Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 20 feb 2021, 09:01

Karel schreef: 20 feb 2021, 08:54 Leven begint pas bij +600 in je daily.
500 is zo jaren 90 :)
Oldskool:)

600 in mijn auto? Niks waard:)

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Karel » 20 feb 2021, 09:11

Ben ook wel eens benieuwd naar de tijden die Theo gaat draaien.
Die bankcijfers zijn leuk maar tijden en vooral hoe de auto rijdbaar (hoe vloeiend) gaat zijn gaan zijn geluk bepalen.
Moet een kleine pocketrocket zijn!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Joop » 20 feb 2021, 09:57

Ben ook wel serieus benieuwd hoe rijdbaar dat is. Met de standaard 340PK die ik met hetzelfde blok in de Zed heb vind ik het eigenlijk al prima zo. Meer is leuk, maar 1. Het went ook wel heel snel en 2. Je moet het ook nog op de weg zien te krijgen. Met een beetje vochtig wegdek heb ik tot en met de vijfde versnelling wielspin op de achterwielen en op droog kan iedere bocht al met gemak dwars uit geaccelereerd worden en dan hebben we het over waarden van dik over de 500? Kan waarschijnlijk alleen leuk in een rechte lijn vooruit gaan.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 feb 2021, 11:04

+500pk op alleen de achterwielen is soms lastig, gelukkig heb ik wel xdrive. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe de auto van Theo gaat rijden. 580pk op alleen de achterwielen is best heftig.. Ook benieuwd naar de 100-200 tijden, die moeten met dit vermogen zeker onder de 7 seconden komen.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 20 feb 2021, 13:12

theo300pk+ schreef: 19 feb 2021, 18:09
kriszty schreef: 18 feb 2021, 09:16 He Theo,

Dat zijn inderdaad mooie waardes, als ie helemaal klaar is even de Dyno op het forum plaatsten, ben echt wel benieuwd hoe e.a. nu rijdt , 580pk is behoorlijk !!
Mijn auto gaat na volgende week pas voor de Pure turbo upgrade, ik vind het nog allemaal spannend wat er precies uit gaat komen. Maar zal uiteraard blijven posten wat er gebeurd met mijn auto.

Laat zaterdag even een berichtje achter hoe je auto nu rijdt, daar zijn we denk ik allemaal wel benieuwd naar :)
Net Mark aan de lijn gehad.
Hebben met 585 pk op straat getest, maar in lagere versnellingen gaat bak slippen.

Eigenlijk "slopen" :wink:

Kan me voorstellen dat een dergelijk vermogen hier voor opgetrokken wenkbrauwen zorgt.
Maar is internationaal gezien niet bijzonder hoog.
Op andere fora zie ik ook voor deze B58 vermogens die nog hoger zijn.
Met andere BMW modellen zoals de M2/3/4/5 met echte power bragging tunes tot >> 1000 pk.

Persoonlijk heb ik meer voorkeur voor wat teveel vermogen dan te weinig.
Ik hoef het vermogen niet volledig aan te spreken.
En met het sper, Ohlins ea aanpassingen is de auto hiervoor wel enigszins toegerust.
Maar hiermee wordt de auto ook als totaal pakket uiteraard wel spannender.
En dat ik meer mijn keuze dan bv een perfect plaatje van een Porsche met dergelijk vermogen waarbij je bwv spreken met 2 vingers in de neus makkelijker en sneller kan rijden.
In dit verband kan je van de 240 spreken als een soort en wellicht laatste old-skool auto's, waarbij je niet volledig terugvalt op de moderne fail-safe techniek van tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 20 feb 2021, 13:28

Ieder z’n meug en z’n smaak, dat snap ik wel. Daarom zou ik nooit voor deze route kiezen puur omdat een M240i het niet is tov een M2, voor mij... Maar voor mij gelden weer andere dingen die heel veel ook niet zullen snappen. Dus vooral doorgaan :thumbup:

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 feb 2021, 14:04

Mooi toch ieder zijn ding,, ik zou liever ook een Porsche turbo s rijden dan een Bmw m240i of M2 M3 M wat dan ook, maar alles heeft zijn prijs denk ik. al met al vind ik t een redelijke sleeper hoor met 580pk. Blijft wel nog een behoorlijke investering, maar wel leuk om te rijden uiteindelijk.
Ik zelf zal niet gaan tot 580pk, vind dat je dan toch meer moet aanpassen ( meer kosten ) om alles heel te houden.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 20 feb 2021, 15:13

BMW M240i Theo 1.7.png
BMW M240i Theo 1.7.png (136.63 KiB) 2649 keer bekeken
Ziet er wel goed uit de Dyno theo !!

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door jacobt » 20 feb 2021, 19:19

Ik snap veel vermogen als je ook echt alles aanspreekt , wat heb je er anders aan.
Met 340 pk volgas durven en met 550+ pk 75% rijden .
Had je net zo goed die 340 kunnen houden......

Mijn 135i met 425pk en 600nm op Spa compleet uitgewrongen en toen wel gemerkt dat het chassis aan z’n grens zat met oa Ohlins en dikkere remmen, grote stabis .
Ben wel benieuwd wat een 2 serie doet op de baan met zoveel vermogen. Tis wel leuk om de grens op te zoeken Iig.

Theo heeft een soort tuningsverslaving Ofzo 😜, ik heb zijn bevlogenheid in reallife gezien. Kan het daarom alleen maar toejuichen dat ie tot het gaatje gaat, terwijl dat in eerste instantie niet de bedoeling was😁🙏.

@Theo, ik zou het prachtig vinden als je je eigen topic weer is aanmaakt . Met al die mooie details van koeling die je hebt gemaakt en alle andere bijzonderheden.

Leuk topic !

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 21 feb 2021, 11:16

Gisteren op Assen er achter gekomen dat:
- een standaard M2 Comp een prima capabele alleskunner is stock.
- de remmerij een aandachtspunt is, wat altijd zo is bij //M auto's met standaardremmen op trackdays. Been there done that.

Dus Ferodo of Pagid geel remblokken is nu mijn prioriteit en 'project' plus Ferodo 1.11 vloeistof.

Dan heb ik na 3 laps niet een rempedaal wat 10 cm 'niks' doet. Maar hij bleef wel doorremmen, de hele 20 minuut sessie 2x. En vaak 210kmh plus op de teller gezien.....

-MHD tune van mij is echt merkbaar tov André's stock M2Comp. Filmpje volgt in dat andere draadje.
Ik dacht eerst ook dat Wouter(standaard M2 370pk) achter me reed en dat ik het losrijden van hem niet zo spectaculair vond, maar het bleek André te zijn:) Ik had ook de betere banden(PSS bijna versleten achter, de banden die er nieuw toen onder zaten)

Maar écht ding dendert door ook vanaf 180 tot >200 . Dus dan is de remmerij écht het belangrijkste. Dus dat ga ik aanpakken binnenkort:)

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door TLRS » 21 feb 2021, 11:53

Tunen is steeds minder logisch.. maar iets wat echt af gaat als je de pin eruit trekt.. iets dat zoveel levendiger wordt.. blijft iets bijzonders..

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 21 feb 2021, 15:55

jacobt schreef: 20 feb 2021, 19:19 Ik snap veel vermogen als je ook echt alles aanspreekt , wat heb je er anders aan.
Met 340 pk volgas durven en met 550+ pk 75% rijden .
Had je net zo goed die 340 kunnen houden......

Mijn 135i met 425pk en 600nm op Spa compleet uitgewrongen en toen wel gemerkt dat het chassis aan z’n grens zat met oa Ohlins en dikkere remmen, grote stabis .
Ben wel benieuwd wat een 2 serie doet op de baan met zoveel vermogen. Tis wel leuk om de grens op te zoeken Iig.

Theo heeft een soort tuningsverslaving Ofzo 😜, ik heb zijn bevlogenheid in reallife gezien. Kan het daarom alleen maar toejuichen dat ie tot het gaatje gaat, terwijl dat in eerste instantie niet de bedoeling was😁🙏.

@Theo, ik zou het prachtig vinden als je je eigen topic weer is aanmaakt . Met al die mooie details van koeling die je hebt gemaakt en alle andere bijzonderheden.

Leuk topic !
Hey Jacob,
Ik denk dat we elkaar de hand kunnen schudden vwb tuningsverslaving. :beer:
Je BMW deed absoluut niet onder dan die van mij nu. En op het moment heb je eigenlijk al af fabriek een een professioneel getunde circuitauto.
Dus eigenlijk nog stappen hoger. :wink:
Maar als de middelen het niet toelaten doe ik het maar met een middle of the road modelletje op een meer houtje touwtje manier.
Natuurlijk verre van perfect, maar genoeg voor een bevredigende en onderhoudende auto op verschillende manieren. Van een relaxte Autobahn cruiser tot een handvol op het circuit. Dus duidelijk een compromis waarbij je ook nog op de openbare weg redelijk comfortabel km's kan maken zonder dat de vullingen uit je kiezen trillen en anderzijds met de nodige inspanningen verdienstelijk op de Ring competitie kan leveren.
Denk dat de vermogenscurve ook aan beide verwachtingen kan voldoen. Op golfen van koppel over de DE wegen surfen en op vermogen over de Ring. Tot >> 6000 toeren nog mega vermogen.

Ben tot op heden nog zelfs niet aan een officieel voorstel topic toegekomen, omdat ik doorlopend niet klaar was en eerst de laatste mods en tunes wilde afmaken. Maar als de huidige tune is afgerond en daarna nog remolie en leidingen door metaal worden vervangen, dan ben ik echt klaar. Want dan kan ik alles doen wat ik met de auto voor plannen heb. Uitgangspunt een stock 240 was daarvoor helemaal niet geschikt en benodigde vele aanpassingen.

Wordt natuurlijk ultimo never het summum plus ultra zoals jouw auto. Maar spreken ook over heel ander prijskaartje.
(misschien als later met pensioen en kids klaar en zelfstandig)
Ben trouwens benieuwd naar je belevenissen met je auto. Filmpjes op het circuit oid ???

Groet Theo

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 27 feb 2021, 16:16

vandaag mijn auto weggebracht naar Pure turbo, heb gevraagd om een aantal foto,s te maken zodat ik deze hier kan posten. De auto wordt eerst nog op de Dyno gemeten zodat ik precies het verschil kan zien met mijn huidige tuning ( br-performance ) en de nieuwe pure turbo setup.

@theo is je auto al klaar ? we zijn allemaal wel benieuwd :)

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 27 feb 2021, 16:59

kriszty schreef: 27 feb 2021, 16:16 vandaag mijn auto weggebracht naar Pure turbo, heb gevraagd om een aantal foto,s te maken zodat ik deze hier kan posten. De auto wordt eerst nog op de Dyno gemeten zodat ik precies het verschil kan zien met mijn huidige tuning ( br-performance ) en de nieuwe pure turbo setup.

@theo is je auto al klaar ? we zijn allemaal wel benieuwd :)
Goed nieuws en minder goed nieuws.

Motor is nu afgesteld op 590 pk en 790 nm.
Zonder veel moeite.
Maar meer wil Mark niet en ik vind het ook wel goed zo.

Alleen in 1,2 en zelfs 3 :shock: op kurk droog stroef wegdek als een razende wielspin, ondanks tractie controle aan.
Motor klimt zo ontzettend (te) snel in toeren, dat de bak er geen raad mee weet wat te doen.
Inmiddels 2 keer koppel in 1,2 en 3 terug genomen en begrensd, maar probleem blijft.
En omdat de bak in een storing valt, krijgt de motor ook een signaal om in noodloop terug te vallen.
In hogere versnellingen geen problemen.

Probleem zit dus in de bak, niet de motor. Want noodloop melding is gewoon weg te wissen.

Auto staat nu weer thuis in garage maar binnenkort gaat binnenkort weer terug.
Oplossing moet in de software van de bak gevonden worden.

Jammer, want de auto is bizar snel. Ook wel bruut, want je voelt zelfs in de hogere versnellingen de banden wringen om niet door te slaan.
Dus auto vraagt wel om een fluwelen voetje. Veel meer dan vroeger.
Volgens Mark doet de auto nu 100-200 in ca. 6 seconden. En misschien zelfs minder.
En ik denk dat eerlijk gezegd ook wel.
Als alle bak perikelen zijn opgelost, dan gaat de auto aan de Dragy en dan weten we meer.

Ondertussen ga ik denken over misschien afstellen op minder vermogen, want is wel erg veel voor deze auto. :hot:

Theo

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 27 feb 2021, 17:01

.
Bijlagen
Theo M240i.png
Theo M240i.png (112.78 KiB) 1208 keer bekeken

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 27 feb 2021, 17:09

[/quote]

Ondertussen ga ik denken over misschien afstellen op minder vermogen, want is wel erg veel voor deze auto. :hot:

Theo
[/quote]

Ik denk als ik zo je verhaal lees, dat het inderdaad beter is om wat te minderen, vind 590pk ook best veel hoor. Ik zal al tevreden zijn
met 520-540pk , kan altijd meer, maar moet ook wel rijdbaar blijven. Ik zal als ik jouw was m terugzetten naar rond de 560-570 max, maar dat
is uiteraard jouw keuze :)

Mijn auto is nu ook bij Pure, ik zal uiteraard ook mijn Dyno posten .

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Kasteel » 27 feb 2021, 18:25

Joop schreef: 20 feb 2021, 09:57 Met een beetje vochtig wegdek heb ik tot en met de vijfde versnelling wielspin op de achterwielen en op droog kan iedere bocht al met gemak dwars uit geaccelereerd worden en dan hebben we het over waarden van dik over de 500?
Met een beetje vochtig wielspin tot en met de vijfde versnelling?? Dat geluk had in getuned nog niet eens :(

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 27 feb 2021, 22:07

kriszty schreef: 27 feb 2021, 17:09
Ondertussen ga ik denken over misschien afstellen op minder vermogen, want is wel erg veel voor deze auto. :hot:

Theo
[/quote]

Ik denk als ik zo je verhaal lees, dat het inderdaad beter is om wat te minderen, vind 590pk ook best veel hoor. Ik zal al tevreden zijn
met 520-540pk , kan altijd meer, maar moet ook wel rijdbaar blijven. Ik zal als ik jouw was m terugzetten naar rond de 560-570 max, maar dat
is uiteraard jouw keuze :)

Mijn auto is nu ook bij Pure, ik zal uiteraard ook mijn Dyno posten .
[/quote]

Ben niet vies van veel vermogen. Vorige auto had >>> 600 pk maar 4 wiel aandrijving en geen tractie of andere problemen.
Die 2 smalle straatbanden achter zijn niet berekend om het koppel op te vangen.
En om daarvoor 2 dikke 265 sloffen onder de auto te zetten vind ik niet mooi.
Ik wil de orginele onopvallende uitstraling behouden.

Enfin, eerst maar met Mark praten. Hij gaat met XHP in conclaaf. Wil in ieder geval dat de reactie op het gaspedaal minder heftig wordt.
Is net alsof er letterlijk een tijger onder zit die wil ontsnappen oid.

Theo

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Bram » 27 feb 2021, 22:17

Ik neem aan dat je de versnellingsbak ook graag heel wilt houden? Of zijn dergelijke cijfers geen probleem voor het standaard materiaal?

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 27 feb 2021, 23:24

Bram schreef: 27 feb 2021, 22:17 Ik neem aan dat je de versnellingsbak ook graag heel wilt houden? Of zijn dergelijke cijfers geen probleem voor het standaard materiaal?
Op Bimmerboost raten ze de stock aandrijving goed voor 700 tot 750 pk.
In de US is een setup van deze turbo met extra methanol injection gebruikelijk op het stock blok en stock transmission. Die leveren nog eens 50 pk en koppel meer dan mijn setup.
Zelfs met grotere top-mount turbo's is de versnellingsbak nog sterk genoeg tot ver boven de 800 nm.
Persoonlijk zou ik bij dergelijke veel hogere vermogens het blok en bak wel versterken. Inmiddels zijn er daarom ook versterkte blokken en bakken te koop.

Mijn auto zal met deze turbo best wel indrukwekkende prestaties neerzetten, maar het is natuurlijk nog ver weg van de echte sport auto's als Porsche GT RS2, Mclaren, Ferrari ea.
Imo zijn de prestaties meer wat in lijn is van wat je van een snelle Grand Tourismo mag verwachten.

De PureTurbo 800 is volgens mij de meest populaire en verkochte upgraded turbo voor de 140/240. Ik moest ieg bijna 3 maanden wachten voordat ie geleverd werd ivm levertijden. Op internet zie ik deze turbo op auto's tot in de Fillipijnen, Peru, Mexico ea.
Vaak in combie met methanol injectie, maar ook met E30-E85. Dan komt er nog eens bijna 100 pk en dito koppel bij.
Allemaal op de stock mechaniek.
Blijkt allemaal serieus bulletproof te zijn.

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door MJW » 28 feb 2021, 01:07

Ik lees toch ook wel verhalen zoals deze post dat serieus gekietelde B58s de 8HP50 slopen...

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Shakes » 28 feb 2021, 07:38

Tof dat je het weer zo aanpakt Theo.
Ben niet vies van veel vermogen. Vorige auto had >>> 600 pk maar 4 wiel aandrijving en geen tractie of andere problemen.
Waren er niet alleen maar problemen? Hoop dat deze ronde beter gaat.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Gijzert » 28 feb 2021, 07:43

Toch gek dat ze met 700pk niet dezelfde problemen hebben dan.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 feb 2021, 09:22

MJW schreef: 28 feb 2021, 01:07 Ik lees toch ook wel verhalen zoals deze post dat serieus gekietelde B58s de 8HP50 slopen...
Zag t ook, maar deze dude reed wel met ongeveer 680whp !!, oftewel dik over de 700pk.. tja dan is t ook vragen om dit soort problemen
als je niets aanpast. ( bijna 30 psi ) ( volgens pure turbo is 26/27 psi de max wat de hp50 aankan )

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 28 feb 2021, 09:28

Ga je ook circuitrijden/trackdays kriszty? Want dan ben ik bang dat je met je nieuwe remmerij(top daar niet van) nu niet geheel voldoende hebt ivm 600/700pk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 138 gasten