Het DF ijzersmijt topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 12:03

Omdat hier toch wel wat liefhebbers van krachtsport lijken rond te hangen lijkt het me een leuk idee hier een apart topic voor te openen en zo tips, trics en ervaringen te delen. Uiteraard heb je het grote BB-forum, maar het lijkt me wel leuk om zo hier wat kleinschaliger ervaringen te delen.

Inmiddels tel ik 44 lentes en heb ik de krachtsport sinds een jaar of 6/7 weer vol opgepakt. Daarvoor een aantal jaren weinig gedaan door operaties aan knie en schouder. Inmiddels wel weer redelijk op niveau (88kg/1.84m/±12%).

Als de gyms open zijn probeer ik toch wel een x of 5/6 te gaan wekelijks en hanteer overwegend een PPL-schema. Voor de tweede lockdown echter overgestapt op UB/LB, omdat ik wat meer focus op de beentjes wil hebben. Knieklachten zijn nooit helemaal verdwenen en kan hele periodes all-out gaan, om vaak toch weer tegen een tegenslag op te lopen. Benen lopen imo dus ook iets achter en door de extra frequentie probeer ik daar wat meer de focus op te leggen.

Nu tijdens de lockdown veel met wat dumbells en elastieken in de weer in de huiskamer en tuin en even terug gestapt naar PPL. Af en toe wat aanklooien bij een maatje in de loods die ook PT geeft en wat meer heeft staan, maar dus voornamelijk gewoon afzien en alle motivatie echt uit jezelf halen. Kan ook niet wachten tot we weer mogen! Zit momenteel in een lichte cal-overschot en boek zowaar nog wat progressie, maar afzien blijft het zeker.

Probeer verder veel te lezen en absorbeer veel info omtrent krachtsport, voeding en supplementen om zo nog meer met verstand te trainen. Inmiddels ook het grootste deel van het gezin aangestoken met ‘het virus’ en zowel het vrouwtje als 2 van mijn 3 zoons zijn aardige gymjunkies geworden. Zeker het samen sporten met je partner heeft veel voordelen en is gewoon leuk. Zij snapt dus ook helemaal het belang van de juiste voeding, toch een belangrijk aspect om ‘begrepen’ te worden en het zo samen vol te houden.

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere DF-ers die naast een voorliefde voor wielen, ook een liefde voor het ijzer delen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Knot » 08 feb 2021, 12:15

Afgelopen 2 jaar wel veel in de sportschool bezig geweest, bankdrukken, squat etc, die spullen heb je thuis niet zomaar (rack). Ben niet echt van de supplementen maar gewoon gezond eten met veel groenten en eiwitten. Was op 6% vet zoiets en squat lag op 100kg 12/10/8 zoiets. Daarna mee spinning gaan doen en toen het vorig jaar in maart dicht ging gaan hardlopen omdat ik thuis de spullen en motivatie niet echt heb voor freeweight trainingen.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Bokkepoot » 08 feb 2021, 12:20

Altijd goed ijzers gooien

Ik doe het zelf voornamelijk om naast mijn kantoorbaan nog een beetje beweging te krijgen en alle frustraties e.d. eruit te rammen.

Eten let ik nooit zo op, mijn lichaam heeft een spijsvertering die op standje 11 staat, ik kan blijven eten. Aankomen is best lastig voor mij, maar heb nu eindelijk een buikje die in de zomer eraf moet. Creatine en Whey is wel standaard aanwezig hier. Vooral Creatine vind ik mooi spul.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 08 feb 2021, 12:44

Ben nu een jaar of 3 redelijk veel in de gym te vinden, met een paar pauze's tussendoor. Heb het grote geluk dat mijn sportschool nu een deel driving range heeft open gesteld zodat er toch nog buiten overdekt gesport kan worden! Doe nu door de beperkte tijd en beperkte middelen 4x per week een full body training. Heb een tijd lang Jeff Nippard's 5x full body training programma aangehouden en dat was by far de snelste en heftigste progress die ik gehad heb. Eindigde op 5x130 bench, 3x170 squat en 240 deadlift. Toen kwam covid en ben nu druk bezig om weer richting die waarden te komen!

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 13:04

Supplementen zie ik ook echt als aanvulling op goede voeding en om tot iets sneller herstel te komen. Vooral herstel verloopt toch wat trager naar mate de jaren beginnen op te lopen.

Ik hanteer dus wel een voedingsschema, al ga ik er wat losjes mee om en is het vaak ook IIFYM. Zorg altijd wel dat de eiwitjes en vetten op peil zijn. Te weinig vet ben ik wel gevoelig voor en merk ik dat ik meer last krijg van de hormonen naarmate dat te laag is.

Op dit moment neem ik het volgende als aanvulling op de normale voeding ;

- Whey hyrdolisaat ; makkelijk om aan de eiwitten te komen en gewoon lekker. Zeker icm Brinta vind ik het heerlijk.
- Omega 3 visolie ; Goed voor hart en vaatjes
- Magnesium/Zink ; ter bevordering herstel
- Multivit + Vitamine D3 en C
- Creatine ; op en af. Merk met name dat ik wat voller sta op momenten dat ik vrij droog ben. Krachttoename niet noemenswaardig.
knot schreef:Was op 6% vet zoiets
Hoe gemeten? 6% is bizar laag.
Philipoo schreef:Eindigde op 5x130 bench, 3x170 squat en 240 deadlift
Nette stats! :thumbup:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 13:09

Bokkepoot schreef: 08 feb 2021, 12:20 Altijd goed ijzers gooien

Ik doe het zelf voornamelijk om naast mijn kantoorbaan nog een beetje beweging te krijgen en alle frustraties e.d. eruit te rammen.

Eten let ik nooit zo op, mijn lichaam heeft een spijsvertering die op standje 11 staat, ik kan blijven eten. Aankomen is best lastig voor mij, maar heb nu eindelijk een buikje die in de zomer eraf moet. Creatine en Whey is wel standaard aanwezig hier. Vooral Creatine vind ik mooi spul.
Des te meer reden om wel meer op te letten op wat je eet. Zou je echt aanraden om je eens te verdiepen in een voedingsschema, voeding is echt key. Zeker als je een buikje eraf wilt werken moet je wel weten wat je eet. Anders val je misschien wel af, maar raak je meer spier dan vet kwijt en dat wil je ook voorkomen lijkt me.

Maar indien je een buikje hebt kom je niet heel moeilijk aan, toch?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Knot » 08 feb 2021, 13:13

Is was heel lang op 8% en daarna 7%, gemeten met zo'n tang, die weegschalen bakken er niks van.

Inmiddels veel hoger percentage, toen was ik van de alcohol af en alleen maar vezels en eiwitten eten.

Nu lekker aan het hardlopen, totaal ander verhaal.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 13:23

Die weegschalen zijn idd waardeloos, maar ook met een tang is het lastig en moet je wel iemand hebben die weet wat hij doet.
Percentage is imo altijd een indicatie en de spiegel werkt uiteindelijk nog het beste.

Alcohol is natuurlijk niet goed en zijn lege cal en zou katabool zijn. Neemt niet weg dat ik af en toe ook niet vies ben van een lekker drankje (of 2) en dat gaat best prima.
Laatst gewijzigd door Henk Jan op 08 feb 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 08 feb 2021, 13:25

20 jaar krachtsport en sport.
Fitness, PL, Strongmen, Crossfit, Krav maga, boksen, thai boksen, hardlopen, fietsen, alles geprobeerd of doe ik nog.
Tijdens werken in de US krachtsport coaches ingehuurd, leer je veel van, zelfs als je denkt dat je al veel weet door cursus/ervaring/les geven/etc.

Helaas getroffen door spierziekte in 2017/2018 en jaar deels verlamd oog, arm en been gehad.
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
Toen kwam de eerste lockdown. Tijdens lockdown hardlopen, trainen voor 10km onder een uur, en spelen met TRX banden.

Oja, en Yoga niet vergeten, beste medicijnen ter voorkoming van veel blessures.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 13:30

Emiel schreef: 08 feb 2021, 13:25 20 jaar krachtsport en sport.
Fitness, PL, Strongmen, Crossfit, Krav maga, boksen, thai boksen, hardlopen, fietsen, alles geprobeerd of doe ik nog.
Tijdens werken in de US krachtsport coaches ingehuurd, leer je veel van, zelfs als je denkt dat je al veel weet door cursus/ervaring/les geven/etc.

Helaas getroffen door spierziekte in 2017/2018 en jaar deels verlamd oog, arm en been gehad.
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
Toen kwam de eerste lockdown. Tijdens lockdown hardlopen, trainen voor 10km onder een uur, en spelen met TRX banden.

Oja, en Yoga niet vergeten, beste medicijnen ter voorkoming van veel blessures.
Potver, das knap waardeloos zeg....
Maar ik begrijp dat je er dus nog wel mee kunt trainen?

Een goede coach of PT zou echt van grote waarde kunnen zijn, maar zolang het hobbymatig blijft vind ik het prima zo. Podiumambities heb ik absoluut toch niet.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 08 feb 2021, 13:53

Henk Jan schreef: 08 feb 2021, 13:30
Emiel schreef: 08 feb 2021, 13:25 20 jaar krachtsport en sport.
Fitness, PL, Strongmen, Crossfit, Krav maga, boksen, thai boksen, hardlopen, fietsen, alles geprobeerd of doe ik nog.
Tijdens werken in de US krachtsport coaches ingehuurd, leer je veel van, zelfs als je denkt dat je al veel weet door cursus/ervaring/les geven/etc.

Helaas getroffen door spierziekte in 2017/2018 en jaar deels verlamd oog, arm en been gehad.
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
Toen kwam de eerste lockdown. Tijdens lockdown hardlopen, trainen voor 10km onder een uur, en spelen met TRX banden.

Oja, en Yoga niet vergeten, beste medicijnen ter voorkoming van veel blessures.
Potver, das knap waardeloos zeg....
Maar ik begrijp dat je er dus nog wel mee kunt trainen?

Een goede coach of PT zou echt van grote waarde kunnen zijn, maar zolang het hobbymatig blijft vind ik het prima zo. Podiumambities heb ik absoluut toch niet.
Ja kan nog trainen al doet linker arm en linker oog soms wat moeilijk maar 9 van de 10 dagen merk ik er weinig van.
Warmte + (extreme) inspanning heeft grote invloed, al is dat bij iedereen wel. Met 30 man in een klein zaaltje boksen is lastig na een half uur. Hardlopen heeft ook wel wat beperkingen. Ben nogal een hard hoofd en kan mijzelf prima dood rennen, maar lijf geeft nu grens aan.

Ik heb nooit podium of wedstrijd ambities gehad, maar als ik iets doe, wil ik het goed doen en er het fijnste van weten. Enorm veel hulp gehad met periodiek trainen introduceren, squat houding verbeteren, etc.

Ik probeer trouwens 5 dagen te trainen. 3 dagen squat. 3x deadlift waarvan 2x deadlift variant en 2x bankdrukken/shoulderpress. Daarnaast standaard fitness oefeningen en voeg dingen toe als xband walks, farmer carries, pinch plate walks, andere grip oefeningen en wat kettlebell werk. Yin Yoga (net overgestapt van Ashtanga) en cardio. Interval hardlopen, hardlopen, stairmaster, etc.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 08 feb 2021, 14:13

Emiel schreef: 08 feb 2021, 13:25
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
210 squat bij een 215 deadlift, dat zijn verdomme sterke beentjes dan!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 08 feb 2021, 14:30

Philipoo schreef: 08 feb 2021, 14:13
Emiel schreef: 08 feb 2021, 13:25
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
210 squat bij een 215 deadlift, dat zijn verdomme sterke beentjes dan!
Thanks. Weeg 106/107kg dus zo super indrukwekkend is het niet helaas.
Deadlift blijft achter. Was bezig met meer legdrive en deadlift als leg press te benaderen. Veel deficit deadlifts gezien zwakte bij oppakken is.

Inmiddels 40 dus mijn hoop op 260kg deadlift voor herhalingen zit er misschien niet meer in. (Bijna zeker)

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Bokkepoot » 08 feb 2021, 14:40

Henk Jan schreef: 08 feb 2021, 13:09
Bokkepoot schreef: 08 feb 2021, 12:20 Altijd goed ijzers gooien

Ik doe het zelf voornamelijk om naast mijn kantoorbaan nog een beetje beweging te krijgen en alle frustraties e.d. eruit te rammen.

Eten let ik nooit zo op, mijn lichaam heeft een spijsvertering die op standje 11 staat, ik kan blijven eten. Aankomen is best lastig voor mij, maar heb nu eindelijk een buikje die in de zomer eraf moet. Creatine en Whey is wel standaard aanwezig hier. Vooral Creatine vind ik mooi spul.
Des te meer reden om wel meer op te letten op wat je eet. Zou je echt aanraden om je eens te verdiepen in een voedingsschema, voeding is echt key. Zeker als je een buikje eraf wilt werken moet je wel weten wat je eet. Anders val je misschien wel af, maar raak je meer spier dan vet kwijt en dat wil je ook voorkomen lijkt me.

Maar indien je een buikje hebt kom je niet heel moeilijk aan, toch?
Snap ik, maar zo serieus wil ik het ook niet nemen. Het is meer hobby.

Zat voor dat buikje op gemiddeld 4000 Kcal, dat heb ik ooit wel eens bijgehouden. Ben nu gestopt met grote hoeveelheden en ben nu in 2 weken al weer 4 kilo kwijt.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 08 feb 2021, 14:50

Emiel schreef: 08 feb 2021, 14:30
Philipoo schreef: 08 feb 2021, 14:13
Emiel schreef: 08 feb 2021, 13:25
Nog terug op kunnen klimmen tot 210kg squat, 215kg deadlift en daarbij 15kg afgevallen in strijd tegen symptomen van de spierziekte.
210 squat bij een 215 deadlift, dat zijn verdomme sterke beentjes dan!
Thanks. Weeg 106/107kg dus zo super indrukwekkend is het niet helaas.
Deadlift blijft achter. Was bezig met meer legdrive en deadlift als leg press te benaderen. Veel deficit deadlifts gezien zwakte bij oppakken is.

Inmiddels 40 dus mijn hoop op 260kg deadlift voor herhalingen zit er misschien niet meer in. (Bijna zeker)
Wat bedoel je met DL als Legpress benaderen?
Deficit DL is een zinvolle variatie, maar ook extreem blessuregevoelig.

Pas jij dan BTW nog wel in de Lotus op 107kg?
Heb zelf op 88kg al geen goede zitpositie meer in de Boxster ; de turbostoelen zijn echt te smal waardoor ik meer op dan tussen de wangen zit. zo erg dat ik erover nadenk dat ding weg te doen of een setje standaard stoelen te scoren.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 08 feb 2021, 15:41

Henk Jan schreef: 08 feb 2021, 14:50
Emiel schreef: 08 feb 2021, 14:30
Thanks. Weeg 106/107kg dus zo super indrukwekkend is het niet helaas.
Deadlift blijft achter. Was bezig met meer legdrive en deadlift als leg press te benaderen. Veel deficit deadlifts gezien zwakte bij oppakken is.

Inmiddels 40 dus mijn hoop op 260kg deadlift voor herhalingen zit er misschien niet meer in. (Bijna zeker)
Wat bedoel je met DL als Legpress benaderen?
Deficit DL is een zinvolle variatie, maar ook extreem blessuregevoelig.

Pas jij dan BTW nog wel in de Lotus op 107kg?
Heb zelf op 88kg al geen goede zitpositie meer in de Boxster ; de turbostoelen zijn echt te smal waardoor ik meer op dan tussen de wangen zit. zo erg dat ik erover nadenk dat ding weg te doen of een setje standaard stoelen te scoren.
Ipv proberen de stang omhoog te trekken, Pull, meer de wereld van je af te duwen, Press. Je houding veranderd meer alsof je op een leg press zit. Benen aanspannen, lats aanspannen, schouders naar achter en onder, armen strak, borst vooruit en alles uit de benen proberen te halen zonder teveel aan de stang te trekken. Stang ligt ook paar cm van mijn schenen af. Ong. midden voet. Heeft ook met lengte te maken, 1.91.

Ben de stand van de voeten ook aan gaan passen naar wat smaller (quad dominant) ipv breder (hamstring dominant) om te kijken of daar winst zit. Squat werkt dat lastig, Deadlift werkt dat wel goed. Dus ook leg press gaan doen met dezelfde deadlift stand (altijd brede voeten stand gebruikt met leg press)

Wat betreft Lotus: behalve dat ik eea in de Lotus heb aangepast zoals stuurkolom 3cm omhoog, met 120kg werd de Lotus krap, E60 zat best goed, Z4 helemaal niet, 130i helemaal niet. Nu met 107kg is de Lotus ruim, e60 verkocht en 130i gekocht en is best goed zitten. Ruimte met schouders is te doen nu ik juiste positie van stoel heb gevonden. Pas niet echt lekker op het zitvlak (sportstoelen) door heupbreedte/benen. Best ideale verhouding met torso/armen/benen. Paste zelfs op aantal "kleine" wegrace motoren zonder al te veel problemen. Yoga helpt ook wel :zwijntje:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Philipoo » 08 feb 2021, 16:52

Waarom proberen grote mannen zo vaak in kleine auto's te passen? Ik heb mezelf met 1,97 en richting de 100kg ook 3 jaar lang in een lotus gepropt.. dat hield niet bepaald over!

Is trouwens het probleem bij jouw deadlift niet dat je 'm nu júist te veel als een squat doet? Beetje zoals je een hex-bar deadlift zou doen. Dan heb je gauw dat je quadriceps kracht de limiterende factor is. (Kan natuurlijk ook je anatomie zijn, ik heb vrij korte benen en een lang bovenlichaam; als dit bij jou omgekeerd is worden de krachten weer heel anders verdeeld.)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 09 feb 2021, 07:58

Emiel schreef: 08 feb 2021, 15:41
Henk Jan schreef: 08 feb 2021, 14:50
Emiel schreef: 08 feb 2021, 14:30
Thanks. Weeg 106/107kg dus zo super indrukwekkend is het niet helaas.
Deadlift blijft achter. Was bezig met meer legdrive en deadlift als leg press te benaderen. Veel deficit deadlifts gezien zwakte bij oppakken is.

Inmiddels 40 dus mijn hoop op 260kg deadlift voor herhalingen zit er misschien niet meer in. (Bijna zeker)
Wat bedoel je met DL als Legpress benaderen?
Deficit DL is een zinvolle variatie, maar ook extreem blessuregevoelig.

Pas jij dan BTW nog wel in de Lotus op 107kg?
Heb zelf op 88kg al geen goede zitpositie meer in de Boxster ; de turbostoelen zijn echt te smal waardoor ik meer op dan tussen de wangen zit. zo erg dat ik erover nadenk dat ding weg te doen of een setje standaard stoelen te scoren.
Ipv proberen de stang omhoog te trekken, Pull, meer de wereld van je af te duwen, Press. Je houding veranderd meer alsof je op een leg press zit. Benen aanspannen, lats aanspannen, schouders naar achter en onder, armen strak, borst vooruit en alles uit de benen proberen te halen zonder teveel aan de stang te trekken. Stang ligt ook paar cm van mijn schenen af. Ong. midden voet. Heeft ook met lengte te maken, 1.91.

Ben de stand van de voeten ook aan gaan passen naar wat smaller (quad dominant) ipv breder (hamstring dominant) om te kijken of daar winst zit. Squat werkt dat lastig, Deadlift werkt dat wel goed. Dus ook leg press gaan doen met dezelfde deadlift stand (altijd brede voeten stand gebruikt met leg press)

Wat betreft Lotus: behalve dat ik eea in de Lotus heb aangepast zoals stuurkolom 3cm omhoog, met 120kg werd de Lotus krap, E60 zat best goed, Z4 helemaal niet, 130i helemaal niet. Nu met 107kg is de Lotus ruim, e60 verkocht en 130i gekocht en is best goed zitten. Ruimte met schouders is te doen nu ik juiste positie van stoel heb gevonden. Pas niet echt lekker op het zitvlak (sportstoelen) door heupbreedte/benen. Best ideale verhouding met torso/armen/benen. Paste zelfs op aantal "kleine" wegrace motoren zonder al te veel problemen. Yoga helpt ook wel :zwijntje:
Ik ben al een tijdje gestopt met 'normaal' deadliften ivm blessuregevoeligheid (hamstring, onderrug) en ben overgestapt naar rackpulls voor reps wat natuurlijk met name rugdominant is. Mijn doel is dan ook niet meer om almaar zwaarder te tillen, maar de focus nog meer op de vorm te houden icm highreps.
De backsquat laat ik sinds enige tijd ook achterwege en heb ik ingeruild voor frontsquats voor extra quad activatie en (voor mij) iets minder blessuregevoeligheid. Verder veel lunges en Bulgarian splits en tot op heden gaat dat prima met nog wat gestage progressie. Belangrijkste voor mij is blessurevrij blijven en het uitstellen van een onvermijdelijke knie-operatie.

Hoe zien jullie trainingen er momenteel uit nu de gyms gesloten zijn?

Zelf nu 6 dagen per week in de weer met dumbells, bands, rugzak, etc en dus zoals gezegd af en toe bij een maatje in de loods.
Ik vind het thuis gymmen echt dramatisch en mis het 'uitje' naar de gym, en hoewel ik flink getwijfeld heb om van alles aan te schaffen, moet ik er niet aan denken om 'standaard' thuis te trainen in een homegym.
Philipoo schreef: 08 feb 2021, 16:52 Waarom proberen grote mannen zo vaak in kleine auto's te passen? Ik heb mezelf met 1,97 en richting de 100kg ook 3 jaar lang in een lotus gepropt.. dat hield niet bepaald over!
Verder wat betreft de Boxster; Ik ben dan wel niet zo lang met mijn 184cm, maar ik kijk het dit seizoen nog even aan en anders toch echt oriënteren op een 'andere oplossing'. Heb eerlijk gezegd ook weinig zin om andere stoelen te gaan monteren of andere aanpassingen te maken. Dan een schop eruit en op zoek naar iets met vergelijkbare fun, maar een voor mij betere zitpositie.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Emiel » 09 feb 2021, 11:56

Philipoo schreef: 08 feb 2021, 16:52 Waarom proberen grote mannen zo vaak in kleine auto's te passen? Ik heb mezelf met 1,97 en richting de 100kg ook 3 jaar lang in een lotus gepropt.. dat hield niet bepaald over!
Geen grote auto's nodig om te compenseren :lollerdelol:
Is trouwens het probleem bij jouw deadlift niet dat je 'm nu júist te veel als een squat doet? Beetje zoals je een hex-bar deadlift zou doen. Dan heb je gauw dat je quadriceps kracht de limiterende factor is. (Kan natuurlijk ook je anatomie zijn, ik heb vrij korte benen en een lang bovenlichaam; als dit bij jou omgekeerd is worden de krachten weer heel anders verdeeld.)
Bij mij zijn benen en torso redelijk goed in "balans" qua lengte.
Als ik zo diep squat als ik deadlift dan ben ik een quarter squatter haha.
Quadriceps moeten sterker samen met billen en rug. De reis is leuker dan het resultaat. Blijven leren.

Henk Jan schreef: 09 feb 2021, 07:58


Ik ben al een tijdje gestopt met 'normaal' deadliften ivm blessuregevoeligheid (hamstring, onderrug) en ben overgestapt naar rackpulls voor reps wat natuurlijk met name rugdominant is. Mijn doel is dan ook niet meer om almaar zwaarder te tillen, maar de focus nog meer op de vorm te houden icm highreps.
De backsquat laat ik sinds enige tijd ook achterwege en heb ik ingeruild voor frontsquats voor extra quad activatie en (voor mij) iets minder blessuregevoeligheid. Verder veel lunges en Bulgarian splits en tot op heden gaat dat prima met nog wat gestage progressie. Belangrijkste voor mij is blessurevrij blijven en het uitstellen van een onvermijdelijke knie-operatie.

Hoe zien jullie trainingen er momenteel uit nu de gyms gesloten zijn?
Ik snap de blessure gevoeligheid wel, is per lijf anders maar sommige hebben er helaas hinder van. Spijtig.
Op een 6cm bij 3cm scheur in buikspier tijdens de eerste lockdown, nog nooit echt blessures gehad. Schijnbaar is het of liesbreuk of als je liezen te sterk zijn scheur je iets in je buik.

Doe maar voorzichtig mede 40'er ;)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Shakes » 13 feb 2021, 17:32

Ik moet er nog even goed voor gaan zitten maar dit vind ik wel interessant:


https://www.youtube.com/watch?v=_fbCcWyYthQ

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door WJ » 14 feb 2021, 12:18

Mijn focus is (weer) powerlifting, maar dat staat op pauze nu dus. Heb wel een olympische stang en squat rack, maar heb maar 90kg aan gewichten dus dat schiet niet op en ik haat cardio. :mrgreen:

Mijn total was ooit 612kg op 88kg bw. Daarna tijdje niks gedaan en toen ben ik in 2015 gaan crossfitten, de variatie was leuk maar toen heb ik ook strongman ontdekt en dat vind ik echt geweldig. Na wat jaren lanterfanten en gewoon doen wat je leuk vind zonder moeilijk programma en eet gedoe heb ik vorig jaar kwalificatie gedaan voor strongman tot 105kg bw, maar helaas door corona viel alles stil.

Ik hoop van harte dat de boel snel weer open gaat want het is echt een mental health ding voor mij ook, verstand op nul en lomp zware shit tillen.

Ik wil als het weer open gaat weer gaan focussen op powerliften, ik ben 1m77 en zit nu rond de 93kg. Al is dat dankzij het afgelopen jaar wat meer vet en minder spieren ondertussen. :bag:
Ik wil voor het powerliflten weer net onder de 90kg bw (dan voel ik me fysiek ook het lekkerst) en dan kijken of ik misschien m'n alltime pb kan vebreken, met hier en daar wat strongman pb's :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Fasteddie2 » 14 feb 2021, 17:03

Ik hoop van harte dat de boel snel weer open gaat want het is echt een mental health ding voor mij ook, verstand op nul en lomp zware shit tillen.
Precies, same here ! :thumbup:
...aangevuld met een berg cardio, en veel pads werk...

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 15 feb 2021, 13:38

Shakes schreef: 13 feb 2021, 17:32 Ik moet er nog even goed voor gaan zitten maar dit vind ik wel interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=_fbCcWyYthQ
Nog geen tijd gehad om de hele podcast te bekijken, maar heb wel een paar minuten gekeken en theoretisch zit er natuurlijk wat in.
Waar het overigens op neer komt is ook een vorm van progressive overload dmv een hogere frequentie. Progressive overload is natuurlijk iets wat op tal van manieren toe te passen is met elk hun eigen voor- en nadelen. Leuk om eens te proberen ter variatie of als je vastloopt op een bepaald gewicht en er geen progressie meer is.

Zonder bovenstaande in twijfel te trekken vind ik het wel mooi hoeveel broscience er tegenwoordig te vinden is.
Kan ook wel genieten van oudgedienden als John Meadows of tegenwoordig Wesley Vissers die soms menen het wiel opnieuw uitgevonden te hebben. Wat overigens dus niet wil zeggen dat hun methodes niet werken. Er zijn tal van wegen en als je uiteindelijk maar consequent gewicht verplaatst maak je al snel progressie (tot een bepaald punt uiteraard).

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 26 feb 2021, 12:15

Sneu.
Na het overlijden van MV proberen de nabestaanden met alle macht het hoofd boven water te houden na door de Coronacrisis zwaar getroffen te zijn.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het DF ijzersmijt topic

Bericht door Henk Jan » 18 mei 2021, 15:45

Shakes schreef:Gyms weer open. Dat gaat bikkelen worden na twee maanden en Corona. Zin in!
Hier 'het geluk' dat mijn gym een tent mocht opzetten, dus al met al toch al een goede 2 maanden bezig geweest.
Morgen eindelijk de normale gym weer in. Wel op inschrijving, maar heb gelukkig een goede band met de eigenaar en kan gaan wanneer ik wil.

Ook weer veel zin in!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, beske, Hans44, Kadett, MarcF, MParallel, RS-Ron, sitechris, Will F. en 173 gasten