Warmtepompen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Warmtepompen

Bericht door Shakes » 14 mar 2021, 19:26

Ik zou de warmtepomp altijd op de begane grond doen. Stuk is weg naar buiten en nieuwe erin.

Wij hebben nu een pomp met bron en die maakt wel wat geluid. Gelukkig goed geïsoleerd weggewerkt.
In het nieuwe huis komt de lucht/warmtepomp achter in de garage te staan. Hot filler op zolder en klaar.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Warmtepompen

Bericht door Knot » 14 mar 2021, 20:04

Die Vaillant is eigenlijk prima, ding op de plek van de huidige CV op zolder, buitendeel kan op de schuur aan de zijkant van het huis. Alleen die boiler is een irritant groot ding, die moet ik ook nog ergens op zolder kwijt dan. Nu douchen wij niet lang maar je moet toch iets. Alle 4 even 10 min douchen en ding is na 40min wel aardig leeg/klaar.

Aanvoertemperatuur van 75C is dikke prima. We hebben een hoekhuis uit 1971 en de aanvoer van de HR ketel heb ik altijd op 50C begrensd staan zodat hij de vloer (die op de CV buizen zit) langer de kans geeft om op te bouwen, die pakt niet meteen 50 maar iets hoger dan de uitvoertemp en gaat opbouwen op zn gemak. Die 50C doet het hier prima om het 20C te krijgen, alleen met die -10 die we een week hadden heb ik m tijdelijk van 50 naar 55C gezet.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Warmtepompen

Bericht door ADV » 14 mar 2021, 22:43

Wij hebben in ons nieuwe huis een nefit enviline all electric split unit. Ik ben er nog niet super tevreden over. Nefit is al 2 keer langsgeweest installateur ook al 2 keer om nieuwe rubbers te plaatsen. Binnen hangt aanstuur unit en staat een 300L boiler. Buiten hangt een unit met ventilator en dus veel lawaai en resonantie in huis. Sinds de laatste keer is meeste resonantie weg, maar in mijn kantoor, onder de muur waar de buitenunit aan hangt hoor ik het storend genoeg. Mijn kantoor krijgt ik met de LT vloerverwarming nog niet heel warm, en het inregelen van die vloerverwarming is een drama.. maar goed.. uiteindelijk komt het wel goed, en de installateur is meewerkend en meedenkend. Zij hebben er best veel gezeik van en hangen liever een hr ketel op.. maar goed..

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Warmtepompen

Bericht door Paskal » 15 mar 2021, 08:39

Hoor die klacht over resonantie inderdaad wel vaker. Indien je er de ruimte voor hebt en hij staat niet lelijk in het zicht zou ik er dan ook voor kiezen om de buitenunit niet aan de gevel te hangen maar ergens op de grond neer te zetten. Mijn zwager heeft die verplaats-actie ook gedaan en daarna geen irritante resonantie meer in huis.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Warmtepompen

Bericht door alt » 15 mar 2021, 08:53

Warmtepomp niet mijn vakgebied, maar 4 jaren geleden, ook voor een warmtepomp geïnformeerd bij he3t koeltechnische bureau, welke in het verleden bij ons bedrijf de koel & vriesinstallaties verzorgde, gevraagd.
Die is samen met de importeur - Daikin -bij ons thuis geweest voor een offerte voor een warmtepomp.
De kosten voor een warmtepomp om het huis te verwarmen vielen mee, maar de kosten voor warm water om te douchen - een slaapkamer vol met een groot vat & apparatuur, deden mij er vanaf zien.
Totale kosten 19 K.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Warmtepompen

Bericht door EvdP » 15 mar 2021, 08:55

Ruimte is sowieso wel een ding. Mijn zwager heeft twee warmwatervaten (of hoe die dingen ook maar mogen heten) van 1000 liter. Kost je een slaapkamer maar dan heb je wel een gas aansluiting vrije woning.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Warmtepompen

Bericht door Richardt. » 15 mar 2021, 08:58

Weer wat geleerd, wist niet dat er ook warmtepompen waren die op de plek van de CV gehangen konden worden. Dat bied hier wel mogelijkheden in de toekomst.

De buitenunit van de airco staat nu op het platte dak van de garage. Ons slaapkamer raam zit daar vlakbij, maar ik hoor het ding eigenlijk niet. Als zo'n warmtepomp uiteindelijk net zoveel geluid maakt kan die er prima ook bij staan.

Als dat het geval is, dan is het hier plug&play en weinig tot geen gedoe met extra leidingen e.d.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Warmtepompen

Bericht door Paskal » 15 mar 2021, 09:06

Een kamer vol met apparatuur en vaten van 1.000 liter :hmmm:. Heb onvoldoende verstand van warmtepompen om de noodzaak daarvan te kunnen beoordelen, maar hier in huis is dat in ieder geval niet aanwezig en ook niet noodzakelijk. Ter beeldvorming hieronder hetgeen er bij ons op de zolder boven de garage hangt met links de wartepomp-unit en rechts daarnaast twee vaten van 150 liter. Ook een uitgezoomde foto eronder om de grootte een beetje te kunnen inschatten.
wp.jpg
wp.jpg (99.14 KiB) 1178 keer bekeken
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 15 mar 2021, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Warmtepompen

Bericht door Knot » 15 mar 2021, 09:11

Hoe lang kan je douchen op zo een 150 liter vat trouwens en hoe lang duurt het voordat zo een vat weer op temperatuur is?

Als je geen ligbad hebt en in de keuken een losse boiler hebt staan zou je met 1 toch ook wel af kunnen?

En er is een keer een expansievat stukgegaan, of heb je m geverfd? :blink:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Warmtepompen

Bericht door Paskal » 15 mar 2021, 09:14

Geen idee hoe lang dat duurt Rody, maar het zou inderdaad best voldoende kunnen zijn in ons 2-persoons huishouden. Heb wel eens overwogen om er eentje los te laten koppelen maar voorlopig vind ik het prima zo. Standaard werd onze installatie destijds met één vat van 150 liter geleverd. We hebben echter twee badkamers waarvan eentje met ligbad. Vorige bewoners hadden 3 kdis dus kan me voorstellen dat wat meer warm water dan wel prettig is en dat ze daarom voor 2 vaten van 150 liter hebben gekozen.

Expansievat was inderdaad overleden dus inderdaad tussen beide foto's in vervangen maar dat zijn de kosten ook niet :)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Warmtepompen

Bericht door Knot » 15 mar 2021, 09:20

Ik heb zo een ding nog nooit vervangen eigenlijk in alle woningen en kantoorpanden etc, wist niet eens dat het stuk kon (lek?)

Zo een 2e vat zal ook wat kosten om warm te houden en als de 1e na zeg 2x 10min douchen weer opgewarmd is in een uurtje (of 2) lijkt me dat voldoende. Maargoed, jij hebt zoveel power op je dak liggen dat je anders problemen krijgt met inkomstenbelasting :blink:

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Warmtepompen

Bericht door FDD » 15 mar 2021, 09:31

Dit bevestigd wel mijn vermoedens:
Ruimte: ik heb geen zolder, ik heb 3 volle verdiepingen, waarbij de kinderen op de bovenste etage slapen
Douchen: 3 douches in huis en 1 groot ligbad, ik sta zelf elke dag 30 minuten onder de douche.
Herrie: Dan gaat mijn woongenot helemaal weg, er grenzen 6 huizen aan mijn perceel, lekker rustig buiten zijn of tuinieren……

Ik heb wel plek in mijn garage, maar die staat 15 meter van mijn huis vandaan. leidingen leggen is het problem dan niet, maar warmte verlies is aanzienlijk dan vermoed ik

Ik lees me tussen het klussen door nog even verder in, maar dat gaat nog wel wat weken duren ben ik bang. Tweakers heeft zoveel pagina's en zoveel topics hierover die ik allemaal mag gaan doorspitten, om een beetje een idee te krijgen waarover we praten. :dood:
ArjandeV schreef: 14 mar 2021, 22:43 Wij hebben in ons nieuwe huis een nefit enviline all electric split unit. Ik ben er nog niet super tevreden over. Nefit is al 2 keer langsgeweest installateur ook al 2 keer om nieuwe rubbers te plaatsen. Binnen hangt aanstuur unit en staat een 300L boiler. Buiten hangt een unit met ventilator en dus veel lawaai en resonantie in huis. Sinds de laatste keer is meeste resonantie weg, maar in mijn kantoor, onder de muur waar de buitenunit aan hangt hoor ik het storend genoeg. Mijn kantoor krijgt ik met de LT vloerverwarming nog niet heel warm, en het inregelen van die vloerverwarming is een drama.. maar goed.. uiteindelijk komt het wel goed, en de installateur is meewerkend en meedenkend. Zij hebben er best veel gezeik van en hangen liever een hr ketel op.. maar goed..
En dat is voor mij dus een doom scenario. Kan nog erger als je installateur niet meewerkt..

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Warmtepompen

Bericht door EvdP » 15 mar 2021, 09:43

Paskal schreef: 15 mar 2021, 09:06 Een kamer vol met apparatuur en vaten van 1.000 liter :hmmm:. Heb onvoldoende verstand van warmtepompen om de noodzaak daarvan te kunnen beoordelen, maar hier in huis is dat in ieder geval niet aanwezig en ook niet noodzakelijk.
Ligbad en twee kinderen. Er was een reden voor, ik weet niet welke maar het was een bewuste keus. Geen zolder waar alles kan staan en een vrijstaand huis van begin 1900.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Warmtepompen

Bericht door Knot » 15 mar 2021, 09:43

En wat vinden we van de electrische CV ketel, goed verbruik is 3x hoger dan met gas maar als je zelf voldoende opwekt? Je hebt geen herrie apparaat aan je gevel/buiten en geen gigantische boiler nodig enz, gewoon een compact kastje met een verwarmingselement.

https://www.nefit-bosch.nl/producten/el ... -heat-3500

Zoiets komt als eerste naar boven, al kan deze geen douchewater leveren zie ik, maar dat moeten andere toch wel kunnen zonder een boiler en dan nog, geen herriekast buiten. Iets hogere verbruik compenseer je wel met zonnepanelen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Warmtepompen

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 10:34

Ik denk dat met het wegvallen van gaskosten, en elektriciteitsprijs nog een pak omlaag die elektrische cv nog wel eens interessant kon worden.
Voor nu nog te vroeg denk ik.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Warmtepompen

Bericht door Luco » 15 mar 2021, 10:41

Het is geen warmtepomp

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Warmtepompen

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 10:44

Het is meer voor mensen die niet kunnen leven met de nadelen van de warmtepomp, maar wel in een wijk zitten die afgesloten wordt van het gas.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Warmtepompen

Bericht door ADV » 15 mar 2021, 10:46

Paskal schreef: 15 mar 2021, 08:39 Hoor die klacht over resonantie inderdaad wel vaker. Indien je er de ruimte voor hebt en hij staat niet lelijk in het zicht zou ik er dan ook voor kiezen om de buitenunit niet aan de gevel te hangen maar ergens op de grond neer te zetten. Mijn zwager heeft die verplaats-actie ook gedaan en daarna geen irritante resonantie meer in huis.
Ja we zijn wel aan het kijken hoe en wat, laatste "noodgreep" als geluid niet weg te krijgen is, is dus hem los van het huis zetten en hem ergens in de tuin of op de garage te gaan plaatsen. Je moet dan wel weer rekening houden met buren etc, want die dingen maken op volle kracht echt wel wat geluid. Vanaf 1 april mogen ze nog maar 40db op de erfgrens doen geloof ik. Een van mijn buren (nieuwbouw project), die een wat minder grote tuin dan wij hebben had gemeten en kwam op ongeveer 50db op de erfgrens zoals het nu is bij hem. Dat is echt wel fors.

In het begin was het alsof er constant een wasmachine stond te centrifugeren, nu is het meer alsof een constant een airco unit aan staat. Ik vind het gewoon vervelend en ik wil een kantoor waar ik in stilte kan werken. Ik zit immers alleen dus geen kantoortuin die het wegmoffelt of iets dergelijks.

Voordeel is wel, met 31 zonnepanelen dat ik bijna alleen vastrecht van energie moet betalen en nog een klein beetje verbruik. Op jaarbasis verwacht ik ongeveer 10.000kw te verbruiken, maar ik lever ongeveer 7000kw terug.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Warmtepompen

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 10:52

Jammer dat die HT varianten zo nieuw zijn dat er amper echte ervaringscijfers te vinden zijn.
Ik kan lastig zonnepanelen plaatsen, dus ben erg geïnteresseerd in de werkelijke stroomkosten van die unit.
Ik ben nu iets van 70 euro per maand aan gas kwijt, en 50 euro aan stroom.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Warmtepompen

Bericht door Luco » 15 mar 2021, 10:54

Ht warmtepomp is echt niks nieuwer als een lt warmtepomp, alleen hoor je er minder over omdat het verbruik wat hoger kan zijn, maar wel stukken comfortabeler.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Warmtepompen

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 11:00

Voor mij is het nieuw, omdat opties als vloerverwarming en radiator vervanging niet meer gelinkt/verplicht zijn.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Warmtepompen

Bericht door Knot » 15 mar 2021, 11:01

Ik heb liefst dat het oncomfortabel is en dat we geld terug krijgen :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Warmtepompen

Bericht door JP » 15 mar 2021, 11:06

Knot schreef: 15 mar 2021, 11:01 Ik heb liefst dat het oncomfortabel is en dat we geld terug krijgen :tooth:
Je doelt nu op je crypto’s ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Warmtepompen

Bericht door Luco » 15 mar 2021, 11:09

smiley schreef: 15 mar 2021, 11:00 Voor mij is het nieuw, omdat opties als vloerverwarming en radiator vervanging niet meer gelinkt/verplicht zijn.
Daarom hoor je er minder over, is in aanschaf wat duurder en in gebruik ook, al is veel afhankelijk van de afstelling, maar nog altijd een veel betere cop dan een cv ketel.

In principe is het gelijk aan een lt warmtepomp, er worden elektrische elementen gebruikt om te verwarmen, alleen een het warmt het water naar een hogere temperatuur op.

Je hebt natuurlijk ook nog de warmtepompen die paskal heeft, die gebruikt de aarde om op te warmen, die zijn nog zuiniger, maar niet iedereen heeft genoeg ruimte/grond.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Warmtepompen

Bericht door JeroenT » 15 mar 2021, 11:11

Knot schreef: 15 mar 2021, 11:01 Ik heb liefst dat het oncomfortabel is en dat we geld terug krijgen :tooth:
Mijn E30 en 5 ETH voor jouw Z4.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, Eeuwe, Kocheler, Majestic-12 [Bot], Sabberjoch, tomgtr, Wimo en 154 gasten