Turbo upgrade M*40i
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Turbo upgrade M*40i
Hoeveel pomp je er dan in? 8k?
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
nee een stuk minder weet niet of ik hier prijzen kan noemen van hem, lijkt me niet fair denk ik
- Erik
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Locatie: NL centraal
Re: Turbo upgrade M*40i
Als ik de tuners mag geloven.....
S55 M2 C, OPF delete + eventuri inlaten ca. 585pk.
Er zijn er die 600 aantikken maar dat acht ik wel weinig duurzaam mbt de IAT etc.
Totale waanzin in een M2 comp denk ik, met 410pk wat bij mij gemeten al 450+pk bleek te zijn, TCS uit, Cup2 banden, 2degr. Celcius, heb je je handen echt totaal vol
Heb wel eens met een 550pk F80M3 als passagier meegereden, zelfde laken en pak als mijn ///M5 destijds, wielspin bij overschakelen van IV naar V (das 200+kmh), niet prettig als je "gewoon" iemand voorbij wilt blaffen op de autoBahn bijv......
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
Ja die dingen lopen echt bizar snel... had t ook eens met een c63s gehad, rijd toch niet fijn, dan is 4 wiel aandrijving toch wel prettigErik schreef: ↑07 jan 2021, 14:38Als ik de tuners mag geloven.....
S55 M2 C, OPF delete + eventuri inlaten ca. 585pk.
Er zijn er die 600 aantikken maar dat acht ik wel weinig duurzaam mbt de IAT etc.
Totale waanzin in een M2 comp denk ik, met 410pk wat bij mij gemeten al 450+pk bleek te zijn, TCS uit, Cup2 banden, 2degr. Celcius, heb je je handen echt totaal vol
Heb wel eens met een 550pk F80M3 als passagier meegereden, zelfde laken en pak als mijn ///M5 destijds, wielspin bij overschakelen van IV naar V (das 200+kmh), niet prettig als je "gewoon" iemand voorbij wilt blaffen op de autoBahn bijv......
- Erik
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Locatie: NL centraal
Re: Turbo upgrade M*40i
Persoonlijk zou ik best wel "wat meer vermogen" willen hebben in de M2C, maar dan wel op de basis van een hoger rpm en een heel goede (de beste!) response. Koppel mag best ietsje groeien maar meer dan 600Nm heeft echt bar weinig zin vrees ik.
Voor meer RPM moet de hele rotating assembly vervangen worden, en wellicht de krukas ook tbv de oiling. Oliepomp moet ik me nog verdiepen. 10k euro uitgeven en dan een motor terugkrijgen die 9200rpm draait, en een response heeft zoals een superbike dat zie ik wel zitten. De Mosselman kit 650pk/7k euro ex BTW, het brengt me helemaal niets waar ik gelukkig van kan worden vrees ik. Die 10k euro voor een geblazen 9200rpm blok zal wel 20k euro worden (nog eens bellen met KMS) dus dat zal dan ook wel niet
Dus ik focus me wel op het geluid, hij klinkt nu als een N55/B58 on steroids dus het argument dat een signle turbo beter klinkt gaat ook niet echt meer op eigenlijk, en ik ben nog niet klaar (eventuri komt er Q2 volgend jaar op als we verhuisd zijn en een grote garage hebben om te sleutelen)
Voor meer RPM moet de hele rotating assembly vervangen worden, en wellicht de krukas ook tbv de oiling. Oliepomp moet ik me nog verdiepen. 10k euro uitgeven en dan een motor terugkrijgen die 9200rpm draait, en een response heeft zoals een superbike dat zie ik wel zitten. De Mosselman kit 650pk/7k euro ex BTW, het brengt me helemaal niets waar ik gelukkig van kan worden vrees ik. Die 10k euro voor een geblazen 9200rpm blok zal wel 20k euro worden (nog eens bellen met KMS) dus dat zal dan ook wel niet
Dus ik focus me wel op het geluid, hij klinkt nu als een N55/B58 on steroids dus het argument dat een signle turbo beter klinkt gaat ook niet echt meer op eigenlijk, en ik ben nog niet klaar (eventuri komt er Q2 volgend jaar op als we verhuisd zijn en een grote garage hebben om te sleutelen)
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Turbo upgrade M*40i
Wat is de reden dat je zoveel hoger in vermogen uit wil komen? Met alleen een simpele stage 1 kom je al op de 400pk uit wat al meer is als de OG m2. Naar hoeveel pk ben je op zoek? De kosten lopen natuurlijk ook niet lineair mee met de verhoging aan pk's.
Is het voor op het circuit of gewoon om anderen er uit te kunnen rijden? 400pk zou ok zat moeten zijn om te driften, voor op het circuit zou ik nooit een stage 3 doen want dat tast alleen maar de betrouwbaarheid aan lijkt mij. Dan krijg je net zulk gezeik als met mijn 330i met rotrex (350pk). Dan moet je ook allemaal dingen gaan uithalen om maar met een normale olietemperatuur te kunnen rondrijden (als je tenminste rondje na rondje wil kunnen rijden).
Is het voor op het circuit of gewoon om anderen er uit te kunnen rijden? 400pk zou ok zat moeten zijn om te driften, voor op het circuit zou ik nooit een stage 3 doen want dat tast alleen maar de betrouwbaarheid aan lijkt mij. Dan krijg je net zulk gezeik als met mijn 330i met rotrex (350pk). Dan moet je ook allemaal dingen gaan uithalen om maar met een normale olietemperatuur te kunnen rondrijden (als je tenminste rondje na rondje wil kunnen rijden).
-
- Berichten: 9049
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Turbo upgrade M*40i
Ik heb zo'n 430 PK en 600 Nm in mijn B58 440i (RWD met sper en MHD stage 1). Is in deze tijd van het jaar al veel te veel , zelfs een vrachtauto inhalen met 100 km/u bijv. is al opletten dat je niet teveel gas geeft.
Maar wel een interessant project! Hou ons op de hoogte, heel benieuwd.
Maar wel een interessant project! Hou ons op de hoogte, heel benieuwd.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Turbo upgrade M*40i
Zolang je je traction controle aan hebt is dat toch nooit een probleem? Alleen als je die bewust uitschakelt. Heb bij de 330i heeft dat dan ook wel.
- Kasteel
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Turbo upgrade M*40i
Vind het hele worstelen om het vermogen op het asfalt te krijgen wel prima eigenlijk
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Turbo upgrade M*40i
Een M140Xi met 490 pk doet 100-200 in 7,2 sec op Youtube.
Gaat trouwens om een 140 die is gemeten met 480 pk wielvermogen op een Dynojet.
Mijn 240 met basismap op dezelfde Dynojet deed 498 pk wiel vermogen. Was op de Mosselman dyno 458 wielvermogen. Dus 40 pk minder!
Motorvermogen van mijn 240 was 515 pk, 57 pk transmissie verlies. (met Dynojet 588 pk resp 545 pk)
Voor de 140 zal (analoog aan mijn 240) het wielvermogen van de 140 op de Mosselman dyno 440 pk zijn.
Met 55 pk transmissie verlies er bij 485 motorvermogen.
Enfin, gaat niet om verschil waarde meting van dyno's.
Maar gaat om het herleiden van appels tot peren om appels met appels te vergelijken.
Gaat om de M140Xi met genoemde acceleratie.
Vind de acceleratie van de 140 al bizar snel.
Mapping van mijn 240 is nog niet af, maar doet nu 544 pk motorvermogen (486 wielvermogen)
Vraag me af wat 100-200 zal zijn als ik vergelijk met de 140.
Verwacht zelf ieg dik onder de 7 seconden.
Hoop ca. 6,7 seconden.
Vind ik al mental en ben niet alleen reuze tevreden met de tune maar helemaal het B58 die toch niet echt gericht is op hoge vermogens.
Of en nu wel of niet nog 10 of 20 pk extra uit de mapping zal komen, maakt me eigenlijk niet meer uit.
Irl. rijdt de 240 dank zij het koppel van laag tot hoge(re) toeren altijd royaal en toegankelijk aan.
Uitwringen naar hoge toeren is niet nodig. Bij 5000 toeren is motorvermogen al 500 pk (Mosselman dyno)
In andere topic heb ik dyno vermogens gezien van 500 pk (530 pk) en 100-200 in 8 seconden.
Dus ik vraag me af om deze vermogens wel juist zijn, want de acceleratie zou dan eigenlijk sneller moeten zijn.
Maar misschien is dat idd appels en peren vergelijken.
Gaat trouwens om een 140 die is gemeten met 480 pk wielvermogen op een Dynojet.
Mijn 240 met basismap op dezelfde Dynojet deed 498 pk wiel vermogen. Was op de Mosselman dyno 458 wielvermogen. Dus 40 pk minder!
Motorvermogen van mijn 240 was 515 pk, 57 pk transmissie verlies. (met Dynojet 588 pk resp 545 pk)
Voor de 140 zal (analoog aan mijn 240) het wielvermogen van de 140 op de Mosselman dyno 440 pk zijn.
Met 55 pk transmissie verlies er bij 485 motorvermogen.
Enfin, gaat niet om verschil waarde meting van dyno's.
Maar gaat om het herleiden van appels tot peren om appels met appels te vergelijken.
Gaat om de M140Xi met genoemde acceleratie.
Vind de acceleratie van de 140 al bizar snel.
Mapping van mijn 240 is nog niet af, maar doet nu 544 pk motorvermogen (486 wielvermogen)
Vraag me af wat 100-200 zal zijn als ik vergelijk met de 140.
Verwacht zelf ieg dik onder de 7 seconden.
Hoop ca. 6,7 seconden.
Vind ik al mental en ben niet alleen reuze tevreden met de tune maar helemaal het B58 die toch niet echt gericht is op hoge vermogens.
Of en nu wel of niet nog 10 of 20 pk extra uit de mapping zal komen, maakt me eigenlijk niet meer uit.
Irl. rijdt de 240 dank zij het koppel van laag tot hoge(re) toeren altijd royaal en toegankelijk aan.
Uitwringen naar hoge toeren is niet nodig. Bij 5000 toeren is motorvermogen al 500 pk (Mosselman dyno)
In andere topic heb ik dyno vermogens gezien van 500 pk (530 pk) en 100-200 in 8 seconden.
Dus ik vraag me af om deze vermogens wel juist zijn, want de acceleratie zou dan eigenlijk sneller moeten zijn.
Maar misschien is dat idd appels en peren vergelijken.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Turbo upgrade M*40i
Ik weet niet of dat over mijn auto gaat, maar mocht dat wél zo zijn:theo300pk+ schreef: ↑07 jan 2021, 15:39
In andere topic heb ik dyno vermogens gezien van 500 pk (530 pk) en 100-200 in 8 seconden.
Dus ik vraag me af om deze vermogens wel juist zijn, want de acceleratie zou dan eigenlijk sneller moeten zijn.
Maar misschien is dat idd appels en peren vergelijken.
Ik heb nooit een dyno gedaan van m'n auto.
Het is een MHD Stage 0 M4GTS map 500HP tune. (Of Stage 1 530HP.)
Stage 0 500HP:
Die zat er op toen ik 100-200 flipperend deed in 7.91s Eerste run. Niks sportstand. Alles gewoon op normal.
Toen vond ik 't wel gezegend:)
Aangezien een stock M2C DCT dat doet in 10-10.5s vond ik 't nogal een verschil. En blij mee. Meer hoeft niet. Beetje wielspin en zeer smeuige motor. Blij mee nogmaals.
Dus of er 500, 467.34 of 530pk inzit met die 100-200 in 7.91s zal me worst wezen. Hij doet 't en en dat accelleratiedraadje zie ik vergelijkingen staan en denk ik, ja dat moet wel minimaal 500HP zijn dan.
0-100 in 4.08 met 'n vleugje wielspin PS4S, 200 in 11,99s
80-120 in 1.9s
Vlot zat. Voor 'n rwd.
- Arthur
- Berichten: 39595
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Turbo upgrade M*40i
Het ging me er meer om dat je 2 jaar nog wilt rijden en dan inruilen maar wel voor een upgrade gaat wat redelijk duiten kost, die je na 2 jaar met inruil kwijt bent. Als de auto al makkelijk(er) in te ruilen is...
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
zien we dan wel, vind de afschrijving dan niet zo belangrijk
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Turbo upgrade M*40i
Ik zie inderdaad dat het om jouw auto ging. Maar het gaat me niet om je auto persoonlijk en ik kan me voorstellen dat je reteblij bent met de nieuwe prestaties van je M2.Robin schreef: ↑07 jan 2021, 17:22Ik weet niet of dat over mijn auto gaat, maar mocht dat wél zo zijn:theo300pk+ schreef: ↑07 jan 2021, 15:39
In andere topic heb ik dyno vermogens gezien van 500 pk (530 pk) en 100-200 in 8 seconden.
Dus ik vraag me af om deze vermogens wel juist zijn, want de acceleratie zou dan eigenlijk sneller moeten zijn.
Maar misschien is dat idd appels en peren vergelijken.
Ik heb nooit een dyno gedaan van m'n auto.
Het is een MHD Stage 0 M4GTS map 500HP tune. (Of Stage 1 530HP.)
Stage 0 500HP:
Die zat er op toen ik 100-200 flipperend deed in 7.91s Eerste run. Niks sportstand. Alles gewoon op normal.
Toen vond ik 't wel gezegend:)
Aangezien een stock M2C DCT dat doet in 10-10.5s vond ik 't nogal een verschil. En blij mee. Meer hoeft niet. Beetje wielspin en zeer smeuige motor. Blij mee nogmaals.
Dus of er 500, 467.34 of 530pk inzit met die 100-200 in 7.91s zal me worst wezen. Hij doet 't en en dat accelleratiedraadje zie ik vergelijkingen staan en denk ik, ja dat moet wel minimaal 500HP zijn dan.
0-100 in 4.08 met 'n vleugje wielspin PS4S, 200 in 11,99s
80-120 in 1.9s
Vlot zat. Voor 'n rwd.
Ging in mijn post dat het me opviel hoe aanzienlijk het verschil is tussen de acceleratie van je M2 en zo'n (onbeduidend) 140-je met ca het zelfde vermogen, afgezien die 0,2 sec die je wellicht nog van je tijden af kan knabbelen.
Maar realiseer me dat ik me niet blind moet staren op alleen cijfers van max vermogen (en max koppel).
Laat ik voorop stellen dat het S55 blok zonder meer veel makkelijker in staat is om mega vermogen te genereren in tegenstelling tot het B58 van de 140/240 blok, die eigenlijk geen bizarre waardes laat zien.
Denk in dit verband dat de imo uitzonderlijke prestaties (afgemeten aan het beperkte vermogen) te danken zijn aan de brede koppel curve en de korte toerenspanne om het max vermogen te bereiken. N'import op welk toerental je zit in een 14/240 je hebt altijd optimale trekkracht.
(Kort door de bocht enigszins te vergelijken met karakter van EV. Op Youtube fimpjes van Hoonigan (met Ken Block) met bizar uiterlijk en vermogen met eindeloos veel versnellingen valt het me dat de auto daardoor steeds in de max versnelling zit.)
Eigenlijk met de 140/240 een motorkarakteristiek van een grand tourer voor moeiteloze versnelling die toevallig daarom bijzondere prestaties levert.
Zonder me uit te spreken in hoeverre dat op jouw auto van toepassing is kan ik me voorstellen dat een auto met een perky vermogenskarakteristiek waarbij meer toeren nodig zijn om koppel te genereren en het max. vermogen pas laat bij hoge toeren wordt bereikt - in tijd gemeten - minder in optimale versnelling zit.
Enfin, begeef met mijn uitweidingen over meer technische materie op glad is, maar probeer voor me zelf de verschillen tussen de 140/240 en imo M2C te verklaren. En zonder een oordeel uit te spreken over in dit geval enigszins verschillende acceleratie prestaties. Deze zijn slechts een klein onderdeel van alle capaciteiten van iedere M2C (en andere auto's).
De som der delen is bij je M2C uiteraard mega veel meer dan een 140/240.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
Hi Theo ben toch benieuwd of Mosselman nog wat extra,s uit je auto heeft kunnen halen
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Turbo upgrade M*40i
Jezus Theo je moet de politiek in:)theo300pk+ schreef: ↑08 jan 2021, 19:56Ik zie inderdaad dat het om jouw auto ging. Maar het gaat me niet om je auto persoonlijk en ik kan me voorstellen dat je reteblij bent met de nieuwe prestaties van je M2.Robin schreef: ↑07 jan 2021, 17:22Ik weet niet of dat over mijn auto gaat, maar mocht dat wél zo zijn:theo300pk+ schreef: ↑07 jan 2021, 15:39
In andere topic heb ik dyno vermogens gezien van 500 pk (530 pk) en 100-200 in 8 seconden.
Dus ik vraag me af om deze vermogens wel juist zijn, want de acceleratie zou dan eigenlijk sneller moeten zijn.
Maar misschien is dat idd appels en peren vergelijken.
Ik heb nooit een dyno gedaan van m'n auto.
Het is een MHD Stage 0 M4GTS map 500HP tune. (Of Stage 1 530HP.)
Stage 0 500HP:
Die zat er op toen ik 100-200 flipperend deed in 7.91s Eerste run. Niks sportstand. Alles gewoon op normal.
Toen vond ik 't wel gezegend:)
Aangezien een stock M2C DCT dat doet in 10-10.5s vond ik 't nogal een verschil. En blij mee. Meer hoeft niet. Beetje wielspin en zeer smeuige motor. Blij mee nogmaals.
Dus of er 500, 467.34 of 530pk inzit met die 100-200 in 7.91s zal me worst wezen. Hij doet 't en en dat accelleratiedraadje zie ik vergelijkingen staan en denk ik, ja dat moet wel minimaal 500HP zijn dan.
0-100 in 4.08 met 'n vleugje wielspin PS4S, 200 in 11,99s
80-120 in 1.9s
Vlot zat. Voor 'n rwd.
Ging in mijn post dat het me opviel hoe aanzienlijk het verschil is tussen de acceleratie van je M2 en zo'n (onbeduidend) 140-je met ca het zelfde vermogen, afgezien die 0,2 sec die je wellicht nog van je tijden af kan knabbelen.
Maar realiseer me dat ik me niet blind moet staren op alleen cijfers van max vermogen (en max koppel).
Laat ik voorop stellen dat het S55 blok zonder meer veel makkelijker in staat is om mega vermogen te genereren in tegenstelling tot het B58 van de 140/240 blok, die eigenlijk geen bizarre waardes laat zien.
Denk in dit verband dat de imo uitzonderlijke prestaties (afgemeten aan het beperkte vermogen) te danken zijn aan de brede koppel curve en de korte toerenspanne om het max vermogen te bereiken. N'import op welk toerental je zit in een 14/240 je hebt altijd optimale trekkracht.
(Kort door de bocht enigszins te vergelijken met karakter van EV. Op Youtube fimpjes van Hoonigan (met Ken Block) met bizar uiterlijk en vermogen met eindeloos veel versnellingen valt het me dat de auto daardoor steeds in de max versnelling zit.)
Eigenlijk met de 140/240 een motorkarakteristiek van een grand tourer voor moeiteloze versnelling die toevallig daarom bijzondere prestaties levert.
Zonder me uit te spreken in hoeverre dat op jouw auto van toepassing is kan ik me voorstellen dat een auto met een perky vermogenskarakteristiek waarbij meer toeren nodig zijn om koppel te genereren en het max. vermogen pas laat bij hoge toeren wordt bereikt - in tijd gemeten - minder in optimale versnelling zit.
Enfin, begeef met mijn uitweidingen over meer technische materie op glad is, maar probeer voor me zelf de verschillen tussen de 140/240 en imo M2C te verklaren. En zonder een oordeel uit te spreken over in dit geval enigszins verschillende acceleratie prestaties. Deze zijn slechts een klein onderdeel van alle capaciteiten van iedere M2C (en andere auto's).
De som der delen is bij je M2C uiteraard mega veel meer dan een 140/240.
Ik weet van niks en geef gas: Dragy geeft mij 'n uitkomst.)))
Er is weinig piekerigs aan wat ik nu heb: Geef bij 2500 gas en je gaat tot 7600.
Ook tussen 6000->7000 geen inkakgevoel.
Onbeduidend 140/240je zeg jij. Die dingen houden standaard irl een M2 en M2C redelijk bij.
Ik heb gezegd.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Turbo upgrade M*40i
Hey Kriszty,
Hoe ver ben je inmiddels met je plannen.
Wanneer ga jij met de Pure800 de weg op?
Aanrader om te tunen is Mosselman BMW.
Heb uitstekende ervaringen.
Heb ook een Pure800 op mijn auto.
Destijds met OTS map van Bootmod3 op de Dynojet een kleine 500 wiel pk. Zou dus ruim 550 aan de motor zijn.
Maar dat bleek op de dyno van Mosselman 458 wielpk dus ca. 510 aan de motor.
Dynojet wordt met name in de US veel gebruikt maar levert te optimische waardes. Ik heb metingen gezien van het stock B58 blok tot 380 pk terwijl de fabrieksopgave 340 pk is.
Ik heb er voor gekozen verder laten tunen door Mosselman en dan krijg ik ook een eerlijke opgave van vermogen en koppel.
Mosselman heeft in eerste instantie opgetrokken naar 488 wiel pk resp. 545 pk aan de motor
Met ruim 700 nm koppel kort mee gereden maar weer terug gegaan, want was nog meer mogelijk met mappen.
Nu heeft Mosselman 520 wiel pk resp. 580 aan de motor met 780 nm koppel
Maar auto blijft nog daar staan om verder te proberen.
Laatste dyno vandaag nog iets hoger, 595 pk.
Wordt nog eerst op straat grondig getest ook om te kijken of de Dorch stage 1 fuelpump upgrade wel voldoende is.
Turbodruk is hoog, maar stock blok doet in de US zonder problemen >> 700 pk.
Turbo gaat als een dolle, maar kans is groot dat de stage 1 fuelpump aan zijn grens zit.
Dan gaat de mapping weer terug naar 580 pk.
Tzt misschien een stage 2 fuel pump.
Heb inmiddels vele dyno's vergeleken met die van Mosselman, maar nergens deze resultaten.
De auto heeft inmiddels talloze uren op de dyno doorgebracht en flink wat benzine tanks verbruikt maar achteraf wel waard.
Mark (van Mosselman) levert echt vakwerk af en neemt geen genoegen met minder.
Dus laat me weten als je hierover meer wil weten als je nog niet weet voor welke en van wie tune te gaan.
Succes met je plannen.
Hoe ver ben je inmiddels met je plannen.
Wanneer ga jij met de Pure800 de weg op?
Aanrader om te tunen is Mosselman BMW.
Heb uitstekende ervaringen.
Heb ook een Pure800 op mijn auto.
Destijds met OTS map van Bootmod3 op de Dynojet een kleine 500 wiel pk. Zou dus ruim 550 aan de motor zijn.
Maar dat bleek op de dyno van Mosselman 458 wielpk dus ca. 510 aan de motor.
Dynojet wordt met name in de US veel gebruikt maar levert te optimische waardes. Ik heb metingen gezien van het stock B58 blok tot 380 pk terwijl de fabrieksopgave 340 pk is.
Ik heb er voor gekozen verder laten tunen door Mosselman en dan krijg ik ook een eerlijke opgave van vermogen en koppel.
Mosselman heeft in eerste instantie opgetrokken naar 488 wiel pk resp. 545 pk aan de motor
Met ruim 700 nm koppel kort mee gereden maar weer terug gegaan, want was nog meer mogelijk met mappen.
Nu heeft Mosselman 520 wiel pk resp. 580 aan de motor met 780 nm koppel
Maar auto blijft nog daar staan om verder te proberen.
Laatste dyno vandaag nog iets hoger, 595 pk.
Wordt nog eerst op straat grondig getest ook om te kijken of de Dorch stage 1 fuelpump upgrade wel voldoende is.
Turbodruk is hoog, maar stock blok doet in de US zonder problemen >> 700 pk.
Turbo gaat als een dolle, maar kans is groot dat de stage 1 fuelpump aan zijn grens zit.
Dan gaat de mapping weer terug naar 580 pk.
Tzt misschien een stage 2 fuel pump.
Heb inmiddels vele dyno's vergeleken met die van Mosselman, maar nergens deze resultaten.
De auto heeft inmiddels talloze uren op de dyno doorgebracht en flink wat benzine tanks verbruikt maar achteraf wel waard.
Mark (van Mosselman) levert echt vakwerk af en neemt geen genoegen met minder.
Dus laat me weten als je hierover meer wil weten als je nog niet weet voor welke en van wie tune te gaan.
Succes met je plannen.
- Fasteddie2
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22
Re: Turbo upgrade M*40i
Hmmmmm, niet helemaal waar...bij mijn F10 M5 toch wel gehad dat mét tractie controle aan, de achterkant wilde "omzetten"...met name in flauwe bochten....Jan Terwolde schreef: ↑07 jan 2021, 14:59 Zolang je je traction controle aan hebt is dat toch nooit een probleem? Alleen als je die bewust uitschakelt. Heb bij de 330i heeft dat dan ook wel.
Die .40i bolides met een beetje tuning zijn wel achterlijk snel tegenwoordig zeg
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Turbo upgrade M*40i
@Theo hoeveel druk draait ie nu dan?
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
He Theo,
Dat zijn inderdaad mooie waardes, als ie helemaal klaar is even de Dyno op het forum plaatsten, ben echt wel benieuwd hoe e.a. nu rijdt , 580pk is behoorlijk !!
Mijn auto gaat na volgende week pas voor de Pure turbo upgrade, ik vind het nog allemaal spannend wat er precies uit gaat komen. Maar zal uiteraard blijven posten wat er gebeurd met mijn auto.
Laat zaterdag even een berichtje achter hoe je auto nu rijdt, daar zijn we denk ik allemaal wel benieuwd naar
Dat zijn inderdaad mooie waardes, als ie helemaal klaar is even de Dyno op het forum plaatsten, ben echt wel benieuwd hoe e.a. nu rijdt , 580pk is behoorlijk !!
Mijn auto gaat na volgende week pas voor de Pure turbo upgrade, ik vind het nog allemaal spannend wat er precies uit gaat komen. Maar zal uiteraard blijven posten wat er gebeurd met mijn auto.
Laat zaterdag even een berichtje achter hoe je auto nu rijdt, daar zijn we denk ik allemaal wel benieuwd naar
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Turbo upgrade M*40i
Net Mark aan de lijn gehad.kriszty schreef: ↑18 feb 2021, 09:16 He Theo,
Dat zijn inderdaad mooie waardes, als ie helemaal klaar is even de Dyno op het forum plaatsten, ben echt wel benieuwd hoe e.a. nu rijdt , 580pk is behoorlijk !!
Mijn auto gaat na volgende week pas voor de Pure turbo upgrade, ik vind het nog allemaal spannend wat er precies uit gaat komen. Maar zal uiteraard blijven posten wat er gebeurd met mijn auto.
Laat zaterdag even een berichtje achter hoe je auto nu rijdt, daar zijn we denk ik allemaal wel benieuwd naar
Hebben met 585 pk op straat getest, maar in lagere versnellingen gaat bak slippen. En op de dyno meet je natuurlijk in hoge versnelling (5 of 6) en merk je dit soort dingen niet. Geen probleem met brandstof en turbodruk.
Dus volgende week verder en koppel in lagere versnellingen tot ca. 3500 toeren begrenzen. Hogere toeren geen probleem met bak.
Wordt wel wat afgeknibbeld van het vermogen maar gelukkig genoeg voorhanden.
Helaas dus morgen niet de auto uit de garage in het zonnetje toeren. Had er wel zin in.
Ik hoor volgende week van Mark.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: Turbo upgrade M*40i
Zijn toch wel serieuze waardes 585pk, wel jammer van t slippen van de bak ( sterkere koppeling kan altijd nog 550i koppeling) mijn planning is 2 maart, en ga denk ik voorlopig genieten van de +/- 540PK, wil niet het uiterste er uit halen momenteel, zeker als t ten koste gaat van andere hardware. Mark is wel serieus bezig om alles goed af te stellen, maar nog een weekje wachten op t eind resultaat dan.
-
- Berichten: 51207
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Turbo upgrade M*40i
Ja man . 585 pk in 'n 2 serie...
Ik ben al 50 plus, en/maar 'in mijn jeugd' was een 150pk Kadett GSI al best extreem. Of een 309 GTI van een maatje met 170pk (30j terug) .
Dat waren de bedragen toendertijd:)
De Testarossa kwam uit in 1984 (?) en het ding had 390pk. Balen, want waarom géén 400? Dat vond ik de magische grens. Gelukkig had een 288GTO wél 400pk en z'n opvolger F40 had er 478. De Ruf CTR 469pk zogenaamd(maar irl kwam 550pk meer in de buurt)
Group B rallyauto's. Een 205 T16E2 die 500pk had, 530pk was volgens Kankkunen 'minder goed rijdbaar'. De Delta's S4 met 550-600pk op 't laatst. Audi S1 idem.
Kleine 20j terug reed ik met 'n maatje proef bij Pon in 'n RS6 met 450pk. Dat was toen in mijn ogen ongeveer semi buitenaards.
En nú heeft een 2 serie met niet al teveel moeite 585pk en ga ik in 12s naar de 200, net zo snel als 'n F40 toendertijd.
Ik ben al 50 plus, en/maar 'in mijn jeugd' was een 150pk Kadett GSI al best extreem. Of een 309 GTI van een maatje met 170pk (30j terug) .
Dat waren de bedragen toendertijd:)
De Testarossa kwam uit in 1984 (?) en het ding had 390pk. Balen, want waarom géén 400? Dat vond ik de magische grens. Gelukkig had een 288GTO wél 400pk en z'n opvolger F40 had er 478. De Ruf CTR 469pk zogenaamd(maar irl kwam 550pk meer in de buurt)
Group B rallyauto's. Een 205 T16E2 die 500pk had, 530pk was volgens Kankkunen 'minder goed rijdbaar'. De Delta's S4 met 550-600pk op 't laatst. Audi S1 idem.
Kleine 20j terug reed ik met 'n maatje proef bij Pon in 'n RS6 met 450pk. Dat was toen in mijn ogen ongeveer semi buitenaards.
En nú heeft een 2 serie met niet al teveel moeite 585pk en ga ik in 12s naar de 200, net zo snel als 'n F40 toendertijd.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: Turbo upgrade M*40i
Leven begint pas bij +600 in je daily.
500 is zo jaren 90
500 is zo jaren 90
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 133 gasten