Passat TDI of GTE?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Passat TDI of GTE?

Bericht door Richardt. » 19 mar 2021, 15:25

Voor het eerst sinds jaren moet ik zelf weer een auto aanschaffen ipv leasen. Andere auto komt qua timing niet echt lekker uit, maar soms komt er een aanbod voorbij die je niet kunt laten lopen.

Ik begon de zoektocht naar een 5-serie F11 of 3-serie F31, met mijn budget van 20.000eu is de zoektocht dan aardig lastig. Zelfs als ik het wensenlijstje qua opties aardig inkort wordt het een flinke zoektocht.

Een VW Passat vind ik als Highline met R-Line pakket ook een knappe verschijning. Staan er ook veel meer te koop voor mijn budget. Veel diesels en veel GTE's, benzine varianten amper. Nu weet ik dat zo'n TDI verschrikkelijk zuinig is, dus ook dat kan wel uit met onze kilometers (circa 20k p/j).

Alleen hoe is/wordt de markt voor diesels? Een luxe diesel met relatief weinig km's raak je wel weer kwijt, maar wat doet de afschrijving?
Veelal zijn het 120pk versies en dat houdt ook niet over, ook niet na een chipkuur.

Aanbod GTE's is ook erg groot logischerwijs, gunstig MRB geld nog een paar jaar en met de vele korte stukje die we rijden is het qua brandstofkosten veruit de goedkoopste optie. Maarja, hoe betrouwbaar zijn ze en hoe raak je die weer kwijt over twee jaar?
Doel is er een te kopen met zoveel mogelijk luxe en km stand rond de 100.000km, daar zetten we in twee jaar tijd dan 30 á 40.000km bij.

De DF'ers met kennis van zaken (uit de leasewereld wellicht) die iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid en afschrijvingen?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Tristan » 19 mar 2021, 15:31

Collega heeft 4 jaar Passat GTE gehad maar die heeft behoorlijk wat problemen gehad. Zowel met de bak als vele elektronische storingen waarbij de auto het gewoon simpelweg niet meer deed. Nu een G20 330e en is nu al een verademing zei hij.

Heb er overigens mee gereden maar ik vind de motor aardig onder bemeten indien de accu leeg is. Is ook 'maar' een 1.4 terwijl bv. de 330e al een 2.0 is. Is een 330e echt niet te vinden rond 20k met wat leuke opties? Heb 4 jaar probleemloos 330e gereden (ruim 120k km's).

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Martijn 327i » 19 mar 2021, 18:57

Ik heb 5 jaar met een Golf GTE gereden in de lease.
Heel fijne auto en echt snel maar na 50k wel al problemen met de DSG.
Hebben ze nieuwe olie in gedaan en andere software erop waarmee het koppel bij schakpunten even eruit was terwijl dat normaal niet zo is.
Ik denk een soort noodgreep om de bak de leasetermijn te laten overleven en er iemand anders mee op te schepen na de lease 😔
Bij 55k deed ie niets meer op de oprit thuis.
Afgesleept en bleek brandgevaarlijk. Moest bij Pon een nieuw accupakket in voor 10+k 😳
Ruim 7 weken kwijt geweest toen.
Paar keer wat kinderziektes en ieder jaar een nieuwe 230v lader van ca 500,-

Ik zou er persoonlijk niet aan denken om zo’n ding privé te kopen zoals je zult begrijpen. 2 collega’s hebben er ook diverse problemen mee gehad, de een groter als de ander maar ik was wel koploper.

Power heeft ie zat. Accu laadt ook bij met rijden dus in principe kun je altijd met vol vermogen rijden in tegenstelling tot veel andere hybride auto’s die eenmaal leeg niets meer doen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Niels » 19 mar 2021, 19:16

Kennis van me is e-monteur bij VW en zijn advies is om privé noooooooooit zo’n ding (GTE) te kopen..

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Eeuwe » 19 mar 2021, 23:45

https://www.autotrack.nl/a/renault-tali ... 1604668550

Beetje out-of-the-box, maar wel een betrouwbaarder alternatief met iets meer waar voor je geld. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze betrouwbaar zijn, ook met hardhandige behandeling.

Ter voorbeeld hoor, vind getoonde exemplaar vrij smoezelig en relatief uitgeleefd overkomen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Joy » 20 mar 2021, 08:41

Ik rij nu een jaar met een 2016 Passat 1.6 TDI R-line. Fijnste auto die ik ooit heb gehad. Ja de motor is geen snelheidsmonster maar doet wat ie moet doen zonder dat het storend langzaam is. Het is een rustgevende auto, ik rij er ook heel anders mee dan een BMW bijvoorbeeld.
Onderstel is prima, besturing is redelijk gevoelloos maar past bij de auto. Fijn schakelende handbak. Verbruik altijd boven 1 op 20. In de winter gemiddeld 1 op 21,5 en in de zomer 1 op 24. Geen kosten gehad in 22.000 km behalve een set ruitenwissers. Fijn interieur, intuïtief te bedienen, goede multimedia/audio, heerlijk zittende stoelen, heel veel ruimte in kofferbak en op de achterbank, stil, adaptieve cruise control erg prettig.

Deze auto heeft voor mij de ogen doen openen dat een wat minder premium model/merk ook gewoon fijne auto's maakt. BMW is wat dat betreft niet heilig meer.

Ik kocht de auto vorig jaar maart op het moment dat diesels nauwelijks nog verkocht werden. Prijzen zijn daarna terug omhoog gegaan. Dezelfde uitvoering staat nu nog voor dit geld en meestal meer te koop. Denk dat EURO6 nog wel een tijd de dienst zullen uitmaken.
Laatst gewijzigd door Joy op 20 mar 2021, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Martijn 327i » 20 mar 2021, 08:44

Zou in dit geval ook mijn keuze zijn denk ik.
Eventueel nog helpen met wat chippen.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Bram » 20 mar 2021, 09:39

Ik heb die 1.6 tdi in de Octavia liggen, na een chipkuur prima vermogen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Arthur » 20 mar 2021, 09:48

@Joy; jij bent de 1e waarvan ik hoor dat ‘ie de adaptieve cc, van VW, erg prettig vindt. Door m’n eigen ervaring daarmee zoek ik auto’s zonder...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Joy » 20 mar 2021, 09:59

Het is geen wondermiddel. Het systeem heeft parameters waarbinnen het functioneert. Als iemand afslaat en jij gaat rechtdoor moet je rekening houden dat je even op je gas gaat omdat het systeem anders mee afremt. En op de snelweg op tijd een baan wisselen anders gaat ie alvast van het gas omdat ie een voorligger in het vizier heeft. Ik kan je vertellen dat op de route die ik afleg (enkelbaans met tegenliggers) je helemaal gek raakt van een standaard cruise control. Nu zet ik 'm aan op 100 km/u en de rest van de route zoekt ie het zelf uit.
Ik weet niet of er systemen zijn die veel geavanceerder zijn. Ik vind het voor mijn ritten een hoop gedoe uit handen nemen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Arthur » 20 mar 2021, 10:19

Hahaha, je benoemt idd de nadelen die ik ondervond. En de radar is erg gevoelig voor vuiligheid, dan heb je helemaal geen cc meer. Omdat het adaptieve niet uit te schakelen is, is VAG een no-go geworden voor mij.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31032
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door JP » 20 mar 2021, 10:41

Je moet er een beetje mee om kunnen gaan dan is het wel handig en radar vies ? Kwestie van geregeld schoonmaken, de hele auto dan.... Dan vind ik de lane-assist juist weer té aanwezig binnen de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Eeuwe » 20 mar 2021, 12:30

Maar waarom dan nog altijd een VAG? Imo echt hokjes denken. Terwijl er zoveel specialer, betrouwbaarder, beter rijdende ect. etc. op de markt te krijgen is. Tunnelvisie op een overgewaardeerd merk. Ja, als je bvb. een deur van een VAG dicht gooit klinkt dat wel solide. Maar meer dan dat kan ik mij niet bedenken bij een VAG.

Persoonlijke mening, na een paar keer VAG gehad te hebben ben ik er goed genezen van. Waarom niet zoiets? Stukken degelijker, heerlijke rijeigenschappen, net zo waardevast (als het al niet beter is).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Niels » 20 mar 2021, 12:54

+1 Eeuwe.... Ik koop vwb betrouwbaarheid en (running) kosten echt net zo lief een Renault om maar iets te noemen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Arthur » 20 mar 2021, 13:07

JP schreef: 20 mar 2021, 10:41 Je moet er een beetje mee om kunnen gaan dan is het wel handig en radar vies ? Kwestie van geregeld schoonmaken, de hele auto dan.... Dan vind ik de lane-assist juist weer té aanwezig binnen de bebouwde kom.
Yup, radar vies. Had ik bij mijn 2017 Tiguan geregeld met slecht weer, had niks met wassen van de auto van doen. Wat heb ik dat systeem vervloekt. Een collega van me heeft net z’n 11 maanden oude Polo ingeruild op een nieuwe Ibiza, puur om de adaptieve cc. De Ibiza heeft een normale cc.
Als het adaptieve uit te schakelen is, en dus de cc als normaal te gebruiken is, dan mag er weer een auto met acc komen. Volgens mij kan dat bij meerdere merken, maar (tot voor kort iig) bij VAG niet. Mss kan het bij BMW ook uitgeschakeld worden, geen idee, maar de mijne heeft normale cc. Dus hoef ik me dat ook niet af te vragen.

En dat Lane Assist is ook zoiets. Is dat ook niet permanent uit te schakelen? Elke rit weer apart? Was bij de MB A klasse ook en dus vervelend. Bij de BMW uitgezet en blijft uit.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Kadett » 20 mar 2021, 14:18

Bij Mazda kan het ook niet uit.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Joy » 20 mar 2021, 17:09

Eeuwe schreef: 20 mar 2021, 12:30 Maar waarom dan nog altijd een VAG? Imo echt hokjes denken. Terwijl er zoveel specialer, betrouwbaarder, beter rijdende ect. etc. op de markt te krijgen is.
Voor mij was het puur omdat Volkswagen een klant van ons is. Dan moet je soms wat terug doen.
Daarnaast hebben we veel VW gereden in het verleden zowel zakelijk als privé en eigenlijk is dat altijd goed bevallen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2021, 17:31

Joy schreef: 20 mar 2021, 17:09
Eeuwe schreef: 20 mar 2021, 12:30 Maar waarom dan nog altijd een VAG? Imo echt hokjes denken. Terwijl er zoveel specialer, betrouwbaarder, beter rijdende ect. etc. op de markt te krijgen is.
Voor mij was het puur omdat Volkswagen een klant van ons is. Dan moet je soms wat terug doen.
Daarnaast hebben we veel VW gereden in het verleden zowel zakelijk als privé en eigenlijk is dat altijd goed bevallen.
Omdat VAG gewoon mooi is, een van de weinige merken die nog mooi strakke modellen tekenen zonder allerlei extreme lijnen en flapjes en dingetjes om maar op te vallen :roll:

Online
Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Wout309t » 20 mar 2021, 17:56

Wij hebben een Passat GTE. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Al 4 weken lang probleemloos dus!

Vooralsnog een heerlijke auto ook. Heb hem niet gekocht met het idee dat hij spannend moest zijn, en dat is hij dan ook niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Arthur » 20 mar 2021, 18:39

Al 4 weken! :D

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31032
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door JP » 20 mar 2021, 18:49

Eeuwe schreef: 20 mar 2021, 12:30 Waarom niet zoiets? Stukken degelijker, heerlijke rijeigenschappen, net zo waardevast (als het al niet beter is).
Voordat ik klikte was ik toch zeker dat er een Guilia uit de link zou komen

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Arthur » 20 mar 2021, 19:04

Gelukkig niet!

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Bram » 20 mar 2021, 19:22

Martijn_bmw schreef: 20 mar 2021, 17:31
Joy schreef: 20 mar 2021, 17:09
Eeuwe schreef: 20 mar 2021, 12:30 Maar waarom dan nog altijd een VAG? Imo echt hokjes denken. Terwijl er zoveel specialer, betrouwbaarder, beter rijdende ect. etc. op de markt te krijgen is.
Voor mij was het puur omdat Volkswagen een klant van ons is. Dan moet je soms wat terug doen.
Daarnaast hebben we veel VW gereden in het verleden zowel zakelijk als privé en eigenlijk is dat altijd goed bevallen.
Omdat VAG gewoon mooi is, een van de weinige merken die nog mooi strakke modellen tekenen zonder allerlei extreme lijnen en flapjes en dingetjes om maar op te vallen :roll:
Exaxt. Ik zou graag mijn Octavia inruilen op een paar jaar oude Superb Station, gewoon een strakke bak, degelijk, en ziet er m.i. nog fraai uit ook.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Joy » 20 mar 2021, 19:29

Dat ook, ik vind de styling over het algemeen goed. Interieur layout past ook goed bij mijn idee hoe dat eruit moet zien.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Passat TDI of GTE?

Bericht door Niels » 20 mar 2021, 19:41

Prima toch Joy, zo werkt zo’n zakelijk relatie soms ook en als de service goed is... Zolang een beetje jong ding rijdt is er ook niets aan de hand maar de GTE moet je ver van blijven. Te complex en onderdelen zijn waanzinnig duur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdBn, KoenM, Reihen 6, Robbert92 en 138 gasten