Lotus Elan M100 SE Turbo restauratie… nog 1 laatste klusje... KLAAR!

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 25 jan 2021, 19:07

Dankje wel!
Ja, het is wel wel (piep) klein paradijsje zo

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Ferdi » 01 feb 2021, 18:32

HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Gijzert » 01 feb 2021, 19:00

Ferdi Gielen schreef: 01 feb 2021, 18:32
HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdiensten

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 01 feb 2021, 20:16

Nog he-le-maal niks binnen.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Gijzert » 01 feb 2021, 21:21

Laat die klagers op de eu dit topic maar even doorlezen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Ferdi » 01 feb 2021, 21:23

Gijzert schreef: 01 feb 2021, 19:00
Ferdi Gielen schreef: 01 feb 2021, 18:32
HJ2 schreef: 25 jan 2021, 10:24 Ik hoor ook verhalen dat het 'flawless' loopt.
Succes!
Krijg net mail van DHL, morgen gaan ze mijn pakket bezorgen.
Heeft tot afgelopen vrijdag geduurd voordat het werd verzonden, dus het is bijzonder snel gegaan feitelijk.
Ik hoor dat het ophalen heel veel vertraging heeft bij de koeriersdiensten
Dat zou het wel verklaren waarom het een week heeft geduurd voordat ik de melding kreeg dat het spul was verzonden.

Maar wel bizar dat de spullen voor de auto in dit topic nog altijd niet binnen zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Martijn M » 02 feb 2021, 09:42

Het kan makkelijk 4-6 weken duren heb ik al van meerdere gehoord. Drama.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 02 feb 2021, 14:38

Zojuist een pakketje uit de UK!
Mijn eigen M100 kan nu weer droog staan met een op maat gemaakte hoes
(Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )

Nu het pakketje van EBC nog...

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Eric Z » 02 feb 2021, 15:03

:crazy: Dit vraagt om foto’s! :lol:

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Nevolution6RSII » 03 feb 2021, 18:33

HJ2 schreef: 02 feb 2021, 14:38 (Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )
Hoes Inception = Hoesception ?! :lol:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 04 feb 2021, 18:28

Vanmiddag bij het plaatsen van de hoes ineens de postbode met een pakketje van EBC! :df:
... En er vloog op datzelfde moment, heel hoog, een Mavic drone boven ons huis... Eens kijken of m'n 5g ontvangst nu beter is...

Glenn John
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2021, 18:02
Auto: lotus elan m100

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Glenn John » 09 feb 2021, 11:12

Hey volgens mij hebben wij elkaar al eens gesproken op t m100 forum. heel leuk om te volgen kan ik geljk mooi afkijken hoe ik mn remmen moet reviseren. Ben trouwens benieuwd wat de voorruit kostte en is deze van Pilkington? groetjes Glenn John

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 09 feb 2021, 12:55

Ha John!
Geen idee wie de ruit produceert hoor. staat vast in het boek van Mark Huges over de M100.
Voorruit is een normale prijs, het is ook een normale ruit ;-)

Succes met de remmerij! Waar zit je ergens?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 28 feb 2021, 20:10

Energy levels are pretty low due to insomnia unfortunately.
I scraped all the progress I made in the scarce productive hours I had together below:

The drivers window did not move one bit. No motor whirring, clickety clack noises... nothing!
So the first thing I tried was changing the window switches over from left to right. To no avail. Both window switches are functioning properly.

Time to open the door then and look what horrors await on the internals.
First impressions are not good. The door pieces are glued in position with RTV!

Afbeelding

Also the door carpet was glued with RTV! :shock: I could not rescue this one, it ripped apart whilst removing it.

Afbeelding

Once I removed all the RTV that was on / behind the door panel and the access panels (tons!) I got to the motor and saw that the connector was loose. This could mean 2 things and knowing my luck... But it turned out I was lucky this time! The connector lock spring (plastic) snapped off an the connector slid off. reconnected it for a test and presto! The window went up and down pretty smooth! So I secured the connector with a tie-wrap and cleaned the runners with brake cleaner to remove the old grease and grim. Re-greased it, adjusted the center slider a wee bit and the window was like new! (not perfect, but like new... Lotus Style :lol: ) Sliders were not worn at all!
Another job done on the list.

For the last time I will bother you with the rear brakes, As I now replaced the old and worn rear pads for the now arrived EBC ones:
Brand new, with bed in surface and anti squeal pads, ready to go!

Afbeelding

Rewind the piston back, and apply a smear of Copaslip on the piston and the mating surfaces where pad meets caliper.

Afbeelding

Inner pad in:

Afbeelding

Outer pad in:

Afbeelding

Loosely insert the upper bolt so the caliper can tilt to make sure that the bleed valve is on the top
Bleed the caliper whilst tapping it with a small hammer to force the air out that is on the rough casting inner edges and surfaces. This time 2 times bleeding was all it took. usually out takes a whole lot more to get your firm pedal back.
I did not use any bleeding tools either, just gravity feed and some time was all that it took.

After bleeding it was time to apply locking compound and tighten and torque hose caliper bolts. (that'll teach them!) :clap:

Afbeelding

A spray of brake cleaner to get rid of the excessive brake fluid and we're off!

Next chapter: Drivers seat.
Now this is a first time for me so it took me some time, but I now have the hang of it.
The drivers seat was tatty all over and i swapped it with a passenger seat that was in quite good nick! This means that the seat and rest need to be swapped over, so lets get to it.
First remove the 4 seat bolts and make sure you don't mix up the spacers as the outer rear one is approx. 6 mm's longer! (we don't want to crack any fibre glass when we torque things up again...)

Look at all this space!

Afbeelding

Here's the spacer:

Afbeelding

Talk about return on investment 8)

Afbeelding

Correct frame, but the seat needs to go:

Afbeelding

Get those pesty C-lamps out here!

Afbeelding

Undo the seatbelt fastener and undo the 2 bolts that hold the back rest

Afbeelding

Undo the adjuster knob:
(use plastic tools to prevent scratches)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Undo the clips that hold the trim. Tap the (plastic) center in and you can remove the plugs:

Afbeelding

Remove the rest. Now you have just the seat and it is time to remove the seat cover.
This is held in place by folded and stitched leather around a plastic strip. I used WD40 to soak where it is pressed in a steel runner so it comes out easy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Work your way around carefully and there you have it!

Bio Battery at 3% now, time to call it a night :(

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Nevolution6RSII » 01 mar 2021, 17:36

Remschijven niet vervangen ?

Moest wel effe lachen om dat speakertje achter/onder de stoel : Die verwacht je niet in zo'n auto en al helemaal niet op die plek! :lol:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 01 mar 2021, 18:14

Nee de schijven zijn niet meer te krijgen en behalve wat vliegroest zijn ze zo goed als nieuw!

Met dit gekke wagentje slijten de achterschijven bijna niet. Ik heb er nog geen 1 gezien die onder de maat zat. Een lipje van 0.5 mm is al veel. Deze hebben helemaal geen lipje. Love it!

Wil je wat anders, dan zul je ook een andere hub en klauw moeten monteren. Ze hoeven alleen maar een beetje balans in de wagen te brengen bij het remmen op hogere snelheden, dat is het allemaal niet waard imho.

Ja, audio is huilen, maar daar hoor je niks van, van het rijden en alle mechaniek des te meer. Dat maakt het ook zo’n leuk karretje!

15 cm speakers achter de stoelen en 10 in de deuren. Dat was het dan :lol:

Nevolution6RSII
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 dec 2020, 16:32
Auto: ex-Evo VI RS2 eigenaar :)
Locatie: Rhoon

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Nevolution6RSII » 01 mar 2021, 19:01

HJ2 schreef: 01 mar 2021, 18:14 Ja, audio is huilen, maar daar hoor je niks van, van het rijden en alle mechaniek des te meer. Dat maakt het ook zo’n leuk karretje!

15 cm speakers achter de stoelen en 10 in de deuren. Dat was het dan :lol:
Bij mij kent de audio maar één stand en dat is UIT dus dat zou ook nooit een probleem zijn! :mrgreen:

Ik vond het gewoon grappig dat men daar een speakertje heeft neergezet, want ik kan me niet voorstellen dat het ook echt daadwerkelijk wat toevoegt, tenzij het een subwoofertje is eventueel... :lol:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 01 mar 2021, 19:32

Jawel hoor, plekje is best goed uit de wind / zog in de praktijk!

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 22 apr 2021, 20:10

Time to post some progress again :smt039

First, let's get those pesky squeaky fans out!
I read a lot that the job should be easy from below. I must admit i had the nuts off in no time, but getting the fan over the studs so one is able to lower them...
Supposed to be easy, but for me it is only possible when i lower the rad support frame! Is this due to the fact that mine's RHD? There is just no clearance to slide it over the 4 studs, only the 2 upper or the 2 lower... Whatever, they are out finally and can be replaced now!
Here' the old one:

Afbeelding

Then it was time to clean the engine bay a little. Just cleaning, no detailing, but the result is way better then how i found the car initially:

Afbeelding

Whilst cleaning the edges around the parafan I noticed that a piece of sealant gave away. This is not how you keep your M100 water tight, so this definitely needed replacement with a dot of Sikaflex. Everything is now water tight again 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The black blob is cleaned off by the way...

After all those years of driving-fun, the hood webbing lost all ability to stretch and it fell apart when you pulled it. As a result the hoops of the hood were no longer in the correct position and were most likely to end up on your head whilst driving... Time for replacement!
I will try to describe how i did it (which is not necessarily the correct way!)

So I started off by removing the plastic header rail from the frame by removing both clamps and 3 bolts in the middle.
Then I cut away all the old webbing.
With a scalpel I made cuts in the Velcro on the hoops, so i could remove the piece that is over the webbing + 1 cm extra on both sides.
Then i drilled out all the rivets and straightened the steel fixture that holds the webbing to the frame.
That was easy, wasn't it?

Now for the fun part:

I started re-attachment from the rear. Since i did not have a lot of space on the back of the frame, i decided to place the fixture on the front then, so I drilled some holes for the rivets first.
I wrapped the webbing around the frame, with a bit of overlap

Ready to attach:

Afbeelding

Loop around the frame

Afbeelding

Rivets back:

Afbeelding

Put the hoops in position in order to get the correct tension / length:

Afbeelding

If you grap the webbing where it meets the second hoop from the back, and position (stretch) it to the header rail, you should end up with the correct tension.
I made a loop around the steel fixture
I stretched it just for the picture:

Afbeelding

Then I made a loop in the correct position and clamped it so it would not slip.

Afbeelding

Make holes in the webbing, and place the fixture + rivets

Afbeelding

Tension and clamp webbing to the hoop so you have some tension-free slack to work with:

Afbeelding

Rivet in position and loop the webbing over the 2 separate hoops:

Afbeelding

Again, I used the tension equally to stretching the webbing the distance from one hoop to the other:

Afbeelding

Rivet the other 2 fixtures in position again, and replace the pieces of Velcro to protect the roof from the sharp edges of the rivets. Job done!

Afbeelding

Now repeat on the other side :-) :cheers:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 23 apr 2021, 22:00

Another quick fix: New Battery 8)

Afbeelding

Are you always fighting to get to the battery fixture?
Put the correct socket in from behind (as per picture above !) and push it over the bolt.
Then take the ratch with a proper extension and stick the extension in the socket.
(The socket does not fit between the battery and the cover for the hood :evil:

Afbeelding

So.
The webbing is now replaced and works like a charm!
I also found out that the steel tensioner / straightener wire was loose on the front!
I could not find a decent picture on how to fix it, so i managed to fiddle in a tiny nut with sharp pointed and angled pliers and then was able to screw in a bolt.
The loop in the wire must be in good condition for this, but for me it worked like a charm:

Oh! I had to drill out the rivet first, and there is very (very!) little clearance in depth before you drill a hole in the canvas of the roof :shock:
Take your time, use an extra short drill bit of good quality and grind the cutting edge of the drill-bit in a 90 deg. angle as seen from the surface you are drilling in. This way the drill but is not pulled in by the rotating motion when you reach the end of the hole. Same goes for drilling in plastic like perspex etc. Top tip! (i'll take a picture tomorrow, promised)

Afbeelding

Onto the next job!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door Niels » 24 apr 2021, 11:05

Wat staat er nog allemaal open qua klusjes?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 30 apr 2021, 20:52

As promised, the drill bit for plastic, after grinding a 90 deg. angle on the cutting edge:

Afbeelding

Afbeelding

For the rest... waiting for parts to finally finish the steal blue beauty!

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 Turbo restauratie

Bericht door HJ2 » 30 apr 2021, 20:55

HJ2 schreef: 30 apr 2021, 20:55
Niels schreef: 24 apr 2021, 11:05 Wat staat er nog allemaal open qua klusjes?
Ik wil nog een bumper spuiten en ik moet de base timing nog afstellen. Daarvoor moeten eerst de nieuwe fans erin, want die moeten in service mode tenminste 1x hebben gedraaid. Dan IAC valve reset en het ouderwetsche afstellen met de stroboscoop kan beginnen.

Verder wil ik de stoel nog wat kantelen voor wat meer support aan de bovenbenen en dan wordt het tijd voor de APK checklist, daar zal vast ook nog wel wat uitrollen. :lol:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 SE Turbo restauratie… bijna klaar!

Bericht door HJ2 » 14 mei 2021, 19:38

Here's another update, just for you!

First job on the list is a little one, but annoying.
The cavity for the filler cap was always wet, as the drain tube was blocked.
WD40, toothpick, bowden cable and other various picking tools later... no result!
Then after a quick read on LEC (where else...) Mission accomplished! The full 8 bar was needed however...

Afbeelding

Then it was time to replace the fans for the steel blue as well
Here is the result on my own red one: http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 80#p366780

Shiny new fans!

Afbeelding

No place for removing the old fan, let alone fitting an OEM one back! Nope, the radiator support needs to go.
Remember to support the radiator and the A/C condenser (blue belt)

Afbeelding

Here is the prepared (trimmed) fan. It is still a tight fit! :shock:

Afbeelding

Just enough clearance:

Afbeelding

Presto!

Afbeelding

I believe I am now at 98% finished with the steel blue! :lol: :clap:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elan M100 SE Turbo restauratie… bijna klaar!

Bericht door HJ2 » 16 mei 2021, 14:42

Almost time to set the base timing
I'd rather do that with ignition parts that i trust, so it was time to replace the HT leads with fresh ones
Out with the old ones first:

Afbeelding

Looks empty!

Afbeelding

In with the good ones. I always fight with the routing as you can see:

Afbeelding

But in the end I always get there.

Afbeelding

and the same goes for the coil packs, that were replaced for a set that was proven to work flawless!
Here's the old set:

Afbeelding

A set of good replacement coils:

Afbeelding

Whilst in there, it is also good practice to unplug the base plate and treat the connectors with contact cleaner. Also make sure that the bolts of the base plate are tight, so they provide good quality ground. Also treat the 2 big connectors just before the expansion tank the same way (contact cleaner) I also use it on the HT lead connections.

Put everything back in position and admire your handywork :-D
Then start the engine and let it warm up, in order to set the base timing. You can now admire the new fans operating as well, and thus know that the fan switch works as it should. Just follow the procedure in the LEC Wiki... another Job done!

Before I set the base timing i also did a compression test on a hand-warm engine (i know, i should have done it on a warmer engine, but it gives good info anyway!)

Afbeelding

The results are not bad for an engine that did not run for 9 years 8)
No 1: 165
No 2: 155
No 3: 165
No 4: 165
:clap:
Next job on the list: Provisional MOT!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten