Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Bram » 20 mar 2021, 09:38

Ik dacht dat je een Öhlins R&T voor 2.5K op kon pikken?

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 20 mar 2021, 09:43

Nee hoor, ff wat onderhandelen bij die onderstel boeren . Een gebruikte set kopen gaat soms ook goed, daar dan ff wat frisse olie en keringen in en je bespaart jezelf al weer 1000 euro .

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 20 mar 2021, 10:24

Sinds wanneer is een kw v1 rommel? Bilstein b14 zou je ook kunnen overwegen, maar voor alleen op straat zal een b12 je vast het beste passen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 20 mar 2021, 10:26

kriszty schreef: 19 mar 2021, 16:37 8x18 et40 voor ( 225/40/18)
en 9x18 et40 achter (245/35/18)

achter is ie iets breder, maar vind dat wel goed passen, staat wat agressiever .
Wil m nog wel iets verlagen met een KW1 setje, maar die moet ik nog bestellen, of een b12 setje.
Hmm vind de OZ in dezelfde maten toch wel ver uitsteken bij de 1 serie, weet niet of dat bij de 2 anders is. Theo had bij dezelfde maten nog een paar mm af laten draaien volgens mij. Ga ik binnenkort ook doen want bij de e46 loopt ie aan omdat die zo debiel laag is.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 mar 2021, 11:12

Jan Terwolde schreef: 20 mar 2021, 10:26
kriszty schreef: 19 mar 2021, 16:37 8x18 et40 voor ( 225/40/18)
en 9x18 et40 achter (245/35/18)

achter is ie iets breder, maar vind dat wel goed passen, staat wat agressiever .
Wil m nog wel iets verlagen met een KW1 setje, maar die moet ik nog bestellen, of een b12 setje.
Hmm vind de OZ in dezelfde maten toch wel ver uitsteken bij de 1 serie, weet niet of dat bij de 2 anders is. Theo had bij dezelfde maten nog een paar mm af laten draaien volgens mij. Ga ik binnenkort ook doen want bij de e46 loopt ie aan omdat die zo debiel laag is.
Valt eigenlijk best wel mee, hij is iets breder , lastig te zien op de foto, maar valt reuze mee, en geeft eigenlijk best een betere uitstraling :)
zal nog een foto maken aan de voorkant, dan is t iets beter te zien denk ik.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Opa » 20 mar 2021, 11:50

Ik had in het verleden een in hardheid en hoogte instelbaar AST onderstel onder de Impreza, dat deed het ook prima, ook vaak mee naar het circuit geweest(en ook gewoon met de familie naar Zuid-Frankrijk) en was toendertijd ook niet overdreven duur, weet niet hoe dat tegenwoordig is, misschien er ook mensen van hier met AST rijden?

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 20 mar 2021, 13:44

Jan Terwolde schreef: 20 mar 2021, 10:24 Sinds wanneer is een kw v1 rommel? Bilstein b14 zou je ook kunnen overwegen, maar voor alleen op straat zal een b12 je vast het beste passen.
Ik had die set onder een 135i toen ik hem kocht.
Was niet oud maar wel al helemaal verweerd.
Ergste was dat demping gewoon kut was , er dempte bijna niks , was meer schommelen.
Ik ben er een Ohlins onder gezet , het werd een andere auto .
De kw1 qua gedrag was gewoon gevaarlijk.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 20 mar 2021, 20:19

Montage van uitsluitend verlagings veren in combinatie met de orginele BMW schokdempers gaat idd niet het gewenste resultaat opleveren.
Daar heb ik in indertijd ook over gedacht als goedkope oplossing.
Standaard is de M240 voorzien van conventionele schokdempers op de vooras met zuigerstang omhoog waardoor er bij intensief gebruik vrij veel zijdelingse krachten op de zuigerstang, zuigers en afdichtingen van de orginele schokdempers komen te staan.
Naast de overmatige slijtage worden de dempers vrij snel warm waardoor de demping aanmerkelijk minder wordt.
Daarnaast zit er vrij veel flex in dit type McPherson constructie en voorschokdempers waardoor de voorwiel geometrie onder belasting sterk wijzigt.
Tevens zijn de orginele struts en dempertubes relatief lang. Bij een verlaging middels kortere veren vermindert dit de ingaande slag (demperstroke) van de schokdempers waardoor de auto vrij snel en zeker op het circuit zal blokken omdat de max. demperstroke bereikt wordt.

Beste is om een upside-down type schokdemper te monteren waarbij de zuigerstangen onderin de struts gemonteerd zijn en stil blijven staan en de demperbodies op en neer bewegen in de McPherson struts.

Net zoals de orginele veren zijn verlagingsveren ook progressief, aanvang vrij zacht om naarmate de belasting steeds stijver te worden.
Beter is om lineair veren met de juiste veersterkte te monteren. Deze blijven tijdens de compressie slag constant.
Wat betreft veerstijfheid, er zijn lineair veren in verschillende veersterkte's beschikbaar zodat een veren setup volledig naar wens en toepassing gekozen kan worden.

Meest ultieme oplossing welke perfect aansluit op zowel rijcomfort als circuit gebruik is een Ohlins Road&Track suspension kit, voorzien van tailor-made lineair veren setup.
De McPherson voorstruts zijn voorzien van een upside-down systeem, rijhoogte verstelbaar middels een uniek systeem waarbij de struts in de fusee stukken op de gewenste rijhoogte worden versteld zodat ten allen tijde de schokdemperslag en veerweg gelijk blijven.
De achterschokdempers kunnen eveneens op de juiste lengte worden afgesteld middels de afstelbare onderste adjuster cups.
De rijhooge van de achterveren wordt afgesteld middels verstelbare adjusters.

Zowel de voor- en achter schokdempers zijn voorzien van het gepatenteerde DFV (Dual Flow Valve) syteem.
Dit systeem zorgt voor een gelijke inwendige olie stroom zowel tijden de ingaande als uitgaande demping.
Dit betekent beter wegcontact, meer grip en tractie doordat de wielen/banden sneller en dus beter het asfalt volgen.
Het DFV systeem maakt het tevens mogelijk om stijvere lineaire veren te monteren zonder dat daarbij aan enig rijcomfort behoeft te worden ingeleverd.
Zowel de voor- als achterdempers zijn over een brede range voor wat betreft demping volledig naar wens instelbaar.

Door de betere chassis balans voelt de auto directer en scherper, stijver op een prettige manier maar ook comfortabeler, omdat er meer rust in de algehele balans van de auto gerealiseerd word.

Aldus tot zover enige informatie die ik indertijd van Madeno Racing heb ontvangen over de R&T suspension.

En daar is geen enkel woord van gelogen. In de praktijk lijkt het net alsof deze kleine 2-serie de composure en stabiliteit heeft van een 5- of 7 -serie.
En op het circuit transformeert de auto zich naar een scherp sturende sporter met een perfecte communicatie en feedback met wat de wielen/banden doen bij het in/uit sturen.

Uiteraard kan ik met het huidige vermogen makkelijk de auto overvragen. Maar dat ligt aan het vermogen. Niet aan het onderstel.
Ik heb indertijd nog aanvullende offertes voor verdere aanpassingen gekregen om van de auto een echt circuit monster te maken waarmee ik helemaal tot en over de grenzen kan gaan. Maar dat telt uiteraard heel snel op aan kosten.

Imo is heeft Leo van der Maden van Madeno mij een prijzig maar superieur suspension geleverd, die achteraf gezien elke cent dubbel en dwars waard is. De expertise van Leo is ongekend. Hij doet ook onderstellen van professionele race en rallye teams. Ik heb veren/schokdempers gezien waarvan ik dacht dat die onder een vrachtwagen zouden komen. Zo ontzettend solide en sterk uitgevoerd had ik nog niet eerder gezien.
Maar ook zo'n setje ben je makkelijk 50 K euro kwijt.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Andry » 20 mar 2021, 21:26

Wat houden jullie aan als onderhoudsinterval voor de Öhlins R&T schokdempers?

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 20 mar 2021, 22:22

Andry schreef: 20 mar 2021, 21:26 Wat houden jullie aan als onderhoudsinterval voor de Öhlins R&T schokdempers?
Dat is een goede vraag.
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan.
Ik heb tot op heden misschien max. 20.000 km met de Ohlins gereden, waarvan alleen op de Ring soms max. attack.
Over twee jaar.

Aan de buitenkant zie ik uiteraard wel wat vliegroest op de dempers en schroefdraad, maar qua onderstel prestaties heb ik niet de indruk dat deze minder zijn geworden. Voor zover ik kan merken.

Maar het is wel iets wat ik aan ga kaarten bij Madeno.
Bedankt voor je vraag.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Andry » 21 mar 2021, 00:34

Bij een kit zit naast een C spanner een 'Owners Manual' waar schoonhouden en onderhoud in vermeld staat. Beiden zitten in de kit en het lijkt me dat je dit erbij krijgt... Bij de R&T die ik onder de Evo heb gehad was het servicen om de 15 uur bij zwaar circuitgebruik of 40.000 km straatgebruik. Dat houdt in de olie verversen, nieuwe keerringen, glijlagers etc.

Verder geen velgenreiniger gebruiken op de dempers, dat tast de aluminiumlegering en Teflon coating aan, na reinigen inspuiten met WD40 om corrosie te voorkomen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 21 mar 2021, 14:31

Vliegroest op zo'n duur onderstel is toch een nogo? Dan zit de zooi binnen notime vast. Onderhoud na 40k?! Ook een nogo voor mij.

Leuk als je teveel geld hebt. de bilstein b16 zit er nu 80k onder en rijdt nog hetzelfde als toen hij nieuw was. En kostte minder als de helft denk ik.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Andry » 21 mar 2021, 15:35

Een set B16 en een Öhlins is toch wel een verschil van dag en nacht qua wegligging, onder Evo's iig wel. Zelf heb ik Öhlins gehad onder m'n Evo 7 en een kameraad van me de B16-PSS9 onder z'n Evo 9. B16-PSS9 is prima hoor, maar geen match voor de R&T en de winst zit dan voornamelijk in de demping van de in- en voornamelijk de rebound. Veel meer rust en controle in het chassis. Qua prijs ontlopen ze elkaar tegenwoordig niet veel meer met een verschil van een paar honderd euro... Advies van Öhlins bij de R&T serie is 40k of 60K om ze in topconditie te houden, al kan je er met gemak het dubbele mee rijden bij normaal gebruik. Des te geavanceerder des te meer onderhoud het behoeft.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 21 mar 2021, 19:05

Vliegroest heb ik gezegd.
Maar dat meer gemakshalve om er een naam aan te geven dat er (uiteraard) inmiddels enige vervuiling opzit.
Voor hetzelfde geld is het misschien vastgekoekte vervuiling.
Maar ik ga het zien als de auto vrijdag bij TEG zijn onderhoud krijgt.
Wellicht kan TEG het cosmetische aspect wat oppoetsen en weer bescherming op aanbrengen met speciale wax oid.
Voor olie, keerringen ea zal ik uiteraard tzt naar Madeno terugmoeten.
Persoonlijk heb ik totaal niet de indruk dat het inwendige van de R&T Ohlins aan onderhoud toe is.
Auto rijdt voor mijn gevoel nog net zo goed als 2 jaar geleden na montage.
Ik ben benieuwd wat het oordeel is van TEG. Daar hecht ik wel veel waarde aan. Ieg meer dan aan mijn beoordeling. :wink:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 21 mar 2021, 22:58

Andry schreef: 21 mar 2021, 15:35 Een set B16 en een Öhlins is toch wel een verschil van dag en nacht qua wegligging, onder Evo's iig wel. Zelf heb ik Öhlins gehad onder m'n Evo 7 en een kameraad van me de B16-PSS9 onder z'n Evo 9. B16-PSS9 is prima hoor, maar geen match voor de R&T en de winst zit dan voornamelijk in de demping van de in- en voornamelijk de rebound. Veel meer rust en controle in het chassis. Qua prijs ontlopen ze elkaar tegenwoordig niet veel meer met een verschil van een paar honderd euro... Advies van Öhlins bij de R&T serie is 40k of 60K om ze in topconditie te houden, al kan je er met gemak het dubbele mee rijden bij normaal gebruik. Des te geavanceerder des te meer onderhoud het behoeft.
Het zal vast beter zijn. Maar de prijs ontloopt zich een paar honderd kan ik niet helemaal bij. B16 zit onder de 2k en ohlins toch op het dubbele?! En als je niet op het circuit rijd zou ik nog eerder voor een b14 gaan van 1000,-, of een B12 als je iets comfortabeler wil.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 21 mar 2021, 23:18

Ohlins kost geen 4000, staat hierboven misschien als natte vingerwerk. Scheelt niet veel met Bilstein

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 21 mar 2021, 23:29

Ook een link toevallig? Kan het nergens vinden.

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Obbe » 22 mar 2021, 07:36

Op de site van Madero staan alle bedragen (ex btw dacht ik).

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 22 mar 2021, 08:05

Hmm valt alles mee inderdaad t.o.v. een b16. Ze kunnen beter werken aan hun vindbaarheid via google, is nog wat te winnen.

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 22 mar 2021, 10:29

Beetje afhankelijk van randzaken. Je pakt toch gauw dingen mee zoals de reactie armen voor, misschien wat camberplates, toplagers achter.. misschien nog stabi’s en andere rubbers van bijvoorbeeld subframe.

Inclusief montage, uitlijnen en uitwegen..

En dan dat onderhoud. Rij je graag auto dan zit je zo aan 40k. En dan moet je er weer ff heen a.. 500/600? euro.

Nut van de instelbaarheid voor een straatauto is een beetje een vraagteken.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Jan Terwolde » 22 mar 2021, 14:11

TLRS schreef: 22 mar 2021, 10:29 Beetje afhankelijk van randzaken. Je pakt toch gauw dingen mee zoals de reactie armen voor, misschien wat camberplates, toplagers achter.. misschien nog stabi’s en andere rubbers van bijvoorbeeld subframe. Zelfde bij de Bilstein toch?

Inclusief montage, uitlijnen en uitwegen.. Zelfde bij de Bilstein toch?

En dan dat onderhoud. Rij je graag auto dan zit je zo aan 40k. En dan moet je er weer ff heen a.. 500/600? euro. Lijkt mij meer te kosten, het moet ook er onder uit en weer uitlijnen ect. Maar moet het ook echt of gaat het zonder onderhoud net zo lang mee als een bilstein set? Zo nee dan zou ik zeker niet zo'n set halen.

Nut van de instelbaarheid voor een straatauto is een beetje een vraagteken. Vorige keer had ik nog het idee dat je hem zachter kan zetten voor straatgebruik tussendoor, maar dat doe je toch niet.

Online
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 22 mar 2021, 16:46

Sommige zaken pak je bij een bilstein set ook mee, zeker. Qua onderhoud weet ik niet zeker of het er helemaal onder uit moet en in hoeverre de boel dan opnieuw goed afgesteld moet worden. Qua materiaal valt het wel mee misschien, beetje olie en wat keerringen.

Luxer spul vergt vaak wel meer aandacht. En je riskeert meer als iets te ver versleten is, qua schade aan overige dure delen.

Als je er goed bij kunt is het wel leuk om met afstelling te spelen denk ik? Maar idd, als je eenmaal een goede setting hebt.. Die een niet verstelbare schokbreker uit de doos misschien al heeft, wat is dan de meerwaarde.

Verstelbare camberplates idem dito. Lijkt me voor op straat niets. Minder comfort, twijfelachtige levensduur lagers.. en duur.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 22 mar 2021, 18:23

Andry schreef: 21 mar 2021, 00:34 Bij een kit zit naast een C spanner een 'Owners Manual' waar schoonhouden en onderhoud in vermeld staat. Beiden zitten in de kit en het lijkt me dat je dit erbij krijgt... Bij de R&T die ik onder de Evo heb gehad was het servicen om de 15 uur bij zwaar circuitgebruik of 40.000 km straatgebruik. Dat houdt in de olie verversen, nieuwe keerringen, glijlagers etc.

Verder geen velgenreiniger gebruiken op de dempers, dat tast de aluminiumlegering en Teflon coating aan, na reinigen inspuiten met WD40 om corrosie te voorkomen.
Ik ga vragen naar de Owners Manual van de Ohlins R&T suspension. :thumbup:
Is echter mogelijk dat ik dat destijds wel heb ontvangen, maar (te) goed heb opgeborgen.
Stond destijds niet zo stil bij het onderhoud van het onderstel.
Dit is ook mijn eerste vervangings onderstel.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 22 mar 2021, 18:36

kriszty schreef: 12 mar 2021, 13:38 Weer een weekje verder, afgelopen week nog als gewenning op stage 1 gereden
gemeten op de bank bij pure 480whp, en toen nog vol gegooid met total 98. inmiddels
al weer een week verder, tank leeg gereden, en in Aalsmeer even getankt ( redelijk dichtbij )
met super 100 . wel nog eerst de auto op stage 2 gereden +/- 520whp Dyno.

Moet zeggen dat ie op 98 al erg goed rijd, omdat t vandaag redelijk vochtig is , moest ik wel
soms doseren met het gas, als ik even vlug de snelweg wilde invoegen ( lichte slip van de banden in 4 )
maar het gemak waarbij de auto versnelt is verslavend, nog geen 100-200 gemeten hiermee, maar dat komt
wel als t een keer droog wordt. Heb wel de Cold start eruit gehaald ( zijn me buren denk ik wel blij mee )
Auto is ook prima rustig te rijden. Binnenkort even de enet kabel aansluiten en een log maken van de auto
nu ik met 100 octaan rijdt, kijken of dat iets uitmaakt..
Tot nu toe het idee, dat de auto vrijwel net zo snel is met 98 als met 100, maar dat kan tussen de oren zitten.

Grootste winst met de pure 800 turbo zit m toch echt in de hogere toeren, waar ii standaard snel buiten adem is bij hogere
toeren, merk je met de pure dat ie veel langer doorgaat in de hogere toeren, en daar ook super snel is.

Volgende week hopelijk ook mijn nieuwe velgen binnen, en waarschijnlijk de eventuri intake er op zetten ( ik weet t, hij is veel
te duur, maar toch..wel mooi )

Remmen lijkt momenteel ook of dit met de dag beter wordt, veel meer gevoel dan de standaard remmen, al zal dit hoofdzakelijk
ook aan de stalen leidingen en castrol liggen. Als de velgen erop zitten, zal ik wat nieuwe foto,s plaatsen.

@theo hopleijk kan je volgende week echt genieten van je auto als ie klaar is bij Mark...
Ik heb mijn auto zaterdag gehaald. Mark heeft wat laatste tweaks aan de mapping gedaan en ook het koppel verlaagd. Van 790 naar 734 nm :shock: En vermogen nagenoeg gelijk. Nu 592 ipv 590 pk. Wel snellere spool-up en vermogen houdt langer vast. Maar geen puist koppel meer.
Ik moet bekennen dat ik op de weg niets te kort kom en dat de auto veel fijner rijdt.

Nu voor het eerst in de in Sport+ vol en helemaal kick-down uitgedraaid. Op display stuitert de (electronische) naald tegen de 600 pk en 800 nm. Op de weg wel aannemelijk dat vermogen iets hoger uitvalt dan op de dyno; op OBD app zie ik dat inlaat temperatuur cilinders meer dan 10 graden kouder is dan op de dyno.

Merk nu pas hoe snoeihard de auto trekt en all the way blijft trekken. Deed ik vorige keer voor de vuist in comfort 6,5 sec 100-200, Mark denkt dat de auto dat nu onder de 6 seconden doet.
Idd de auto gaat als een jekkie.

Ga Mark maar niet vragen om een tune met 600 pk. :roll: :oops:

Alleen vrijdag nog olie en filter vv.

En heb jij nog lekker gesport tegen de Porsche GT3(RS?) van je zoon.
Die moet je nu wel kunnen hebben. Staat ca. 7,2 sec voor 100-200.
Laat even weten.

Theo

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 22 mar 2021, 19:05

Hier je Dyno theo , heb m geupload voor je...

I.d. weekend moest mijn zoon even kijken hoe snel mijn m240i is t.o.v. zijn GT3 , zover het kon hebben we 2 runs gedaan van 100-200 , ik moet zeggen dat het niet tegenviel , had ongeveer 2-3 wagen lengte,s voorsprong. Zijn auto is een blauwe GT3 facelift model pdk met speciale uitlaat. Dus kwa vermogen zit het zeker niet verkeerd. De auto rijdt mijn inziens ook erg goed.

De GT3 is wel speciaal hoor, het geluid is echt niet normaal wat ie produceert. (is stiekem toch wel mijn droom auto ) maar ja ik ben getrouwd en hij niet :)

Heb tevens toch een prijs opgevraagd voor de Ohlins, toch benieuwd wat dit mijn gaat kosten, kan altijd nog beslissen om dit wel of later pas te doen, voorlopig voor rechtdoor rijden mis ik het nog niet.

De Ultralegerra wielen zien er echt tof uit onder mijn auto, daar ben ik best wel blij mee, ze wegen ook paar kg per wiel minder, op zich merk ik daar niet echt veel van, maar is altijd meegenomen toch...

Die 6-6.5 seconden ga ik echt niet redden hoor, maar dat is ook niet echt mijn doel nu, vind timing en temperatuur tijdens het rijden belangrijker. Wil wel een afspraak maken met Mark om te kijken of hij mijn auto nog kan finetunen ( timing / temp ) wil dus niet voor vol vermogen gaan maar meer voor finetuning. De Bootmod3 ots map is uiteraard niet echt een custom map lijkt mij.

Nu nog wachten op iets beter weer, en hopen dat we weer keertje richting duitsland kunnen rijden.
Theo 240i Stage 3.png
Theo 240i Stage 3.png (103.22 KiB) 1925 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdBn, KoenM, Reihen 6 en 130 gasten