Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Bokkepoot » 20 feb 2021, 22:04

We hebben zelf geen showroom o.i.d, maar ik kan wel van het assortiment van de Fonteyn leveren.
@Boooooh,
Je hebt er een uit de Passion serie, Acryl daarvan komt uit Amerika. Uit Duitsland zou ook kunnen, maar sowieso niet uit China zelf.
Bad zelf komt uit china, zijn prima baden hoor.

Kleine tip, je kan hem als je het water moet verwisselen zou ik persoonlijk rubberen tegels onder het bad leggen.
Dat helpt met koud uit je stenen en dempt het geluid van de pomp iets.

En je cover moet je afentoe behandelen met cover care/ledervet product. Deze gaat namelijk achteruit door de chloordampen die van het water afkomt. Als je hem netjes bijhoud gaat hij langer mee.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Booooh » 20 feb 2021, 22:57

Bokkepoot schreef: 20 feb 2021, 22:04 We hebben zelf geen showroom o.i.d, maar ik kan wel van het assortiment van de Fonteyn leveren.
@Boooooh,
Je hebt er een uit de Passion serie, Acryl daarvan komt uit Amerika. Uit Duitsland zou ook kunnen, maar sowieso niet uit China zelf.
Bad zelf komt uit china, zijn prima baden hoor.

Kleine tip, je kan hem als je het water moet verwisselen zou ik persoonlijk rubberen tegels onder het bad leggen.
Dat helpt met koud uit je stenen en dempt het geluid van de pomp iets.

En je cover moet je afentoe behandelen met cover care/ledervet product. Deze gaat namelijk achteruit door de chloordampen die van het water afkomt. Als je hem netjes bijhoud gaat hij langer mee.
:thumbup:
Heb recent het water ververst maar zal een volgende keer eens kijken, voordat de spa geplaatst is heb ik (samen met een buurman) beton gestort in een mal van 2x2 meter om het waterpas te maken, de bestrating loopt namelijk behoorlijk af voor het afvoeren van regenwater. De spa staat aan de zijkant van de woning, heb overigens weinig last van eventuele geluiden van de pomp maar alle beetjes helpen ...

Welk spul raad je aan voor die cover, die heb ik eigenlijk nog nooit behandeld ;) , gaat neem ik aan om de buitenzijde?

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door CRZ » 21 feb 2021, 10:54

Hebben jullie ook een separate afvoer, aangesloten op de riolering? Of is dat iets wat per definitie noodzakelijk is als je überhaupt een buitendouche neemt. Dat is iets waar ik nog niet aan had gedacht namelijk.
Het niet geheel waterpas zijn van de tuin is iets wat wij ook zullen hebben, gezien we voor keramiek tegels gaan die later gevoegd worden. Wel goed om van te voren te bedenken, anders zit ik me telkens af te vragen waarom het ik aan de ene kant onder water zit en aan de andere kant droog.

@bokkepoot, ik kom er bij je op terug. Dank voor de hulp alvast

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 21 feb 2021, 12:50

Vandaag weer wat opgeruimd in de schuur en daarna wat voorbereidingen getroffen om aan het terras te beginnen.

Tussendoor even de ruit van het zijspan afgehaald (er komen barsten in).
Offerte opgevraagd voor een nieuw stuk polycarbonaat, UV bestendig en hard coated.
SDC10001 (Groot).JPG
SDC10001 (Groot).JPG (515.38 KiB) 1978 keer bekeken
SDC10002 (Groot).JPG
SDC10002 (Groot).JPG (463.76 KiB) 1978 keer bekeken
SDC10003 (Groot).JPG
SDC10003 (Groot).JPG (413.12 KiB) 1978 keer bekeken

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Bokkepoot » 21 feb 2021, 13:23

Booooh schreef: 20 feb 2021, 22:57
Bokkepoot schreef: 20 feb 2021, 22:04 We hebben zelf geen showroom o.i.d, maar ik kan wel van het assortiment van de Fonteyn leveren.
@Boooooh,
Je hebt er een uit de Passion serie, Acryl daarvan komt uit Amerika. Uit Duitsland zou ook kunnen, maar sowieso niet uit China zelf.
Bad zelf komt uit china, zijn prima baden hoor.

Kleine tip, je kan hem als je het water moet verwisselen zou ik persoonlijk rubberen tegels onder het bad leggen.
Dat helpt met koud uit je stenen en dempt het geluid van de pomp iets.

En je cover moet je afentoe behandelen met cover care/ledervet product. Deze gaat namelijk achteruit door de chloordampen die van het water afkomt. Als je hem netjes bijhoud gaat hij langer mee.
:thumbup:
Heb recent het water ververst maar zal een volgende keer eens kijken, voordat de spa geplaatst is heb ik (samen met een buurman) beton gestort in een mal van 2x2 meter om het waterpas te maken, de bestrating loopt namelijk behoorlijk af voor het afvoeren van regenwater. De spa staat aan de zijkant van de woning, heb overigens weinig last van eventuele geluiden van de pomp maar alle beetjes helpen ...

Welk spul raad je aan voor die cover, die heb ik eigenlijk nog nooit behandeld ;) , gaat neem ik aan om de buitenzijde?
https://www.fonteyn.nl/spa-s/spa-produc ... nd-protect.
Het gaat dan voornamelijk om het deel kunstleer wat de kuip afdekt. Lichtgrijze deel zeg maar. Dat donkergrijze deel kan je er ook mee behandelen. Maar het lichtgrijze deel dat vergaat op een gegeven moment, en met dit spul kun je dat wel een tijdje uitsellen.
CRZ schreef: 21 feb 2021, 10:54 Hebben jullie ook een separate afvoer, aangesloten op de riolering? Of is dat iets wat per definitie noodzakelijk is als je überhaupt een buitendouche neemt. Dat is iets waar ik nog niet aan had gedacht namelijk.
Het niet geheel waterpas zijn van de tuin is iets wat wij ook zullen hebben, gezien we voor keramiek tegels gaan die later gevoegd worden. Wel goed om van te voren te bedenken, anders zit ik me telkens af te vragen waarom het ik aan de ene kant onder water zit en aan de andere kant droog.

@bokkepoot, ik kom er bij je op terug. Dank voor de hulp alvast
Afvoer zit bij het bad in ieder geval aan de zijkant, je hoeft geen leiding onder het bad te maken.
Mijn tip is om een kleine dompelpomp bij de gamma te halen samen met een slang, dat maakt het veel makkelijker.

Exact waterpas hoeft het bad niet te staan, zolang de filter zijn water maar kan krijgen door het filter en alle jets onder water staan is het goed. Over 2 meter een cm of 1-2 is geen probleem, maar water pas is wel het mooist.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 21 feb 2021, 14:56

Vanmiddag toch maar een start gemaakt met het terras, manman wat is dat hout hard, zelfs met voorboren en wd 40 braken er gewoon twee schroeven af, gelukkig is de rest allemaal met 4x50 ipv 5x100.
Dat is alleen voor de randbalken.
Ook de deur maar omgedraaid, kon hem niet verder omhoog hangen zodat die over het terras zou draaien.
Ook even een schoor erin gezet tegen uitzakken.

Kan nu pas verder als we al het grit weg hebben, dat is nog ff werk.
SDC10001 (Groot).JPG
SDC10001 (Groot).JPG (484.83 KiB) 1928 keer bekeken
SDC10002 (Groot).JPG
SDC10002 (Groot).JPG (434.72 KiB) 1928 keer bekeken
SDC10003 (Groot).JPG
SDC10003 (Groot).JPG (554.56 KiB) 1928 keer bekeken

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Booooh » 21 feb 2021, 17:00

Bokkepoot schreef: https://www.fonteyn.nl/spa-s/spa-produc ... nd-protect.
Het gaat dan voornamelijk om het deel kunstleer wat de kuip afdekt. Lichtgrijze deel zeg maar. Dat donkergrijze deel kan je er ook mee behandelen. Maar het lichtgrijze deel dat vergaat op een gegeven moment, en met dit spul kun je dat wel een tijdje uitsellen.
Thanks, zal het een volgende keer mee bestellen met de AquaFinesse
CRZ schreef: 21 feb 2021, 10:54 Hebben jullie ook een separate afvoer, aangesloten op de riolering? Of is dat iets wat per definitie noodzakelijk is als je überhaupt een buitendouche neemt. Dat is iets waar ik nog niet aan had gedacht namelijk.
Het niet geheel waterpas zijn van de tuin is iets wat wij ook zullen hebben, gezien we voor keramiek tegels gaan die later gevoegd worden. Wel goed om van te voren te bedenken, anders zit ik me telkens af te vragen waarom het ik aan de ene kant onder water zit en aan de andere kant droog.

@bokkepoot, ik kom er bij je op terug. Dank voor de hulp alvast
Bij mij staat de spa aan de zijkant van de woning (naast de garage), zit op de hoek, verder direct aan water dus dat is erg makkelijk met verversen van het water uit de spa en met gebruik van de buitendouche.

Kwam nog een foto tegen van die plaat die we gestort hebben:
IMG_0273Small.jpg
IMG_0273Small.jpg (286.85 KiB) 1874 keer bekeken

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 08:58

Waarom steekt die plaat zo uit tov de tegels? Lijkt me een gemene tenenstoter?

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door CRZ » 22 feb 2021, 09:16

De tuin loopt af om het water af te voeren. Op de plaat staat de jacuzzi keurig waterpas. Tenminste, dat is wat Booooh mij heeft uitgelegd. :)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Booooh » 22 feb 2021, 10:31

Zo is het precies, waterpas plaat tov de bestrating die er al een tijd ligt, het afschot was anders te groot en zit je met een scheve waterlijn in je jacuzzi, nu is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 10:41

Dat snap ik maar dat afschot is wel érg veel lijkt het.

Wij hebben trouwens ook een opblaasbubbelbad wat we straks in/naast het tuinhuis gaan zetten (dus overdekt).
Ik wil dan met een externe pomp het water over het dak laten stromen (Intex heeft daar matten voor). Het mooiste zou echter zijn om ergens het water weg te pakken via 1 van de gaten die er al zitten ipv een extra slang. Iemand hier ervaring mee?

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 22 feb 2021, 11:19

daNpy schreef: 22 feb 2021, 10:41 Ik wil dan met een externe pomp het water over het dak laten stromen (Intex heeft daar matten voor).
Tyleenslang, in slakkenhuispatroon, op het dak om water te verwarmen geen idee?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 11:30

Elise schreef: 22 feb 2021, 11:19 Tyleenslang, in slakkenhuispatroon, op het dak om water te verwarmen geen idee?
Liever die matten, zo'n tyleenslang is enorm stijf (althans die ik heb gebruikt tot nu toe)
Gaat met meer om de aansluitingen zeg maar.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Richardt. » 22 feb 2021, 11:32

Dat is wel wat veel gebeurd idd. Die matten schijnen nogal snel te beschadigen/lek te raken.
Wij hebben drie solarbollen bij het zwembad, dit soort/idee: https://www.toppy.nl/category/2519/zwem ... r-bol.html

Geen idee of tyleen goedkoper is, dit is wel lekker simpel kant-en-klaar. Kunnen aangesloten worden op het filter, ik had echter nog een ongebruikt vijverpompje liggen die het ook prima deed.

Had gedacht dat het niet zou werken, maar afgelopen zomer kreeg ik het zwembad (circa 14 m3) behoorlijk vlot aangenaam op temperatuur en heb ik ze uiteindelijk losgekoppeld omdat het water te warm vonden worden. Een kleiner zwembad/bubbelbad ga je goed op temperatuur krijgen hiermee

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 11:33

Richardt. schreef: 22 feb 2021, 11:32 Dat is wel wat veel gebeurd idd. Die matten schijnen nogal snel te beschadigen/lek te raken.
Oke, zo ver had ik het nog niet onderzocht.
Had gedacht dat het niet zou werken, maar afgelopen zomer kreeg ik het zwembad (circa 14 m3) behoorlijk vlot aangenaam op temperatuur en heb ik ze uiteindelijk losgekoppeld omdat het water te warm vonden worden. Een kleiner zwembad/bubbelbad ga je goed op temperatuur krijgen hiermee
Zodra de zon schijnt warmt het water in de zwarte slangen/whatever al op, en kun je met een redelijk frisse buitentemperatuur inderdaad toch snel een warm zwembad krijgen :)

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 22 feb 2021, 11:53

daNpy schreef: 22 feb 2021, 11:30 zo'n tyleenslang is enorm stijf
Als je in een slakkenhuispatroon werkt heb je daar toch weinig last van?
(Wel forse diameter gebruiken als je een flinke lengte gebruikt).

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 12:10

Elise schreef: 22 feb 2021, 11:53
Als je in een slakkenhuispatroon werkt heb je daar toch weinig last van?
(Wel forse diameter gebruiken als je een flinke lengte gebruikt).
Ja, als je alleen een rol-vorm gebruikt is het wel te doen idd. Alleen de haakse hoeken dan even met koppelingen doen.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 22 feb 2021, 12:17

daNpy schreef: 22 feb 2021, 12:10
Elise schreef: 22 feb 2021, 11:53
Als je in een slakkenhuispatroon werkt heb je daar toch weinig last van?
(Wel forse diameter gebruiken als je een flinke lengte gebruikt).
Ja, als je alleen een rol-vorm gebruikt is het wel te doen idd. Alleen de haakse hoeken dan even met koppelingen doen.
Voor de duidelijkheid, ik beschouw die opwarmmatten hetzelfde als de tyleenslang op het dak. Dus hoe je daar naartoe gaat om de boel aan te sluiten is dan voor beide oplossingen "gelijk".
Want als je alles tyleen wilt doen (dus van pomp/bad naar dak) dan ontkom je inderdaad niet aan koppelingen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door daNpy » 22 feb 2021, 12:31

Elise schreef: 22 feb 2021, 12:17 Voor de duidelijkheid, ik beschouw die opwarmmatten hetzelfde als de tyleenslang op het dak. Dus hoe je daar naartoe gaat om de boel aan te sluiten is dan voor beide oplossingen "gelijk".
Want als je alles tyleen wilt doen (dus van pomp/bad naar dak) dan ontkom je inderdaad niet aan koppelingen.
Als ik het goed heb zijn de vaak voorkomende ? zwembadslangen geribbelde 30mm slangen die heel flexibel zijn. Tyleen is dat niet, dus óf grotere bochten maken of haakse koppelingen aanschaffen. Uiteraard moeten de uiteinden aangesloten worden op de matten, de pomp en het bad.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 25 feb 2021, 15:34

Eerste stukje onderbouw voor het terras gelegd, daar gaat stiekem toch nog heel veel tijd in zitten, het hout is echt hard, zelfs met voorboren en zeep moet je uitkijken dat de schroeven niet breken.
SDC10008 (Groot).JPG
SDC10008 (Groot).JPG (464.78 KiB) 479 keer bekeken
SDC10009 (Groot).JPG
SDC10009 (Groot).JPG (499.49 KiB) 479 keer bekeken
SDC10010 (Groot).JPG
SDC10010 (Groot).JPG (486.17 KiB) 479 keer bekeken

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 25 feb 2021, 16:48

Luco schreef: 25 feb 2021, 15:34 Eerste stukje onderbouw voor het terras gelegd, daar gaat stiekem toch nog heel veel tijd in zitten, het hout is echt hard, zelfs met voorboren en zeep moet je uitkijken dat de schroeven niet breken.
Ik zou een ander merk schroeven gebruiken, Dynaplus
En dan de schroeven met de outdoor coating nemen.

Hoef je voor normaal hardhout niet eens voor te boren (zeep is al helemaal niet nodig).
Betere schroeven ben ik nog niet tegen gekomen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 25 feb 2021, 16:55

zijn rvs schroeven voor buiten, anders gaat het roesten.
En het is keihard bankirai, zelfs de de walt nieuwe cirkelzaag met nieuw blad heeft het zwaar.
Outdoor coating is leuk, maar nooit zo goed als rvs, gewoon met beleid doen en alleen de lange schroeven hebben er last van, zelfs de niet rvs schroeven die ik geprobeerd heb, allemaal spul voor de vakman.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 25 feb 2021, 17:01

De vakman had dat spul met dynaplus vastgeschroefd.
Maar anders lees je eens wat de ervaring van anderen is.....wellicht dat je daar meer waarde aan hecht dan mijn mening.

Hier eentje die al 10 jaar buiten zit, alles is verroest behalve de schroef.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Luco » 25 feb 2021, 17:20

je hebt helemaal gelijk hoor, schroeven met zelf herstellende coating zijn the bomb :thumbup:
Ik ga gelijk die 400 euro aan rvs schroeven weggooien.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Elise » 25 feb 2021, 17:28

Succes met je projectje Luco :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, kennethr, MParallel, Semrush [Bot], Wimo, Wout309t en 167 gasten