wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door japporaiden » 19 jan 2021, 15:01

beste heren en dames, ik ben na alle one wheel Peels bocht uit redelijk toe aan sper onder de mx5.

onderstel staat mooi rondjes gaan lekker maar bocht uit kom ik gewoon niet lekker weg, nu kwam ik bij Hardeman een wokkel sper tegen voor een schappelijke prijs, maar... ik heb nog nooit met een wokkel gereden. heb div platen gehad op de ex bmw's "stock M3" os 40-40 en een onbekende 1weg. nu vond ik de platen sperren gewoon altijd fijn. maar vooral de os heeft me een hoop hoofdpijn gegeven met de normale ritjes naar de supermarkt, klonk klonk bang bang en vooral met aanremmen mega nerveus, tegen wil ik op een stoute dag ook nog wel eens de rotonde rond of een dagje Weeze voor de fun. maar 1300/2000 euro voor een platen vind ik het niet waard. en lassen voor voornamelijk trackdays en naar de super.. bonk Bonk, nee danku. wat zijn jullie ervaringen met de wokkel sperren en hoe bevalt dit met geen sper op de'acceleratie.

rijd met huidige setup met een 1.6 met wat kopwerk, 140ish wiel pk. tein onderstel met andere spring rates en setje 595 rsr semis op Zandvoort een 2.06. wil eigenlijk wel graag onder de 2 min komen ookal is diff alleen wss niet genoeg.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door Alexander » 19 jan 2021, 15:23

Tenny 6bak eronder met torsen sper standaard, klaar :-)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door G Kolkman » 19 jan 2021, 15:59

ik heb zelf jaren geleden een quaiffe in m'n E30 gehangen en het is al een *wereld * van verschil t.o.v. open. Wellicht dat een platensper nog iets meer controle brengt maar over het algemeen werkt het mooi. Op m'n Mustang zat ook een wormwielsper, werkte ook mooi maar daar ging ik, hoe zal ik het zeggen - procentueel gezien - minder snel in omdat met 400 pk bochten toch wel heul erg snel dichterbij komen. Gaf wel mooie controle bij kletsnat wegdek. Sowieso merk je bij een wormwielsper bij normaal gebruik niet dat ie er onder zit (geen bijgeluiden, geen gewrik).

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door TLRS » 19 jan 2021, 17:04

Een superlock fungeert als een open diff onder lage belasting.. wel prijzig in aanschaf. Afschrijving valt waarschijnlijk wel weer mee.

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door japporaiden » 20 jan 2021, 01:51

die set van Hardeman kost me afgerond 700 incl montage in de behuizing. normaal ben ik niet zo van het laten doen van dingen, maar ze vragen 150 voor het monteren van de klok in de behuizing, met nieuwe lagers e.d. en dan kan er ook nooit gedoe zijn met evt garantie dingen. het lijkt allemaal erg goedkoop, zeker tegenover een quaife setje die al gouw 1200€ kost. maarja als het goed werkt voor die prijs is het natuurlijk een leuke optie.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door matthyssie » 20 jan 2021, 09:30

Ik zou me niet zo druk maken om dat wokkelsper. Als je gaat googlen dan zou een platensper aanzienlijk beter zijn maar in de praktijk is dat verschil helemaal niet zo groot. Ik had onder mijn 10th anni een wokkelsper, onder mijn eerste 130i een wokkelsper (60dkm mee gereden & veel circuit/driften) en daarna onder mijn tweede 130i een 50% 2-way platensper. Ja het platensper is het mooiste, maar dat wokkelsper deed minimaal 90% van het platensper. In de praktijk komt het praktisch nooit voor dat 1 wiel totaal geen tractie heeft.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: wat te verwachten van een wokkel sper mx5

Bericht door G Kolkman » 20 jan 2021, 10:50

good find trouwens, misschien moet ik er voor m'n NA ook eens naar kijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten