Airco in huis

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Airco in huis

Bericht door Henk Jan » 03 feb 2021, 12:16

Met de hete zomers van tegenwoordig en het voornemen om voorlopig toch niet te gaan verhuizen, zitten we er sterk over na te denken om tot aanschaf van een aircosysteem over te gaan voor een deel van onze huidige woning.

Het systeem zou bestaan uit 3 buitenunits ; 1 single-split voor de woonkamer (ca. 60m²) van 5kw en 2 multisplits van 4,1 kw om 4 slaapkamers te voorzien. De 2 multisplits worden dan verbonden met 4 binnenunits die alle 4 zo ca. 2,0kw zouden moeten leveren. Volgens de installateurs zou dit ruim voldoende moeten zijn voor onze wensen.

Op dit moment een aantal offertes binnen voor zowel LG als Mitsubishi en iedereen prijst hun systeem natuurlijk als de beste aan. Vermogen en mogelijkheden zijn nagenoeg gelijk en beide hebben de mogelijkheid om via wifi te verbinden en tevens (energiezuinig) te verwarmen.

Zitten hier toevallig experts of ervaringsdeskundigen?

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Airco in huis

Bericht door Fabian » 03 feb 2021, 12:29

Ik heb het net 2 maanden hangen bij me.

Mijn voorkeur was Mitsubishi Elektric (let op de toevoeging Elektric, is echt anders en betere kwaliteit!) en Daikin. Dat zijn de 2 beste merken in de markt.

LG heb ik in vorig huis gehad en was ook prima, kan er niets verkeerds van zeggen.

Mitsubisch Electric hangt bij mijn broer en bij mijn moeder al 10 en 15 jaar (beide meerdere units). Nog nooit iets van onderhoud (maar dan ook echt niets!) aan gedaan en draait nog als een zonnetje. Staan 70% van de tijd aan.

Ik heb nu Daikin genomen vanwege beschikbaarheid en design van de vloerunit voor de slaapkamer. Met WIfi inderdaad, is toch wel handig. Ik heb 1 multi-split voor woonkamer/keuken en slaapkamer en aan de andere kant van het huis een single split voor de werkkamer.

heb het zelf gemonteerd, want dat scheelde zoveel geld, ongekend. Ik ging van offertes van 9K/8K naar 4,5K.....En zo moelijk is het niet. Gaatje door de muur boren, ophangen. Stroom heb ik wel laten doen (ivm aanleg zonnepanelen waren ze toch al bezig) in de meterkast, maar verder ook zelf aangelegd. Je moet het alleen laten afvullen/afmonteren door een monteur voor de wet en je garantie.

Ik gebruik het vooral nu voor (bij)verwarming, scheelt giga in gas. En de stroom is gratis van de zonnepanelen. Natuurlijk in de zomer even het warm randje eraf halen is ook meegenomen, zeker nu er thuis gewerkt wordt.

Stroomverbruik is echt niet heel hoog, weeg ruimschoots op tegen de kosten van gas.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Airco in huis

Bericht door Henk Jan » 03 feb 2021, 13:05

Thx voor info Fabian. :thumbup:

Wat mij van Mitsu tot nu toe geoffreerd is, is volgens mij zonder toevoeging 'Electric', maar zal dat nog eens navragen. Is dat een groot verschil in prijs?
Ik neig wat meer richting Mitsu, omdat ik begreep dat LG wat sneller zou roesten.

De bedragen die ik tot nu toe ontvangen heb schommelen allen rond de 8k all incl. en gewoon met de standaard binnen-units. Ik ga me zelf ook niet bezig houden met montage, omdat ik daar de tijd voor mis en simpelweg ook niet handig genoeg voor ben.

EDIT ; net even gekeken en die Mitsubishi's zijn toch de 'Electric' versies ;

Woonkamer: Mitsubishi electric wsh-hr50i (5kw) single split.

Slaapkamers: 2x duo mxz-2ha40 buitendelen

4x msz-hr25vf binnen delen (4x 2.5Kw)

Dus dit zouden prima apparaten zijn(?)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Airco in huis

Bericht door Fabian » 03 feb 2021, 13:27

ja hoor, dat is echt topkwaliteit. Prijs is ook niet verkeerd all-in. Alleen de apparatuur kost zo'n €5500 max als je online bij de juiste bedrijven zoekt, de rest is montage. Dan vind ik je totaalprijs helemaal niet verkeerd, want er moeten muurbeugels bij, heel wat goten, 5x door buitenmuur boren, elektra etc. Echt niet verkeerd.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Airco in huis

Bericht door TLRS » 03 feb 2021, 13:37

Henk Jan schreef: 03 feb 2021, 13:05 Ik ga me zelf ook niet bezig houden met montage, omdat ik daar de tijd voor mis en simpelweg ook niet handig genoeg voor ben.
Als je 4k kunt verdienen door een maand vrij te nemen en het zelf te installeren.. ;)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Airco in huis

Bericht door Henk Jan » 03 feb 2021, 13:47

Fabian schreef: 03 feb 2021, 13:27 ja hoor, dat is echt topkwaliteit. Prijs is ook niet verkeerd all-in. Alleen de apparatuur kost zo'n €5500 max als je online bij de juiste bedrijven zoekt, de rest is montage. Dan vind ik je totaalprijs helemaal niet verkeerd, want er moeten muurbeugels bij, heel wat goten, 5x door buitenmuur boren, elektra etc. Echt niet verkeerd.
Goed om te weten!
Wacht nog even op andere aircoboer offerte en anders gaat deze het worden. Deze is tot nu toe zelfs het goedkoopste gebleken ; € 7.560.
TLRS schreef: 03 feb 2021, 13:37 Als je 4k kunt verdienen door een maand vrij te nemen en het zelf te installeren.. ;)
Ben bang dat het alsnog niet goed gaat komen dan. :tooth:

Online
Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Airco in huis

Bericht door Geertmans » 03 feb 2021, 13:56

TLRS schreef: 03 feb 2021, 13:37
Henk Jan schreef: 03 feb 2021, 13:05 Ik ga me zelf ook niet bezig houden met montage, omdat ik daar de tijd voor mis en simpelweg ook niet handig genoeg voor ben.
Als je 4k kunt verdienen door een maand vrij te nemen en het zelf te installeren.. ;)
als je het zo opschrijft, kunnen de meesten beter hun baan op zeggen en fulltime gaan besparen op klussen :)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Airco in huis

Bericht door veejay » 03 feb 2021, 15:26

Ik ben ook aan het rondkijken om 65m2 koel te houden in de zomer. Als iemand een goed bedrijf kent in de regio Haaglanden dan hou ik me aanbevolen (stuur maar PB).

Ze schijnen ook te kunnen verwarmen, iemand ervaring hiermee?

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Airco in huis

Bericht door TLRS » 03 feb 2021, 20:25

Geertmans schreef: 03 feb 2021, 13:56 als je het zo opschrijft, kunnen de meesten beter hun baan op zeggen en fulltime gaan besparen op klussen :)
Denk dat je slechtere dingen kunt doen met je tijd ja.. :)

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Airco in huis

Bericht door WillemBoer » 03 feb 2021, 22:23

Heb ook sinds afgelopen zomer 2x 5KW Mitsubishi units laten, mooi laten adviseren en installeren door een paar vakmannen, heb genoeg prutswerk gezien van andere, leidingen die geknikt zijn, afwatering die verstopt raakt... storingen e.d. Alleen de stroomaansluitingen heb ik zelf geïnstalleerd en klaar gelegd.

Er zit subsidie op de Mitsubishi omdat het ook een inverter, (soort warmtepomp) dwz ook zeer efficiënte verwarmen met een rendement van 400%.

Heb er veel plezier van, ook nu om snel kantoorruimte en bijruimte te verwarmen ideaal nu idd!
(Icm 22 zonnepanelen)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Airco in huis

Bericht door Henk Jan » 04 feb 2021, 08:04

WillemBoer schreef: 03 feb 2021, 22:23 Er zit subsidie op de Mitsubishi omdat het ook een inverter, (soort warmtepomp) dwz ook zeer efficiënte verwarmen met een rendement van 400%.
Subsidie had ik nog nergens begrepen, weet iemand daar iets meer van?
Overigens hebben de systemen van LG (ook) een dual-inverter.

Maandag komt degene die mij wrs in maart van het Mitsu systeem zoals boven beschreven gaat voorzien.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Airco in huis

Bericht door MarkS » 04 feb 2021, 08:11

Hier ook Mitsubishi Electric (ZEN). 4 binnenunits, 3 buitenunits. Koelen en verwarmen de woonkamer, slaapkamer, werkkamer en zolder (fitness). Nu ruim 2 jaar. Zeer tevreden mee. Gebruik tado om het hele handeltje vanaf mobile device / remote te bedienen en programmeren. Verwarmen in de winter is idd ook vrij ideaal,

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Airco in huis

Bericht door mark123 » 04 feb 2021, 08:50

Wij hebben 2 Carrier's hangen (van Havepe). Een 5Kw en een 3Kw. 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer (pal op het zuiden). Ideale dingen. Waren toen 1650 euro voor de set excl. montage. Via via een mannetje geregeld en alles werkt (so far) perfect. Wifi modules er in (kosten bijna niks) en gewoon van afstand aanzetten. De 5Kw houdt onze woonkamer (50m2 en 3 meter hoog) makkelijk warm en in de zomer is het ideaal om een plek te hebben waar het aangenaam is.

Subsidie had ik ook niet, volgens mij is dat alleen op units die direct op het CV circuit aangesloten worden, die zijn een stuk kostbaarder.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Airco in huis

Bericht door Henk Jan » 09 feb 2021, 07:42

Gisteren de knoop doorgehakt ; volgende maand worden 4 buitenunits en 5 binnenunits gemonteerd om de woonkamer en 4 slaapkamers te kunnen koelen. Voor de zekerheid wordt er meteen een extra groep aangelegd. Alles Mitsu Electric 1x5kw, 4x2,5kw
Hetzelfde bedrijf hangt meteen ook een 5,0kw unit op bij mijn vader en heb denk ik zo een mooie deal kunnen sluiten.

Laat de zomer nu maar snel komen.

Online
Richardt.
Berichten: 6492
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Airco in huis

Bericht door Richardt. » 09 feb 2021, 08:01

Goede uitgave!
Niets zo lekker als tijdens een lange hittegolf gewoon een koude slaapkamer in te lopen en diep onder de dekens gaan slapen :D

Wij hebben alleen boven airco, maar ik zou op dat soort momenten echt niet meer zonder willen. Beneden warmt het stukken minder snel op en vind ik de warmte ook wat minder erg.

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Airco in huis

Bericht door Arjan S. » 09 feb 2021, 12:24

Heeft iemand nog goede ervaringen met een installateur (Mitsubishi Electric of Daikin) in het midden van het land? Ik heb nu vraag tot offerte uitstaan bij Kop Klimaat uit Kamerik, maar offerte's vergelijken kan geen kwaad.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Airco in huis

Bericht door Fabian » 09 feb 2021, 13:04

Henk Jan schreef: 09 feb 2021, 07:42 Gisteren de knoop doorgehakt ; volgende maand worden 4 buitenunits en 5 binnenunits gemonteerd om de woonkamer en 4 slaapkamers te kunnen koelen. Voor de zekerheid wordt er meteen een extra groep aangelegd. Alles Mitsu Electric 1x5kw, 4x2,5kw
Hetzelfde bedrijf hangt meteen ook een 5,0kw unit op bij mijn vader en heb denk ik zo een mooie deal kunnen sluiten.

Laat de zomer nu maar snel komen.
Gefeli! En vergeet niet, het verwarmt ook lekker.

Ik heb hem met deze kou beneden (woonkamer/keuken/bijkeuken) nu 24h aan staan. Kostte me gisteren 22,9KW, maar gas was nul....dat was anders zeker 10kuub (en wellicht nog wel iets meer) geweest. Bijna de helft aan kosten dus, EN 24/7 warm in huis. Dat gaat best hard qua besparing. Ownee, de zonnepanelen kompenseren dat weer, gratis warmte dus :ongeveer als:

Moet nog een beetje experimenteren met 50/50 tussen airco en CV, eens kijken wat dat doet qua verbruik en comfort.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Airco in huis

Bericht door Luco » 09 feb 2021, 13:39

Fabian schreef: 09 feb 2021, 13:04
Henk Jan schreef: 09 feb 2021, 07:42 Gisteren de knoop doorgehakt ; volgende maand worden 4 buitenunits en 5 binnenunits gemonteerd om de woonkamer en 4 slaapkamers te kunnen koelen. Voor de zekerheid wordt er meteen een extra groep aangelegd. Alles Mitsu Electric 1x5kw, 4x2,5kw
Hetzelfde bedrijf hangt meteen ook een 5,0kw unit op bij mijn vader en heb denk ik zo een mooie deal kunnen sluiten.

Laat de zomer nu maar snel komen.
Gefeli! En vergeet niet, het verwarmt ook lekker.

Ik heb hem met deze kou beneden (woonkamer/keuken/bijkeuken) nu 24h aan staan. Kostte me gisteren 22,9KW, maar gas was nul....dat was anders zeker 10kuub (en wellicht nog wel iets meer) geweest. Bijna de helft aan kosten dus, EN 24/7 warm in huis. Dat gaat best hard qua besparing. Ownee, de zonnepanelen kompenseren dat weer, gratis warmte dus :ongeveer als:

Moet nog een beetje experimenteren met 50/50 tussen airco en CV, eens kijken wat dat doet qua verbruik en comfort.
Nadeel van verwarmen via de airco vind ik, is dat de lucht heel erg droog wordt.
Hoe wil jij 50/50 doen dan, want als ik de airco op 20 graden zet en die verwarmt de kamer dan slaat de cv niet meer aan omdat er geen vraag is

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Airco in huis

Bericht door Martijn_bmw » 09 feb 2021, 15:08

Fabian schreef: 09 feb 2021, 13:04
Henk Jan schreef: 09 feb 2021, 07:42 Gisteren de knoop doorgehakt ; volgende maand worden 4 buitenunits en 5 binnenunits gemonteerd om de woonkamer en 4 slaapkamers te kunnen koelen. Voor de zekerheid wordt er meteen een extra groep aangelegd. Alles Mitsu Electric 1x5kw, 4x2,5kw
Hetzelfde bedrijf hangt meteen ook een 5,0kw unit op bij mijn vader en heb denk ik zo een mooie deal kunnen sluiten.

Laat de zomer nu maar snel komen.
Gefeli! En vergeet niet, het verwarmt ook lekker.

Ik heb hem met deze kou beneden (woonkamer/keuken/bijkeuken) nu 24h aan staan. Kostte me gisteren 22,9KW, maar gas was nul....dat was anders zeker 10kuub (en wellicht nog wel iets meer) geweest. Bijna de helft aan kosten dus, EN 24/7 warm in huis. Dat gaat best hard qua besparing. Ownee, de zonnepanelen kompenseren dat weer, gratis warmte dus :ongeveer als:

Moet nog een beetje experimenteren met 50/50 tussen airco en CV, eens kijken wat dat doet qua verbruik en comfort.
Ik zit nu idd op zo'n 10m3 gas per 24uur, in de nacht 19,5gr overdag 20,5gr met vloerverwarming.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Airco in huis

Bericht door Fabian » 09 feb 2021, 15:28

Luco schreef: 09 feb 2021, 13:39
Nadeel van verwarmen via de airco vind ik, is dat de lucht heel erg droog wordt.
Hoe wil jij 50/50 doen dan, want als ik de airco op 20 graden zet en die verwarmt de kamer dan slaat de cv niet meer aan omdat er geen vraag is
Vind ik wel meevallen persoonlijk, zeker omdat op verwarmingsstand de lucht niet gedroogd wordt door de airco, dat is alleen in de ontvochtigen en de koel stand.

Thermostaat op een slimme plek hangen :D En beetje experimenteren met instellingen van de airco.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Airco in huis

Bericht door Luco » 09 feb 2021, 16:47

Fabian schreef: 09 feb 2021, 15:28
Luco schreef: 09 feb 2021, 13:39
Nadeel van verwarmen via de airco vind ik, is dat de lucht heel erg droog wordt.
Hoe wil jij 50/50 doen dan, want als ik de airco op 20 graden zet en die verwarmt de kamer dan slaat de cv niet meer aan omdat er geen vraag is
Vind ik wel meevallen persoonlijk, zeker omdat op verwarmingsstand de lucht niet gedroogd wordt door de airco, dat is alleen in de ontvochtigen en de koel stand.
is dat echt zo?
Ik dacht altijd dat die met verwarmen ook ontvochtigd.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Airco in huis

Bericht door Fabian » 09 feb 2021, 17:21

Yep, dat is echt zo. Iniedergeval bij Daikin en ME, maar gezien de techniek verwacht ik bij de rest ook. Kijk maar eens bij je afwatering buiten, komt geen druppel uit bij verwarming.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Airco in huis

Bericht door Luco » 09 feb 2021, 17:24

Fabian schreef: 09 feb 2021, 17:21 Yep, dat is echt zo. Iniedergeval bij Daikin en ME, maar gezien de techniek verwacht ik bij de rest ook. Kijk maar eens bij je afwatering buiten, komt geen druppel uit bij verwarming.
ok, ik zal er eens op letten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Majestic-12 [Bot], Tom V, tomgtr, wjt en 282 gasten