300K km E46 M3
- PimV
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
- Auto: E46 M3
300K km E46 M3
Sinds kort eigenaar van deze prachtige Lemans blauwe E46 M3.
Een E46 M3 stond al jaren op mijn 'auto's bucket list' ( bij wie niet) maar die krengen werden de afgelopen jaren steeds duurder en was er gewoon een gezinsdiesel nodig.
Tot ineens via een Marktplaats-suggestie deze langs kwam. Een betaalbare bomvolle M3, en dan nog in blauw ook (Ik heb echt een zwak voor blauw op auto's, en op de M3 kom je het niet zo vaak tegen). En binnen een betaalbare range.
The downside…een kilometerstand van 3 ton! Echter op een kleine 2 jaar en 2000 km na door één eigenaar bereden (een tandarts die hem al die tijd als dagelijkse auto reed) met de volledige historie erbij.
Daarin zag ik al snel dat er veel groot onderhoud rond de zwakke plekken was gepleegd w.o.
- De bekende roestpunten aangepakt w.o. nieuwe voorschermen en achterschermen
- Achterdiff en subframe + rubbers vernieuwd
- SMG pomp, sensoren etc.
- Remmen banden, remvoeringen/leidingen onder de auto allemaal recent vervangen
De 2e eigenaar - ook een autofanaat die er altijd één wilde hebben, zelden in gereden heeft en uiteindelijk vrij snel weer verkocht wegens aanschaf van een ander huis o.i.d. heeft de drijfstanglagers PREVENTIEF laten vervangen en die bleken bij 300K eigenlijk nog steeds aardig te zijn - gaf wat mij betreft wel waardevolle info dat de auto inderdaad nog in goede staat was zoals hij er bij stond.
Wezen kijken, wat een kar! Echter de korte proefrit gaf me - voor het eerst met SMG, in de schemer, met de verkoper naast me - nog niet echt een jubelgevoel.
Weekje over nagedacht, een en ander nagezocht en de specialist waar de auto afgelopen 10 jaar in onderhoud was gebeld bleek duidelijk, dat ondanks de km stand deze auto echt tot in de puntjes onderhouden is. De eigenaar deed de auto voor ieder wissewasje binnen en moest gewoon goed zijn.
Weekend erop weer er heen, nogmaals een flinke proefrit gemaakt, nu met goed weer en gewoon alleen, ieder klepje open gemaakt, ieder knopje ingedrukt, op de brug geïnspecteerd, en geen rare dingen aangetroffen. Na wat gesteggel een deal!
Dus eind v.d. dag reed ik zo trots als een pauw in mijn eigen M3!
Machtig mooi natuurlijk, gelijk allemaal duimpjes omhoog op de snelweg. En wat een beleving, wát een geluid, echt nog wel vlot, en prima wegligging voor een volledig standaard auto.
Het is mijn enige auto, al weet ik niet of het echt als daily kan worden gezien. De leidinggevende heeft een leaseauto, die ik deels ook voor mijn werk kan inzetten, en moet ik naar kantoor, pak ik het OV. De woonwerk kilometers zullen dus hopelijk beperkt blijven.
De plannen. Eigenlijk niet zo heel spannend. Ik wil hem zo goed mogelijk origineel houden.
Echt in waarde stijgen zie ik niet meer gebeuren, maar met alle documentatie erbij en deze geschiedenis zou het zonde zijn er teveel aan te gaan rommelen. Ik ben toch geen circuittijger, voor mij is het standaard gewoon al een heerlijk sturende auto! Puntjes op de i zetten en mooie ritten gaan maken!
- Spotrepair (of spuiten) portier en kofferdeksel. Daar komt helaas wat roest doorheen;
- Goeie polijstbeurt geven
- Alle schokbrekers, draagarmrubbers etc. na laten lopen. Op basis van (mijn) visuele inspectie niks lek/rot, maar ik kan uit de facturen niet herleiden dat het recent is vervangen.
- CSL software voor de SMG bak
- Bilstein B4 shocks met Eibach veren indien blijkt dat het onderstel erg oud is.
Genoeg geluld, fotoooo's
Een E46 M3 stond al jaren op mijn 'auto's bucket list' ( bij wie niet) maar die krengen werden de afgelopen jaren steeds duurder en was er gewoon een gezinsdiesel nodig.
Tot ineens via een Marktplaats-suggestie deze langs kwam. Een betaalbare bomvolle M3, en dan nog in blauw ook (Ik heb echt een zwak voor blauw op auto's, en op de M3 kom je het niet zo vaak tegen). En binnen een betaalbare range.
The downside…een kilometerstand van 3 ton! Echter op een kleine 2 jaar en 2000 km na door één eigenaar bereden (een tandarts die hem al die tijd als dagelijkse auto reed) met de volledige historie erbij.
Daarin zag ik al snel dat er veel groot onderhoud rond de zwakke plekken was gepleegd w.o.
- De bekende roestpunten aangepakt w.o. nieuwe voorschermen en achterschermen
- Achterdiff en subframe + rubbers vernieuwd
- SMG pomp, sensoren etc.
- Remmen banden, remvoeringen/leidingen onder de auto allemaal recent vervangen
De 2e eigenaar - ook een autofanaat die er altijd één wilde hebben, zelden in gereden heeft en uiteindelijk vrij snel weer verkocht wegens aanschaf van een ander huis o.i.d. heeft de drijfstanglagers PREVENTIEF laten vervangen en die bleken bij 300K eigenlijk nog steeds aardig te zijn - gaf wat mij betreft wel waardevolle info dat de auto inderdaad nog in goede staat was zoals hij er bij stond.
Wezen kijken, wat een kar! Echter de korte proefrit gaf me - voor het eerst met SMG, in de schemer, met de verkoper naast me - nog niet echt een jubelgevoel.
Weekje over nagedacht, een en ander nagezocht en de specialist waar de auto afgelopen 10 jaar in onderhoud was gebeld bleek duidelijk, dat ondanks de km stand deze auto echt tot in de puntjes onderhouden is. De eigenaar deed de auto voor ieder wissewasje binnen en moest gewoon goed zijn.
Weekend erop weer er heen, nogmaals een flinke proefrit gemaakt, nu met goed weer en gewoon alleen, ieder klepje open gemaakt, ieder knopje ingedrukt, op de brug geïnspecteerd, en geen rare dingen aangetroffen. Na wat gesteggel een deal!
Dus eind v.d. dag reed ik zo trots als een pauw in mijn eigen M3!
Machtig mooi natuurlijk, gelijk allemaal duimpjes omhoog op de snelweg. En wat een beleving, wát een geluid, echt nog wel vlot, en prima wegligging voor een volledig standaard auto.
Het is mijn enige auto, al weet ik niet of het echt als daily kan worden gezien. De leidinggevende heeft een leaseauto, die ik deels ook voor mijn werk kan inzetten, en moet ik naar kantoor, pak ik het OV. De woonwerk kilometers zullen dus hopelijk beperkt blijven.
De plannen. Eigenlijk niet zo heel spannend. Ik wil hem zo goed mogelijk origineel houden.
Echt in waarde stijgen zie ik niet meer gebeuren, maar met alle documentatie erbij en deze geschiedenis zou het zonde zijn er teveel aan te gaan rommelen. Ik ben toch geen circuittijger, voor mij is het standaard gewoon al een heerlijk sturende auto! Puntjes op de i zetten en mooie ritten gaan maken!
- Spotrepair (of spuiten) portier en kofferdeksel. Daar komt helaas wat roest doorheen;
- Goeie polijstbeurt geven
- Alle schokbrekers, draagarmrubbers etc. na laten lopen. Op basis van (mijn) visuele inspectie niks lek/rot, maar ik kan uit de facturen niet herleiden dat het recent is vervangen.
- CSL software voor de SMG bak
- Bilstein B4 shocks met Eibach veren indien blijkt dat het onderstel erg oud is.
Genoeg geluld, fotoooo's
Laatst gewijzigd door PimV op 24 feb 2021, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: 300K km E46 M3
Altijd goed natuurlijk een M3 en een mooi aankoopverhaal. Mijns inziens doet deze ‘chique’ kleur blauw en chrome raamlijst afbreuk aan het stoere karakter van de auto, maar top natuurlijk dat jij er weg van bent. Veel rijplezier gewenst!
- jos_br
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: 300K km E46 M3
Ik heb wel iets met auto's voorzien met zo'n historie, gaaf ding!
Jos.
Jos.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 300K km E46 M3
Gefeliciteerd Pim. Geniet ervan!
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: 300K km E46 M3
Gave bak en ik vind blauw er wel heel goed bij passen. Dat je er maar heel veel plezier aan mag beleven.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 300K km E46 M3
Leuk, hopelijk niet te veel gekke dingen qua onderstel en verder gewoon genieten!
-
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 300K km E46 M3
Ziet er echt fris uit.. en zo te lezen.. is ie dat waarschijnlijk ook. Zit de standaard smg software er nog op?
- MParallel
- Berichten: 7996
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 300K km E46 M3
Nice.
Wel precies waarom zoveel SMG zo snel afschrijven. Een proefrit van een half uur is bij lange niet voldoende om het systeem te leren.
Wel precies waarom zoveel SMG zo snel afschrijven. Een proefrit van een half uur is bij lange niet voldoende om het systeem te leren.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: 300K km E46 M3
Gefeliciteerd en welkom bij de "Blauwe e46 M3 +300k km Rijders"
Gefeliciteerd met de aankoop en tof dat iets van je bucketlijst kan en nu in je garage staat.
wagenpark doet het met veel minder. Ook met veel minder toeren
Als de originele spec dempers er nog onder zitten en al op leeftijd zijn, zou ik zeker overwegen die te vervangen.
Ook al ziet het er van buiten nog fris uit. Geheid dat je auto er beter van wordt.
Mocht je al vast een voorproefje wat mogelijk is met polijsten op een +300k blauwe M3, kijk even hier 325k blauwe M3
Geniet er van
Gefeliciteerd met de aankoop en tof dat iets van je bucketlijst kan en nu in je garage staat.
340 pk is nog altijd een pak vermogen, het merendeel van het NLecht nog wel vlot, ....
wagenpark doet het met veel minder. Ook met veel minder toeren
Als de originele spec dempers er nog onder zitten en al op leeftijd zijn, zou ik zeker overwegen die te vervangen.
Ook al ziet het er van buiten nog fris uit. Geheid dat je auto er beter van wordt.
Mocht je al vast een voorproefje wat mogelijk is met polijsten op een +300k blauwe M3, kijk even hier 325k blauwe M3
Geniet er van
-
OnlineBram
- Berichten: 15873
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 300K km E46 M3
Gefeliciteerd Pim, echt hele fraaie kleur. En 300K met de SMG bak valt me bepaald niet tegen zeg, erg netjes
En vlot? Ik vind een E46 M3 gewoon serieus snel. Natuurlijk niet te vergelijken met de huidige bloedsnelle (turbo) M modellen, maar dat zijn ook hele andere auto's. Ik geniet iedere keer weer enorm om dat magistrale S54 blok naar die 8.000 toeren toe te laten gaan.
En vlot? Ik vind een E46 M3 gewoon serieus snel. Natuurlijk niet te vergelijken met de huidige bloedsnelle (turbo) M modellen, maar dat zijn ook hele andere auto's. Ik geniet iedere keer weer enorm om dat magistrale S54 blok naar die 8.000 toeren toe te laten gaan.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: 300K km E46 M3
Heel mooi. Ik heb ook een zwak voor (blauwe) BMWs!
- Arthur
- Berichten: 39725
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 300K km E46 M3
Mooi ding!
-
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Re: 300K km E46 M3
Prachtige aanwinst, en een exemplaar om vooral mee te rijden dus geweldig! Heel veel plezier ermee!
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 300K km E46 M3
Heel gaaf! Prachtige kleur ook. En die kilometers, ach met goed (preventief) onderhoud lijkt mij dat ook niet zo'n ding, toch?!
Wel bijzonder dat deze M3 geen Shadowline heeft. Of het is voor het eerst dat het (ontbreken er van) mij opvalt.
Wel bijzonder dat deze M3 geen Shadowline heeft. Of het is voor het eerst dat het (ontbreken er van) mij opvalt.
- PimV
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
- Auto: E46 M3
Re: 300K km E46 M3
Gelukkig dat smaken verschillen, anders werd het zo eentonig op de weg Hij is dan niet helemaal zwart op zwart, maar nog steeds niet bepaald een doetje om te zien hoor
Standaard ja, en wat ik begreep is de software zelfs wat lui/comfortabel geprogrammeerd. Ik wil wel vragen om de CSL software erop te zetten, met name tussengas met terugschakelen is bij afremmen wel lekker denk ik...
Ja precies, ik zat wat te klungelen met wel/niet gas loslaten tijdens schakelen - na wat nagezocht te hebben op internet - leek het wat beter te zijn om een klein beetje te liften als je flink op het gas zit, dan voel je die dip van het schakelen minder. Ik heb ook het idee dat als je dat niet doet de aandrijflijn ook wel flinke beuken krijgt ( hallo gescheurd subframe... )
Geloof het of niet, maar ik heb jouw hele topic uitgeplozen qua reparaties en aandachtspunten en dat allemaal op mijn auto gecontroleerd wat ik nog kan verwachtenMilka schreef: ↑23 feb 2021, 07:22 Gefeliciteerd en welkom bij de "Blauwe e46 M3 +300k km Rijders"
Gefeliciteerd met de aankoop en tof dat iets van je bucketlijst kan en nu in je garage staat.
340 pk is nog altijd een pak vermogen, het merendeel van het NLecht nog wel vlot, ....
wagenpark doet het met veel minder. Ook met veel minder toeren
Als de originele spec dempers er nog onder zitten en al op leeftijd zijn, zou ik zeker overwegen die te vervangen.
Ook al ziet het er van buiten nog fris uit. Geheid dat je auto er beter van wordt.
Mocht je al vast een voorproefje wat mogelijk is met polijsten op een +300k blauwe M3, kijk even hier 325k blauwe M3
Geniet er van
En inderdaad het lineaire karakter brullend en snerpend naar de 8000RPM is echt heerlijk. En qua vlot - ik mijn afgelopen auto's ( Impreza WRX, Impreza STI, BMW 130i, BMW 330D) was ook allemaal best aardig snel - dus ik ben al een beetje verwend. Als ik het dan tegen onze leasePolo met 95 pk afzet gaat het wel af hoor
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: 300K km E46 M3
Mooi apparaat, ziet er nog goed uit voor de kilometers die er op staan.
-
- Berichten: 51372
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: 300K km E46 M3
Mooi verhaal Pim. Gefeliciteerd!
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 300K km E46 M3
Mooi! Net ingereden joh! Wel ff de chrome raamlijstjes vervangen voor zwarte. Geniet ervan!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 300K km E46 M3
Gaaf Pim! Welkom bij S54 club
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
- Auto: Mercedes C43 Amg estate
Re: 300K km E46 M3
Mooi hoor. Geniet ervan.
- Jaapi
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45
Re: 300K km E46 M3
Gefeliciteerd met je aankoop! Geniet ervan
Snap heel goed je gevoel...eind vorig jaar hetzelfde besluit genomen
Snap heel goed je gevoel...eind vorig jaar hetzelfde besluit genomen
- MParallel
- Berichten: 7996
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 300K km E46 M3
Zetje DSC maar uit, zodat de bak in S6 mode kan. Schakel dan maar eens volgas op, dan weet je wat aandrijflijn beuken zijn.
Als je MK60 DSC module hebt kun je ook de CSL M-Track mode coderen. Dan laat de auto meer toe, zonder dat DSC helemaal uit staat.
Als je MK60 DSC module hebt kun je ook de CSL M-Track mode coderen. Dan laat de auto meer toe, zonder dat DSC helemaal uit staat.