Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bombadil » 14 mar 2021, 11:49

Ik zou de wethouder voorstellen dat je 15K naar haar overmaakt maar dat zij het dan regelt en zij persoonlijk garant staat voor de meerkosten en hotelovernachtingen als het te koud is binnen.

Eens kijken of ze nog zo zeker is dan..

Of massaal op andere partijen stemmen de volgende keer en hopen dat dit besluit ongedaan wordt gemaakt?
Bizar ook dat je 50km oostwaarts subsidie krijgt als je jouw huis milieuvriendelijke op gas laat aansluiten :?
Roy RS schreef: 13 mar 2021, 17:41 Ik ben echt shocked dat het zo kan zijn dat een BESTAANDE wijk met bijbehorende infrastructuur zomaar van het gas af mag. Ik dacht dat ze gewoon met nieuwbouwwijken zouden beginnen en dat je zo naar 2050 toewerkt en dat je in 2045 dan nog maar een miljoen ofzo huishoudens overhoud die nog aan het gas hangen...

Dat je zelf door een besluit van de gemeente voor kosten van een nieuwe infrastructuur opdraait is echt bizar en zou toch echt niet mogen kunnen...

Je kúnt niet eens vluchten, want niemand koopt zo’n huis nu tegen het volle pond...

Krankzinnig dit...waar gaat het heen met de wereld
Heeft Wilders toch gelijk met zn punt dat de gasaansluitplicht moet blijven bestaan.
Daar gaan ze de rest van Nederland; de gasklevers, dadelijk mee pakken; eerst de prijs steeds verder omhoog en dan gewoon de gaskraan dicht. Je merkt het ook in de aanval op haard & pelletstokers; die krijgen dadelijk ook eerst een verplichte katalysator en dan een verbod om de oren. Je moet en zal all electric gaan. (muv van de biomassacentrales; die mogen wel hout van de andere kant van de wereld opstoken want dat telt niet mee in hun modelletje...)

Wel bizar dat ze met een willekeurige wijk koopwoningen beginnen. Laat de woningcorporaties lekker eerst nog wat jaartjes verder gaan met het proefdraaien zoals ze nu al doen (en merken dat veel dingen toch niet goed werken of duur uitvallen). Dan heb je ervaringen waar je wat mee kan.

En wat zei Diederik Samson (pvda, ongekozen klimaattafellaar):
Volgens Samsom hoeven mensen die de overstap niet zien zitten, zich geen zorgen te maken. "Het is hier wel Nederland, zo'n wetswijzing gaat altijd gepaard met enorm veel voorwaarden. Zo moet de gemeente altijd zorgen voor een alternatief dat net zo goed en net zo goedkoop is als gas. En het moet sowieso in samenspraak met de bewoners. Daar hebben we wel ervaring mee in dit polderlandje."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -gedwongen
Nog geen twee jaar later blijkt het alweer een grote leugen..

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door TLRS » 14 mar 2021, 12:55

EvdP schreef: 14 mar 2021, 10:24 Terugverdienen is niet relevant voor de mensen die deze besluiten maken. Het doel heiligt de middelen.
Even wat los van de discussie.

Terugverdienen is altijd een verhaal van de lange adem. En zal altijd verandering in de weg staan.

Goed beschouwd werkt terug verdienen ook voor luxe en hobby. Echter geven we daar als maatschappij bakken met geld aan uit. Riskeren we afschrijving net zo goed in de enorme prijzen van huizen, hobby auto’s en andere hot items ware het een nieuwe religie.

Neemt niet weg dat de aanleiding voor dit topic volkomen begrijpelijk is. Experimenten mag de overheid best zelf wat meer moeite in steken.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door EvdP » 14 mar 2021, 13:18

Komt bij dat de dame in kwestie nogal een reputatie heeft.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Knot » 14 mar 2021, 13:46

Luco schreef: 13 mar 2021, 16:30 Tip: zet je verwarmingsketel qua verwarmen eens op 55 graden en kijk of je het nog warm krijgt met koude dagen, zo ja is een lt warmtepomp geen probleem.
Mijn aanvoer temp staat altijd al op maximaal 50 graden, anders kost het teveel gas :ken ik jou:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Peric » 14 mar 2021, 14:54

Shakes schreef: 13 mar 2021, 15:44 Plus veel hoewel wij erg blij zijn met de warmtepomp.
Even de mening van een ervaringsdeskundige. Zaten jullie er vorige maand wél warmpjes bij, en hoe is je stroomverbruik?

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 328Ti » 14 mar 2021, 15:04

Knot schreef: 14 mar 2021, 13:46
Luco schreef: 13 mar 2021, 16:30 Tip: zet je verwarmingsketel qua verwarmen eens op 55 graden en kijk of je het nog warm krijgt met koude dagen, zo ja is een lt warmtepomp geen probleem.
Mijn aanvoer temp staat altijd al op maximaal 50 graden, anders kost het teveel gas :ken ik jou:
Pas op met legionella. Onder de 60gr. Heb je hier kans op

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 328Ti » 14 mar 2021, 15:08

Tapwater hé..

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Hans » 14 mar 2021, 17:15

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -gedwongen

Iedereen gaat uiteindelijk gedwongen worden, of pvv en fvd moeten de grootste worden. De vvd en cda waaien uiteindelijk toch met die linkse luchtfietsers mee. Denk daar maar eens over na als je van de week nog in een stemhokje komt, en anders moet je niet zeuren.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Knot » 14 mar 2021, 17:28

Laat je toch gewoon zo'n gastank in je kruipruimte inbouwen, kan je die tankwagen die hem vult ook met zwart geld betalen ben je daar ook vanaf en niks in de stats.

vester86
Berichten: 2671
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door vester86 » 14 mar 2021, 17:54

328Ti schreef: 14 mar 2021, 15:04
Knot schreef: 14 mar 2021, 13:46
Luco schreef: 13 mar 2021, 16:30 Tip: zet je verwarmingsketel qua verwarmen eens op 55 graden en kijk of je het nog warm krijgt met koude dagen, zo ja is een lt warmtepomp geen probleem.
Mijn aanvoer temp staat altijd al op maximaal 50 graden, anders kost het teveel gas :ken ik jou:
Pas op met legionella. Onder de 60gr. Heb je hier kans op
dit gaat over CV warmte (gesloten systeem), niet over je warmwater voorziening voor sanitair

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door De fiscalist » 14 mar 2021, 20:06

Is een pelletkachel niet een idee voor je?

Dan ben je ook van het gas af ......

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Gijzert » 14 mar 2021, 21:37

Ik ben nog op zoek naar een mini kerncentrale.
Lijkt me beter dan een warmtepomp.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door RS-Ron » 14 mar 2021, 22:10

Gijzert schreef: 14 mar 2021, 21:37 Ik ben nog op zoek naar een mini kerncentrale.
Lijkt me beter dan een warmtepomp.
In de Oekraïne kan je een kleintje kopen......... die steek je aan en je hebt geen zorgen meer.................. de buren in een straal van 10-15 km ook niet meer, dus je deugt ook nog......

Gr Ron

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door TLRS » 14 mar 2021, 22:11

RS-Ron schreef: 14 mar 2021, 22:10 In de Oekraïne kan je een kleintje kopen......... die steek je aan en je hebt geen zorgen meer.................. de buren in een straal van 10-15 km ook niet meer, dus je deugt ook nog......

Gr Ron
Kleintje.. heb je dat afdakje gezien waar ie onder staat :tooth:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 328Ti » 14 mar 2021, 22:19

vester86 schreef: 14 mar 2021, 17:54
328Ti schreef: 14 mar 2021, 15:04
Knot schreef: 14 mar 2021, 13:46
Mijn aanvoer temp staat altijd al op maximaal 50 graden, anders kost het teveel gas :ken ik jou:
Pas op met legionella. Onder de 60gr. Heb je hier kans op
dit gaat over CV warmte (gesloten systeem), niet over je warmwater voorziening voor sanitair
Just saying...

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Paskal » 15 mar 2021, 08:25

Peric schreef: 14 mar 2021, 14:54Even de mening van een ervaringsdeskundige. Zaten jullie er vorige maand wél warmpjes bij, en hoe is je stroomverbruik?
Ben dan wel geen Nandor, maar wel ervaringsdeskundige tav warmtepompen. Hier een bodemwarmtepomp, vloerverwarming all over the place en 2x150 liter boiler. In 2007 geïnstalleerd dus systeem is inmiddels 14 jaar oud. Bij ons werkt het met genoemd systeem perfect: geen enkel probleem om de hut met hele lage temperaturen netjes op 21 graden te houden en zomers blijft het met dank aan de koeling ook 21 graden.

Het verbruikt uiteraard wel wat stroom, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de zonnepanelen. Op de allerkoudste dagen in februari met -13 in de nacht en -7 overdag lag het verbruik rond de 50 kWh. Dat zijn natuurlijk wel extreme dagen, er wordt zo'n 400m2 vloeroppervlakte warm gehouden en zuinige apparatuur of led-lampen hebben we hier ook niet dus niet zo vreemd dat verbruik redelijk fors is.

Het vergt alles bij elkaar natuurlijk een flinke bak geld maar hier werkt het formidabel, heb niet van die lelijke airco-units aan de muur hangen en een energierekening van 5€ per maand :D

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 350 Z » 15 mar 2021, 09:11

Hoe oud is je huis?

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 15 mar 2021, 09:19

350 Z schreef: 15 mar 2021, 09:11 Hoe oud is je huis?
Even wat reacties geven, ik ben namelijk ok aan het klussen in huis :blink:
@ELise
[/quote]
Wat een cijfers zeg, daar is Knot jaloers op :lol:

Lijkt me redelijk onmogelijk om op basis van zo'n verbruik een warmtepomp installatie terug te verdienen.
Wat verbruik je op jaarbasis?

Een ander puntje.
Stel je hebt net een gloednieuwe CV ketel laten installeren, die moet je dan ook vroegtijdig afschrijven.....
[/quote]
Ik wordt elk jaar te hoog ingeschat, maar voor dit jaar ben ik ingeschat op:
- Gas 925m3
- Electriciteit 2284kWh (dit jaar flink hoger geschat maar ik had ook de kerstverlichting vroeg hangen :lollerdelol: , GEEN zonnepanelen trouwens)

ik was op zoek naar een nieuwe CV ketel, omdat de mijne 15 jaar oud is. Die wilde ik ophangen en gelijk de bovenverdieping aanpakken, zodat ik ales mooi weg kan werken (mijn huis is niet in het bezit van een zolder, ik heb 3 volle verdiepingen). Slaapkamer van de kinderen zitten daar op de bovenste verdieping, dus heb gezocht op stil en goed.
Kadett schreef: 14 mar 2021, 10:25 Volgens kan je beter uitfaseren van CV ketels koppelen aan bouwjaar en/of verplichting van warmtepomp bij verkoop woning.

Een wijk zomaar van gas afkoppelen zou nooit zomaar kunnen.
Dat dacht ik dus ook, maar het kan dus blijkbaar wel, zoals aangehaald het is van de zotte dat ik verplicht wordt om te betalen omdat de gemeente ons wil afsluiten.
TLRS schreef: 14 mar 2021, 12:55
EvdP schreef: 14 mar 2021, 10:24 Terugverdienen is niet relevant voor de mensen die deze besluiten maken. Het doel heiligt de middelen.
Even wat los van de discussie.

Terugverdienen is altijd een verhaal van de lange adem. En zal altijd verandering in de weg staan.

Goed beschouwd werkt terug verdienen ook voor luxe en hobby. Echter geven we daar als maatschappij bakken met geld aan uit. Riskeren we afschrijving net zo goed in de enorme prijzen van huizen, hobby auto’s en andere hot items ware het een nieuwe religie.

Neemt niet weg dat de aanleiding voor dit topic volkomen begrijpelijk is. Experimenten mag de overheid best zelf wat meer moeite in steken.
Terugverdienen vind ik sowieso een raar iets, maar dat is bij mij total niet aan de orde.
Hans schreef: 14 mar 2021, 17:15 https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -gedwongen

Iedereen gaat uiteindelijk gedwongen worden, of pvv en fvd moeten de grootste worden. De vvd en cda waaien uiteindelijk toch met die linkse luchtfietsers mee. Denk daar maar eens over na als je van de week nog in een stemhokje komt, en anders moet je niet zeuren.
Ja21 ofzo wil de klimaatgekte ook stoppen, ik hoop dat NL wakker wordt en verder kijkt dan alleen de 'coronacrisis'. Dan zie ze hopelijk hoe corrupt en ondemocratisch de huidge regering gebleken is. Maar NL kennende (veel woorden, weinig daden) zullen dezelfde mensen op het pluche gaan zitten.

Zeuren? Jij betaald dus even alle uitgaven die ik straks voor mijn kiezen krijg?
Paskal schreef: 15 mar 2021, 08:25
Peric schreef: 14 mar 2021, 14:54Even de mening van een ervaringsdeskundige. Zaten jullie er vorige maand wél warmpjes bij, en hoe is je stroomverbruik?
Ben dan wel geen Nandor, maar wel ervaringsdeskundige tav warmtepompen. Hier een bodemwarmtepomp, vloerverwarming all over the place en 2x150 liter boiler. In 2007 geïnstalleerd dus systeem is inmiddels 14 jaar oud. Bij ons werkt het met genoemd systeem perfect: geen enkel probleem om de hut met hele lage temperaturen netjes op 21 graden te houden en zomers blijft het met dank aan de koeling ook 21 graden.

Het verbruikt uiteraard wel wat stroom, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de zonnepanelen. Op de allerkoudste dagen in februari met -13 in de nacht en -7 overdag lag het verbruik rond de 50 kWh. Dat zijn natuurlijk wel extreme dagen, er wordt zo'n 400m2 vloeroppervlakte warm gehouden en zuinige apparatuur of led-lampen hebben we hier ook niet dus niet zo vreemd dat verbruik redelijk fors is.

Het vergt alles bij elkaar natuurlijk een flinke bak geld maar hier werkt het formidabel, heb niet van die lelijke airco-units aan de muur hangen en een energierekening van 5€ per maand :D
Dus als ik mijn elektra rekening niet wil laten stijgen zit je ook nog vast aan zonnepanelen of begrijp ik het verkeerd? Mijn platte dak is natuurlijk wel ideaal voor zonnepanelen, maar ik verbruik sowieso al weinig.

Met een flinke bak geld ga ik er even voor het gemak vanuit dat we boven de 15k zitten? Excl. aanschaf zonnepanelen wat daar nog eens overheen komt.
350 Z schreef: 15 mar 2021, 09:11 Hoe oud is je huis?
Mijn hoekwonig is van 2006

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Shakes » 15 mar 2021, 09:29

Wij hebben 24 panelen. Kosten: 10 euro per maand.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 15 mar 2021, 09:33

Dat is dus huren, ik koop liever...

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Shakes » 15 mar 2021, 09:41

Excuus, dat laatste zijn onze kosten per maand.

Alles is ook gewoon koop

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Paskal » 15 mar 2021, 09:56

@FDD: geen idee hoe hoog je energierekening nu is dus kan ook niet beoordelen of hij gaat stijgen ja/nee. Feit blijft dat een warmtepomp flink wat stroom verbruikt en de kosten daarvan kun je natuurlijk reduceren door panelen neer te leggen. Extra verbruik aan stroom is oa afhankelijk van hoe goed geïsoleerd je huis is, omvang van huis, maar ook type warmtepomp. Maar een toename van 3- 4.000 kWh is niet heel bijzonder.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 15 mar 2021, 10:27

Is dat 3000 kWh per maand of per jaar qua toename?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door daNpy » 15 mar 2021, 10:28

Per jaar.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Jan Terwolde » 15 mar 2021, 10:37

Hans schreef: 14 mar 2021, 17:15 https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -gedwongen

Iedereen gaat uiteindelijk gedwongen worden, of pvv en fvd moeten de grootste worden. De vvd en cda waaien uiteindelijk toch met die linkse luchtfietsers mee. Denk daar maar eens over na als je van de week nog in een stemhokje komt, en anders moet je niet zeuren.
Dit.

Nederland gaat echt naar de klote met dat klimaatgezeik. Alsof Nederland hier ook maar een deukje gaat slaan in de geppretendeerde temperatuurstijging van de wereld, wellicht niet eens veroorzaakt door de mens. Beter je geld in goed waterbeheer stoppen als het spiegel stijgt, dan heb je tenminste gegarandeerd waar voor je geld. Andere landen gaan juist op gas stoken om schoner te worden...

En ja je kan prima een beetje opletten dat je de natuur heel laat en daar ook wat voor over hebben, maar tesla's of windmolens helpen daar echt niet in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Baboulah, Dimitri, EvdP, Kocheler, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Paul76, SAH, SlowCo, tomgtr, Wimo en 104 gasten