Turbo upgrade M*40i

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 dec 2020, 19:21

Op zoek naar mogelijkheden voor een turbo upgrade voor de M*40i zijn er een paar mogelijkheden, echter prijzen lopen gigantisch uiteen..
duurst is de Pure800 ( 6000 euro ) dit is inclusief een upgrade benzine pomp en stage 3 , Via Duitsland de TTE 580 incl. upgrade pomp kost ongeveer 5000 euro, en als laatst de VTT CG++ van Vargas, deze kost inclusief upgrade brandstof pomp ongeveer 4500 euro. ( tuning stage 3 was 350 eur extra )

De VTT CG of CG++ ( van Pumastreet ) spreekt me wel aan, echter kan e.a. alleen daar geinstalleerd worden, ik kan uiteraard wel e.a. online bestellen, echter kan ik hier in Nederland geen bedrijf vinden die dit kan en wil installeren. ( br-performance, Mosselman, Beek ) .

Uiteraard bieden zij vergelijkbare pakketten aan, maar dan is het gelijk 2000-3000 euro duurder :( , wil wel iets meer betalen, maar ook niet het gevoel krijgen dat ik te veel betaald voor hetzelfde product.

zijn er nog wel bedrijven hier in Nederland die dit kunnen ?

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Redis » 28 dec 2020, 19:49

Pure zit in België.

Die hebben zich wel bewezen met de snelste B58's hier in NL.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 dec 2020, 20:25

Klopt, had daar ook al een mooie offerte voor gekregen, maar blijft nog steeds een boel geld ( 6000 euro ) had gelezen dat de vtt cg++ ook erg goed en een stuk lager in prijs zit, echter kan ik geen bedrijf vinden hier in de Benelux die dat kan doen.. als laatste optie dan toch de pure800

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door JeroenT » 28 dec 2020, 20:28

Ik zou ook voor die pure gaan.
Hun “demo” M140i heeft flink op z’n kloten gehad, volgens mij zonder echte defecten.

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Redis » 28 dec 2020, 20:37

6k is dat met ombouw van je eigen turbo? Volgens mij scheelt dat ook al behoorlijk in prijs.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 28 dec 2020, 21:00

Pureturbos staat in EU het best bekend voor zover ik weet, maar ook wereldwijd hebben ze 'n top naam.
Maarja dat heeft z'n prijs(kaartje).

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door EvdP » 28 dec 2020, 21:08

Deze misschien:

https://www.facebook.com/speedshopterstege/

Heeft voor mij al eens een Volvo turbo gedaan en ik zie zijn turbo's bij Van Vught en https://www.facebook.com/Timsturbocentrum/ voorbijkomen.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 28 dec 2020, 22:13

heb ze beide een mail gestuurd,, ben benieuwd....
als t verschil te klein is, dan toch maar gaan voor de pure800 , en de 6000 euro was al met inruil berekend ...

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 29 dec 2020, 19:07

Ik rij sinds 2 weken met de Pure 800 van Pureturbo in BE.
Voorlopig even met een stage1 basis map van Bootmod3.
En volgende week gaat de auto naar Mosselman voor een OBD custom tune en gaat de Bootmod3 in de verkoop.
Hoewel MHD en Bootmod ook de mogelijkheid van custom tuning bieden, gaat mijn voorkeur toch uit naar Mosselman omdat ik daar goede ervaring mee heb ik en ik precies aan kan geven hoe specifiek ik mijn tune wil hebben.
Niets ten nadele van Pureturbo BE en Bootmod3. In tegendeel. Pureturbo is attent en vlot in de communicatie en de werkzaamheden worden snel (en goedkoper) uitgevoerd en ook de service is in alle opzichten spot-on.
Ik heb de turbo en aanverwant daar gekocht en laten installeren. Was voordeliger omdat de turboswap daar inmiddels bijna met ogen dicht kan worden gedaan. Pure BE heeft daar al talloze van geinstalleerd en gemapt.
Daarbij speelt ook dat indien je de turbo swap elders laat uitvoeren je eerst de OEM turbo naar Pureturbo moet opsturen alvorens je de P800 geleverd krijgt. En dat kan kort maar (helaas bij mij) ook lang duren in verband met de upgrade in de US (en corona!!)
Bovendien is de wereldwijde vraag naar de P800 enorm en kan er soms niet zo snel geproduceerd worden als wordt besteld.

Pure BE heeft me ook de Dorch stage1 injectoren geleverd en gemonteerd. En ook tenslotte de Bootmod geleverd en geinstalleerd.
Pure BE is ook dealer van Dorch en Bootmod3. De tune van Bootmod is reversibel en daarmee is ook de Bootmod licensie weer vrij om naar een andere gebruiker te gaan. Is dus weer verhandelbaar.
De kosten van de turbo en injectoren kan je niet omheen. Omdat ik (vooralsnog :roll: ) mijn vermogen wil beperken tot max. 600 pk (ca. 550 wielpk) kon ik opteren voor de veel goedkopere Stage 1 injectoren.
Ik rij nu met de basis (lees heel conservatieve) mapping van Bootmod 500 wielpk, dus ca. 550 pk. Let wel, deze meting is op de (US) dyno van Pureturbo gemeten. Bootmod en MHD gebruiken deze optimische bank voor de opgaves van de motorprestaties. Op de dyno van Mosselman die als conservatief bekend staat, waren de waardes 460 wielpk en 515 (krukas) pk.
Waarbij ik meer realiteit toedicht aan de laatste meting.
Waarheid zal er ergens tussen liggen.

Ik heb ook TTE en de genoemde Vargas overwogen.

Zijn afgevallen omdat TTE in DE zit en de bereikbaarheid niet optimaal is en je moet ook je OEM turbo inleveren, opsturen. (Pureturbo is net over de grens) Hoewel de producten van TTE echt heel goed zijn en mogelijk vergelijkbaar met Pureturbo. TTE levert in de praktijk echter significant minder dan Pureturbo aan vermogen.

Vargas heeft het beste prijs-prestatie plaatje. En de laagste prijs (helemaal met de lage wisselkoers voor de US$) voor een echt andere turbo waarvan de in- en uitlaat dus volledig geoptimaliseerd zijn, dus geen hybride aangepaste OEM turbo met andere compressor en turbine wielen.
Bovendien hoef je je OEM turbo niet in te leveren.
Ik ben gaan googlen op Vargas en met name in het verleden waren er veel kwaliteits problemen en defecten, die overigens wel werden opgelost. Maar dat kon betekenen dat de turbo dan weer terug gestuurd moest worden om dan te wachten op reparatie. En soms wel meerdere keren.
Vargas is bekend om de high-performance (monster) turbo die deze levert voor de N54 blokken. Met internationaal erkende (drag en vermogens) prestaties.
Hoewel de meeste slechte ervaringen dateren van langere tijd geleden (chinese produktie??) en ik de indruk heb dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, ben ik toch niet voor Vargas gegaan. Gewoon omdat ik geen tijd, geld en zin heb in eventuele defecten of kwaliteits problemen naderhand.
De Vargas levert (door het geheel nieuwe ontwerp) wel het hoogste vermogen en de beste spoolup. Voorzover ik kan inschatten tot 40/50 pk meer dan Pureturbo. Maar daarover is uiteraard door partijen discussie.

Uit hoofde van praktische overwegingen heb ik daarom gekozen voor de Pure800 die helaas wel de duurste optie is.
En mijn enkele korte ervaringen zijn hiermee uitstekend.
Koppel is ca. 700 nm en blijft tot 5600 toeren boven de 650 nm.
Met het vnl. slechte weer en vochtige wegdek tot nu toe, meer dan genoeg (teveel :shock: ) om volgas in de eerste 4 versnellingen te gaan.
Een laatste en enkele keer in 5 (bij hoge snelheid) uitgeprobeerd, maar moet met fluwelen voet.
Boven de 5600 toeren is in deze basis map niet meer gewerkt aan verdere toename van vermogen en loopt koppel af tot 500 nm bij toerenbegrenzer.
Volgens Pureturbo BE levert custom mapping tot 6500 toeren extra op. En in het middengebied door meer turbodruk en ontsteking idem.
Deze turbo staat bekend om de meer lineaire afgifte van het vermogen en als een atmosferische motor tot het max toerental.
Onderin (tot 2500 toeren) heb ik weinig en niet merkbaar ingeleverd en daarna is het een wereld van verschil.

Hiermee stip ik ook het voor mij onaangename motorkarakter aan de de B58 met de stock turbo. Razendsnel met 480 pk, maar zonder beleving door het meer dieselachtige karakter van de vermogens afgifte.
Met de Pure800 heb ik het gevoel wat ik eigenlijk al wenste bij de aankoop van de auto.
Met alle andere mods is mijn auto echt af.
En de turbo was daartoe voor mij echt nodig.

Als je verdere info nodig hebt, kan je me altijd pb-en.

theo

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 29 dec 2020, 20:55

super dat je dit gedaan hebt ( trouwens nog een pm gestuurd ) uiteraard is pure 800 een goed product, echter ben ik nog aan t kijken wat er meer te vinden is in deze markt. VTT CG is inderdaad een optie, en via ( https://www.turbosystems.info/product-p ... rbocharger) ( gevonden op duitse forum, waar sommige al mee rijden en goede ervaringen mee hebben ) heb ook inmiddels al contact met andere turbo dealers voor een offerte hiervoor. Pure 800 is uiteraard al aardig door getest, maar toch benieuwd wat er verder nog mogelijk is.

bedoeling is voor mij dat ik niet verder wil gaan dan +/- 550pk , de boel moet uiteraard wel nog een beetje heel blijven voor een tijdje.
ben wel benieuwd naar je tijden 100-200 met de pure

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door JeroenT » 29 dec 2020, 21:33

@Theo
Top post!

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 29 dec 2020, 23:30

EvdP schreef: 28 dec 2020, 21:08 Deze misschien:

https://www.facebook.com/speedshopterstege/

Heeft voor mij al eens een Volvo turbo gedaan en ik zie zijn turbo's bij Van Vught en https://www.facebook.com/Timsturbocentrum/ voorbijkomen.
Ik heb ondermeer ook deze aanbieders gezien. Zijn enkele kleinere bedrijven in NL die zelf turbo's upgraden. Ook met de duurdere turbo parts van Garett ea. met soms ongelooflijke goede resultaten.
Maar voor veel van deze jongens is mijn turbo gewoon een eerste keer en als zodanig een project waarbij het goed maar ook minder goed kan uitpakken.
Kunnen voordeliger leveren en maatwerken lekker dichtbij in NL.
Maar helaas voor mij te veel risico, wat ik me niet kan permiteren.

Ook in de US (top-mount) turbo's ipv mijn stock gebakje. Tot 700, 800 en zelfs 900 pk.
Maar in NL en circuit als Nordschleife contra-produktief. De M240i is geen circuit auto.
Meer om ontspannen en zonder inspanning prachtige (berg) routes in buitenland te rijden en af en toe recreatief sporten op de Ring.

Nog niet gemeten maar voelt nu met basismap als een 7 sec. voor 100-200.
Met de custom map scheelt misschien enkele tienden, meer niet. Maar vind ik genoeg.
Een M140ix met de stockturbo en WMI met 480 wielpk op de dyno van Pure deed 0-100 in ca. 3,4 sec. en 100-200 in 7,3 sec.
Dezelfde auto reed later met de Pure800 en WMI 100-200 in dik onder de 6 seconden.
Voor acceleratie- en cijfer fetischist als ik een een indicatie over de vermogen van een tune. :wink:

Theo

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Roy RS » 30 dec 2020, 08:14

Kijk dat is veel info, dat scheelt 3 maanden zelf onderzoeken👏

zonder enige vorm van kennis die me hindert, vind ik jet wel een wat misleidende naam pure800 die 600pk levert😁

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 30 dec 2020, 09:18

Roy RS schreef: 30 dec 2020, 08:14 Kijk dat is veel info, dat scheelt 3 maanden zelf onderzoeken👏

zonder enige vorm van kennis die me hindert, vind ik jet wel een wat misleidende naam pure800 die 600pk levert😁
:tooth:

Wat moet er veel gedaan worden om 'acceptabele' power te krijgen uit die B58 toch nog.

Ik pruts wat met m'n telefoon en voila ik heb '530' uit m'n S55. Maar '500' is prima voor mij, meer dan snel zat:)

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 30 dec 2020, 10:34

Robin schreef: 30 dec 2020, 09:18
Roy RS schreef: 30 dec 2020, 08:14 Kijk dat is veel info, dat scheelt 3 maanden zelf onderzoeken👏

zonder enige vorm van kennis die me hindert, vind ik jet wel een wat misleidende naam pure800 die 600pk levert😁
:tooth:

Wat moet er veel gedaan worden om 'acceptabele' power te krijgen uit die B58 toch nog.

Ik pruts wat met m'n telefoon en voila ik heb '530' uit m'n S55. Maar '500' is prima voor mij, meer dan snel zat:)
Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 30 dec 2020, 10:44

Nou ja, zeker dat laatste. Want dat is waar ik ook aan zat te denken, je kunt wel tegen de 10k aan tuning op/in een .40i drukken, het blijft een .40i. De rest van de auto is ook niet ontwikkeld op zoveel geweld, daar moet je dus eigenlijk ook geld inpompen. Dan zou je kunnen overwegen om of direct meer uit te geven of snurkie nog ff spekken en gaan voor een M2(C)(CS). Waarbij je nog een heel fijn pluspunt bijkrijgt; die oogt ook nog eens superdik. Maar idd, keuzes... :)

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 30 dec 2020, 10:52

kriszty schreef: 30 dec 2020, 10:34
Robin schreef: 30 dec 2020, 09:18
Roy RS schreef: 30 dec 2020, 08:14 Kijk dat is veel info, dat scheelt 3 maanden zelf onderzoeken👏

zonder enige vorm van kennis die me hindert, vind ik jet wel een wat misleidende naam pure800 die 600pk levert😁
:tooth:

Wat moet er veel gedaan worden om 'acceptabele' power te krijgen uit die B58 toch nog.

Ik pruts wat met m'n telefoon en voila ik heb '530' uit m'n S55. Maar '500' is prima voor mij, meer dan snel zat:)
Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)
Snap ik wel, maar wat Arthur hierboven ook zegt. S55 in M2/3/4 heb je meteen het hele plaatje compleet:)

Dikgedrukt S55 is natuurlijk zó zonder poespas naar 530pk te tunen, krukas. En dat zie je aan de (tussen) acceleratiecijfers.

RS3 weet ik niet. Zijn supersnel. Maar een 3.0 heeft meer 'over' dan een 2.5 natuurlijk.

Genoeg koeling, genoeg headroom. Ook closed deck blok dubbele oliepompen etc etc. Alles ok. Half raceblok zegmaar. Draait nu ook boven 7000 krachtig door terwijl in de std versie je beter bij 6000 kunt schakelen. Nu kun je gewoon 7600 redlinen en geeft dat niet 't gevoel dat het inkakt. Verre van. Alleen begint het knalfeest nu vanaf een 2500-2700rpm ipv maar dat was al zo bij de std versie ipv 2000 bij de N55.
Vandaar mijn keus voor de S55 in de M2Comp ipv de beter klinkende N55 in de eerste M2.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 30 dec 2020, 11:04

Robin schreef: 30 dec 2020, 10:52
kriszty schreef: 30 dec 2020, 10:34
Robin schreef: 30 dec 2020, 09:18

:tooth:

Wat moet er veel gedaan worden om 'acceptabele' power te krijgen uit die B58 toch nog.

Ik pruts wat met m'n telefoon en voila ik heb '530' uit m'n S55. Maar '500' is prima voor mij, meer dan snel zat:)
Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)
Snap ik wel, maar wat Arthur hierboven ook zegt. S55 in M2/3/4 heb je meteen het hele plaatje compleet:)

Dikgedrukt S55 is natuurlijk zó zonder poespas naar 530pk te tunen, krukas. En dat zie je aan de (tussen) acceleratiecijfers.

RS3 weet ik niet. Zijn supersnel. Maar een 3.0 heeft meer 'over' dan een 2.5 natuurlijk.

Genoeg koeling, genoeg headroom. Ook closed deck blok dubbele oliepompen etc etc. Alles ok. Half raceblok zegmaar. Draait nu ook boven 7000 krachtig door terwijl in de std versie je beter bij 6000 kunt schakelen. Nu kun je gewoon 7600 redlinen en geeft dat niet 't gevoel dat het inkakt. Verre van. Alleen begint het knalfeest nu vanaf een 2500-2700rpm ipv maar dat was al zo bij de std versie ipv 2000 bij de N55.
Vandaar mijn keus voor de S55 in de M2Comp ipv de beter klinkende N55 in de eerste M2.
vind de M2 N55 geen echte M , de S55 uiteraard wel, en nog steeds 1 van de weinige M versies die ik ook echt mooi vind :)

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door theo300pk+ » 30 dec 2020, 17:27

Robin schreef: 30 dec 2020, 10:52
kriszty schreef: 30 dec 2020, 10:34
Robin schreef: 30 dec 2020, 09:18

:tooth:

Wat moet er veel gedaan worden om 'acceptabele' power te krijgen uit die B58 toch nog.

Ik pruts wat met m'n telefoon en voila ik heb '530' uit m'n S55. Maar '500' is prima voor mij, meer dan snel zat:)
Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)
Snap ik wel, maar wat Arthur hierboven ook zegt. S55 in M2/3/4 heb je meteen het hele plaatje compleet:)

Dikgedrukt S55 is natuurlijk zó zonder poespas naar 530pk te tunen, krukas. En dat zie je aan de (tussen) acceleratiecijfers.

RS3 weet ik niet. Zijn supersnel. Maar een 3.0 heeft meer 'over' dan een 2.5 natuurlijk.

Genoeg koeling, genoeg headroom. Ook closed deck blok dubbele oliepompen etc etc. Alles ok. Half raceblok zegmaar. Draait nu ook boven 7000 krachtig door terwijl in de std versie je beter bij 6000 kunt schakelen. Nu kun je gewoon 7600 redlinen en geeft dat niet 't gevoel dat het inkakt. Verre van. Alleen begint het knalfeest nu vanaf een 2500-2700rpm ipv maar dat was al zo bij de std versie ipv 2000 bij de N55.
Vandaar mijn keus voor de S55 in de M2Comp ipv de beter klinkende N55 in de eerste M2.
Inderdaad is de S55 motor uit de M2 Competition technisch superieur aan de B58 uit mijn gebakje en een betere basis voor motor- en andere tuning. Maar een M2C is wel een klasse duurder dan de 140/240i.
Als je bij de 140/240 het vermogen aanpast naar 550 pk en een ander onderstel en LSD monteert, dan kost dat ca. 12.500 euro extra.
En dan kan je zonder de aanschaf van een veel duurdere M2C uitstekend uit de voeten als DF.

Een gebruikte 140/240 zal ca. 40.000 euro kosten.
Met inclusief de aanpassingen zal je voor een gebruikte M2C toch echt meer kwijt zijn.

En 530 (echte) pk uit een M2C met enkel een motortune ? :shock:
Wat is dan je 100-200 tijd met dit vermogen?
Moet dan meer 7 dan 8 seconden zijn, lijkt me.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Tristan » 30 dec 2020, 17:35

kriszty schreef: 30 dec 2020, 11:04
Robin schreef: 30 dec 2020, 10:52
kriszty schreef: 30 dec 2020, 10:34

Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)
Snap ik wel, maar wat Arthur hierboven ook zegt. S55 in M2/3/4 heb je meteen het hele plaatje compleet:)

Dikgedrukt S55 is natuurlijk zó zonder poespas naar 530pk te tunen, krukas. En dat zie je aan de (tussen) acceleratiecijfers.

RS3 weet ik niet. Zijn supersnel. Maar een 3.0 heeft meer 'over' dan een 2.5 natuurlijk.

Genoeg koeling, genoeg headroom. Ook closed deck blok dubbele oliepompen etc etc. Alles ok. Half raceblok zegmaar. Draait nu ook boven 7000 krachtig door terwijl in de std versie je beter bij 6000 kunt schakelen. Nu kun je gewoon 7600 redlinen en geeft dat niet 't gevoel dat het inkakt. Verre van. Alleen begint het knalfeest nu vanaf een 2500-2700rpm ipv maar dat was al zo bij de std versie ipv 2000 bij de N55.
Vandaar mijn keus voor de S55 in de M2Comp ipv de beter klinkende N55 in de eerste M2.
vind de M2 N55 geen echte M , de S55 uiteraard wel, en nog steeds 1 van de weinige M versies die ik ook echt mooi vind :)
De N55 in de M2 is technisch niet hetzelfde als de N55 in de non M modellen. Denk aan andere krukas, drijfstangen, zuigers, carter en oliepomp. Heb de N55 in de M135i gereden en deze voelt lang niet zo krachtig. Denk aan een blok dat tussen de normale N55 en S55 zit. Heb ook in M2C gereden maar verschil muv blok is nihil. Dus in mijn optiek is de OG M2 een echte M tenzij je M alleen als motor als meerwaarde ziet.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Flamman » 30 dec 2020, 17:57

Leuk draadje dit !

Met dit soort enorme vermogens en vooral koppel stijging ben je (lijkt me) niet alleen klaar met een motor upgrade, denk dat de aandrijflijn en het onderstel ook wat aanpassingen moeten hebben.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 30 dec 2020, 19:13

is bij de M2 competition 2020 model nog steeds t crankhub probleem, of is e.a. al aangepast.... heb reeds offerte,s binnen voor de tuning m240i , en prijzen stijgen nog sneller dan de snelheid van mijn auto... onder de 8000 euro wordt t al lastig om iets goeds te krijgen, wordt voor mij steeds aantrekkelijker dan om voor de M2 c te gaan.. wacht nog even tot januari 2021, er worden er nu niet veel aangeboden, of zelf importeren kan ook

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Arthur » 30 dec 2020, 19:26

Als je de centen hebt? M2C!

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door Robin » 30 dec 2020, 19:36

theo300pk+ schreef: 30 dec 2020, 17:27
Robin schreef: 30 dec 2020, 10:52
kriszty schreef: 30 dec 2020, 10:34

Dat is denk ik met de meeste auto zo, de S55 is wel weer een duurdere auto :) maar heeft weer zijn eigen problemen met tuning, zelfs bij een Rs3 zal een grotere turbo geplaatst moeten worden wil je meer dan 500pk , en dat blok heeft ook een aardig tunings gehalte. De stap naar een upgrade turbo is nog te doen, de volgende stap voor mij zal een mooie M2 competition zijn, maar dat wordt dan weer een behoorlijke meerprijs. Ook daar zit ik nog over na te denken... keuzes keuzes ...)
Snap ik wel, maar wat Arthur hierboven ook zegt. S55 in M2/3/4 heb je meteen het hele plaatje compleet:)

Dikgedrukt S55 is natuurlijk zó zonder poespas naar 530pk te tunen, krukas. En dat zie je aan de (tussen) acceleratiecijfers.

RS3 weet ik niet. Zijn supersnel. Maar een 3.0 heeft meer 'over' dan een 2.5 natuurlijk.

Genoeg koeling, genoeg headroom. Ook closed deck blok dubbele oliepompen etc etc. Alles ok. Half raceblok zegmaar. Draait nu ook boven 7000 krachtig door terwijl in de std versie je beter bij 6000 kunt schakelen. Nu kun je gewoon 7600 redlinen en geeft dat niet 't gevoel dat het inkakt. Verre van. Alleen begint het knalfeest nu vanaf een 2500-2700rpm ipv maar dat was al zo bij de std versie ipv 2000 bij de N55.
Vandaar mijn keus voor de S55 in de M2Comp ipv de beter klinkende N55 in de eerste M2.
Inderdaad is de S55 motor uit de M2 Competition technisch superieur aan de B58 uit mijn gebakje en een betere basis voor motor- en andere tuning. Maar een M2C is wel een klasse duurder dan de 140/240i.
Als je bij de 140/240 het vermogen aanpast naar 550 pk en een ander onderstel en LSD monteert, dan kost dat ca. 12.500 euro extra.
En dan kan je zonder de aanschaf van een veel duurdere M2C uitstekend uit de voeten als DF.

Een gebruikte 140/240 zal ca. 40.000 euro kosten.
Met inclusief de aanpassingen zal je voor een gebruikte M2C toch echt meer kwijt zijn.

En 530 (echte) pk uit een M2C met enkel een motortune ? :shock:
Wat is dan je 100-200 tijd met dit vermogen?
Moet dan meer 7 dan 8 seconden zijn, lijkt me.
De S55 heeft zoveel over.
Die Sportauto M2CS die ze testten had al 490 ipv 450 pk. Is exact dezelfde S55 behalve de software.
Met de Stage 0 (500) GTS deed ik in alles op normal in één keer al 7,91 100-200 .
Daar rij ik nu mee. De 530 heb ik 'n paar dagen mee gereden, dat gaat nog weer 'n stapje gekker, maar ik vond het turbogat/turbospool vertraging of hoe je 't noemt niet lekker rijden als daily.

Ik snap je punt. Maar wat je ook doet aan een x140i het wordt geen M2/3/4:)
Als ik 7k euro's besteed heb ik>700pk....Dat wil ik allemaal niet.

@krizty die crank hub spin issue is een 'klein' verhaal , enorm uitvergroot op de wereldwijde fora. N55 heeft ook die crank hub op die manier. Maar eerlijk is eerlijk ik ben wel aan 't zoeken voor een aanpassing daaraan mettertijd.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Turbo upgrade M*40i

Bericht door kriszty » 07 jan 2021, 14:07

Aangezien ik best in verhouding weinig terug krijg voor me M240i ( of te veel moet bijbetalen ) ga ik voorlopig de komende 2 jaar ( daarna wel inruilen ) er nog in rijden. Heb dus de keuze gemaakt om bij Peter Pure ook de pure turbo 800 upgrade te laten doen ( verwachting februari ivm drukte ) uiteraard zal ik het verloop mededelen op het forum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Robbert92 en 137 gasten