Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 10:40

3000 kWh is ongeveer wat ik nu aan gas kwijt ben.
Ik kan lastig zonnepanelen plaatsen, dus als die Vaillant inderdaad like for like is, voor 3k na subsidie is dat zuur geld, maar niet dat ik EN minder warm zit EN nog meer geld kwijt ben.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 15 mar 2021, 10:59

smiley schreef: 15 mar 2021, 10:40 3000 kWh is ongeveer wat ik nu aan gas kwijt ben.
Ik kan lastig zonnepanelen plaatsen, dus als die Vaillant inderdaad like for like is, voor 3k na subsidie is dat zuur geld, maar niet dat ik EN minder warm zit EN nog meer geld kwijt ben.
3k lijkt mij wel heel erg goedkoop, zoveel subsidie zit er niet op hoor.
Maximale subsidie voor lucht/water warmtepomp is €2500.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 1-2021.pdf

Maar afgezien daarvan. Hoeveel onderhoud heeft zo'n ding nodig en wat kost dat? En ik hoeveel tijd schrijf je zoiets af?
Want tegenwoordig lijkt alles ontworpen te zijn om maar een beperkt aantal jaren mee te kunnen gaan.....

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 15 mar 2021, 11:05

Knot schreef: 14 mar 2021, 17:28 Laat je toch gewoon zo'n gastank in je kruipruimte inbouwen, kan je die tankwagen die hem vult ook met zwart geld betalen ben je daar ook vanaf en niks in de stats.
Afgezien van het bommetje in de kruipruimte, dat gas is ook flink duurder dan gewoon aardgas he.....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 15 mar 2021, 11:12

Elise schreef: 15 mar 2021, 11:05
Knot schreef: 14 mar 2021, 17:28 Laat je toch gewoon zo'n gastank in je kruipruimte inbouwen, kan je die tankwagen die hem vult ook met zwart geld betalen ben je daar ook vanaf en niks in de stats.
Afgezien van het bommetje in de kruipruimte, dat gas is ook flink duurder dan gewoon aardgas he.....
Als je kijkt waar een gastank aan moet voldoen voordat je daar toestemming voor krijgt op bv een boerderij, kan je wel drie warmtepompen aanschaffen 😄

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door SlowCo » 15 mar 2021, 11:24

Als de (r)overheid je dwingt om van het gas af te gaan waar onze buurlanden subsidie uitdelen om juist over te stappen op gas, is dat wat mij betreft een vrijbrief om een elektrische CV ketel te plaatsen en aan te sluiten voor de meter... :tooth:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Shakes » 15 mar 2021, 11:45

De EU. Kutter kunnen we het niet maken. Duurder wel

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door SlowCo » 15 mar 2021, 11:47

Shakes schreef: 15 mar 2021, 11:45 De EU. We maken het duurder EN kutter.
Fixed...

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 350 Z » 15 mar 2021, 20:31

Ah ok ik lees dat je huis van 2006 is ofwel modern en goed geisoleerd dus. Mijn huis is een oud vrijstaand herenhuis van 1957, zie die maar eens warm te krijgen met zo’n warmtepomp.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door markm » 16 mar 2021, 07:24

SlowCo schreef: 15 mar 2021, 11:24 Als de (r)overheid je dwingt om van het gas af te gaan waar onze buurlanden subsidie uitdelen om juist over te stappen op gas, is dat wat mij betreft een vrijbrief om een elektrische CV ketel te plaatsen en aan te sluiten voor de meter... :tooth:
aan de andere kant kun je ook zeggen dat afstappen van hout en kolen kachels en over stappen op gas een grote verbetering is, net als het overstappen van gas op warmtepomp.
Opzich klinkt het inderdaad raar, maar het zijn beide stappen vooruit.

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Geertmans » 16 mar 2021, 07:30

Dat is inderdaad een goede nuance, markm.
In Dld wordt nog enorm veel hout gestookt als hoofdbrandstof. In NL is dat allang verdwenen.

Ik heb wel grote vraagtekens bij de snelheid waarmee ‘men’ van het gas af wil, maar we gaan het zien. Over anderhalf jaar heb ik ook een warmtepomp.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Jan Terwolde » 16 mar 2021, 09:14

Dat men meer met warmtepompen wil verwarmen kan prima zijn. Maar dit te snel willen is geld verbranden..

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door HJ2 » 16 mar 2021, 09:14

Met name wordt er in D veel met olie gestookt.
Wij hadden ook zo'n tank in de kelder. Mijn vader zei altijd: Als ze hier in Duitsland ooit overgaan op gas haal ik de bovenkant er af en dan hebben we een binnenbad :-) .

Destijds ook lekker naïef het huis gekocht om vervolgens een hyperventilatie aanval te krijgen van de rekening van de olieboer.
Dan is gas wel een flinke vooruitgang ja :-)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door JP » 16 mar 2021, 09:20

3000 liter mazout (ook de laatste tijd 25% duurder geworden) à €0,70 is ook €2100 per jaar.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door SlowCo » 16 mar 2021, 10:26

markm schreef: 16 mar 2021, 07:24
SlowCo schreef: 15 mar 2021, 11:24 Als de (r)overheid je dwingt om van het gas af te gaan waar onze buurlanden subsidie uitdelen om juist over te stappen op gas, is dat wat mij betreft een vrijbrief om een elektrische CV ketel te plaatsen en aan te sluiten voor de meter... :tooth:
aan de andere kant kun je ook zeggen dat afstappen van hout en kolen kachels en over stappen op gas een grote verbetering is, net als het overstappen van gas op warmtepomp.
Opzich klinkt het inderdaad raar, maar het zijn beide stappen vooruit.
Inderdaad is de overstap van hout- of oliestook naar gasverwarming een enorme verbetering en vooruitgang in comfort en kostenbesparing. Maar van gasverwarming naar een warmtepomp is m.i. een achteruitgang in comfort (maakt teveel lawaai en neemt teveel ruimte in) en levert een flinke kostenpost op die niet terug te verdienen is met het zogenaamde lagere energieverbruik.

En het ergste is: het is slechts een verschuiving van de CO2 uitstoot van de individuele burger (HR CV-ketel) naar een collectieve verbranding van fossiele brandstoffen (kolen-, biomassa- en gasgestookte elektriciteitscentrales) met waarschijnlijk nauwelijks een reductie (https://www.climategate.nl/2018/03/74311/) in totale CO2 uitstoot...

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Jan Terwolde » 16 mar 2021, 11:01

HJ2 schreef: 16 mar 2021, 09:14 Met name wordt er in D veel met olie gestookt.
Wij hadden ook zo'n tank in de kelder. Mijn vader zei altijd: Als ze hier in Duitsland ooit overgaan op gas haal ik de bovenkant er af en dan hebben we een binnenbad :-) .

Destijds ook lekker naïef het huis gekocht om vervolgens een hyperventilatie aanval te krijgen van de rekening van de olieboer.
Dan is gas wel een flinke vooruitgang ja :-)
Zit zelf ook wel eens wat te kijken in dld maar erg veel oliegestookte huizen, en anders elektrische verwarming wat vast ook alles behalve zuinig is..

Maar zo erg ja? Gewoon omdat het 1x per 2 jaar is ofzo of als je terugrekend gewoon erg duur maandelijks?
Waar moet je aan denken? 2x je gasrekening? of meer?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door HJ2 » 16 mar 2021, 12:33

Is 30 jaar terug voor mij ;-)
De shock was iig dat je het hele bedrag ineens moet ophoesten idd. hoe de stookkosten zich verhouden weet ik niet, maar goedkoper dan gas zal stookolie niet zijn.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door markm » 16 mar 2021, 13:53

SlowCo schreef: 16 mar 2021, 10:26
markm schreef: 16 mar 2021, 07:24
SlowCo schreef: 15 mar 2021, 11:24 Als de (r)overheid je dwingt om van het gas af te gaan waar onze buurlanden subsidie uitdelen om juist over te stappen op gas, is dat wat mij betreft een vrijbrief om een elektrische CV ketel te plaatsen en aan te sluiten voor de meter... :tooth:
aan de andere kant kun je ook zeggen dat afstappen van hout en kolen kachels en over stappen op gas een grote verbetering is, net als het overstappen van gas op warmtepomp.
Opzich klinkt het inderdaad raar, maar het zijn beide stappen vooruit.
Inderdaad is de overstap van hout- of oliestook naar gasverwarming een enorme verbetering en vooruitgang in comfort en kostenbesparing. Maar van gasverwarming naar een warmtepomp is m.i. een achteruitgang in comfort (maakt teveel lawaai en neemt teveel ruimte in) en levert een flinke kostenpost op die niet terug te verdienen is met het zogenaamde lagere energieverbruik.

En het ergste is: het is slechts een verschuiving van de CO2 uitstoot van de individuele burger (HR CV-ketel) naar een collectieve verbranding van fossiele brandstoffen (kolen-, biomassa- en gasgestookte elektriciteitscentrales) met waarschijnlijk nauwelijks een reductie (https://www.climategate.nl/2018/03/74311/) in totale CO2 uitstoot...
Niet helemaal waar natuurlijk, jij kijkt met oog van nu waarin de verstoking van fossiele brandstof is meegenomen in de maak voor energie, maar ook daar staan natuurlijk grote veranderingen op de agenda, niet alleen in de kolencentrales, maar ook met oog op meer wind en zonne energie, het aantal woningen dat tegenwoordig zonnepanelen heeft liggen is natuurlijk de afgelopen 5 jr flink toegenomen, zet dat de komende jaren nog eens door in de tijd totdat men aan de warmte pomp moet (want dat is tenslotte het moment waar jij nu op doel)
Als je dat allemaal in een juist contex zet dan komt er echt wel een enorm verschil uit. Je kan geen vergelijking trekken tussen nu en over 10 of 20 jr. Waarbij volledig gasloos in 2050 zou moeten zijn dacht ik? dan praten we zelfs over 30 jr.
De techniek staat ook niet stil, als jij me 30 jr geleden had verteld dat ik 30 jr later met een telefoontje kon lopen waarmee je kon internetten, filmen foto's maken, je geldzaken kan regelen en het nieuws op kan lezen en het ding ook nog eens zo in je broekzak had kunnen stoppen had ik je straal voor gek verklaard! Zo zijn er natuurlijk wel meer dingen te noemen die als een speer zijn gegaan de laatste 30- jaar. Elektrisch rijden, tv's die 2 cm dik zijn en haarscherp beeld geven, tablets.

Zo zal het ook straks gaan met de warmtepomp, op dat gebied heb je op dit moment gelijk, maar die techniek staan nog redelijk in de kinderschoenen.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door SlowCo » 16 mar 2021, 14:08

markm schreef: 16 mar 2021, 13:53 Niet helemaal waar natuurlijk
Heel misschien dat de levering van elektriciteit uit "schone" bronnen zal verbeteren in de komende decennia zodat de CO2-uitstoot voor de verwarming van al onze huizen iets zal verminderen. Maar dat is wel tegen zeer hoge kosten voor huiseigenaren met inlevering van ruimte en comfort. Zolang er dwang en subsidies nodig zijn om mensen over te doen stappen, klopt er geen hol van...

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Geertmans » 16 mar 2021, 14:35

Ik heb nu 0 zonnepanelen, 0 warmtepompen en 1 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis ongeveer 2000 euro aan energie, stroom buiten beschouwing gelaten.
Straks heb ik 24 zonnepanelen, 1 warmtepomp en 0 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis misschien nog een paar tientjes, voor de winterse dagen met weinig zon.
Uiteraard moet er geïnvesteerd worden. Maar dan heb je wel meteen een zeer 'groen' systeem.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door markm » 16 mar 2021, 15:10

SlowCo schreef: 16 mar 2021, 14:08
markm schreef: 16 mar 2021, 13:53 Niet helemaal waar natuurlijk
Heel misschien dat de levering van elektriciteit uit "schone" bronnen zal verbeteren in de komende decennia zodat de CO2-uitstoot voor de verwarming van al onze huizen iets zal verminderen. Maar dat is wel tegen zeer hoge kosten voor huiseigenaren met inlevering van ruimte en comfort. Zolang er dwang en subsidies nodig zijn om mensen over te doen stappen, klopt er geen hol van...
Ik denk dat het iets wel een stuk meer is dan iets.
De manier waarop het gebeurd ben ik met je eens dat het ruk is, maar dat geld voor asbest in daken natuurlijk net zo, het is nooit een probleem geweest en nu willen ze je dwingen om het te verwijderen.

Maar er zal vast wel iets van subsidieregeling of duurzaamheidslening voor komen zoals je zelf al aangeef en het is wat geertmans zegt als je gewoon minder kosten heb aan energie (doordat gas komt te vervalen , stroom is immers goedkoper), kun je daarvan natuurlijk een groot gedeelte van de kosten ervan al wegstrepen.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 16 mar 2021, 17:55

markm schreef: 16 mar 2021, 15:10
SlowCo schreef: 16 mar 2021, 14:08
markm schreef: 16 mar 2021, 13:53
Maar er zal vast wel iets van subsidieregeling of duurzaamheidslening voor komen zoals je zelf al aangeef en het is wat geertmans zegt als je gewoon minder kosten heb aan energie (doordat gas komt te vervalen , stroom is immers goedkoper), kun je daarvan natuurlijk een groot gedeelte van de kosten ervan al wegstrepen.
Ik zal juist enorm stijgen in kosten, gas is voor mij het laagste bedrag. Zoals Paskal zei moet je rekening houden met 3-4000kWh EXTRA stroomverbruik, dat is gewoon een toename van 800-1800 kWh per jaar.....

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 16 mar 2021, 17:57

Sorry ik ben niet goed in dat quoten

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 16 mar 2021, 19:22

Geertmans schreef: 16 mar 2021, 14:35 Ik heb nu 0 zonnepanelen, 0 warmtepompen en 1 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis ongeveer 2000 euro aan energie, stroom buiten beschouwing gelaten.
Straks heb ik 24 zonnepanelen, 1 warmtepomp en 0 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis misschien nog een paar tientjes, voor de winterse dagen met weinig zon.
Uiteraard moet er geïnvesteerd worden. Maar dan heb je wel meteen een zeer 'groen' systeem.
Als de salderingsregeling daadwerkelijk afgeschaft gaat worden, worden die paar tientjes op jaarbasis toch veel meer dan jij verwacht.

Grofweg komt het er neer dat vanaf 2030 je gewoon betaalt voor iedere kwh die je afneemt en ongeveer 1/3e van die prijs terugkrijgt voor iedere geleverde kwh. Uitgezonderd het gedeelte dat je direct verbruikt. (gerekend naar het huidige teruglever tarief).

Stel je verbruikt incl. je warmtepomp 6000 kwh en je wekt ook precies 6000 kwh op middels panelen.
30% = 1800kwh direct verbruik kosten je dan niets.
Voor de overige 70% geldt:
4200 kwh á 21ct = €882
4200 kwh á 7ct = €294
Netto te betalen €588 op jaarbasis.

Als die mensen die nu een nul-op-de-meter woning hebben en een energierekening van 0 euro zullen onaangenaam verrast worden door het afschaffen van de salderingsregeling.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 16 mar 2021, 20:05

Elise schreef: 16 mar 2021, 19:22
Geertmans schreef: 16 mar 2021, 14:35 Ik heb nu 0 zonnepanelen, 0 warmtepompen en 1 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis ongeveer 2000 euro aan energie, stroom buiten beschouwing gelaten.
Straks heb ik 24 zonnepanelen, 1 warmtepomp en 0 gasaansluiting. Kost me op jaarbasis misschien nog een paar tientjes, voor de winterse dagen met weinig zon.
Uiteraard moet er geïnvesteerd worden. Maar dan heb je wel meteen een zeer 'groen' systeem.
Als de salderingsregeling daadwerkelijk afgeschaft gaat worden, worden die paar tientjes op jaarbasis toch veel meer dan jij verwacht.

Grofweg komt het er neer dat vanaf 2030 je gewoon betaalt voor iedere kwh die je afneemt en ongeveer 1/3e van die prijs terugkrijgt voor iedere geleverde kwh. Uitgezonderd het gedeelte dat je direct verbruikt. (gerekend naar het huidige teruglever tarief).

Stel je verbruikt incl. je warmtepomp 6000 kwh en je wekt ook precies 6000 kwh op middels panelen.
30% = 1800kwh direct verbruik kosten je dan niets.
Voor de overige 70% geldt:
4200 kwh á 21ct = €882
4200 kwh á 7ct = €294
Netto te betalen €588 op jaarbasis.

Als die mensen die nu een nul-op-de-meter woning hebben en een energierekening van 0 euro zullen onaangenaam verrast worden door het afschaffen van de salderingsregeling.
Yep, dus hopen dat die nog even blijft, maar we weten allemaal hoe de huidige regering werkt he.
Eerst iedereen aan de panelen en wp en dan moet je gaan bukken.
Er moeten toch centjes binnen blijven komen daar, dus het verschil tussen die 7 en 21 cent gaat naar de staat.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 16 mar 2021, 20:06

Niet zo negatief Elise; Karin Dekker zegt dat de stroomprijs omlaag gaat.
Komt helemaal goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], dave van marion, Gert-jan, Majestic-12 [Bot], Nico e39, RS-Ron, Thomas H, Thomasss, TLRS, tomgtr en 159 gasten