Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
ja ik had die woonplaats service niet (bleek). uiteindelijk nog wel gematst door het bergingsbedrijf, was “maar” €120 voor een ritje van 8km
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
even een update
van de week waren de spullen binnen gekomen, dus gisteren ondanks het weer de hele dag binnen geweest
Het was een beetje een gedoe om de Z4 op de brug te krijgen met zijn gebroken poot, maar daarna konden we los.
Hoewel al wel vaker gedaan, is het toch altijd even goed opletten, doorlezen en dubbel check.
Dus zo snel als de echte sleutelaars zijn we niet, maar niets brak af en ontbraken er onderdelen waardoor we niet door konden.
Buiten de afgebroken veer, stelden de dempers ook weinig meer voor. Je drukte ze makkelijk in en kwamen maar traag terug.
Om 10h begonnen en om 15h zat het er onder en konden we beginnen aan de eerste proefrit.
Direct bij het wegrijden, voel je dat de auto lekker stug is, waar de auto eerder de oneffenheden hard doorgaf.
Ik ken de auto echter niet zo goed als de eigenaar zelf en die was helemaal super blij met de transformatie.
Geen nerveuze auto, maar eentje die vertrouwen geeft om lekker door een bocht te gaan.
Zelf ook nog gestuurd en ik kan het enkel maar bevestigen, de auto voelt heerlijk aan.
In vergelijking met de B12 onder mijn e46 M3 durf ik geen verschil in stugheid van de demping te benoemen.
De testrit was geslaagd, geen onderdelen die loskwamen, geen rare bij geluiden en bij terugkeer zaten alle vier de wielen er nog onder.
Op bovenstaande fotos staat de voorkant nog op de eerdere maat van 65,5 cm achter hebben we de auto maar liefst 3cm lager staan dan eerder. De auto staat er nu veel beter bij en heeft niet de rake van een Red Bull F1 auto
Na deze rit hebben de auto voor nog een cm lager gezet en achter gelaten voor wat het was.
Stance is nu nog beter. Tweede rit door het dorp over vele drempels, nul problemen.
Omdat de dempers weer hun werk doen, slaat de neus niet door en raakt niet meer de grond.
Met het zakken is alleen de stelring nu ter hoogte van de band gekomen en heeft te weinig speling.
Daar moet dus nog een spacer van 5mm op alvorens het gas er weer echt vol op kan
Wil je dus een schroefset onder je Z4 dan kunnen wij een KW variant 1 zeker aanbevelen.
van de week waren de spullen binnen gekomen, dus gisteren ondanks het weer de hele dag binnen geweest
Het was een beetje een gedoe om de Z4 op de brug te krijgen met zijn gebroken poot, maar daarna konden we los.
Hoewel al wel vaker gedaan, is het toch altijd even goed opletten, doorlezen en dubbel check.
Dus zo snel als de echte sleutelaars zijn we niet, maar niets brak af en ontbraken er onderdelen waardoor we niet door konden.
Buiten de afgebroken veer, stelden de dempers ook weinig meer voor. Je drukte ze makkelijk in en kwamen maar traag terug.
Om 10h begonnen en om 15h zat het er onder en konden we beginnen aan de eerste proefrit.
Direct bij het wegrijden, voel je dat de auto lekker stug is, waar de auto eerder de oneffenheden hard doorgaf.
Ik ken de auto echter niet zo goed als de eigenaar zelf en die was helemaal super blij met de transformatie.
Geen nerveuze auto, maar eentje die vertrouwen geeft om lekker door een bocht te gaan.
Zelf ook nog gestuurd en ik kan het enkel maar bevestigen, de auto voelt heerlijk aan.
In vergelijking met de B12 onder mijn e46 M3 durf ik geen verschil in stugheid van de demping te benoemen.
De testrit was geslaagd, geen onderdelen die loskwamen, geen rare bij geluiden en bij terugkeer zaten alle vier de wielen er nog onder.
Op bovenstaande fotos staat de voorkant nog op de eerdere maat van 65,5 cm achter hebben we de auto maar liefst 3cm lager staan dan eerder. De auto staat er nu veel beter bij en heeft niet de rake van een Red Bull F1 auto
Na deze rit hebben de auto voor nog een cm lager gezet en achter gelaten voor wat het was.
Stance is nu nog beter. Tweede rit door het dorp over vele drempels, nul problemen.
Omdat de dempers weer hun werk doen, slaat de neus niet door en raakt niet meer de grond.
Met het zakken is alleen de stelring nu ter hoogte van de band gekomen en heeft te weinig speling.
Daar moet dus nog een spacer van 5mm op alvorens het gas er weer echt vol op kan
Wil je dus een schroefset onder je Z4 dan kunnen wij een KW variant 1 zeker aanbevelen.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
oja en omdat ik zo gaaf vind, nog een foto vh interieur
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Mooi werk!
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 27 dec 2020, 12:27
- Auto: CT200H, Yaris H
- Locatie: Boskoop
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Mooi in balans! En velgen zijn ook top! Wel mooi dat het met drempels ook nu nog goed gaat, dat geeft moed
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Goede upgrade. Stance is wel fraai!
Gaaf interieur ook, niet origineel denk ik he?
Gaaf interieur ook, niet origineel denk ik he?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Interieur is oem ook t leer
Alleen niet van deze auto
Komt uit een UK auto
Heb de eigenaar vorig jaar beetje voor gek verklaard dat ie er ik meen 1600 voor heeft afgetikt
Achteraf gezien een koopje
Mindere sets gaan nu voor meer en de combi van zwarte lak met de rode stoelen en deurpanelen is gewoon top.
Alleen niet van deze auto
Komt uit een UK auto
Heb de eigenaar vorig jaar beetje voor gek verklaard dat ie er ik meen 1600 voor heeft afgetikt
Achteraf gezien een koopje
Mindere sets gaan nu voor meer en de combi van zwarte lak met de rode stoelen en deurpanelen is gewoon top.
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Komt volgende mij uit een LCI.
Boel geld, maar nette prijs denk ik zo. Ik heb 1000 Euro betaald voor mijn set met zwart leer inclusief verzendkosten naar Nederland. Ik heb ze daarna ook niet mee te koop zien staan.Heb de eigenaar vorig jaar beetje voor gek verklaard dat ie er ik meen 1600 voor heeft afgetikt
Achteraf gezien een koopje
Mindere sets gaan nu voor meer en de combi van zwarte lak met de rode stoelen en deurpanelen is gewoon top.
Wel een noodzakelijke upgrade, de standaard stoelen zijn echt niets imo.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
van de week de 5mm spacers binnen gekomen
en ook nieuwe stabi koppel stangen gemonteerd, dus hij was er klaar voor.
De stance is echt stukken beter
De auto heeft nu voor 5mm spacer en achter zit 10mm;
nog wat sticker tuning
Effe de eigenaar sarren
Het denkt alleen dat dit de enige was
en ook nieuwe stabi koppel stangen gemonteerd, dus hij was er klaar voor.
De stance is echt stukken beter
De auto heeft nu voor 5mm spacer en achter zit 10mm;
nog wat sticker tuning
Effe de eigenaar sarren
Het denkt alleen dat dit de enige was
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ik durf 5mm spacers persoonlijk niet aan. Je vergroot het vlak van de naaf met 50%. Vond je het niet eng om de wielen zo te monteren?
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
En dit?matthyssie schreef: ↑28 feb 2021, 10:46 Ik durf 5mm spacers persoonlijk niet aan. Je vergroot het vlak van de naaf met 50%. Vond je het niet eng om de wielen zo te monteren?
https://suspensionsecrets.co.uk/why-you ... s-spacers/
Secondly, installing wheel spacers on a car increases the leverage on the wheel bearing. The larger the spacer, the larger the leverage becomes
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Daar is niets engs aan hoor, spacer op de naaf, wiel er voor en vastschroeven.
Wat wel eng is, is rijden met een onderstel waar de band net niet de veerpoot raakt.
We hebben het over 5mm he, niet 5cm.
Ik ken de verhalen over dat het je geometrie verpest en dat de naven extra belast worden.
Het is in mijn ogen meer theorie en voor de fingerspitzen coerreurs.
Ik denk dat het verlagen meer met de geometrie doet dan 5mm spacers.
en wat betreft de extra belasting. Rijd al 12 jaar met e36 en 10mm spacers voor, openbare weg, driften en mee op het circuit.
Ik heb de lager nog niet hoeven te vervangen. Ook al slijt het sneller, ik vind het met 12 jaar langzaam genoeg.
Maak er je eigen keuze in, mijn punt is dat je er niet te bang door moet laten maken.
Wat wel eng is, is rijden met een onderstel waar de band net niet de veerpoot raakt.
We hebben het over 5mm he, niet 5cm.
Ik ken de verhalen over dat het je geometrie verpest en dat de naven extra belast worden.
Het is in mijn ogen meer theorie en voor de fingerspitzen coerreurs.
Ik denk dat het verlagen meer met de geometrie doet dan 5mm spacers.
en wat betreft de extra belasting. Rijd al 12 jaar met e36 en 10mm spacers voor, openbare weg, driften en mee op het circuit.
Ik heb de lager nog niet hoeven te vervangen. Ook al slijt het sneller, ik vind het met 12 jaar langzaam genoeg.
Maak er je eigen keuze in, mijn punt is dat je er niet te bang door moet laten maken.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Denk ook dat het allemaal wel meevalt. Hele volksstammen rijden rond met spacers. Als het echt zo erg was geweest had je daar vast wel over gelezen.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Dat lagerverhaal kan mij ook niet interesseren. Ik bedoel gewoon de dikte van de naaf (waar je velg op steunt). Die is ca 10mm lang. De eerste 1mm vh gat in de velg loopt meestal taps toe dus daar steunt hij sowieso niet. Dan zet je er een 5mm spacer tussen en steunt de velg dus nog maar 4mm op de naaf ipv 9. Ik vind dat gevoelsmatig nogal een verschil, zeker als je bijv de auto gaat belasten met circuitwerk oid.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Een 5mm heeft geen randje
Een 10mm spacer heeft deze wel, maar die is niet zo breed als de oorspronkelijke 10mm; is een aanname heb dit niet gecontroleerd
Ik denk dus dat er niet veel verschil zit in de steunrand bij een 5 of 10mm spacer.
Zoals aangegeven heeft dit bij de e36 nog nooit tot problemen geleid.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de wielbouten ook veel meer dragen dan de 10mm van de naaf.
De naafrand is voor een goede zetting, centrering en draagt bij aan het dragen.
Een 10mm spacer heeft deze wel, maar die is niet zo breed als de oorspronkelijke 10mm; is een aanname heb dit niet gecontroleerd
Ik denk dus dat er niet veel verschil zit in de steunrand bij een 5 of 10mm spacer.
Zoals aangegeven heeft dit bij de e36 nog nooit tot problemen geleid.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de wielbouten ook veel meer dragen dan de 10mm van de naaf.
De naafrand is voor een goede zetting, centrering en draagt bij aan het dragen.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Als de naafcentreerrand je velg moet ondersteunen, zitten de wielbouten/moeren los...matthyssie schreef: ↑28 feb 2021, 13:55 Dat lagerverhaal kan mij ook niet interesseren. Ik bedoel gewoon de dikte van de naaf (waar je velg op steunt). Die is ca 10mm lang. De eerste 1mm vh gat in de velg loopt meestal taps toe dus daar steunt hij sowieso niet. Dan zet je er een 5mm spacer tussen en steunt de velg dus nog maar 4mm op de naaf ipv 9. Ik vind dat gevoelsmatig nogal een verschil, zeker als je bijv de auto gaat belasten met circuitwerk oid.
Het contactvlak van de velg op de wielnaaf in combinatie met de aantrekkracht van de bouten/moeren zorgt voor de krachtoverbrenging. En met een spacer dus de contactvlakken van de velg tegen de spacer en de spacer op de wielnaaf.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Waarom is eigenlijk de bilstein b14 buiten beschouwing gelaten? KW v1 beter? Ik heb een b16 set die erg bevalt, alleen het van de drempel afrijden had nog wel soepeler gemogen.
Ik rij met 20mm spacers met de 125d (wel met velgen met et48 dus netto 12mm ofzo) en mijn wiellagers leven nog na 75k en 40 ronden ring.
Ik rij met 20mm spacers met de 125d (wel met velgen met et48 dus netto 12mm ofzo) en mijn wiellagers leven nog na 75k en 40 ronden ring.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Even nagekeken, maar B14 is niet beschikbaar en B16 is nagenoeg 2x zo duur met andere specs.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 19:36
- Auto: E85 Z4 3.0i
- Locatie: Nederland
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ah leuk topic, zit momenteel ook met mijn eigen E85 Z4 te dubben mijn originele M sport onderstel heeft ook zijn beste tijd wel gehad, duidelijk te merken omdat de bumper met een drempel vrij snel de straat raakt, de dempers slaan te ver door.
Ik ga voor een B12 pro kit of de EVO 1 van cobra suspension, schijnt kwalitatief ook echt goed te zijn.
Milka is er trouwens bij deze specifieke Z4 ook alle omliggende zaken vervangen zoals toplagers/rubbers/hoezen???
Lijkt me zeer raadzaam omdat toch alles al los ligt.
Mijn Z4 was trouwens nog veel stugger eerst door de 18 inch runflat banden, een E85 is al vrij stug van zichzelf en met die RFT banden is het nog veel erger.
Ben gegaan voor een setje Michelin Pilot sport 4, rijdt zoveel fijner!
Ik ga voor een B12 pro kit of de EVO 1 van cobra suspension, schijnt kwalitatief ook echt goed te zijn.
Milka is er trouwens bij deze specifieke Z4 ook alle omliggende zaken vervangen zoals toplagers/rubbers/hoezen???
Lijkt me zeer raadzaam omdat toch alles al los ligt.
Mijn Z4 was trouwens nog veel stugger eerst door de 18 inch runflat banden, een E85 is al vrij stug van zichzelf en met die RFT banden is het nog veel erger.
Ben gegaan voor een setje Michelin Pilot sport 4, rijdt zoveel fijner!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13 apr 2021, 21:19
- Auto: BMW
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Overweeg anders ook eens de ST XA of ST XTA, uit de fabriek van KW
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 19:36
- Auto: E85 Z4 3.0i
- Locatie: Nederland
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Thx voor de tip Fietstass, interessante optie zie ik.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Sorry voor de late reactie
Had dit gemist en was een tijdje offline
Uiteraard alle randzaken ook vervangen
Eigenaar is er nog steeds happy mee
Ook hij had veel last van de grond raken bij drempels
Nu alles fris
Auto lager en raakt zelden nog maar de grond
Had dit gemist en was een tijdje offline
Uiteraard alle randzaken ook vervangen
Eigenaar is er nog steeds happy mee
Ook hij had veel last van de grond raken bij drempels
Nu alles fris
Auto lager en raakt zelden nog maar de grond
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 19:36
- Auto: E85 Z4 3.0i
- Locatie: Nederland
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ah thx voor de reactie Milka!
Precies het antwoord wat ik zoek.
Mijn neus schraapt nu dus geregeld nog de drempels door de versleten demper.
Precies het antwoord wat ik zoek.
Mijn neus schraapt nu dus geregeld nog de drempels door de versleten demper.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Kickje..
Hoe is de kwaliteit van een nieuw B12 setje? Is lekkende dempers iets om rekening mee te houden?
Heeft iemand ervaring met de Cobra set?
Een (KW) schroefset wil ik liever niet.
Laatst gewijzigd door JeroenT op 24 apr 2022, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 442 gasten