Het grote E46 M3 (occasion) draadje
-
- Berichten: 51206
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik vind die ton km juist 'weinig' voor 19 jaar oud. Een cabrio is niet mijn keus. Wel leuke kleur.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Absoluut wel mijn keus. Open dakje, beetje langs de boulevard ofzo.
Prijzen zeggen me niet veel maar ik zou er zelf niet meer dan 22 ofzo voor over hebben.
Prijzen zeggen me niet veel maar ik zou er zelf niet meer dan 22 ofzo voor over hebben.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 13:07
- Locatie: houten
- Contacteer:
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik denk dat een mooie lage km e46 M3 alleen maar in prijs omhoog zal gaan de komende jaren. Een goede e30 325i kost ook al 20 mille of meer tegenwoordig...een iets minder populaire (in mijn ogen) e36 M3 ook vanaf 25 mille...
Dus een vanaf prijs van 30 mille voor een mooie e46 M3 met een ton op de klok is geen gekke prijs. En ik vermoed dat we de komende jaren nog wel een behoorlijke inflatie voor onze kiezen krijgen...ik hoop dat je salaris meestijgt maar ik denk zeker dat we over een paar jaar (bijv. 5 jaar) een bedrag van 50k voor een M3 heel logisch vinden. Een brood kost dan 4 euro en een liter benzine boven de 2 euro.
Behalve met een mega-groen nieuw kabinet...die elke oude benzine auto de nek om zal willen draaien...
Dus een vanaf prijs van 30 mille voor een mooie e46 M3 met een ton op de klok is geen gekke prijs. En ik vermoed dat we de komende jaren nog wel een behoorlijke inflatie voor onze kiezen krijgen...ik hoop dat je salaris meestijgt maar ik denk zeker dat we over een paar jaar (bijv. 5 jaar) een bedrag van 50k voor een M3 heel logisch vinden. Een brood kost dan 4 euro en een liter benzine boven de 2 euro.
Behalve met een mega-groen nieuw kabinet...die elke oude benzine auto de nek om zal willen draaien...
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Rekeningrijden lijkt ook weer een topic. Op zich ben ik er helemaal voor, maar dan wel simpel houden en de benzine €4 (oid) per liter maken.
Ik wil geen kastje in me auto hebben, laat staan zichtbaar voor het raam oid. Laten inbouwen is absoluut een no-go.
Ik wil geen kastje in me auto hebben, laat staan zichtbaar voor het raam oid. Laten inbouwen is absoluut een no-go.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Dat minder populaire van een e36 is er volgens mij allang af. Is wel een tijd zo geweest maar heet nu ook zeker wel een klassieker/verzamelobject status.hagen111 schreef: ↑10 mar 2021, 11:14 Ik denk dat een mooie lage km e46 M3 alleen maar in prijs omhoog zal gaan de komende jaren. Een goede e30 325i kost ook al 20 mille of meer tegenwoordig...een iets minder populaire (in mijn ogen) e36 M3 ook vanaf 25 mille...
Dus een vanaf prijs van 30 mille voor een mooie e46 M3 met een ton op de klok is geen gekke prijs. En ik vermoed dat we de komende jaren nog wel een behoorlijke inflatie voor onze kiezen krijgen...ik hoop dat je salaris meestijgt maar ik denk zeker dat we over een paar jaar (bijv. 5 jaar) een bedrag van 50k voor een M3 heel logisch vinden. Een brood kost dan 4 euro en een liter benzine boven de 2 euro.
Behalve met een mega-groen nieuw kabinet...die elke oude benzine auto de nek om zal willen draaien...
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik denk dat dit vooral is ingegeven doordat de e30 M3 en E46 M3 zo erg in prijs zijn gestegen, dat men daarom naar "the next best" is gaan kijken.Jan Terwolde schreef: ↑10 mar 2021, 14:10...
Dat minder populaire van een e36 is er volgens mij allang af. Is wel een tijd zo geweest maar heet nu ook zeker wel een klassieker/verzamelobject status.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Weet ik niet, meer en meer mensen gaan de e36 meer waarderen die ik spreek. De e36 komen best in de buurt van de prijzen van de e46 toch? Terwijl de e36 eerder een flink dieper dal in prijzen hebben doorgemaakt dan de e46.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
De E36 is een hele tijd (nu nog een klein beetje) de driftbak geweest natuurlijk, maar eigenlijk was een E30 323i/325i dat toch ook wel.
Met name de E36 M3 GT en de 3.2 sedan hangt wel een flink prijskaartje aan, en dan te denken dat ik mijn GT voor 14k kocht in 2006 met net een tonnetje erop...
Met name de E36 M3 GT en de 3.2 sedan hangt wel een flink prijskaartje aan, en dan te denken dat ik mijn GT voor 14k kocht in 2006 met net een tonnetje erop...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Een beetje off topic hier, maar ik heb met E30, E36 en E46 M3's gereden, heb er zelf ook een paar, maar standaard rijdt een E36 M3 van die drie het fijnste vind ik.
Een E30 M3 in standaard uitvoering is gewoon zwaar overrated, zo'n ding helt over als de Titanic, snelheid zit er niet echt in en de remmen zijn ook niet geweldig. Een E36 M3 is iets te zwaar en heeft wat turn-in onderstuur, maar is buiten dat eigenlijk best een prima auto. Een E46 M3 heeft standaard dat rare visco sperdiff, want gewoon helemaal ruk is. En hij is ook weer wat groter, zwaarder en lomper dan een E36, het kan allemaal nog niet, maar het is op het randje van hoe groot een auto kan worden en toch nog leuk rijden.
Ik denk dat iedereen te lang naar journalisten heeft geluisterd die de E30 op een voetstuk plaatsen vanwege de uitgebouwde wielkasten en het DTM model, maar verder evenveel verstand hebben van autorijden als een koe van warm eten.
Een standaard E30 325i rijdt echt beter dan een standaard E30 M3 vind ik...
Een E30 M3 in standaard uitvoering is gewoon zwaar overrated, zo'n ding helt over als de Titanic, snelheid zit er niet echt in en de remmen zijn ook niet geweldig. Een E36 M3 is iets te zwaar en heeft wat turn-in onderstuur, maar is buiten dat eigenlijk best een prima auto. Een E46 M3 heeft standaard dat rare visco sperdiff, want gewoon helemaal ruk is. En hij is ook weer wat groter, zwaarder en lomper dan een E36, het kan allemaal nog niet, maar het is op het randje van hoe groot een auto kan worden en toch nog leuk rijden.
Ik denk dat iedereen te lang naar journalisten heeft geluisterd die de E30 op een voetstuk plaatsen vanwege de uitgebouwde wielkasten en het DTM model, maar verder evenveel verstand hebben van autorijden als een koe van warm eten.
Een standaard E30 325i rijdt echt beter dan een standaard E30 M3 vind ik...
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik heb zelf nooit in een E30 M3 gereden, dus geen idee, maar kan me goed voorstellen dat met het vermogen, ook al is het niet zo'n zware auto, het niet echt lekker rijden is. Dan is het puur om de nostalgie, stamvader des M3's, Homologatie special. Ja allemaal leuk maar geven niet meer pk's.
Bij een E30 M3 stel ik me een beetje als spelen met oude emulators. Ik had alles van C64, SNES, Megadrive, noem maar op. Zo van oh leuk, even terug in de tijd. Hmm ja klopt, maar na 10 minuten ook alweer uitgespeeld, omdat het allemaal net iets té oud is en niet meer zo leuk als in mijn hoofd.
E46 M3 bekend genoeg mee. Geen drifter, dus kan niet beoordelen hoeveel slechter dat Viscodiff is, maar nooit veel positiefs over gehoord.
Ik ben zelf altijd E36 liefhebber geweest en ben dat nog steeds. En ondanks de slechtste uitvoering te hebben (cabrio én SMG) is de DF er niet minder om. Ik wilde overigens per se een cabrio, die SMG kwam er als bonus bij) maar schrikt mij na bijna 8 jaar niet meer af.
Maar een nette E46 M3 coupe zou zo in me collectie mogen als ik daar de middelen voor had.
Bij een E30 M3 stel ik me een beetje als spelen met oude emulators. Ik had alles van C64, SNES, Megadrive, noem maar op. Zo van oh leuk, even terug in de tijd. Hmm ja klopt, maar na 10 minuten ook alweer uitgespeeld, omdat het allemaal net iets té oud is en niet meer zo leuk als in mijn hoofd.
E46 M3 bekend genoeg mee. Geen drifter, dus kan niet beoordelen hoeveel slechter dat Viscodiff is, maar nooit veel positiefs over gehoord.
Ik ben zelf altijd E36 liefhebber geweest en ben dat nog steeds. En ondanks de slechtste uitvoering te hebben (cabrio én SMG) is de DF er niet minder om. Ik wilde overigens per se een cabrio, die SMG kwam er als bonus bij) maar schrikt mij na bijna 8 jaar niet meer af.
Maar een nette E46 M3 coupe zou zo in me collectie mogen als ik daar de middelen voor had.
- Tristan
- Berichten: 13331
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Heb je wel in een frisse E30 M3 gereden Peter? Een E30 325i is een stuk zwaarder op de neus, heeft veel minder grip achter (starre as) en mist meestal een sper. Stuurhuis is veel minder direct bij een 325i. Heb jarenlang E30 Cup gereden dus ik weet heel goed waar de verschillen zitten. Om een E30 325i net zo fijn te laten sturen als een M3 heb je flink wat upgrades nodig. Een E30 M3 is meer dan 35 jaar oud, die kan je niet vergelijken met nieuwe modellen. Ga in een 35 jaar oude 911 rijden en dan zeg je ook dat die over helt, onderstuur heeft etc. Je moet het wel in de tijdsgeest bekijken.
Overigens mag je best een keer mijn E30 M3 proeven, niet helemaal OEM meer (Bilsteins, korter diff, airbox etc) en ben dan benieuwd naar je mening.
Overigens mag je best een keer mijn E30 M3 proeven, niet helemaal OEM meer (Bilsteins, korter diff, airbox etc) en ben dan benieuwd naar je mening.
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
-
- Berichten: 530
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Eens met Tristan. Ik heb ook best een paar km op het circuit (of leuke Alpenpassen) gedaan met E30's, en hoe leuk dat ook gaat met een 325i, met de M3 (of 320iS) merk je ineens wat die balans is waar men het altijd over heeft. Ineens voel je dat die neus van die 325i toch dik zwaarder is. Op het sportieve vlak kun je prima plezier hebben met een 325i en het is zeker de beste all rounder, maar als puur rij-ijzer is de vierpitter zoveel agieler, wat maakt dat je die extra paarden niet nodig hebt om leuk en indrukwekkend vlot door een bocht te gaan.
Alleen is het altijd flink toeren draaien, en daarin is het model ingehaald door de tijd. Mag het, na 35 jaar? Evengoed een gebalanceerder pakketje dan de opvolgers, al bewaar ik zeker ook erg warme herinneringen aan mijn 3.2 liter E36 (daarna ingelijfd door Prof ZB).
Alleen is het altijd flink toeren draaien, en daarin is het model ingehaald door de tijd. Mag het, na 35 jaar? Evengoed een gebalanceerder pakketje dan de opvolgers, al bewaar ik zeker ook erg warme herinneringen aan mijn 3.2 liter E36 (daarna ingelijfd door Prof ZB).
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de E36 M3 versus andere motor. Zelfs mijn 328i voelt aanzienlijk lichter in de neus, zeker als je van de ene in de andere overstapt. Helaas stamt de S50 nog uit een tijd dat ze nog gietijzer nodig hadden.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Alleen is in jou voorbeeld de non-M in het voordeel van minder gewicht terwijl in voorbeeld van Tristan juist de E30 M3 in het voordeel is door minder gewicht in de neus
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Als je nu het ''in die tijdsgeest'' weg zou halen, welke m3 rijd dan het leukst? Voor mij gaat het er om hoe het nu rijd, of het vroeger beter als de andere auto's was koop je toch niets voor. Ik heb zelf alleen maar ervaring met mijn ex e36 m3 3.2 en ik vond dat een geweldig ding op het circuit. Dagelijks niet echt wat met zware koppeling en weinig koppel. Spijt dat ik hem weg heb gedaan zoals iedereen voorspelt zou hebben..
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
BMW M2 vind ikJan Terwolde schreef: ↑11 mar 2021, 08:43 Als je nu het ''in die tijdsgeest'' weg zou halen, welke m3 rijd dan het leukst? Voor mij gaat het er om hoe het nu rijd, of het vroeger beter als de andere auto's was koop je toch niets voor. Ik heb zelf alleen maar ervaring met mijn ex e36 m3 3.2 en ik vond dat een geweldig ding op het circuit. Dagelijks niet echt wat met zware koppeling en weinig koppel. Spijt dat ik hem weg heb gedaan zoals iedereen voorspelt zou hebben..
- MParallel
- Berichten: 7951
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Weinig koppel? De S50B32 blinkt juist uit in zijn enorme koppel, zeker als je dat afzet tegen hoe hoogtoerig de motor is.Jan Terwolde schreef: ↑11 mar 2021, 08:43 Als je nu het ''in die tijdsgeest'' weg zou halen, welke m3 rijd dan het leukst? Voor mij gaat het er om hoe het nu rijd, of het vroeger beter als de andere auto's was koop je toch niets voor. Ik heb zelf alleen maar ervaring met mijn ex e36 m3 3.2 en ik vond dat een geweldig ding op het circuit. Dagelijks niet echt wat met zware koppeling en weinig koppel. Spijt dat ik hem weg heb gedaan zoals iedereen voorspelt zou hebben..
De 328i doet 280nm @ 3950
De M3 3.2 350nm @ 3250, maar veelzeggender, 320nm tussen 2600-6200rpm.
Ik vind dat niet bepaalt weinig koppel voor een ongeblazen hoogtoerige motor.
Mogelijk komt dat doordat die top-end power, waardoor het lijkt alsof die onderin geen kracht heeft.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
"even in de tijdsgeest" vond ik de E30 2.3 M3 ook al underpowered hoor. Nu was ik ergens in de 20 toen ik er in heb gereden en toen waardeerde ik een auto anders dan nu maar de performance maakten het DTM uiterlijk (bij lange na..) niet waar. Nu zou ik zo'n auto waarschijnlijk heel anders benaderen maar ik denk wel dat je de tweaks nodig hebt zoals Tristan heeft doorgevoerd om er echt een lekkere auto van te maken.
Alhoewel ik niet zo lekker zit in de E36 maakte mijn 3.2 wel meer indruk dan de laatst gereden E46 M3. De E46 vind ik dan toch wat zwaarlijvig aanvoelen terwijl de E36 3.2 gewoon waanzinnig hard loopt voor die koets. Vanaf de E46 heb ik nog niet mogen proeven helaas, ben wel benieuwd naar de V8!
Alhoewel ik niet zo lekker zit in de E36 maakte mijn 3.2 wel meer indruk dan de laatst gereden E46 M3. De E46 vind ik dan toch wat zwaarlijvig aanvoelen terwijl de E36 3.2 gewoon waanzinnig hard loopt voor die koets. Vanaf de E46 heb ik nog niet mogen proeven helaas, ben wel benieuwd naar de V8!
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Misschien dat de vanos naar de klote was bij mij dan ofzo.. Maar als je rustig rijd rij je nog wel lagere toeren. Vond als je gewoon klein beetje doorrijd dat je hem dan al aardig in de toeren moest hebben. In ieder geval heel erg t.o.v. mijn e46.MParallel schreef: ↑11 mar 2021, 10:43Weinig koppel? De S50B32 blinkt juist uit in zijn enorme koppel, zeker als je dat afzet tegen hoe hoogtoerig de motor is.Jan Terwolde schreef: ↑11 mar 2021, 08:43 Als je nu het ''in die tijdsgeest'' weg zou halen, welke m3 rijd dan het leukst? Voor mij gaat het er om hoe het nu rijd, of het vroeger beter als de andere auto's was koop je toch niets voor. Ik heb zelf alleen maar ervaring met mijn ex e36 m3 3.2 en ik vond dat een geweldig ding op het circuit. Dagelijks niet echt wat met zware koppeling en weinig koppel. Spijt dat ik hem weg heb gedaan zoals iedereen voorspelt zou hebben..
De 328i doet 280nm @ 3950
De M3 3.2 350nm @ 3250, maar veelzeggender, 320nm tussen 2600-6200rpm.
Ik vind dat niet bepaalt weinig koppel voor een ongeblazen hoogtoerige motor.
Mogelijk komt dat doordat die top-end power, waardoor het lijkt alsof die onderin geen kracht heeft.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik vond de E36 3.2 echt wel levendiger dan de E46 M3, zal idd de Vanos oid zijn geweest Jan.
- Tristan
- Berichten: 13331
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Klopt, een Sierra Cossie of Delta Integrale voelde met hun turbo's een stuk potenter aan. Een 195pk E30 M3 is ook maar fractioneel sneller dan een E30 325i. De S14 is echt een toerenblok en moet je zeker niet op koppel gaan rijden. Mijne heeft nu 265Nm, dat is ca. 25 Nm meer dan een Sport Evo met 2.5 blok. In combi met korter diff is het een hele verbetering. En plan ligt klaar om de inlaatpoorten te vergroten naar 48mm, wat nog eens een min. 20pk extra brengt (naar ca. 240-250pk) en wat Nm's. En dan heb je echt een zeer vlotte auto (is maar ca. 1200kg). Maar dan zit er wel even bijna 10k aan tuning in. Dus je moet er wat voor over hebben om een E30 M3 tot een snellere auto te maken. Maar dan wel 1 die veel meer voldoening geeft dan de meest moderne ///M's.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
En ook meer kost Maar net als de ex Checotto van Michel Pol zal het een geweldige wagen zijn met 250pk atmo!
- Tristan
- Berichten: 13331
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Nu wel ja, ik was er gelukkig nog op tijd bij
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Idd, dan kun je nog eens wat investeren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EmielS60, Kadett, Vanreijmersdal en 146 gasten