Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
#ikvraagditvooreenvriend
Betreft een Z4 E85 roadster met 3.0 motor heeft nog het originele M onderstel er onder: Sachs sport staat er op de dempers.
Wordt dus nodig tijd om te vervangen voor nieuw en beter spul.
Normaal zou ik zeggen Bilstein met Eibach veren kun je weinig verkeerd aan doen. Comfortabel maar net even steviger.
De auto staat echter nu voor best al wel laag, moet zeker niet lager komen ivm drempels etc.
Achter staat de auto eigenlijk net even te hoog voor het mooie.
Normaliter komt de auto lager met de Bilstein/Eibach set, maar is dat ook nog zo als er een m onderstel onder zit?
Ik kan het niet goed terugvinden. Wel op youtube een filmpje van een USA Z4M, maar volgens mij hebben USA een ander
onderstel en staan die af fabriek wat hoger.
Daarom kijken we ook naar een KW var1 schroefset. Dan ben je vrij en heb je geen probleem met de hoogte.
Alleen €300-400 extra uitgeven, als de Bilsteins zouden voldoen is zonde.
Het is ook zonde om Bilstein er onder te zetten om er vervolgens achter te komen dat het nét niet is.
Zijn er hier Z4 rijders met ervaring hierin?
Betreft een Z4 E85 roadster met 3.0 motor heeft nog het originele M onderstel er onder: Sachs sport staat er op de dempers.
Wordt dus nodig tijd om te vervangen voor nieuw en beter spul.
Normaal zou ik zeggen Bilstein met Eibach veren kun je weinig verkeerd aan doen. Comfortabel maar net even steviger.
De auto staat echter nu voor best al wel laag, moet zeker niet lager komen ivm drempels etc.
Achter staat de auto eigenlijk net even te hoog voor het mooie.
Normaliter komt de auto lager met de Bilstein/Eibach set, maar is dat ook nog zo als er een m onderstel onder zit?
Ik kan het niet goed terugvinden. Wel op youtube een filmpje van een USA Z4M, maar volgens mij hebben USA een ander
onderstel en staan die af fabriek wat hoger.
Daarom kijken we ook naar een KW var1 schroefset. Dan ben je vrij en heb je geen probleem met de hoogte.
Alleen €300-400 extra uitgeven, als de Bilsteins zouden voldoen is zonde.
Het is ook zonde om Bilstein er onder te zetten om er vervolgens achter te komen dat het nét niet is.
Zijn er hier Z4 rijders met ervaring hierin?
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
De Bilstein B6 is de langere versie en zou overeen moeten komen met de originele lengte. Dan zou het puur gaan om het feit of KW V1 beter is dan een setje gele Bilstein’s met Eibach veren bij wijze van en dat is de V1 niet imho.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6026
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
De demping van de KW V1 is merkbaar beter dan die van de Bilstein. KW is iets comfortabeler en kan beter omgaan met koetsbewegingen zoals drempels ed.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ik had op de IS200 de lange Bilstein B6 demper met Eibach pro-kit, verlaging 30/25 ging prima, de B8 is meer voor de nog lagere Eibach sportline veren.
M onderstel is al 10mm verlaging dus je zal nog een 20/15 zakken.
M onderstel is al 10mm verlaging dus je zal nog een 20/15 zakken.
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Met de eibach veren verlaag je de auto
Dus is b8 de betere keuze
Vraag is gaat ie dan lager dan nu
Of omdat er m onderstel op zit blijft t gelijk?
Is er mss iemand die de maat bovenkant wielkast - grond zowel voor en achter kan meten?
Ook die maten vind ik niet terug op t web
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Te snel op verzenden gedrukt net
Ah b6 zou dus ook nog kunnen
Maar dat heeft verder geen invloed op de stance
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Precies.
Mwah, de V1 set onder Jaap zijn 135i viel op landweggetjes toch wel wat door de mand. Een leuke optie als je de stance wilt maar geen mega sportief onderstel oid. Staat bij mij zeker niet hoger dan de Bilstein B12.matthyssie schreef: ↑01 feb 2021, 12:19 De demping van de KW V1 is merkbaar beter dan die van de Bilstein. KW is iets comfortabeler en kan beter omgaan met koetsbewegingen zoals drempels ed.
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ik ben ook een beetje verrast dat je de KW meer comfortabel typeert. Omdat in doorsnee schroefsets vaak weer net even harder zijn afgesteld. Ben zelf ook zeer tevreden over mijn e46 icm B12, weet zo alleen niet of ik b6 of b8 heb en de KW zal ook zeker een hele verbetering zijn op wat ie nu heeft.
Maar ik vermoed dat we niet te bang moeten zijn. Dit lijkt mij een foto met standaard onderstel
Dit kan met een gerust hart 3cm naar beneden en op basis hiervan geeft Bilstein zijn verlaging op.
Dat de auto nu voor al lager staat, maakt eigenlijk niet uit. Alle kritische onderdelen worden toch vervangen.
Maar ik vermoed dat we niet te bang moeten zijn. Dit lijkt mij een foto met standaard onderstel
Dit kan met een gerust hart 3cm naar beneden en op basis hiervan geeft Bilstein zijn verlaging op.
Dat de auto nu voor al lager staat, maakt eigenlijk niet uit. Alle kritische onderdelen worden toch vervangen.
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Maar mocht iemand de maten willen meten, dat zou gewaardeerd worden ter vergelijk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Hou er wel rekening mee, zelfs met een standaard Z4 ram je snel de voorbumper tegen drempeltjes aan, dat zal alleen nog maar erger worden.
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Daarom onze zorg.
Hij is voor lager dan op bovenstaande foto en dit gaat nu nog goed.
Van het weekend op de brug gehad en we waren verrast hoe weinig krassen er aan de onderzijde van de bumper zit.
Gaat het nog lager worden dan nu, dan kan het wel eens snel anders worden.
Hij is voor lager dan op bovenstaande foto en dit gaat nu nog goed.
Van het weekend op de brug gehad en we waren verrast hoe weinig krassen er aan de onderzijde van de bumper zit.
Gaat het nog lager worden dan nu, dan kan het wel eens snel anders worden.
- Mark 320iS
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Poeh, toch altijd weer een lastige. Mijn ouders hebben ook een E85 3.0 met sportonderstel en die auto is inderdaad behoorlijk laag. Lager dan dat wil je eigenlijk niet. Overigens is het bij de auto van mijn ouders niet zo dat die voor lager staat dan achter, welllicht dat er bij de auto van je vriend al iets is gedaan met veren? Ik zou sowieso eens op de Z-fora nagaan wat de ervaringen zijn.
Op mijn m3 zat overigens een KW V1 set toen ik hem kocht en die heb ik er meteen onderuit laten halen want de auto was veel te stug, overigens stond ie wel heel erg laag toen. De V1 set heb ik toen vervangen voor Bilstein B12 en daar ben ik altijd ontzettend tevreden mee geweest, daar kun je wat dat betreft geen buil aan vallen. De verlaging bij een B12 set is volgens mij bij alle auto's altijd heel beschaafd, dus dat zou ik bij een Z4 ook wel aandurven.
Op mijn m3 zat overigens een KW V1 set toen ik hem kocht en die heb ik er meteen onderuit laten halen want de auto was veel te stug, overigens stond ie wel heel erg laag toen. De V1 set heb ik toen vervangen voor Bilstein B12 en daar ben ik altijd ontzettend tevreden mee geweest, daar kun je wat dat betreft geen buil aan vallen. De verlaging bij een B12 set is volgens mij bij alle auto's altijd heel beschaafd, dus dat zou ik bij een Z4 ook wel aandurven.
- Bram
- Berichten: 15917
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Prima setje die B12, kan ik van harte aanraden
- Joël D.
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Dit. Ik zit met de standaard hoogte al regelmatig aan de grond. Goed, zal wellicht ook een deel te zachte demping zijn, maar ik zou hem eigenlijk niet lager willen hebben....
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
We hoeven niet overtuigd te worden van de kwaliteiten van B12
Zit hier onder onze daily M3
Is idd een heerlijke combi, stug maar niet hard
De crux zit em echt in de rijdhoogte bij de Z4.
@joël, zou je mss eens je huidige hoogte van de wielkasten tot de grond willen meten?
Zit hier onder onze daily M3
Is idd een heerlijke combi, stug maar niet hard
De crux zit em echt in de rijdhoogte bij de Z4.
@joël, zou je mss eens je huidige hoogte van de wielkasten tot de grond willen meten?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6026
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Heel apart dat men de V1 stug vond. Ik had de set onder mijn E90 335i en deze was veel vergevensgezinder dan de B12 op mijn 130i. Ik vond het een topset!
-
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Nog even over de hoogte etc en Bilstein:
B4 is OE spec demper
B6 is betere demper voor originele hoogte (dus te combineren met standaard veren)
B8 is zelfde als B6 demper qua eigenschappen, maar bedoeld voor kortere veren (eibach), dus lagere rijhoogte dan M-sport
B12 is zelfde als B8 maar dan als set verkocht (B8 dempers+ Eibach veren)
Dus B6 klinkt in dit verhaal het meest geschikt voor wat je vraagt
B4 is OE spec demper
B6 is betere demper voor originele hoogte (dus te combineren met standaard veren)
B8 is zelfde als B6 demper qua eigenschappen, maar bedoeld voor kortere veren (eibach), dus lagere rijhoogte dan M-sport
B12 is zelfde als B8 maar dan als set verkocht (B8 dempers+ Eibach veren)
Dus B6 klinkt in dit verhaal het meest geschikt voor wat je vraagt
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- Milka
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Je hebt gelijk dat is zuiverder, maar 17 of 19 inch de totale omtrek en dus doorsnede is nagenoeg hetzelfde.
Koni geel niet overwogen. Bilstein goede ervaringen mee, dus geen aanleiding om direct wat anders te overwegen.
Maar zal ongetwijfeld ook goed zijn. Vraag voor ons zit vooral in de rijdhoogte niet zo zeer in de kwaliteit van welk merk.
Koni geel niet overwogen. Bilstein goede ervaringen mee, dus geen aanleiding om direct wat anders te overwegen.
Maar zal ongetwijfeld ook goed zijn. Vraag voor ons zit vooral in de rijdhoogte niet zo zeer in de kwaliteit van welk merk.
-
Online
- Berichten: 5039
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Ziet er kwalitatief niet denderend uit. Auto staat helemaal scheef.Milka schreef: ↑01 feb 2021, 14:39 We hoeven niet overtuigd te worden van de kwaliteiten van B12
Zit hier onder onze daily M3
Is idd een heerlijke combi, stug maar niet hard
De crux zit em echt in de rijdhoogte bij de Z4.
@joël, zou je mss eens je huidige hoogte van de wielkasten tot de grond willen meten?
- Bram
- Berichten: 15917
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 2941
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
Wat zeggen de modelspecifieke fora? Doorgaans is er wel ergens wat te vinden over verlagen e.d. BMW performance doet niets qua veren voor de z4 denk ik? Leunt de z4 op de bumpstops voor? Zijn soms meer hulpveren dan echte eindaanslagen, schijnbaar.
-
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
B6 in combinatie met een eibach pro kit kan NIET op de e85 Z4 kan ik uit eigen ervaring vertellen. Bij volledig uitvoeren komt de veer los (APK afkeur). Bij de eibach pro kit sowieso B8 nemen (B12 kit dus).
-
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Z4 E85 onderstel: Bilstein of KW?
En B4 komt in 2 vormen: normale lengte en korte lengte (B4 sport]. De eerste voor origineel onderstel en de 2e voor verlaagd onderstel (inclusief M sport ondersteljStr8Six schreef: ↑01 feb 2021, 15:09 Nog even over de hoogte etc en Bilstein:
B4 is OE spec demper
B6 is betere demper voor originele hoogte (dus te combineren met standaard veren)
B8 is zelfde als B6 demper qua eigenschappen, maar bedoeld voor kortere veren (eibach), dus lagere rijhoogte dan M-sport
B12 is zelfde als B8 maar dan als set verkocht (B8 dempers+ Eibach veren)
Dus B6 klinkt in dit verhaal het meest geschikt voor wat je vraagt
- Joël D.
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], BMeinders, Joost H., Sabberjoch, Wout309t en 26 gasten