Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 13 mar 2021, 19:54

@Luco; ik neem aan dat die Valliant uit je link iets is van een nieuwere generatie die HT capabel is, waar de klachten uit Elises link van de oudere generatie LT is?

Gezien ook een klacht over heftig elektriciteitsverbruik bij kou bij die oudere generatie speelde, is dat niet meer bij deze valliant bijvoorbeeld? ie in de specs staat tot min 25.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 13 mar 2021, 20:01

smiley schreef: 13 mar 2021, 19:54 @Luco; ik neem aan dat die Valliant uit je link iets is van een nieuwere generatie die HT capabel is, waar de klachten uit Elises link van de oudere generatie LT is?

Gezien ook een klacht over heftig elektriciteitsverbruik bij kou bij die oudere generatie speelde, is dat niet meer bij deze valliant bijvoorbeeld? ie in de specs staat tot min 25.
In het stuk staat ook gelijk het probleem, afstelling, dat is zo belangrijk.
ERen HT heeft natuurlijk wat meer speling om het op te vangen dan een LT.

Het hogere energiegebruik is ook te verklaren, als die niet goed is afgesteld of berekent en je krijgt het niet warm staat die constant op vol vermogen te draaien, en dan is het niet zuinig meer.
Wat ook kostenverhogend werkt in het verbruik is hem zomer aan laten staan, want dan gaat die ook koelen, ja dat kost ook energie.

Belangrijkste is dat je de juiste pomp kiest en dat die goed berekent wordt, met de juiste koelmiddelen en afstelling, maar daar zit ook gelijk het probleem, een goede installateur, er zijn steeds minder echte vaklieden, zeker op dit gebied.

En dan heb je ook nog mensen die het goedkoopste van het goedkoopste willen ipv kwaliteit, ja dat scheelt ook, of een installateur die op het ene modelletje meer verdient dan op het andere en dus die adviseert.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 13 mar 2021, 20:38

Ik zit op een verbruik van:
- gas in de maand januari van 73m3
- stroom in de maand januari van 162kWh

Nette waardes voor een hoekwoning waarin 4 personen wonen in mijn optiek, nu wordt je dus gestraft omdat je energiezuinig bent......

@Luco,

Ik hoef helemaal geen loftrompet over iets wat mij in de maag gesplitst wordt en waar ik zeer zeker niet op zit te wachten, dan open je maar een eigen topic. Daarnaast;
Maar nergens staat dat de radiatoren eraf moeten en er vloerverwarming aangelegd moet worden, dat roept die meneer die bij de gasunie heeft gewerkt, niet de gemeente.
Voor de 2e keer dit is geroepen door de gemeente tijdens die infoavond, staat dus nergens zwart op wit of in een krantenartikel.

Aangaande meerwaarde woning, in mijn ogen een kul argument:
- Als de hele wijk eraan moet, waarom zou specifiek mijn woning meer waard zijn
- Je wordt verplicht om een techniek aan te gaan die letterlijk nog in de kinderschoenen staat. Naast veel beginnersfouten is die techniek dus razendsnel verbeterd, waardoor jij met oude rommel opgescheept zit en bij eventuele verkoop een reden is om de prijs te drukken.
- Jeee, ik krijg meer geld voor mijn huis, ik moet echter ook veels teveel betalen voor een woning dan dat diezelfde woning momenteel waard is.
- Meerwaarde woning zegt helemaal niks, tenzij je dat geld elke maand in je portemonee terugziet, maar dat is bij niemand het geval. Je ziet het alleen terug bij verkoop en dan kom je dus bij bovenstaand punt terug.

@Elise,
Dat is precies waar ik dus bang voor ben. Mijn verbruik is nu nihil, als ik al lees dat je de temperatuur niet veel lager moet zetten omdat het veel energie kost om alles op te warmen gaan mijn nekharen al recht overeind staan. Links of rechtsom gaat mijn energierekening omhoog. Of ik laat de kachel in de woonkamer aan terwijl ik er niet ben, of ik zet hem lager maar moet dan meer stoken de volgende dag.

Dit land is serieus gewoon naar de klote. Het kan toch niet zo zijn dat een overheid gaat bepalen wat jij in je huis aan het doen bent? Die hele klimaatcrisis is een absolute farce. Een land wat nog kleiner is dan een speldenprik denkt de wereld te kunnen veranderen.......

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Fabian » 13 mar 2021, 20:43

Allemaal weer aan de gastank in de tuin!

Ja echt te gek. Kreeg toevallig gisteren een enquete van de gemeente over van-t-gas-af. Zo negatief mogelijk ingevuld. Helemaaaaal geen zin, gezeik.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 13 mar 2021, 20:50

FDD schreef: 13 mar 2021, 20:38 Ik zit op een verbruik van:
- gas in de maand januari van 73m3
- stroom in de maand januari van 162kWh

Nette waardes voor een hoekwoning waarin 4 personen wonen in mijn optiek, nu wordt je dus gestraft omdat je energiezuinig bent......

@Luco,

Ik hoef helemaal geen loftrompet over iets wat mij in de maag gesplitst wordt en waar ik zeer zeker niet op zit te wachten, dan open je maar een eigen topic. Daarnaast;
Maar nergens staat dat de radiatoren eraf moeten en er vloerverwarming aangelegd moet worden, dat roept die meneer die bij de gasunie heeft gewerkt, niet de gemeente.
Voor de 2e keer dit is geroepen door de gemeente tijdens die infoavond, staat dus nergens zwart op wit of in een krantenartikel.

Aangaande meerwaarde woning, in mijn ogen een kul argument:
- Als de hele wijk eraan moet, waarom zou specifiek mijn woning meer waard zijn
- Je wordt verplicht om een techniek aan te gaan die letterlijk nog in de kinderschoenen staat. Naast veel beginnersfouten is die techniek dus razendsnel verbeterd, waardoor jij met oude rommel opgescheept zit en bij eventuele verkoop een reden is om de prijs te drukken.
- Jeee, ik krijg meer geld voor mijn huis, ik moet echter ook veels teveel betalen voor een woning dan dat diezelfde woning momenteel waard is.
- Meerwaarde woning zegt helemaal niks, tenzij je dat geld elke maand in je portemonee terugziet, maar dat is bij niemand het geval. Je ziet het alleen terug bij verkoop en dan kom je dus bij bovenstaand punt terug.

@Elise,
Dat is precies waar ik dus bang voor ben. Mijn verbruik is nu nihil, als ik al lees dat je de temperatuur niet veel lager moet zetten omdat het veel energie kost om alles op te warmen gaan mijn nekharen al recht overeind staan. Links of rechtsom gaat mijn energierekening omhoog. Of ik laat de kachel in de woonkamer aan terwijl ik er niet ben, of ik zet hem lager maar moet dan meer stoken de volgende dag.

Dit land is serieus gewoon naar de klote. Het kan toch niet zo zijn dat een overheid gaat bepalen wat jij in je huis aan het doen bent? Die hele klimaatcrisis is een absolute farce. Een land wat nog kleiner is dan een speldenprik denkt de wereld te kunnen veranderen.......
Lees het nog eens als je rustig bent, met name de Link naar het krantenartikel, daarin staat precies wie gezegd heeft dat er vloerverwarming moet komen en de radiatoren vervangen moeten worden.

Nogmaals ik snap je punt, maar dat schijn je niet te willen lezen, maar men kan nogal overdrijven met 35k, is gewoon onzin, informeer jezelf nou eerst eens goed. Mijn stukje was alleen maar om daarbij te helpen.

En Ja de regering heeft diverse rechtzaken verloren waardoor dit een verplichting wordt, dan kan je je beter goed voorbereiden ipv don quichot te zijn

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 13 mar 2021, 20:55

Fabian schreef: 13 mar 2021, 20:43 Allemaal weer aan de gastank in de tuin!
Helaas krijg je daar geen vergunning voor.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 13 mar 2021, 20:59

We gaan off-tpoic en daar heb ik helemaal geen zin in.

Dat kranteartikel zijn geen notulen van de informatie avond, maar blijkbaar beschik jij daar dan wel over.

Ook al is het 3500 euro, het is totale onzin. Ketel werkt goed, ik ben energiezuinig, waarom moet ik alles wegflikkeren. Totale onzin

Maar goed mevrouw Karin Dekkers praatte ook over doorzettingsmacht. Dat lijkt mij machtsmisbruik en dan gaan bij mij alle hakken in het zand en gaan we er vol tegenin.

Ik zit voor mijn werk over de hele wereld en zie daardoor dat wij in NL al vooruit strevend genoeg zijn. Laat eerst grofweg 95% van de wereld maar een inhaalslag maken. We stellen zowel qua omvang als uitstoot absoluut niks voor op dit wereldbolletje.....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 13 mar 2021, 21:03

Dat ben ik ook met je eens hoor, ik heb ook net twee nieuwe ketels, beste is wachten op een natuurlijk moment.

Maar er wordt door buurtbewoners (zie krantenartikel) dingen geroepen die kant noch wal raken dus ik dacht ik help met wat "betere" info.
Maar blijkbaar wil je alleen het negatieve horen, ook goed.

Succes ermee :thumbup:

Voor alle anderen die wel info van alle kanten willen horen heb ik het stukje in een apart topic gezet.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door alt » 13 mar 2021, 21:40

Wordt volgend jaar in jouw wijk ook de woz hoger.
Voor de gemeente extra inkomen.
Zo zie je maar, ambtenaren zijn net ondernemers.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door RS-Ron » 13 mar 2021, 21:59

alt schreef: 13 mar 2021, 21:40 Wordt volgend jaar in jouw wijk ook de woz hoger.
Voor de gemeente extra inkomen.
Zo zie je maar, ambtenaren zijn net ondernemers.
Nee Alt, die ambtenaren op het gemeentehuis voeren uit wat dat raadslid van Groen links verzint. En die wordt gekozen door de bevolking van Assen.

On topic, ik kan mijn borst natmaken met mijn huis uit 1961, houten vloeren, inmiddels voorzien van dakisolatie, spouwisolatie, dubbel glas. Ik heb me inmiddels verdiept in een houtkachel. Heb nu een Faber gashaard, die wil ik met de tijd door een CV-houtkachel laten vervangen.
Het isoleren van mijn huis hebben ze in de wijk bij dezelfde huurwoningen gedaan........ gevelbekleding, drie dubbel glas, dakisolatie en vloerisolatie. Ziet er fantastisch uit. Alleen is het in de woonkamer ijskoud, op zolder in t-shirt. En jaja daar is het al, de eerste schimmel is opgedoken. Ik zou me dus in Assen ook flink boos maken. Tip, kijk even welke landelijke partij deze waanzin terug gaat fluiten voor je komende week gaat stemmen.

Gr Ron

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 14 mar 2021, 07:46

Fabian schreef: 13 mar 2021, 20:43 Allemaal weer aan de gastank in de tuin!
Nee dat kunnen we Groningen niet aandoen, we gaan massaal turf steken in Brabant :hot:

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door L5S1 » 14 mar 2021, 07:55

Dit gaat never nooit gebeuren. Met name de lokale politiek is erg gevoelig voor burgerinitiatieven.

Van de rijksoverheid zou je dit kunnen verwachten, maar in dit geval kost de hele transitie klauwen vol geld en gemeenten verwachten bjjdrage van het rijk voor de plannen. Kortom; het zal zo'n vaart niet lopen.

Als iets dan is een casus als deze in Kloosterboer het begin van het einde van deze wensdenkerij. Alle lokale groene coalities krijgen met deze aanpak de deksel op hun neus.

Alleen als groen landelijk een klinkende overwinning boekt kan het bovenataande nog veranderen. En dan; procederen tot de laatste snik. Geloof me dat half NL dat gaat doen als ze op deze wijze met dergelijk beleid worden geconfronteerd.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 14 mar 2021, 08:08

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... -gedwongen

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-op-gas

Voorlopig kan een gemeente je dus niet dwingen van het gas te gaan, maar ze zijn er bij het rijk wel mee bezig, energiewet.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door 328Ti » 14 mar 2021, 08:45

Destijds bij Nuon/Liander mocht men -indien b2b aansluiting aan b2c - in de winter niet uitbedrijfstellen aangaande wanbetaling etc. Dit vanwege een rechtsartikel ergens in de wet dat een individu altijd recht heeft op primaire voorzieningen zoals g/w/l.

Mi krijg je een burgeropstand als je het gas uitdraait in complete dorpen/steden. En rechtszaken zullen volgen.

Ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Ik zou een burgerinitiatief beginnen en medestanders zoeken om “tegengas” te geven ri gemeente/provincie

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door HJ2 » 14 mar 2021, 09:27

De lage landen. Land van de (links) groene Khmer...

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Tom » 14 mar 2021, 09:47

FDD schreef: 13 mar 2021, 20:59 Maar goed mevrouw Karin Dekkers praatte ook over doorzettingsmacht. Dat lijkt mij machtsmisbruik en dan gaan bij mij alle hakken in het zand en gaan we er vol tegenin.
Inderdaad, complete waanzin. Ik zou er ook gewoon letterlijk niet aan meewerken, bij voorkeur collectief. Laat ze de gaskraan maar dichtdraaien, krijg je mooie tv als tig gezinnen in de kou zitten.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door EvdP » 14 mar 2021, 10:02

Karin Dekker... Daar wordt je niet blij van. Die wou ook een tram in Groningen. Knettergek.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 14 mar 2021, 10:11

Precies mevouw woont niet eens in Assen, maar in Groningen.

Sterker nog mevrouw stond hier helemaal niet op de kieslijst maar is hierheen geschoven door Groen-Links...

Ik ben helemaal geen groen links stemmer, (veel te zweverig en onrealistisch volk naar mijn mening) maar zelfs als je erop stemt is het nogal raar dat er iemand komt te zitten die niet op de kieslijst stond...

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door EvdP » 14 mar 2021, 10:20

Mijn vriendin "kent" haar ook nog van de tijd dat ze in Leek zat. Daar waren ze haar liever kwijt dan rijk.

Hoe dan ook, je bent er maar mooi klaar mee. Ik heb drie collega's wonen in Kloosterveen. Ben benieuwd wat die er maandag over te zeggen hebben.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 14 mar 2021, 10:22

FDD schreef: 13 mar 2021, 20:38 Ik zit op een verbruik van:
- gas in de maand januari van 73m3
- stroom in de maand januari van 162kWh
Wat een cijfers zeg, daar is Knot jaloers op :lol:

Lijkt me redelijk onmogelijk om op basis van zo'n verbruik een warmtepomp installatie terug te verdienen.
Wat verbruik je op jaarbasis?

Een ander puntje.
Stel je hebt net een gloednieuwe CV ketel laten installeren, die moet je dan ook vroegtijdig afschrijven.....

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door EvdP » 14 mar 2021, 10:24

Terugverdienen is niet relevant voor de mensen die deze besluiten maken. Het doel heiligt de middelen.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Kadett » 14 mar 2021, 10:25

Volgens kan je beter uitfaseren van CV ketels koppelen aan bouwjaar en/of verplichting van warmtepomp bij verkoop woning.

Een wijk zomaar van gas afkoppelen zou nooit zomaar kunnen.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 14 mar 2021, 10:30

Kadett schreef: 14 mar 2021, 10:25 Een wijk zomaar van gas afkoppelen zou nooit zomaar kunnen.
Nu nog niet, maar wat wijzigingen in de wetgeving (gekoppeld aan een ruime kennisgeving) en dan zie ik dat wel gebeuren op termijn.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 14 mar 2021, 10:33

Elise schreef: 14 mar 2021, 10:30
Kadett schreef: 14 mar 2021, 10:25 Een wijk zomaar van gas afkoppelen zou nooit zomaar kunnen.
Nu nog niet, maar wat wijzigingen in de wetgeving (gekoppeld aan een ruime kennisgeving) en dan zie ik dat wel gebeuren op termijn.
Daar zijn ze al mee bezig in Den Haag.
Als Rutte blijft zitten gaat die wet er ook komen helaas.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Joop » 14 mar 2021, 10:59

Kadett schreef: 14 mar 2021, 10:25 Volgens kan je beter uitfaseren van CV ketels koppelen aan bouwjaar en/of verplichting van warmtepomp bij verkoop woning.

Een wijk zomaar van gas afkoppelen zou nooit zomaar kunnen.
Als ik zie hoe het keteltje in mijn appartement er uit ziet na 15jr lijkt hij gisteren nog te zijn opgehangen als je sec de binnenkant bekijkt. Ik verkeer in een gunstige situatie dat mijn ketel enkel warmtapwater hoeft te genereren, want verwarmen is niet gewoon nodig (lang leve de koukleumende buren die om mee heen zitten :tooth: ). Twee jaar terug een keer de branderautomaat stuk gehad, maar anders dan dat hobbelt die nog wel in lengte van dagen door. Iedere switch is voor mijn situatie (en een eventuele koper van mijn appartement) gewoon weggegooid geld en levert ook milieutechnisch en financieel niets op en dat geldt voor wel meer gestapelde bouw situaties, zeker als je vastgoed van na 2005 beschouwd. Sterker nog het gaat er alleen maar op achteruit.

In Nederland heb je recht op een NUTS-aansluiting (g/w/l), het lastige is dat er geen gasleveringsplicht is in Nederland en dat zorgt ervoor dat een dergelijke stap theoretisch gezien genomen kan worden. Je hebt conform de Elektriciteitswet daarentegen wel recht op levering van stroom, aangezien dat een veel elementairdere energiebron is in onze samenleving dan gas. De overgang naar all-electric komt in de groen :ongeveer als: gedachte dan vaak ook erg goed uit om die weg in te slaan, alleen pleit ik er zelf voor om de verschillende alternatieven aan te kunnen bieden afhankelijk van de situatie. Synthetisch gas is er bijvoorbeeld eentje van, die prima zou kunnen werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 428 gasten