Hooikoorts

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:00

Wie hebben er allemaal last van?

Ik vroeger heel erg heftig, zelfs tot om de paar minuten moeten stoppen op de motor om de ogen schoon te maken.

Laatste jaren is het gukkig minder geworden, maar nu na een paar dagen mooi weer ineens weer redelijk veel last, tranende ogen niesen als een gek, verschrikkelijke loopneus.

In de huidige tijd kijken mensen je dan wel erg vreemd aan.
Ze denken gelijk aan corona.

Wordt een lekker seizoen zo.
Laatst gewijzigd door Luco op 26 feb 2021, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hooikoorts

Bericht door Arthur » 26 feb 2021, 11:02

In lichte mate, juist op latere leeftijd ontwikkeld. Eigenlijk weinig last van, op wat geproest na soms. Dat zal nu met Corona wss wel lelijke gezichten opleveren :)
En daar bedoel ik jou niet persoonlijk mee hoor, Luco :wink: :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:05

Haha nou het lijkt bij mij weer heftiger te worden, dus dat ( nog) lelijkere gezicht dat klopt wel😁.

Er hielp bij mij altijd een medicijn, maar dat bestaat niet meer, overige pillen, druppeltje en wat er al niet is helpt 0,0 bij mij.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 11:07

Ik heb er idd ook al 25jr verschrikkelijk veel last van, en idd nu met Corona helemaal ruk. Mensen kijken je aan en een loopneus i.c.m. mondkapje is ook gewoon kut :bag:

Veel niezen, loopneus, dikke ogen en slecht slapen.
Slik 10mg cetirizine per dag soms 2x ook al mag het eigenlijk niet.
En daarnaast 2x per dag fluticason in mijn neus.

met dit alles bij elkaar is het enigszins te doen maar loopneus en niezen blijft, ik zat woensdag in de cabrio ook partij gek te worden dat ik dacht wat doe ik mijzelf eigenlijk aan :lol:

begreep wel in de media dat deze week ook wel uitzonderlijk slecht was voor HK patiënten door combinatie van ineens mooi weer een zuidelijke wind waar ook alle pollen uit FR en BE nog in de lucht zitten.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Hooikoorts

Bericht door Eeuwe » 26 feb 2021, 11:12

Heb er af en toe ook wel last van. Dit jaar nog geen last gehad, ondanks de heftige lentetemperaturen die nu gaarne zijn.

Is er eigenlijk geen medicatie voor?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:14

Dat niezen is het ergst, na een tijd heb je een strot als schuurpapier, ik was al zo blij met minder last de afgelopen jaren, maar als dit een voorbode is wordt het een lekker jaar🥴

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Hooikoorts

Bericht door Fabian » 26 feb 2021, 11:22

Vanaf mn 20-ste last van, nu wordt het echt minder gelukkig. Soms nog even een dag heel erg, niezen, snotteren, ogen. Echt drama dan, maar zoals gezegd, het is al veeeeeel minder de laatste jaren.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:24

Eeuwe schreef: 26 feb 2021, 11:12 Heb er af en toe ook wel last van. Dit jaar nog geen last gehad, ondanks de heftige lentetemperaturen die nu gaarne zijn.

Is er eigenlijk geen medicatie voor?
Eeuwe, er is wel medicatie, maar ik heb het idee dat er heel veel troep tussen zit en je echt zelf moet proberen wat evt helpt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 11:25

Eeuwe schreef: 26 feb 2021, 11:12 Heb er af en toe ook wel last van. Dit jaar nog geen last gehad, ondanks de heftige lentetemperaturen die nu gaarne zijn.

Is er eigenlijk geen medicatie voor?
Nope, alleen symptoom bestrijding met de dingen die ik neem maar dat is geen medicatie om de allergische reactie te voorkomen.
En voor sommige mensen werk immuuntherapie, die heb ik zelf ook 5jr lang gehad maar helaas bij mij niks geholpen, wel had ik onderstaande dikgedrukte allergische reactie.. dat was niet fijn zeg maar :bag:

https://www.umcg.nl/-/hooikoorts-behand ... %20genoemd.
Voorkomen hooikoorts: immunotherapie
​Als u hooikoorts heeft, kan de allergoloog u immunotherapie met inhalatieallergenen voorstellen. Deze therapie bestaat uit het toedienen van allergenen in steeds hogere concentraties. Het doel hiervan is om u minder allergisch te maken. Dit wordt ook wel desensibiliseren genoemd. Deze therapie duurt in totaal 3-4 jaar.

Het voordeel van immunotherapie is dat de therapie uw klachten zowel kan verminderen als voorkomen. Daarom is deze behandeling zeker de moeite van het overwegen waard. De behandeling werkt echter niet altijd en is niet voor iedereen geschikt. De allergoloog bekijkt daarom vooraf goed of dit een geschikte behandeling voor u is.

Toedienen van de allergenen
Het toedienen van de allergenen kan door:

een injectie in de bovenarm
het druppelen onder de tong
het innemen van een tablet
Verloop immunotherapie
De beginfase van de immunotherapie vindt in het ziekenhuis plaats. Op de eerste dag krijgt u kleine onderhuidse prikjes met een oplopende concentratie. Dit doet geen pijn. Tussen elke injectie zit een half uur. Dit is nodig om te zien hoe uw lichaam reageert op de ingespoten stof. Op de prikplaats ontstaat soms een muggebeet-achtige reactie. Een heel enkele keer ontstaat een echte allergische reactie. Daarom moet u in het begin in het ziekenhuis worden behandeld.

Na de eerste dag komt u zeven weken achter elkaar één keer per week terug voor 1 injectie waarbij steeds een beetje meer allergeen wordt toegediend. Na zeven weken heeft u de onderhoudsdosering bereikt. Vervolgens komt u één keer per maand langs voor een injectie.

Deze injecties blijft u halen tot en met het eerste pollenseizoen. Als alles goed gaat en u het eerste pollenseizoen geen klachten heeft gehad, kan uw huisarts de behandeling overnemen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:31

Je kan je ook laten testen waar je precies allergisch voor bent dan kan je wat gerichter pillen of druppels nemen.

Bij mij werden bijna alle plekjes van het testen groter en dikker.
Pollen
Beuken
Berken
Huismijt
Enz
Enz

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 11:36

klopt idd, heb ik toen ook laten doen.

ergste reactie bij mij was de berk, ik weet nog goed dat het prikje vlak bij mijn elleboog werd gezet.
Die plek werd vervolgens zo dik dat ik mijn trui niet meer naar beneden kon doen de rest van de dag omdat de mouw niet over de bult heen kwam :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hooikoorts

Bericht door Arthur » 26 feb 2021, 11:38

Bij mij helpt een pilletje Cetirizine doorgaans wel.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:39

Haha, ik had zo'n sticker op mijn rug met allerlei soorten stoffen.

Die ik noemde waren het ergste, maar bij een heleboel een reactie.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hooikoorts

Bericht door Luco » 26 feb 2021, 11:42

Arthur schreef: 26 feb 2021, 11:38 Bij mij helpt een pilletje Cetirizine doorgaans wel.
Die ga ik eens proberen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 11:44

Arthur schreef: 26 feb 2021, 11:38 Bij mij helpt een pilletje Cetirizine doorgaans wel.
Die neem ik idd ook, wat ook helpt is gewoon consequent innemen elke dag i.p.v. pas nemen als je last krijgt.
Naast dat pilletje dus fluticason spray werkt ook goed maar moet je wel op dokter recept krijgen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hooikoorts

Bericht door JP » 26 feb 2021, 12:42

Helpt deze tip nog ?
GTRene schreef: 28 apr 2013, 13:22 je neusharen eruit trekken helpt ook mee, serieus.
die geven ook veel door schijnbaar, trek er maar eens een paar uit voor al die geniepige net op de rand binnenschot...
dan moet je vaak al een paar maal niezen en tranende ogen krijg je dan :mrgreen:
dat zijn ook boosdoeners dus hup eruit trekken die handel :hangloose:
scheelt al een boel.
viewtopic.php?f=9&t=2809

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Hooikoorts

Bericht door flieger » 26 feb 2021, 12:46

Je hebt Cetirizine en Loratadine. Bij mij lijkt het elk jaar net de andere te zijn die beter helpt. Beide zijn om de klachten te verzachten, al zijn er ook die zeggen dat het helpt om 'een spiegel op te bouwen' en gewoon dagelijks in het voorjaar te nemen.

Cromoglicinezuur (natriumcromoglicaat) is specifiek voor het voorkomen van klachten.

Een kennis met zeer ernstige klachten heeft een acupunctuur behandeling tegen hooikoorts gedaan en die is al 7 jaar volledig klachtenvrij.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 13:07

JP schreef: 26 feb 2021, 12:42 Helpt deze tip nog ?
GTRene schreef: 28 apr 2013, 13:22 je neusharen eruit trekken helpt ook mee, serieus.
die geven ook veel door schijnbaar, trek er maar eens een paar uit voor al die geniepige net op de rand binnenschot...
dan moet je vaak al een paar maal niezen en tranende ogen krijg je dan :mrgreen:
dat zijn ook boosdoeners dus hup eruit trekken die handel :hangloose:
scheelt al een boel.
viewtopic.php?f=9&t=2809
:mrgreen: :mrgreen:

Volgens mij juist tegengesteld en zouden je neusharen moeten helpen stoffen buiten te houden...

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Hooikoorts

Bericht door JdBn » 26 feb 2021, 13:48

Martijn_bmw schreef: 26 feb 2021, 11:36 klopt idd, heb ik toen ook laten doen.

ergste reactie bij mij was de berk, ik weet nog goed dat het prikje vlak bij mijn elleboog werd gezet.
Die plek werd vervolgens zo dik dat ik mijn trui niet meer naar beneden kon doen de rest van de dag omdat de mouw niet over de bult heen kwam :lol:
Oh man, Berkenbomen zijn echt killing :dood: Paar jaar terug werkte ik op een externe locatie die dus omgeven was met die dingen, zo ben ik er achter gekomen dat ik voor Berken dus behoorlijk allergisch ben. Een collega van mij ook trouwens, zaten we in zo'n tijdelijk kantoor naast elkaar helemaal stuk te gaan :lol:

Ik gebruik sinds een jaar of 2 Ebastine, dat werkt voor mij veel beter dan dat drogistspul.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Hooikoorts

Bericht door Andry » 26 feb 2021, 14:08

Doorgaans heb ik veel last van hooirkoorts, met name graspollen. Desloratadine is dan voor mij de oplossing. Daarnaast een zware allergie voor huisstof, dus elke dag stofzuigen.

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Hooikoorts

Bericht door Zed240 » 26 feb 2021, 14:17

Hier ook heel erg last van hooikoorts, lijkt elk jaar nog wat erger te worden (ben 25). Bomen zijn bij mij het ergst (heb ook ongv. elke kruisallergie die mogelijk is, alle soorten rauw fruit, noten etc.), maar grassen vermoed ik ook aangezien ik er van feb-juli/aug last van heb.

Vorig jaar was een ramp, zelfs van even kort een raam open de volgende dag zo ziek dat ik m'n bed amper uitkom. Ceterizine/(Des)Loratadine verlicht bij mij de jeuk in de ogen, maar doet verder weinig tot niets. Bij mij is de neus het ergste, combinatie van een constante kriebel en zodanig verstopt dat ik er benauwd van wordt.

Plan was om bij de huisarts te starten met immuuntherapie, maar dankzij Covid werd dat niks.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hooikoorts

Bericht door Richardt. » 26 feb 2021, 14:18

Ik dacht na afgelopen weekend in de tuin bezig te zijn geweest dat het voor mij nu nog wel meeviel.
Tot gisteren. Vannacht wakker gelegen. Loopneus en een jeukend gehemelte (serieus...) als een gek. Dus eruit om Citrizine in te nemen. Dat duurt even voordat het werkt. Ook heb ik het idee dat dat elk jaar net niet genoeg helpt.

Gek genoeg valt het vandaag dan wel weer mee. Of de Citrizine nu, dik 10 uur later, nog werkt of dat het eenmalig iets was? Geen idee.

Ik heb al een afspraak staan bij een fysio voor medical taping. Het verschilt per persoon of en hoe goed het werk, maar we gaan het maar eens proberen.

Overigens koop ik de Citrizine heel vaak bij de Lidl. Zal nu wel weer een run op zijn, maar kost daar geen klap en de werkende stof is hetzelfde als de dure merken van een drogist.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hooikoorts

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 14:21

Ik heb vandaag ook minder last, begreep dat het aan de windrichting ligt.
Die is nu vanaf zee dus schone frisse lucht ipv uit het zuiden al vol met boompollen uit FR en BE

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Hooikoorts

Bericht door Zed240 » 26 feb 2021, 14:23

Tip @ Richard

Als het weer mag kun je Ceterizine/Loratadine ook goed in Duitsland halen, mocht je daar wel eens zijn. Is daar stukken goedkoper, ik betaal bij de apotheek ongv. 10-11€ voor 100 stuks.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: Hooikoorts

Bericht door Karel » 26 feb 2021, 15:19

Jullie moeten eens proberen om regelmatig een paardenmelk kuur te doen.

Kennis van me had jarenlang hele erge hooikoorts en hele zware zonneallergie.

Nu niets meer van beide kwaaltjes.
Doet alleen een aantal keer per jaar een paardenmelk kuurtje.
(Dacht paar weken elke dag een glasje paardenmelk).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Erik dB, kennethr, MParallel, Wimo, Wout309t en 171 gasten