Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door RS-Ron » 08 feb 2021, 21:03

Bedankt voor je uitgebreide reactie Camiel. Op papier lijkt het nog ergens op ook. Ik vraag me alleen af:hoe realistisch is het eigenlijk. De westerse bevolking loopt een (groot) aantal decennia voor op de rest van de wereldbevolking. Daar bedoel ik niet mee dat wij westerlingen beter zijn, maar de gezinnen zijn, uitzonderingen daargelaten, al een stuk kleiner, vrouwen participeren veel meer in de maatschappij door het uitoefenen van een betaalde baan. Het resultaat van dit alles is dat de westerse bevolking verantwoordelijk is voor het gebruik van een groot deel van de opbrengst van natuurlijke hulpbronnen. Op het moment dat je, als voorbeeld, in India dezelfde maatschappij wilt creëren als bijv. Nederland zou dat betekenen dat er inderdaad minder grote gezinnen worden gesticht. Edoch, moeders gaat geen 40km fietsen in 40+ graden dus wil een auto, en appartement met airco enz enz. De hoeveelheid mensen in India neemt af, de consumptie en carbon footprint per persoon overstijgt meerdere malen de winst van de afname van het aantal mensen. Of zie ik dat verkeerd ?

Dan de factor macht. Op dit moment groeit er een bepaalde mondiale religie als een razende. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat in de VN een dusdanige verhouding is ontstaan dat landen op basis van deze religie als één blok optrekken als het onderwerpen betreft waar deze religie iets van vind. En dat is zo’n beetje alles, de religie is nogal totalitair. Met het introduceren van westerse waarden en normen raakt deze religie haar macht kwijt. Daar reageren ze, zie de voorbeelden in Europa, nogal “explosief” op. Die religie met 1.5 miljard aanhangers willen de aarde wel redden, maar niet voor jou en zeker niet voor mij. Als je de westerse waarden en normen wilt invoeren in de derde wereld moet je ze weer koloniseren, bij wijze van spreken.

Ik ben al wat ouder en hetgeen je uitlegt lijkt hout te snijden. Het probleem is het feit dat mensen die dit propageren denken dat de wereld maakbaar is en dat er mondiaal hetzelfde wordt gedacht en geredeneerd als in Europa. Ik denk dat dit niet zo is. Het gaat ieder voor zich worden en de cultuur die zich het best heeft voorbereid op zelfbescherming gaat het redden, de rest wordt opgevreten.

Gr Ron

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 09 feb 2021, 07:41

RS-Ron schreef: 08 feb 2021, 21:03 Bedankt voor je uitgebreide reactie Camiel. Op papier lijkt het nog ergens op ook. Ik vraag me alleen af:hoe realistisch is het eigenlijk. De westerse bevolking loopt een (groot) aantal decennia voor op de rest van de wereldbevolking. Daar bedoel ik niet mee dat wij westerlingen beter zijn, maar de gezinnen zijn, uitzonderingen daargelaten, al een stuk kleiner, vrouwen participeren veel meer in de maatschappij door het uitoefenen van een betaalde baan. Het resultaat van dit alles is dat de westerse bevolking verantwoordelijk is voor het gebruik van een groot deel van de opbrengst van natuurlijke hulpbronnen. Op het moment dat je, als voorbeeld, in India dezelfde maatschappij wilt creëren als bijv. Nederland zou dat betekenen dat er inderdaad minder grote gezinnen worden gesticht. Edoch, moeders gaat geen 40km fietsen in 40+ graden dus wil een auto, en appartement met airco enz enz. De hoeveelheid mensen in India neemt af, de consumptie en carbon footprint per persoon overstijgt meerdere malen de winst van de afname van het aantal mensen. Of zie ik dat verkeerd ?

Dan de factor macht. Op dit moment groeit er een bepaalde mondiale religie als een razende. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat in de VN een dusdanige verhouding is ontstaan dat landen op basis van deze religie als één blok optrekken als het onderwerpen betreft waar deze religie iets van vind. En dat is zo’n beetje alles, de religie is nogal totalitair. Met het introduceren van westerse waarden en normen raakt deze religie haar macht kwijt. Daar reageren ze, zie de voorbeelden in Europa, nogal “explosief” op. Die religie met 1.5 miljard aanhangers willen de aarde wel redden, maar niet voor jou en zeker niet voor mij. Als je de westerse waarden en normen wilt invoeren in de derde wereld moet je ze weer koloniseren, bij wijze van spreken.

Ik ben al wat ouder en hetgeen je uitlegt lijkt hout te snijden. Het probleem is het feit dat mensen die dit propageren denken dat de wereld maakbaar is en dat er mondiaal hetzelfde wordt gedacht en geredeneerd als in Europa. Ik denk dat dit niet zo is. Het gaat ieder voor zich worden en de cultuur die zich het best heeft voorbereid op zelfbescherming gaat het redden, de rest wordt opgevreten.

Gr Ron
Ben het juist volledig eens met Camiel.
De overpopulatie is voornamelijk in de onderontwikkelde landen. Hier kennen we een pensioenstelstel en een zorgstelsel, als je ouder word kun je verpleging krijgen of een verpleeghuis in, daar staan die taken voor de familie, heb je weinig kinderen, gaat je oude dag van belabberd naar kansloos.
Door juist te investeren ga je dit tegen, economie kan daar dan ook opgang komen werkgelegenheid creeeren, daarmee creeer je ook kansen. China is al flink bezig met projecten in afrika, dat kan nog weleens vervelend worden als je ze daarmee als enige de gang laat gaan.
Hoe groter de economie gaat worden hoe meer er ook zal worden geinvesteerd in duurzame energie. de zon schijnt bijna altijd in afrika, mooie gelegenheid om zonneparken aan te keggen, maarja moet dr wel geld zijn.
Wellicht dat je gister nog gezien hebt dat de eerste vlucht is uitgevoerd met bijmengen van synthetische kerosine, mag aannemen dat je niet had verwacht dat Zimbabwe dit als eerste land zou doen?
Het zijn allemaal dingen die bijdragen.
Dat er geld in de zaken van mensen zal verdwijnen ja dat zal zeker, maar dat gebeurd nu ook, dat zal beter gerelegd en georganiseerd moeten worden, zelf projecten opstarten ipv overmaken, hete enige dat we nu doen is onderdak creeeren, voedselhulp en kinderen die naar school kunnen met een blijvend groeiende populatie blijf je enkel daar mee bezig, het toekomstpersfectief voor de mensen blijft dan gewoon nog steeds hopeloos.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 09 feb 2021, 08:17

Met Ron eens. As usual.

markm plausibel betoog op het semi plausibele Camiel verhaaL:)

China is een gevaar. Buiten de deur houden. Windmolens en zonnepanelen: water naar de zee.

Maar kortom je wil ook die economische emigranten hier niet. Kan niet, wil niet. Dus dáár moet óók wat gebeuren inderdaad.

Maar ik vind een hoop projecten korte termijn denken. En een geldverspilling(ook in NL, windmolens....na 20 jaar onderhoud nodig, en alle visuele en gehoor ellende) van jewelste.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 09 feb 2021, 16:21

Robin schreef: 09 feb 2021, 08:17 Met Ron eens. As usual.

markm plausibel betoog op het semi plausibele Camiel verhaaL:)

China is een gevaar. Buiten de deur houden. Windmolens en zonnepanelen: water naar de zee.

Maar kortom je wil ook die economische emigranten hier niet. Kan niet, wil niet. Dus dáár moet óók wat gebeuren inderdaad.

Maar ik vind een hoop projecten korte termijn denken. En een geldverspilling(ook in NL, windmolens....na 20 jaar onderhoud nodig, en alle visuele en gehoor ellende) van jewelste.
Windmolens wil je inderdaad niet voor je deur, maar een kolencentrale wil je ook niet voor de deur, dat ziet er ook niet uit toch? en ook de centrales hebben onderhoud nodig. Alle mogelijkheden hebben voor en nadelen, ik hoef daar niet over te beslissen gelukkig.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 09 feb 2021, 16:47

markm een kolencentrale krijg je écht niet voor je deur:)

Gas, kolen, olie, patat. Allemaal uit Moeder Aarde.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 11 feb 2021, 12:12

Filmpje is 1,5 jaar oud, en vanuit Canada, maar kan net zo goed over Nederland gaan.
Ze hebben onderzocht wat er terecht gekomen is van de voorspellingen gedaan in 2001.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 11 feb 2021, 12:36

Goed verhaal Eric. Overheden/betaalde wetenschappers, msm en activisten gaan ALTIJD uit van TOEKOMSTmodellen gecombineerd met angst en hun (financiele) belangenverstrengeling.

Vandaar geinig dat die gast in dat filmpje een glazen bol gebruikt.

En hier kijken we terug. Da's 't enige wat we kunnen namelijk.

En dan valt 't mee...jippie!

....behalve de klimaat belastingen en ellende naar burgers . Helaas!

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Tom » 11 feb 2021, 18:20


Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 11 feb 2021, 18:31

'HOW DARE YOU!!'

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 11 feb 2021, 18:45


Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Fasteddie2 » 12 feb 2021, 00:21

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1003763 ... angmakerij

Houdt die "Fear-Factory" dan nooit op ?

Next up: ...special delivery, in de aanbieding, tegen de hoogste bieder:..."Climate Lockdowns" brought to you by F. Timmermans at a cost of.....1.000 biljoen dollars :mrgreen:

Wave after wave...

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door PeterB » 12 feb 2021, 00:57

Niels schreef: 11 feb 2021, 18:45
https://www.newscientist.com/article/22 ... -know-why/

:hmmm: één woordje verschil....
En twee jaar ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 12 feb 2021, 09:35

https://www.nasa.gov/feature/goddard/20 ... d-on-earth

Ik kom het nergens tegen op de site van NASA dus in mijn optiek is het fake news. Zal best dat de ijs kappen in bepaalde periodes toenemen maar de algehele trend is gewoon dalende.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 12 feb 2021, 09:49

De Noordpool kabbelt af, het is de zuidpool die aangroeit, door nog redelijk onbekende oorzaak.
https://earthdata.nasa.gov/learn/sensin ... pected-ice

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door PeterB » 12 feb 2021, 09:51

Niels schreef: 12 feb 2021, 09:35 https://www.nasa.gov/feature/goddard/20 ... d-on-earth

Ik kom het nergens tegen op de site van NASA dus in mijn optiek is het fake news. Zal best dat de ijs kappen in bepaalde periodes toenemen maar de algehele trend is gewoon dalende.
https://earthdata.nasa.gov/learn/sensin ... pected-ice

Niks fake..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 12 feb 2021, 09:54

Thanks, prima gevonden. Ff snel Google leverde mij niets op behalve een nogal toevallige treffer. Zal het eens door lezen want interessant natuurlijk.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 12 feb 2021, 10:17

Dank Smiley en PeterB.

Ik zoek me ook vaak het apenzuur en NASA is vaak zeer negatief over 'het smelten van'. Nu is NASA een instituut (voor wat het waard is), dus goede vondst!

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Rnd » 12 feb 2021, 10:29

11-jarige zonnecyclus zou de oorzaak kunnen zijn. Aan het eind van zo'n cyclus is de zonneactiviteit veel lager (het aantal zonnevlekken is dan hoger). Nu zitten we aan het eind van zo'n zonnecyclus. In 2010 was dat ook het geval en viel er heel veel sneeuw in NL.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnevlek ... ige_cyclus

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 12 feb 2021, 10:34

Rnd schreef: 12 feb 2021, 10:29 11-jarige zonnecyclus zou de oorzaak kunnen zijn. Aan het eind van zo'n cyclus is de zonneactiviteit veel lager (het aantal zonnevlekken is dan hoger). Nu zitten we aan het eind van zo'n zonnecyclus. In 2010 was dat ook het geval en viel er heel veel sneeuw in NL.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnevlek ... ige_cyclus
Interessant. Spanje aantal weken geleden ook. Noordoostkust/Tri State, noord USA ook al een aantal jaren de sigaar. Maar in 2005 viel er ook veel sneeuw (hier). En waarom dan specifiek NL?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Rnd » 12 feb 2021, 13:38

Het klimaat blijft natuurlijk onvoorspelbaar, maar de zonnecyclus kan 1 van de oorzaken zijn van bepaalde extremen in NL of waar dan ook. Volgens de zonnecyclus zit de zon in een relatief "inactieve" periode. Dat verklaart dan die tijdelijke ijsgroei misschien.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 12 feb 2021, 13:51

Rnd schreef: 12 feb 2021, 13:38 Het klimaat blijft natuurlijk onvoorspelbaar, maar de zonnecyclus kan 1 van de oorzaken zijn van bepaalde extremen in NL of waar dan ook. Volgens de zonnecyclus zit de zon in een relatief "inactieve" periode. Dat verklaart dan die tijdelijke ijsgroei misschien.
Je kan hem ook omdraaien, bij een relatieve actieve periode heb je tijdelijk ijsafname.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Rnd » 12 feb 2021, 14:08

Klopt helemaal.

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Tom » 11 mar 2021, 13:25

GroenLinks Amsterdam gezwicht voor hardste schreeuwers (namelijk GroenLinksers)
https://www.geenstijl.nl/5158109/onzalig-plan/

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 11 mar 2021, 14:36

Mooi werk. Schoolvoorbeeld van hoe zo ontzettend veel mensen iets vinden maar vooral menen dat anderen dat probleem op moeten lossen.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 11 mar 2021, 14:48

Mn schoonzus woont daar. Maar die is toch al verloren(politiek gezien) dus zal het goedkeuren, haar kennende. Want de wereld gaat eraan enzo......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, beske, Edwin de Haas, ErikS, EvdP, Gert-jan, HansD, JvH, Kocheler, tomgtr, vigilante en 207 gasten