F1 Seizoen 2021 MAX VERSTAPPEN WDC 2021

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Wie wordt er wereldkampioen?

Peiling eindigde op 11 dec 2021, 16:06

Lewis Hamilton
33
49%
Max Verstappen
35
51%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door WJ » 28 mar 2021, 22:57

Ik ben Yuki fan.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 28 mar 2021, 23:14

Enrico schreef: 28 mar 2021, 20:41 Het Dompy wie is driver of the day? Een of andere door stroll in de kwali vernederde taco vreter? 🤣🤣🤣

Dit wordt een leuk Saison!!! Op naar round 2!
Gefeliciteerd met de extra 0 wk punten :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 28 mar 2021, 23:17

Gijzert schreef: 28 mar 2021, 20:53 Ik snap het gezeik op de strategie niet zo. Nu gewoon pech dat hij niet tussen de lijntjes tekent waardoor de plek terug moet.
Meegaan met de Mercedes en dan verliezen (wat ook gewoon kan als je er 2 achter je hebt) zou een bult gedoe opleveren. Nu zitten zijn ze erbij en halen ze hem in. Helemaal top. Jammer van het resultaat.

Erg benieuwd naar de rest van het seizoen.
Strategie was gewoon slecht. Perez kon niet helpen, te lang wachten met stoppen. Zelfs Bottas kon 10 sec koffie drinken en even gaan plassen in de pits en werd nog 3e.

Maar dan de andere kant, de 5 seconden die ham in bocht 4 cadeau kreeg van de wedstrijdleiding had ook wel een aardig verschil kunnen maken.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Hielke » 29 mar 2021, 00:38

Regel betreffende de tracklimit in turn 4 is vooraf aan de race duidelijk gecommuniceerd. Ja je mag de lijn overschrijden, tenzij je er in een direct duel met een andere rijder voordeel uithaalt.

Mercedes/Hamilton interpreteerden de regel correct, RB speelde op een gegeven moment de verbazing en vroegen Max daar ook voordeel uit te gaan halen. Gewoon een tweede strategische blunder. Max had direct moeten beseffen dat ie vanaf de eerste ronde die curbs mocht overschrijden. Dat de wedstrijdleiding tijdens de race de regels anders wilde gaan interpreteren sloeg natuurlijk nergens op. In de briefing vooraf aan de race was die bocht duidelijk besproken.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 29 mar 2021, 07:48

Hielke schreef: 29 mar 2021, 00:38 Mercedes/Hamilton interpreteerden de regel correct, RB speelde op een gegeven moment de verbazing en vroegen Max daar ook voordeel uit te gaan halen. Gewoon een tweede strategische blunder. Max had direct moeten beseffen dat ie vanaf de eerste ronde die curbs mocht overschrijden. Dat de wedstrijdleiding tijdens de race de regels anders wilde gaan interpreteren sloeg natuurlijk nergens op. In de briefing vooraf aan de race was die bocht duidelijk besproken.
Maar waarom interpreteert men "voordeel" alleen bij inhalen?
Een ronde eerder wist Hamilton voor Max te blijven door bijzonder ver buiten de bocht te gaan na een lock-up fout. Toen hoefde hij zijn plek ook niet op te geven.
Bovendien kun je discussiëren of het wel om inhalen gaat, want Max lag voor, tijdens en na de bocht voor op Hamilton. Die was al lang gezien. Ik had als Max zijnde aangegeven dat je een botsing wilde vermijden, of de welbekende "he pushed me off the track". Max stuurde ook erg snel weer terug naar de baan toen, vóór het einde van de curbstones. Waar Hamilton seconden wist te winnen door hier consequent naast de baan te blijven en dit ook toegaf op de board radio.

De wedstrijdleiding faalt inderdaad behoorlijk door halverwege de race de regels aan te passen en ook nog te publiceren "een enkeling ging er af en toe overheen" terwijl de Mercedes rijders (en evt anderen) dit beide élke ronde deden.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Karel » 29 mar 2021, 07:56

Hielke dat klopt niet hoor.
De regels zijn heel duidelijk en je mag de track limits niet overschrijven. (Brundle haalde dit ook aan dat hij verbaasd was dat er geen straf kwam of al veel langer een waarschuwing)
Hamilton is op een gegeven moment ook aangesproken.
Hij kreeg rond de helft van de race een waarschuwing over de radio.
De volgende keer was een vlag en 5sec penalty.

Hamilton zei toen nog verbaasd: maar ik doe dit al de hele wedstrijd?!

Volgens mij reageerde de wedstrijdleiding pas nadat ze hoorde dat de ingenieur van Max ook tegen Max had gezegd: doe het ook maar als Hamilton het ook ongestraft mag.
Want nadat die dat had gezegd, en de Sky commentatoren nog grappend zeiden: we zouden de wedstrijdleiding moeten sms’en kwam een paar ronde later dat bericht naar Hamilton.
Laatst gewijzigd door Karel op 29 mar 2021, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Forza » 29 mar 2021, 07:59

Al dat gezever moet ophouden.

Lijntjes staan er niet voor niets. In quali > tijd ongeldig. Ga je er 3x in een race overheen zonder goede reden > 5s straf, volgende 2x > 10s straf, etc. Boeit niet welke bocht op welk circuit dan ook.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Gijzert » 29 mar 2021, 07:59

daNpy schreef: 28 mar 2021, 23:17
Gijzert schreef: 28 mar 2021, 20:53 Ik snap het gezeik op de strategie niet zo. Nu gewoon pech dat hij niet tussen de lijntjes tekent waardoor de plek terug moet.
Meegaan met de Mercedes en dan verliezen (wat ook gewoon kan als je er 2 achter je hebt) zou een bult gedoe opleveren. Nu zitten zijn ze erbij en halen ze hem in. Helemaal top. Jammer van het resultaat.

Erg benieuwd naar de rest van het seizoen.
Strategie was gewoon slecht. Perez kon niet helpen, te lang wachten met stoppen. Zelfs Bottas kon 10 sec koffie drinken en even gaan plassen in de pits en werd nog 3e.

Maar dan de andere kant, de 5 seconden die ham in bocht 4 cadeau kreeg van de wedstrijdleiding had ook wel een aardig verschil kunnen maken.
Hoe had Perez moeten helpen dan? Hij startte uit de pits.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door ErikS » 29 mar 2021, 08:09

Forza schreef: 29 mar 2021, 07:59 Al dat gezever moet ophouden.

Lijntjes staan er niet voor niets. In quali > tijd ongeldig. Ga je er 3x in een race overheen zonder goede reden > 5s straf, volgende 2x > 10s straf, etc. Boeit niet welke bocht op welk circuit dan ook.
Mijn mening.
Mercedes heeft het slim gespeeld, ze hebben de regels slim geinterpreteerd.

RedBull heeft de wedstrijd laten afpakken & dat hoort er ook bij.
Perez naar 5 is een stuk knapper dan 2 jaar geleden, want het middenveld is véél sterker.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Elise » 29 mar 2021, 08:09

Hielke schreef: 29 mar 2021, 00:38 Regel betreffende de tracklimit in turn 4 is vooraf aan de race duidelijk gecommuniceerd. Ja je mag de lijn overschrijden, tenzij je er in een direct duel met een andere rijder voordeel uithaalt.

Mercedes/Hamilton interpreteerden de regel correct, RB speelde op een gegeven moment de verbazing en vroegen Max daar ook voordeel uit te gaan halen. Gewoon een tweede strategische blunder. Max had direct moeten beseffen dat ie vanaf de eerste ronde die curbs mocht overschrijden. Dat de wedstrijdleiding tijdens de race de regels anders wilde gaan interpreteren sloeg natuurlijk nergens op. In de briefing vooraf aan de race was die bocht duidelijk besproken.
Voor zover ik heb gezien was het van alle 19 coureurs alléén de juwelier die structureel ieder ronde over de lijn ging.
Dus 18 anderen hebben de regel niet juist geïnterpreteerd?

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Forza » 29 mar 2021, 08:16

Bottas deed het sowieso ook. LeClerc zei na de race dat er niet specifiek is gezegd dat het niet mocht tijdens de race, die deed het ook. Dus Red Bull heeft het gewoon laten liggen of is veel te lief geweest, ook om eventuele controverse te voorkomen.

https://racingnews365.nl/hoe-hamilton-m ... bocht-vier
Bocht nummer 4 was de meest besproken bocht dit weekend in Bahrein. Tracklimits waren er ook in de voorbije jaren een dingetje, maar de wedstrijdleiding dacht de oplossing te hebben gevonden.

In de trainingen en kwalificaties werden de rondetijden van de coureurs afgepakt op het moment dat ze met vier wielen buiten de kerbstone kwamen. Tijdens de race zouden de coureurs meer vrijheid krijgen en zou er minder gemonitord worden op het overschrijden van de tracklimits.

Koren op de molen van Lewis Hamilton die hier slim gebruik van maakte. De briefing schreef immers voor dat er eigenlijk geen tracklimit was.

Artikel 21.2 van de 'race directors' notes' zegt namelijk: Tracklimits bij het uitkomen van bocht 4 worden niet gemonitord als het aankomt op het neerzetten van een rondetijd. De bepalende grenzen zijn het kunstgras en de grindbak op die plaats.

Daar voegde de racedirecteur in zijn notities toe dat de coureurs tijdens de race zich wel moeten houden aan artikel 27.3 van het sportieve reglement - hetgeen als conflicterend kan worden geïnterpreteerd.

Daarin staan opvallende zaken:
- Een coureur moet elke mogelijke inspanning verrichten om te allen tijde op de baan te blijven en mag niet zonder goede reden de baan verlaten
- Als een rijder met vier wielen buiten de baan komt wordt dit aangezien als het verlaten van de baan, waarbij de witte lijnen de grens vormen
- Een coureur mag geen voordeel halen bij het buiten de baan rijden

Max Verstappen kleurde binnen de lijntjes tijdens de race, maar Bottas en vooral Hamilton niet. Op basis van de regels die opgesteld zijn door de wedstrijdleiding hadden ze gelijk. Toch vond de wedstrijdleiding het nodig om tijdens de race, na opmerkingen van Red Bull, de regels aan te passen.

Dit betekende dat het prompt verboden was om in bocht 4 nog met vier wielen buiten de witte lijnen te komen. Later in de race haalde Verstappen Hamilton op deze manier in de betreffende bocht in. Het zorgde ervoor dat hij zijn leidende positie terug moest geven aan de Brit, om zo een straf te ontlopen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 29 mar 2021, 08:40

Gijzert schreef: 29 mar 2021, 07:59 Hoe had Perez moeten helpen dan? Hij startte uit de pits.
Daarom typte ik ook "kon".

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 29 mar 2021, 08:43

Karel schreef: 29 mar 2021, 07:56 Hielke dat klopt niet hoor.
De regels zijn heel duidelijk en je mag de track limits niet overschrijven. (Brundle haalde dit ook aan dat hij verbaasd was dat er geen straf kwam of al veel langer een waarschuwing)
Hamilton is op een gegeven moment ook aangesproken.
Hij kreeg rond de helft van de race een waarschuwing over de radio.
De volgende keer was een vlag en 5sec penalty.

Hamilton zei toen nog verbaasd: maar ik doe dit al de hele wedstrijd?!

Volgens mij reageerde de wedstrijdleiding pas nadat ze hoorde dat de ingenieur van Max ook tegen Max had gezegd: doe het ook maar als Hamilton het ook ongestraft mag.
Want nadat die dat had gezegd, en de Sky commentatoren nog grappend zeiden: we zouden de wedstrijdleiding moeten sms’en kwam een paar ronde later dat bericht naar Hamilton.
Dus Hamilton doet het 29x en als hij het nóg een keer doet krijgt hij een "waarschuwing".
Max doet het <10x en die moet meteen zijn plek terug geven, dit deed hij al voor bocht 9 (!) anders kreeg hij straf.

En natuurlijk gelden de regels voor iedereen.
https://streamable.com/412k6r Oh nee, alleen als Hamilton een strobreed in de weg wordt gelegd, dat anderen het doen wordt geeneens een investigation voor gestart (!!)

Vergeet ook niet dat de wedstrijdleiding 29 rondes niet ziet wat Ham doet, maar wel binnen enkele seconden beslist dat Max zijn plek terug moest geven. Ze hebben de beelden niet eens terug gekeken.
Laatst gewijzigd door daNpy op 29 mar 2021, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Gijzert » 29 mar 2021, 08:44

daNpy schreef: 29 mar 2021, 08:40
Gijzert schreef: 29 mar 2021, 07:59 Hoe had Perez moeten helpen dan? Hij startte uit de pits.
Daarom typte ik ook "kon".
Oké. Ik dacht dat je het niet kunnen helpen relateerde aan de slechte strategie.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 29 mar 2021, 08:52

Gijzert schreef: 29 mar 2021, 08:44 Oké. Ik dacht dat je het niet kunnen helpen relateerde aan de slechte strategie.
Ja, ook dat (of juist dat). Dat begon natuurlijk zaterdag al, en in lap 4 wisselen van geel naar geel terwijl de SC eindigt vind ik ook niet echt slim bedacht.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Shakes » 29 mar 2021, 08:57

Mooi, Red Bull faalt al een paar seizoenen qua tactiek. Nu hebben ze een rijder die weinig tot niets qua rijden onder doet voor de geslepen Hammie maar hebben ze nog steeds een redelijk amateuristisch team aan de zijkant staan. Alles moet gewoon kloppen en dat hebben ze nog steeds niet voor elkaar bij RB. Jammer.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door WJ » 29 mar 2021, 09:07

Het is gewoon weer het zoveelste voorbeeld dat f1 racecontrol gewoon niet consequent is, tijdens de race de regeltjes aanpassen, verschillende straffen voor dezelfde vergrijpen op verschillende circuits, etc.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door daNpy » 29 mar 2021, 09:08

Afbeelding

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door alt » 29 mar 2021, 09:20

Eén verklaring voor de af & toe gebrekkige strategie kan zijn, de maandelijkse vrouwelijk humeur.
In de tweede wereldoorlog werden op de hr afdelingen van de oorlogsindustrie, de maandelijkse humeur schommelingen van de dames die b.v.b. aan de bommenwerpers werkten, rekening mee gehouden.
Zij kregen dan een week een andere functie.
Want stel je voor als zo'n ongestelde dame iets niet nodig vond, war in kan houden dat de bommenwerper daardoor kon neerstorten.
Zo ook bij Red Bull werkt een vrouw, die slimme beslissingen neemt, maar de vraag is, doet zij dit ook wanneer zij ongesteld is?
Ik heb altijd met vrouwen -nooit met mannen - in mijn bedrijf gewerkt, ik kan er een boek overschrijven.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Bram » 29 mar 2021, 09:25

Jij leeft echt nog in de middeleeuwen hè?

Man man man :bag:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Shakes » 29 mar 2021, 09:41

Hij leeft nog in de tijd dat je Hamilton kon kopen en kon inzetten op de plantage. Man man man

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Robin » 29 mar 2021, 09:49

Zegt alt dat zo?

Dan ben ik dyslectisch;-)

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Robin » 29 mar 2021, 09:53

Ik merk t hier ook( buiten de zeer knullige tactiek van RB gisteren ) hoe Lewis enorm de hand boven t hoofd wordt gehouden door sommigen. Die man kan het in hun ogen nooit meer fout doen.

Ik zie Max fouten maken, ik zie het hele veld fouten maken. En dan beginnen over plantages ....Nandor Nandor Nandor...;-)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Shakes » 29 mar 2021, 10:08

Lewis is 7 x wk en dat is een fenomenale prestatie. Ik vind eerder dat hij hier nogal om de oren krijgt omdat hij een andere mening heeft. Ook ik heb niet altijd de behoefte aan “zijn” verhaal maar je kunt toch niet ontkennen dat hij op de baan een klasse apart is. Hij/zijn team zoekt de grenzen op en zodra je daar niet overheen gaat kom je er mee weg. Red Bull faalt gewoon en dat is niets nieuws helaas.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 Seizoen 2021 Data en tijden in openingspot inclusief toevoegen aan je kalender.

Bericht door Knot » 29 mar 2021, 10:24

Max had gewoon nog 1 ronde moeten wachten en alles op moeten laden, ik zag het al gebeuren dat die langhaardweil in de weg zou gaan zitten met inhalen. De aanval op frissere harde banden was prima uitgedacht verder.

Wat als ie race control genegeerd had, zou hij een zwarte vlag gekregen hebben daarvoor? Ik vind het wel een mooie case iig, doorrijden, 1e finishen en daarna de discussie aangaan.

En sowieso plek teruggeven voor bocht 9 was hem opgelegd? Nu moest hij idioot aan de kant op het vuil, neem aan dat hij er zelf over nadenkt maar ik zou juist dat rechte stukje doorrijden en vroeg beginnen met remmen, hybride systemen extra opladen en de bocht buitenom rijden, kon Hamilton binnendoor, positie teruggegeven, hybride opgeladen en je kan meteen op de bumper aansluiten met volle accu power voor je volgende kans.

"Dat deed hij zo snel als hij kon. Sportief van Verstappen, die benadrukt dat een ander moment juist onsportief was geweest. "Als ik langer had gewacht, dan was het een oneerlijke manier geweest om de positie terug te geven. Want dan zit je nog steeds zo dicht op hem en kan je gemakkelijk opnieuw inhalen met DRS. Ik moest het dus direct na bocht tien doen", blikt hij terug."

Onsportief.... 29x 0,2sec voordeel pakken is wel sportief? De regels schrijven dat je er alles aan moet doen om binnen de lijnen te blijven, dat heeft Hamilton niet gedaan dus ik had mn kans gepakt zoals ik boven schreef, opladen, niet op het vuil komen, buitenbocht nemen en daarna meteen terugpakken. Gewoon gelijk hard tegen hard spelen om die BLM rasta juwelier aan te pakken!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 81 gasten