ik.
Volgens mij mag je best een kortere looptijd kiezen.
Ik heb ook een paar delen op kortere looptijd staan zodat die delen weg (annuïteit) zijn als de hypotheekrente aftrek voor die delen ook over is.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 apr 2021, 10:44

Precies. Die looptijd mag je zelf weten.
Je hoeft niet voor 30 of 20 jaar vast te zetten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 01 apr 2021, 10:48

Martin van der Zwaard schreef: 01 apr 2021, 10:44 Precies. Die looptijd mag je zelf weten.
Je hoeft niet voor 30 of 20 jaar vast te zetten.
Ja bij oversluiten, ja korter dan 30 jaar is leuk, alleen loopt dasn het bedrag wel op, zeker het spaargedeelte, dus renteaanpassing zou kunnen maar kost me bijna net zoveel als het oplevert, oversluiten is de boete nog hoger, nutteloos dus, dan maar taxatie en energielabel A, is bij elkaar 0,6 verlaging.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 10:52

Als je een spaarhypotheek hebt is oversluiten idd meestal niet zo zinvol.
De hoge rente die je betaalt levert veel aftrek op en hoge opbrengsten in je spaardepot.

Alleen die vorm is al een heel tijd niet meer nieuw af te sluiten (mag niet meer van de overheid) dus hebben tegenwoordig bijna alle nieuw afgesloten hypotheken een annuïteit vorm. (heb ik zelf ook)

Online
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 01 apr 2021, 11:12

Al zie je nu weer een trend naar aflossingsvrij met deze lage rente.

https://fd.nl/fd-persoonlijk/1377335/is ... d1cawNVezi

Het scheelt inderdaad wel flink in de maandlasten maar uiteindelijk ben je wel veel meer kwijt. Als deze trend doorzet gaat het de huizenprijzen nog verder opdrijven, tot mensen echt in de problemen komen..

Aan de andere kant is een klein deel aflossingsvrij (zeg 25-30%) wellicht best een goede keuze.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 11:23

Kan FD niet openen maar idd ergens is volledig aflossen wel overkill.
Ik heb zelf ook 100% annuïteit nu maar je huis is over 30jr natuurlijk geen 0EUR waard en ook wonen zonder woonlasten is niet echt nodig dus in die zin is een deel(tje) aflossingvrij zo'n ramp niet.

én de overheid komt vast weer extra belasting ophalen als jij braaf je huis hebt afgelost en oud bent terwijl een ander die niet aflost en alles op consumeert ook geholpen wordt als die oud is. Ook zijn er al verhalen dat je overwaarde naar box3 gaat verhuizen kan je elk jaar vermogenbelasting gaan betalen over je netjes afgeloste deel :bag:

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 01 apr 2021, 11:41

Martijn_bmw schreef: 01 apr 2021, 11:23 Kan FD niet openen maar idd ergens is volledig aflossen wel overkill.
Ik heb zelf ook 100% annuïteit nu maar je huis is over 30jr natuurlijk geen 0EUR waard en ook wonen zonder woonlasten is niet echt nodig dus in die zin is een deel(tje) aflossingvrij zo'n ramp niet.

én de overheid komt vast weer extra belasting ophalen als jij braaf je huis hebt afgelost en oud bent terwijl een ander die niet aflost en alles op consumeert ook geholpen wordt als die oud is. Ook zijn er al verhalen dat je overwaarde naar box3 gaat verhuizen kan je elk jaar vermogenbelasting gaan betalen over je netjes afgeloste deel :bag:

‘Is aflossen op je huis altijd een goed idee?’
Jannie Benedictus 07:45
Lezers vragen wekelijks advies. In deze aflevering: officemanager Marijke  (33)*, die sinds kort een eigen woning heeft. ‘Ik heb een volledig annuïtaire hypotheek. Vrienden sluiten weer gewoon aflossingsvrije hypotheken af en hebben lagere maandlasten. Wie is straks beter af?’


Deel via WhatsApp
Deel via Twitter
Deel via Facebook
Deel via LinkedIn
Deel via E-mail

Bewaar artikel in Mijn Nieuws
Hier doemt het beeld op van een vriendenkring die zorgeloos geld uitgeeft terwijl jij hardwerkend de euro’s bijeenschraapt om de maandelijkse aflossing te doen. Het klopt dat de aflossingsvrije hypotheek ‘in de mode’ is. Oscar Noorlag, van Van Bruggen Adviesgroep, ziet dat echter vooral bij doorstromers. Hendrik Schakel, van Viisi Hypotheken, constateert het ook bij starters, die met een aflossingsvrij deel de maandlasten van hun dure woning nog enigszins in de hand houden. Dat ze voor dat deel het recht op hypotheekrenteaftrek verliezen nemen ze, gesteund door de nog altijd lage rente, op de koop toe.

Je vraagt je af of je ‘slachtoffer’ bent van het beleid dat in 2013 aflossen tot hoogste goed verhief door bij nieuwe hypotheken (voor hypotheekschulden ontstaan vóór 2013 geldt overgangsrecht) alleen nog renteaftrek toe te staan bij annuïtaire of lineaire aflosschema’s. Wees gerust, op zich is er met aflossen niks mis. In de huidige markt zou je alweer bijna vergeten dat tien jaar geleden een hoop huizen ‘onder water’ stonden en restschulden schering en inslag waren. Aflossen voorkomt dat. Veel mensen vinden het bovendien prettig dat het huis steeds meer van henzelf wordt. Na dertig jaar woon je echt lastenvrij.

Maar er kleven ook nadelen aan aflossen. Zoals: je geld zit vast in stenen, je bent minder flexibel en krijgt hogere maandlasten voor je kiezen. Nu de rente zo laag staat is het dus niet vreemd dat kopers kiezen voor de gulden middenweg: een deel aflossen en een deel niet. Noorlag wijst erop dat ook jij nog steeds voor zo’n combinatie kunt kiezen door een stukje van je hypotheek om te zetten: je maandlasten dalen dan direct. Een volledig aflossingsvrije hypotheek behoort tot het verleden; vrijwel geen aanbieder financiert nog meer dan de helft van de woningwaarde aflossingsvrij.

Wanneer ben je nou het beste af? Schakel rekent het voor: als je kiest voor een deels aflossingsvrije hypotheek, en daarnaast extra rendement haalt uit het geld dat je niet in maandlasten stopt (bijvoorbeeld door het te beleggen), ben je ten slotte voordeliger uit dan iemand met een annuïteitenhypotheek. Heb je geen extra rendement, dan kost een (deels) aflossingsvrije hypotheek je op termijn juist meer. Maar dan heb je wel meer lucht. Jij bepaalt wat het zwaarst weegt.

* De naam Marijke is om privacyredenen gefingeerd. Haar echte gegevens zijn bekend bij de redactie.

Originele link van het artikel: https://fd.nl/fd-persoonlijk/1377335/is ... d1cawNVezi

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 11:49

Thanks Robin!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 01 apr 2021, 11:50

Martijn_bmw schreef: 01 apr 2021, 10:52 Als je een spaarhypotheek hebt is oversluiten idd meestal niet zo zinvol.
De hoge rente die je betaalt levert veel aftrek op en hoge opbrengsten in je spaardepot.

Alleen die vorm is al een heel tijd niet meer nieuw af te sluiten (mag niet meer van de overheid) dus hebben tegenwoordig bijna alle nieuw afgesloten hypotheken een annuïteit vorm. (heb ik zelf ook)
Ja klopt, en dat deel wil ik dus extra gaan aflossen om eventueel na het werkzame leven niet op te hoge lasten te zitten, ook al loopt de rente evt op.
Dat we iig kunnen blijven zitten als we daarvoor zouden kiezen.
Met de huidige rentestand geen probleem, maar als die bv naar 7 of 8 procent gaat wel.
wij hebben toen gekozen voor 55 procent aflossen dmv spaarhypo en 45 procent aflossingsvrij.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 11:53

Luco schreef: 01 apr 2021, 11:50
Martijn_bmw schreef: 01 apr 2021, 10:52 Als je een spaarhypotheek hebt is oversluiten idd meestal niet zo zinvol.
De hoge rente die je betaalt levert veel aftrek op en hoge opbrengsten in je spaardepot.

Alleen die vorm is al een heel tijd niet meer nieuw af te sluiten (mag niet meer van de overheid) dus hebben tegenwoordig bijna alle nieuw afgesloten hypotheken een annuïteit vorm. (heb ik zelf ook)
Ja klopt, en dat deel wil ik dus extra gaan aflossen om eventueel na het werkzame leven niet op te hoge lasten te zitten, ook al loopt de rente evt op.
Dat we iig kunnen blijven zitten als we daarvoor zouden kiezen.
Met de huidige rentestand geen probleem, maar als die bv naar 7 of 8 procent gaat wel.
wij hebben toen gekozen voor 55 procent aflossen dmv spaarhypo en 45 procent aflossingsvrij.
Dan kan je die 55% toch laten staan als spaarhypotheek en alleen het 45% aflossingvrij deel omzetten naar nieuwe rente en annuïteit.

Of als de boeterente te hoog is gewoon zelf jaarlijks gaan aflossen op het aflossingvrije deel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 01 apr 2021, 12:32

Waarom aflossen op het aflossingsvrije deel? Waarom heb je die dan genomen vraag ik me af? Want daar is de rente ook een tikkie hoger van. Ik heb zelf 50% aflossingsvrij van de hypotheek, niet van de waarde van het huis, dat ligt hoger. Maar die kan variabel zijn, afhankelijk van wat de markt doet. Als ik al wat extra aflos doe ik dat juist op het andere gedeelte (annuïteit) en laat het af te lossen bedrag gelijk. Dan blijven de maandlasten gelijk maar ben ik eerder van dat deel af. Aflossingsvrij laat ik lekker zo omdat ik dat dus bewust zo gekozen heb.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2021, 12:41

@Arthur, ik zei dat vanwege onderstaande tekst van Luco:
Luco schreef: 01 apr 2021, 11:50
Ja klopt, en dat deel wil ik dus extra gaan aflossen om eventueel na het werkzame leven niet op te hoge lasten te zitten, ook al loopt de rente evt op.
Dat we iig kunnen blijven zitten als we daarvoor zouden kiezen.
Met de huidige rentestand geen probleem, maar als die bv naar 7 of 8 procent gaat wel.
wij hebben toen gekozen voor 55 procent aflossen dmv spaarhypo en 45 procent aflossingsvrij.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 01 apr 2021, 12:45

Omdat je juist bij het aflossingsvrije deel geen renteaftrek krijgt en dus netto een hogere rentelast hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adwo, Bombadil, erwin20vt, EvdP, HJ2, tomgtr, Wimo en 100 gasten