Porsche Taycan

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Porsche Taycan

Bericht door Gijzert » 24 feb 2021, 05:49

alt schreef: 23 feb 2021, 22:20 Verschillen zijn nu reeds al.
Die zitten in het snel/DC laden.
De oudere, de goedkope ev's hebben 400 V.
De meestal duurdere ev's hebben 800 V.
Met 800 V kan je veel sneller DC laden & ook dunnere kabels gebruiken.
Dan zijn er verschillen in batterijen, uit welke grondstoffen deze gemaakt zijn.
Dan is er nog batterij techniek, b.v.b. door aan een batterijcel meerdere aansluitingen te maken, welke tot zeer snel DC laden leid.
De elektronen behoeven dan niet de hele winding te doorlopen, maar worden tegelijk op verschillende plaatsen in een batterijcel opgeladen.
Net zo iets als een auto met 2 tanks tanken met 2 pompen.
Maar dat zijn technische verschillen die je niet voelt tijdens het rijden

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Porsche Taycan

Bericht door sitechris » 24 feb 2021, 08:19

Motorisch is het eenheidsworst, maar ik ga er vanuit dat Porsche wel een fijner sturende auto kan bouwen dan andere merken. En we moeten fabrikanten ook weer de tijd geven om iets leuks te bouwen. Ook die ontwikkeling staat op het punt om te beginnen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door alt » 24 feb 2021, 09:33

Vergeet de software niet.
Ik herinner mij nog een Volvo, die als je van stilstand wilde wegrijden, dat de Volvo even moest wakker worden om vervolgens te gaan rijden.
Dit verschijnsel is volgens mij te ondervinden bij sommige ev's.
Een ander verschil is het afrol geluid, waar Tesla kampioen in is, maar MB de stilste.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche Taycan

Bericht door sdlauto » 24 feb 2021, 09:48

Ik heb gereden in de Taycan 4S alsmede in de RWD en dit is niet te vergelijken qua rijden met een Tesla, acceleratie is vergelijkbaar maar gevoel en zitpositie is echt Porsche en bij Tesla, ja net niet eigenlijk.
Al is de Porsche met de nodige opties wel een dure auto en minder range dan de Tesla, ik zou altijd de P verkiezen boven de Tesla.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche Taycan

Bericht door Tom » 24 feb 2021, 10:46

Natuurlijk is niet elke auto gelijk. Maar nu koop je voor 25K een 1.0 tsi Skoda Fabia fwd hok dat je aan moet duwen of voor 200K een Audi RS6 awd met 600pk V8 en dat gaat in 3,6 sec naar de 100. Of iets er tussenin. Dat contrast is heel groot... je krijgt een hele andere auto, maar daar betaal je ook flink voor.
Wat je bij de introductie van de Tesla Model 3 al zag is dat veel Model S eigenaren overstapten op de 3. En ik geef ze groot gelijk, die auto doet hetzelfde voor minder geld. Alleen het formaat is wat kleiner, verder moet je bij wijze van spreken zoeken naar verschillen.
Geef het een paar jaar en nog wat concurrentie en een willekeurig instapmodel van een willekeurig merk doet dus 0-100 onder de 5 seconden. Geluid en vermogensopbouw kun je wegstrepen, is nu nog een issue maar straks één pot nat als de boel wat verder uitontwikkeld is.
Merken moeten dan wel heel erg hun best doen om flinke premiumprijzen te vragen voor zitposities, marketingmerkjes en wat betere materialen (in steeds kaler wordende interieurs waarin LCD's de overhand nemen). Ik meen dat het Tesla-topic op Porsche Forum behoorlijk veel posts heeft... ik betwijfel of die mensen weer terugkomen nu Porsche de Taycan heeft. Nog los van een generatie die straks op gaat groeien zonder benzine in hun bloed, die kennen Porsche, Audi RS of M niet zoals wij... waarin we dat in onze jeugd nog als poster aan de muur hadden of bij DTM races op tv zagen.

Anders gezegd... Model 3 performance kost 60K, heeft 513pk, 0-100 in 3,3 sec. en softwarematig + opladen is super bij Tesla.
Hoe ziet de auto van Audi eruit om je weer 200K (prijs RS6) te laten betalen?
Als ik auto's koop is het meer emotie dan ratio maar met merkjes/interieurdingetjes/zitpositie ben ik nog niet bereid een 140K premium neer te leggen. Uiteindelijk moeten die Duitsers ook iets tegenover zo'n Model 3 performance zetten om te concurreren. Laat dat 80K kosten, zelfde specs, betere bouwkwaliteit en interieur (waar je dus een 20K premium voor betaald, wat ik wél eraan zou kunnen uitgeven). Hoe ga je een auto van 200K nog verantwoorden?

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Porsche Taycan

Bericht door zegmaarboris » 24 feb 2021, 11:27

Qua motorisering ben ik het wel met je eens, het is veel of heel veel koppel, en dat was het wel. Uiteraard voor rijbeleving is kwaliteit een groot ding, ik weet zeker dat de Model S daar last van heeft ten opzichte van de Audi's, Porsche, Jaguar en Mercedes die geïntroduceerd zijn de laatste jaren. De vele overstappers van S naar 3 bij Tesla laten dat ook wel zien dat de eerste rijders echt voor prijs en niets anders gingen.

Stuurgevoel en rijbeleving maken wel echt nog steeds een groot verschil lijkt me, net als tussen zeg een Audi A4 en en 3-serie dat een beslissende factor kan zijn voor mensen op zoek naar driving fun.

Voor vervoersmiddelen zijn de EV's echt de toekomst, laden gaat steeds beter en sneller, wordt wel minder een issue. En dan keuze hebben in verschillende merken, met net iets meer of minder driving fun gaat voor de daily machines wel goed komen.

Ik ben erg benieuwd hoe de toekomst voor puurdere auto's er uit gaat zien vooral. Wat gaat er als elektrisch equivalent voor een M2 of zeg een MX5 komen in de toekomst. Sneller is absoluut niet waar we denk ik op zitten te wachten, maar wat kan er straks voor een echt agile bakje waar het lekker mee gooien is, zonder dat het meteen 150km/h door de bocht moet gaan en/of >100k kost.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Porsche Taycan

Bericht door sitechris » 24 feb 2021, 19:42

Of binnen 100 km leeg is bij een stevige rijstijl. Dat is mijn grootste zorg nog steeds bij de EV. Een dagtrip naar de Eifel wordt dan vooral een rit van laadpaal naar laadpaal.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door Wimo » 24 feb 2021, 20:23

zegmaarboris schreef: 24 feb 2021, 11:27 Qua motorisering ben ik het wel met je eens, het is veel of heel veel koppel, en dat was het wel. Uiteraard voor rijbeleving is kwaliteit een groot ding, ik weet zeker dat de Model S daar last van heeft ten opzichte van de Audi's, Porsche, Jaguar en Mercedes die geïntroduceerd zijn de laatste jaren. De vele overstappers van S naar 3 bij Tesla laten dat ook wel zien dat de eerste rijders echt voor prijs en niets anders gingen.

Stuurgevoel en rijbeleving maken wel echt nog steeds een groot verschil lijkt me, net als tussen zeg een Audi A4 en en 3-serie dat een beslissende factor kan zijn voor mensen op zoek naar driving fun.

Voor vervoersmiddelen zijn de EV's echt de toekomst, laden gaat steeds beter en sneller, wordt wel minder een issue. En dan keuze hebben in verschillende merken, met net iets meer of minder driving fun gaat voor de daily machines wel goed komen.

Ik ben erg benieuwd hoe de toekomst voor puurdere auto's er uit gaat zien vooral. Wat gaat er als elektrisch equivalent voor een M2 of zeg een MX5 komen in de toekomst. Sneller is absoluut niet waar we denk ik op zitten te wachten, maar wat kan er straks voor een echt agile bakje waar het lekker mee gooien is, zonder dat het meteen 150km/h door de bocht moet gaan en/of >100k kost.
Ik weet het allemaal nog niet. Voor een daily kan de 3 wel een vervanger zijn van de s maar daar is het ook mee gedaan. Het zal wel en centenkwestie zijn maar ik heb beide en de s is echt veel meer auto. Groter.luxer en vooral veel fraaier om te zien.

De s is nu bijna 2.5 jaar oud en ik zoek al een tijdje naar een alternatief. Een nieuwe s kan, 1100pk is leuk, maar het is gewoon jammer dat de rest wat loopt te kloten op Ev gebied. Heb nu de hoop op de nieuwe ev Bmw die volgend jaar komt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Porsche Taycan

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2021, 20:27

@Wimo, waarom na 2,5 al een nieuwe zoeken? Dan kan je toch mooi nog 2,5jr lage bijtelling gebruiken?

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door Wimo » 24 feb 2021, 21:02

Wisselen is veel leuker ;) en met de km”s die ik nu maak is bijtelling minder relevant.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Porsche Taycan

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2021, 21:21

Haha dat zal ik niet ontkennen :tooth:

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 25 feb 2021, 08:12

Martijn_bmw schreef: 24 feb 2021, 21:21 Haha dat zal ik niet ontkennen :tooth:
Nu ken ik jou meer als een niet-ontkenner dan als een ontkenner. Ontken dat maar niet.

Ik snap Wimo wel. Maar zo'n Taycan dan? die ik hoe vaker ik 'm langs zie komen steeds suffer, minder inspirerend 'wow Porsche' begin te vinden. Vind 't eigenlijk een grote lange Model 3 met wat leuke design touches.... :bag: :sealed:

Maar ik heb ook 'niks' met de Panamera eigenlijk....

Dat EV 'broertje' Audi dan. Dat is 'm!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Porsche Taycan

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2021, 08:27

Die Audi o.b.v. Taycan is idd een heel mooi ding!
Gevoelsmatig vind ik Audi sowieso een goed EV merk, mooie materialen en design past goed ter compensatie van de emotieloze EV aandrijving.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door alt » 25 feb 2021, 09:50

Ik begin nu te begrijpen waarom de aversie tegen de ev is.
In een ice hoor je kinderen achterin minder met elkaar bekvechten, v,w, het geluid van de motor.
Ik het vroeger ook altijd aan de stok met mijn zusje, zo ook mijn kinderen overstemden vaak de autoradio.
Doordat het stiller in de ev is, hoor je de kids veel meer, ja, dan erger je je ook veel meer.
Vandaar dat de meeste ev's worden gekocht door oudere mensen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche Taycan

Bericht door allen » 25 feb 2021, 09:52

Ik krijg nu een beetje het gevoel dat jij, of geen kinderen hebt, of niet capabel bent geweest ze normaal op te voeden? :angel:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Porsche Taycan

Bericht door Luco » 25 feb 2021, 10:14

Rubberen hamer doe ook wonderen

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Porsche Taycan

Bericht door Robin » 25 feb 2021, 10:28

Luco schreef: 25 feb 2021, 10:14 Rubberen hamer doe ook wonderen
Ouwe influencert. Beetje je eigen groepje promoten. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Porsche Taycan

Bericht door JP » 25 feb 2021, 10:32

allen schreef: 25 feb 2021, 09:52 Ik krijg nu een beetje het gevoel dat jij, of geen kinderen hebt, of niet capabel bent geweest ze normaal op te voeden? :angel:
+1 die alt(e) betrekt ook alles op kinderen :hmmm:

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door Wimo » 25 feb 2021, 13:23

Robin schreef: 25 feb 2021, 08:12
Martijn_bmw schreef: 24 feb 2021, 21:21 Haha dat zal ik niet ontkennen :tooth:
Nu ken ik jou meer als een niet-ontkenner dan als een ontkenner. Ontken dat maar niet.

Ik snap Wimo wel. Maar zo'n Taycan dan? die ik hoe vaker ik 'm langs zie komen steeds suffer, minder inspirerend 'wow Porsche' begin te vinden. Vind 't eigenlijk een grote lange Model 3 met wat leuke design touches.... :bag: :sealed:

Maar ik heb ook 'niks' met de Panamera eigenlijk....

Dat EV 'broertje' Audi dan. Dat is 'm!
Ik heb een Taycan te leen gehad van de dealer een tijdje terug. Prachtig auto hoor.. maar het bereik viel me zo enorm tegen in de praktijk.
Die nieuwe SUV van BMW wil ik wel graag proberen. Ruim, fantastische stoelen (ruk in model S) en voor 80k incl. BTW heb je alle opties mogelijk!

https://www.bmw.nl/nl/modellen/x-serie/ ... matie.html


Laden onderweg blijft wel een ding maar in de praktijk doe ik dat 99% thuis. Voor de fun heb ik nu een benzine BMW gekocht :lollerdelol:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door alt » 25 feb 2021, 22:11

Ik heb 3 voorbeeldige kinderen & 3 lieve kleinkinderen, maar geen Taycan.
Goddomme, ik ben kind geweest & weet nog hoe het was met mij klierende zusje achter in de Ford Köln te zitten op vakantie door Europa.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Porsche Taycan

Bericht door Kadett » 26 feb 2021, 03:37

Wimo schreef: 25 feb 2021, 13:23
Robin schreef: 25 feb 2021, 08:12
Martijn_bmw schreef: 24 feb 2021, 21:21 Haha dat zal ik niet ontkennen :tooth:
Nu ken ik jou meer als een niet-ontkenner dan als een ontkenner. Ontken dat maar niet.

Ik snap Wimo wel. Maar zo'n Taycan dan? die ik hoe vaker ik 'm langs zie komen steeds suffer, minder inspirerend 'wow Porsche' begin te vinden. Vind 't eigenlijk een grote lange Model 3 met wat leuke design touches.... :bag: :sealed:

Maar ik heb ook 'niks' met de Panamera eigenlijk....

Dat EV 'broertje' Audi dan. Dat is 'm!
Ik heb een Taycan te leen gehad van de dealer een tijdje terug. Prachtig auto hoor.. maar het bereik viel me zo enorm tegen in de praktijk.
Die nieuwe SUV van BMW wil ik wel graag proberen. Ruim, fantastische stoelen (ruk in model S) en voor 80k incl. BTW heb je alle opties mogelijk!

https://www.bmw.nl/nl/modellen/x-serie/ ... matie.html


Laden onderweg blijft wel een ding maar in de praktijk doe ik dat 99% thuis. Voor de fun heb ik nu een benzine BMW gekocht :lollerdelol:
Alsof de iX3 wel een fantastisch bereik heeft? Blijft een zeecontainer op qielen qua aero.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Porsche Taycan

Bericht door Kadett » 26 feb 2021, 03:37

Wimo schreef: 25 feb 2021, 13:23
Robin schreef: 25 feb 2021, 08:12
Martijn_bmw schreef: 24 feb 2021, 21:21 Haha dat zal ik niet ontkennen :tooth:
Nu ken ik jou meer als een niet-ontkenner dan als een ontkenner. Ontken dat maar niet.

Ik snap Wimo wel. Maar zo'n Taycan dan? die ik hoe vaker ik 'm langs zie komen steeds suffer, minder inspirerend 'wow Porsche' begin te vinden. Vind 't eigenlijk een grote lange Model 3 met wat leuke design touches.... :bag: :sealed:

Maar ik heb ook 'niks' met de Panamera eigenlijk....

Dat EV 'broertje' Audi dan. Dat is 'm!
Ik heb een Taycan te leen gehad van de dealer een tijdje terug. Prachtig auto hoor.. maar het bereik viel me zo enorm tegen in de praktijk.
Die nieuwe SUV van BMW wil ik wel graag proberen. Ruim, fantastische stoelen (ruk in model S) en voor 80k incl. BTW heb je alle opties mogelijk!

https://www.bmw.nl/nl/modellen/x-serie/ ... matie.html


Laden onderweg blijft wel een ding maar in de praktijk doe ik dat 99% thuis. Voor de fun heb ik nu een benzine BMW gekocht :lollerdelol:
Alsof de iX3 wel een fantastisch bereik heeft? Blijft een zeecontainer op wielen qua aero.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Porsche Taycan

Bericht door Wimo » 26 feb 2021, 08:50

Nou.. die taycan was na 250km einde oefening. Die zeecontainer moet ik nog testen.

sdlauto
Berichten: 454
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche Taycan

Bericht door sdlauto » 26 feb 2021, 09:00

Wimo schreef: 26 feb 2021, 08:50 Nou.. die taycan was na 250km einde oefening. Die zeecontainer moet ik nog testen.
Heel bijzonder, wij hebben er een dag mee gereden en haalde netjes 380KM met gemixt rijgedrag en koude temperaturen.
Meer dan genoeg voor de dagelijkse ritjes Zeeland -> Rotterdam met 2 laadpalen en ze laden ook zeer snel op.
250KM op een volle batterij heb ik nog nooit ergens zien staan en lijkt mij erg sterk, en wat betreft rijbeleving/algehele ervaring is er imo een wereld van verschil tussen de Porsche en de Tesla, welke ik ook 1 dag meegehad heb.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Porsche Taycan

Bericht door Kadett » 26 feb 2021, 09:20

Taycan heeft 800V accu vs 400V voor de iX3. Dus met de Taycan zou je sneller weer onderweg kunnen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 140 gasten