rem upgrade M*40i
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
na een lange zoektocht en diverse prijs aanvragen, toch gekozen om e.a. bij een vertrouwde partij te laten uitvoeren ( Baan Velgen te rotterdam ) ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Stoptech geperforeerde schijven, tevens van Stoptech staalomvlochten slangen en Castrol SRF vloeistof ( bedankt voor de tip, Bleu_Dust ) voor de pads heb ik gekozen voor de DS2500. kwa prijs gelukkig ook nog redelijk kunnen onderhandelen. Nu nog eerst even wachten op mijn Turbo upgrade. uiteraard zal ik als e.a. is gemonteerd mijn bevindingen mededelen t.o.v. Oem op het forum
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: rem upgrade M*40i
Hier een plaatje van een plaatje met mijn winterwieltjes met M performance schijven.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20210113-215559_Samsung Internet.jpg (1000.24 KiB) 16364 keer bekeken
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
ik zie t dacht altijd dat de M-lites niet standaard met geventileerde schijven werden geleverd !
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: rem upgrade M*40i
Nogmaals, alle schijven zijn tegenwoordig bijna geventileerd (dit zijn de koelkanaaltjes IN de schijf).
Geperforeerd zie je idd vaak terug op de sportievere modellen (dit zijn de gaatjes DOOR de schijf)
Geperforeerd zie je idd vaak terug op de sportievere modellen (dit zijn de gaatjes DOOR de schijf)
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: rem upgrade M*40i
Hiermee geef je het tweedelige ontwerp van de originele schijven op of hebben de stoptechs ook een aluminium hart?
Een tijd geleden voor mijn ex-e46 M3 ook gekeken voor een remupgrade en na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat er niet snel betere schijven zijn dan de originele BMW schijven met aluminium hart.
Volledig geperforeerd zou ook niet mijn voorkeur hebben i.v.m. sneller scheuren. Zijn gegroefde schijven niet altijd de betere optie?
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
durf ik niet te zeggen !BamiesGTA schreef: ↑17 jan 2021, 12:43Hiermee geef je het tweedelige ontwerp van de originele schijven op of hebben de stoptechs ook een aluminium hart?
Een tijd geleden voor mijn ex-e46 M3 ook gekeken voor een remupgrade en na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat er niet snel betere schijven zijn dan de originele BMW schijven met aluminium hart.
Volledig geperforeerd zou ook niet mijn voorkeur hebben i.v.m. sneller scheuren. Zijn gegroefde schijven niet altijd de betere optie?
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
In ieder geval worden het deze disc van Stoptech ( ziefoto )
- Bijlagen
-
- sport-drilled-slotted-rotors_1.jpg (37.99 KiB) 15752 keer bekeken
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: rem upgrade M*40i
Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !Str8Six schreef: ↑18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.
- JdBn
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: rem upgrade M*40i
Origineel is ook niet floating, maar wel tweedelig. Scheelt in je onafgeveerd gewicht omdat het center van die schijven van alu is. Heb dat soort schijven ook willen laten monteren op mijn 335d (Z4 35i schijven zouden qua maten gelijk moeten zijn maar dan dus met alu hart, in tegenstelling tot de 335d schijven) maar daar wilde de dealer toen niet aan meewerken.kriszty schreef: ↑20 jan 2021, 10:48Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !Str8Six schreef: ↑18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
Duidelijk, maar hoeveel scheelt t dan in gewicht, praat je over kg of over grams . is het merkbaarJdBn schreef: ↑20 jan 2021, 11:12Origineel is ook niet floating, maar wel tweedelig. Scheelt in je onafgeveerd gewicht omdat het center van die schijven van alu is. Heb dat soort schijven ook willen laten monteren op mijn 335d (Z4 35i schijven zouden qua maten gelijk moeten zijn maar dan dus met alu hart, in tegenstelling tot de 335d schijven) maar daar wilde de dealer toen niet aan meewerken.kriszty schreef: ↑20 jan 2021, 10:48Tja, dan zouden alleen de orginele goed zijn, zimmermann is wat ik lees ook niet floated ( wel 2 -delig ) er blijft dan niet veel andere keuzes over , buiten dan de hele dure upgrades ( 4000 euro of meer ) . Is de Stoptech dan minder dan de OEM , lijkt me toch van niet !Str8Six schreef: ↑18 jan 2021, 23:34 Hmm, zien er mooi uit, maar lijken idd niet tweedelig qua design. Dat is juist wat echt iets toevoegd qua hitte bestendigheid van de schijf. Geen ervaring met stoptech verder, maar was niet mijn keuze geweest. Origineel, ATE, Zimmermann en Textar leveren allemaal tweedelige schijven voor deze auto's
Ik ben helaas geen remspecialist, en kan ook uit diverse andere forums hier niets uit halen wat nu echt goed is.
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: rem upgrade M*40i
ja en dan zit het gewichtsverschil ook nog dicht bij het midden van de schijf, daar waar het het minste uitmaakt
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: rem upgrade M*40i
Ongeveer 10 vs 11kg bij 340mm.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
- Auto: Mercedes C43 Amg estate
Re: rem upgrade M*40i
Stoptech is wel kwaliteit hoor. Niks mis mee. Voor mijn auto werd zelfs geadviseerd boven brembo. Had te maken met krom trekken van schijf kwam volgend hem meer voor bij brembo. Qua prijs is was toen iets duurder.
- JdBn
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: rem upgrade M*40i
Dan heb je het over de roterende massa, das weer wat anders en inderdaad een kilo verschil zo dicht bij de as ga je niet merken nee. Maar waar het om te doen is is het onafgeveerd gewicht, als dat lager is heeft je demper/veer combi meer controle over de bewegingen omdat er minder massa gedempt moet worden. En ja, 1 a 2 kg kun je kennelijk wel merken.
Het viel me laatst trouwens op dat de winterwielen die ik laatst gekocht heb een stuk lichter aanvoelen dan m'n zomerset, en ik heb ook het idee dat ik dat in positieve zin merk. Hoeveel het scheelt zou ik eigenlijk even moeten checken bij een volgende wissel.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: rem upgrade M*40i
Bij dit soort dingen denk ik altijd vanuit de fabrikant: BMW wil een goede auto bouwen tegenover zo min mogelijk kosten. Daarom besparen ze op sommige onderdelen. Vanaf de fabriek monteren ze echter wel tweedelige remschijven op de M-sport en M-performance remmen, blijkbaar wegen de voordelen (hittebestendigheid/gewicht) echt op tegen de nadelen (kosten).
Op de échte' M-modellen zitten inderdaad tweedelige zwevende schijven (aluminium hub met speling tussen schijf en hart), op de bovengenoemde modellen 'gewone' tweedelige schijven (dus aluminium, vaste hub).
Zoals eerder vermeldt leveren de meeste bekende merken ook schijven in dit design (ATE/Brembo/Zimmermann/Textar), dus ik zou dan niet voor een eendelig alternatief gaan, hoe goed het merk dan ook bekend mag staan. Just my 2 cents
Op de échte' M-modellen zitten inderdaad tweedelige zwevende schijven (aluminium hub met speling tussen schijf en hart), op de bovengenoemde modellen 'gewone' tweedelige schijven (dus aluminium, vaste hub).
Zoals eerder vermeldt leveren de meeste bekende merken ook schijven in dit design (ATE/Brembo/Zimmermann/Textar), dus ik zou dan niet voor een eendelig alternatief gaan, hoe goed het merk dan ook bekend mag staan. Just my 2 cents
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: rem upgrade M*40i
Het totaal onafgeveerd gewicht gaat volgens mij rap over de 50kg. In die zin lijkt mij die ene kg ook vrij weinig uitmaken.
In die zin ben ik ook wel nieuwsgierig naar de beweegredenen van BMW. Misschien dat het remdeel gelijkmatiger opwarmt en afkoelt..?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: rem upgrade M*40i
Naar mijn weten is Aluminium een goede warmte geleider, dus volgens mij is het idee dat de warmte vanuit de schijf sneller wordt afgevoerd richting de velg en afkoelt
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
Dit is een antwoord van een rem leverancier ( leuk voor de discussie
OEM = niet 2-delig maar een 1-delige Co-Cast schijf, deze verwarring is al heel lang bij BMW klanten.
De frictie ring is van gietijzer en de center bell van een aluminium composiet maar de delen zitten vast aan elkaar gegoten en kunnen dus niet los van elkaar zoals bij een StopTech/GiroDisc/AP/PFC 2-delige constructie.
Je heb dus wel het voordeel van een lichter totaal gewicht per schijf, maar niet het voordeel van de onafhankelijke uitzetting van de rotor en hat zonder kegelvorming en het vergroten van de ventilatie- en koelcapaciteit van de remschijf.
StopTech bied in het geval van die BMW alleen 1-delige schijven die niet co-cast zijn (dus volledig gietijzer uit 1 mal) om 1 simpele reden: ze maken geen co-cast schijven.
Nadeel is dus dat die van StopTech zwaarder zullen zijn dan OEM, maar uiteraard wel weer van een betere kwaliteit gietijzer zullen zijn vs OEM.
Voordeel is wel weer dat hoe meer ijzer je heb, des te hoger de thermische capaciteit. (je heb simpelweg meer materiaal die hitte kan absorberen)
In het kort; Hoe lichter je gaat (en dus minder materiaal hebt om hitte te absorberen) hoe lager de thermische capaciteit en dus hoe sneller de schijf heet word en voor fading kan zorgen. Daarom moet je (zoals bij GiroDisc) wanneer je lichtere schijven wilt maken, verplicht iets doen met de koeling van de schijf en dus de interne ventilatie verbeteren (voor betere luchtstroom door de schijf) eigenlijk ook volledig 2-delig gaan om hier ook ventilatie/koelingscapaciteit te winnen. Doe je dat niet > dan krijg je dus een soort hybride schijf zoals BMW en ook Audi & Porsche maken, die wel lichter zijn maar vaker en sneller kapot gaan door gebrek aan thermische capaciteit > exact de reden het gros van onze GiroDisc klanten BMW/Audi/Porsche klanten zijn.
OEM = niet 2-delig maar een 1-delige Co-Cast schijf, deze verwarring is al heel lang bij BMW klanten.
De frictie ring is van gietijzer en de center bell van een aluminium composiet maar de delen zitten vast aan elkaar gegoten en kunnen dus niet los van elkaar zoals bij een StopTech/GiroDisc/AP/PFC 2-delige constructie.
Je heb dus wel het voordeel van een lichter totaal gewicht per schijf, maar niet het voordeel van de onafhankelijke uitzetting van de rotor en hat zonder kegelvorming en het vergroten van de ventilatie- en koelcapaciteit van de remschijf.
StopTech bied in het geval van die BMW alleen 1-delige schijven die niet co-cast zijn (dus volledig gietijzer uit 1 mal) om 1 simpele reden: ze maken geen co-cast schijven.
Nadeel is dus dat die van StopTech zwaarder zullen zijn dan OEM, maar uiteraard wel weer van een betere kwaliteit gietijzer zullen zijn vs OEM.
Voordeel is wel weer dat hoe meer ijzer je heb, des te hoger de thermische capaciteit. (je heb simpelweg meer materiaal die hitte kan absorberen)
In het kort; Hoe lichter je gaat (en dus minder materiaal hebt om hitte te absorberen) hoe lager de thermische capaciteit en dus hoe sneller de schijf heet word en voor fading kan zorgen. Daarom moet je (zoals bij GiroDisc) wanneer je lichtere schijven wilt maken, verplicht iets doen met de koeling van de schijf en dus de interne ventilatie verbeteren (voor betere luchtstroom door de schijf) eigenlijk ook volledig 2-delig gaan om hier ook ventilatie/koelingscapaciteit te winnen. Doe je dat niet > dan krijg je dus een soort hybride schijf zoals BMW en ook Audi & Porsche maken, die wel lichter zijn maar vaker en sneller kapot gaan door gebrek aan thermische capaciteit > exact de reden het gros van onze GiroDisc klanten BMW/Audi/Porsche klanten zijn.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
De keuze voor mij wordt dan ;
Stoptech 1 piece drilled/grooved
textar pro + drilled/grooved ( 2-piece)
OEM Disc (2-piece)
Stoptech 1 piece drilled/grooved
textar pro + drilled/grooved ( 2-piece)
OEM Disc (2-piece)
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: rem upgrade M*40i
Interessant verhaal. Zo klinkt het alsof volledig ijzer prima is. Maar die thermische massa zit wel enkel aan de binnenzijde van de schijf, als een soort thermisch vliegwiel. Met andere woorden, de temperatuur van de schijf van binnen naar buiten toe zou daardoor misschien juist meer kunnen fluctueren?
Als Porsche co-cast schijven monteert, dan neem ik aan dat het wel bewezen techniek is. En het zou me verbazen als alle scheurneuzen weten dat je remmen tijd moet gunnen om af te koelen, maw wie zegt dat het aan de schijven heeft gelegen dat ze stuk gingen.
Wat Porsche overigens ook doet is spoilers monteren op de onderste draagarmen voor, die rijwind naar de remmen richt.
Als Porsche co-cast schijven monteert, dan neem ik aan dat het wel bewezen techniek is. En het zou me verbazen als alle scheurneuzen weten dat je remmen tijd moet gunnen om af te koelen, maw wie zegt dat het aan de schijven heeft gelegen dat ze stuk gingen.
Wat Porsche overigens ook doet is spoilers monteren op de onderste draagarmen voor, die rijwind naar de remmen richt.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: rem upgrade M*40i
Nice, duidelijk antwoord. Wel een paar op/-aanmerkingen :
Tweedelig betekend idd in het geval van M-sport en M-performance niet twee losse delen, maar wel 2 materialen (twee delen dus, alleen niet los). Dat noem ik (en alle fabrikanten) tweedelig.
Wellicht voor jou gebruik wel de goede keuze dan, aangezien je aangaf niet het circuit op te gaan, maar af en toe wel flink te remmen. Denk (gezien de verdere reacties in dit topic) je niet echt mis kan grijpen
Tweedelig betekend idd in het geval van M-sport en M-performance niet twee losse delen, maar wel 2 materialen (twee delen dus, alleen niet los). Dat noem ik (en alle fabrikanten) tweedelig.
Zit wel iets in, maar het idee van een aluminium hub (zoals OEM) is dat warmte sneller wordt afgevoerd. Hoe meer ijzer, hoe langzamer het ook weer afkoelt lijkt me.
Wellicht voor jou gebruik wel de goede keuze dan, aangezien je aangaf niet het circuit op te gaan, maar af en toe wel flink te remmen. Denk (gezien de verdere reacties in dit topic) je niet echt mis kan grijpen
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
uiteindelijke keuze is het de BMW oem disc ( 34106797602 nr.2) geworden , met goodrich rem leiding, en ds2500 pads
- Bijlagen
-
- 280384.jpg (32.29 KiB) 11874 keer bekeken
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
- Auto: m240i xdrive
Re: rem upgrade M*40i
De remmen zitten er op , iets meer dan 3 uur installatie. Op zich heeft het rempedaal iets meer gevoel, nog niet echt het idee dat t veel beter remt ( ook nog niet echt hard moeten remmen ) maar toch... na 30 min. rijden wel het idee dat t beter is.
In ieder geval de looks is ook beter vind ik
Morgen mijn auto richting pure turbo 800 ( heb gevraagd om foto,s te maken van de installatie , die ik dan kan posten op het forum )
In ieder geval de looks is ook beter vind ik
Morgen mijn auto richting pure turbo 800 ( heb gevraagd om foto,s te maken van de installatie , die ik dan kan posten op het forum )
- Bijlagen
-
- IMG_3925.jpg (47.96 KiB) 2392 keer bekeken
-
- IMG_3927.jpg (50.51 KiB) 2392 keer bekeken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 249 gasten