Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 27 dec 2020, 10:10

Krijgen ze die niet? En met 3x modaal ren je toch meteen naar de dikke BMW dealer?

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kelvinrs » 27 dec 2020, 10:42

Wij hebben vorige maand onverwacht een huis gekocht. Gingen puur kijken of 'een andere woning dan ons ideaalbeeld iets zou zijn en waren enorm verrast. Stond er amper een week op. 13 kijkers op 1 dag en 21 mensen op de reservelijst. Ver boven de vraagprijs geboden en het was voldoende.

Altijd gezegd we gaan niet erboven zitten, alleen het huis was af, en dat is met 2 onregelmatige banen toch wel fijn ipv 4 jaar in de rotzooi zitten. Alles blijft bijna achter, gordijnen, plichees, bureaus, kasten, thermostaten, tuinsetten etc etc. Als we dat nieuw moeten kopen is dat ook serieus geld. Dus uiteindelijk meer betaald maar krijg je ook een hoop rust voor terug.

Dit is een huis voor een jaar of 4/5 en dan willen we een stap maken. Appartement gaat nu in de verhuur en volgend jaar hopelijk een beleggingspand erbij. Zo blijven we een beetje spelen;)

Online
Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 27 dec 2020, 10:49

En dan gek vinden dat niemand huizen meer kan kopen tegen normale prijzen. Haal alle 'beleggers/melkers' eruit en scheelt al een stuk.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kelvinrs » 27 dec 2020, 10:51

Kadett schreef: 27 dec 2020, 10:49 En dan gek vinden dat niemand huizen meer kan kopen tegen normale prijzen. Haal alle 'beleggers/melkers' eruit en scheelt al een stuk.
Denk dat iedereen toch zijn geld mag investeren zoals die wilt? Daarintegen wil ik huurders ook een enorme fijne omgeving bieden waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Dus ze komen niet in de rotzooi te zitten maar in nette appartementen waar ze ook rust en woongenot hebben..

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 11:25

Kadett schreef: 27 dec 2020, 10:49 En dan gek vinden dat niemand huizen meer kan kopen tegen normale prijzen. Haal alle 'beleggers/melkers' eruit en scheelt al een stuk.
Volledig mee eens al zal ik het ook doen zodra er kansen zijn. Heel het leven draait om geld tot je half dood gaat dan telt gezondheid.

Je geld voor je laten werken is ideaal waardoor jezelf een fijner leven krijgt.

Een limiet aan aantal vastgoed per inwoner zou moii zijn maar ook daar zijn wel weer constructies voor te bedenken al zal het wel wat afremmen denk ik.

De huidige 2% overdrachtsbasting voor beleggingspanden gaat in 2021 naar 8%. Lucratief voor belastingdienst maar het weerhoud een belegger niet want die maakt gewoon een berekening en zijn roi zal iets langer zijn maar dat jaartje meer of minder met wijze van.


@kelvin gefeliciteerd!

Online
Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 27 dec 2020, 11:26

Oh zeker tis een vrije markt. Betekend alleen niet dat dat op lamge termijn goed is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Knot » 27 dec 2020, 11:37

Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Laatst gewijzigd door Knot op 27 dec 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 27 dec 2020, 12:11

Daar kun je nog geen studentenkamer voor huren in de randstad...

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kelvinrs » 27 dec 2020, 12:26

@jeffrey die limiet is er al he.. als je meer dan 4 panden op je naam hebt wordt je gezien als ondernemer. Dus die panden zal je ook tactisch aan moeten pakken;).

@knot ik snap je wel maar zoiets moet denk ik in je zitten. En je moet het als uitdaging zien. Maar denk niet dat het gekkigheid met je centen uithalen is maar meer investeren om jezelf later meer rust te geven. Al kan het ook faliekant fout lopen als er enorme schade wordt gemaakt bijvoorbeeld.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 12:27

Knot schreef: 27 dec 2020, 11:37
Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Lekker hoor knot, hier ongeveer hetzelfde.

De ene vind klussen en bezig zijn leuker dan de ander.

Breek me de bek niet los met hypotheekrentes haha zit nog 20 jaar vast aan mijn 5,35% :hammer: was destijds verstandige zet dacht ik 10 jr terug lekker zekerheid bla bla.
Het openbreken was in 2017 geloof 86.000e tegenwoordig kan ik kiezen voor een rentemiddeling a 45.000 maar deze moet je wel in één keer betalen, op die manier voor weinig mensen mogelijk... Heb maar gekozen om wat sneller te gaan aflossen alleen dan stoot je tegen de 10% boetevrij regelgeving. Verrek het om boete te betalen... weet niet eens hoe hoog dat eigenlijk is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Knot » 27 dec 2020, 12:29

Tsja, dat bankspaardeel heb ik op 4,3% maar boeit niet zo waar het op staat want je krijgt ook je rentedeel op je spaarsaldo.

Die andere 20k resterend is tegen 2,1% ofzo, ook niet de moeite om verder af te lossen, hou die 20k wel in mn zak.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 13:15

Knot schreef: 27 dec 2020, 12:29 Tsja, dat bankspaardeel heb ik op 4,3% maar boeit niet zo waar het op staat want je krijgt ook je rentedeel op je spaarsaldo.

Die andere 20k resterend is tegen 2,1% ofzo, ook niet de moeite om verder af te lossen, hou die 20k wel in mn zak.
ik heb ook een bankspaarhypotheek maar betaal op beide de 5.35% ben daarom extra aan het aflossen op het aflossingsvrije deel.

Zat net te kijken of mijn aflossing is verwerkt. wordt eigenlijk gewoon zwaar bestraft als ik dat zo zie wat ik in vorig bericht al aangaf over die rentemiddeling.

vóór aflossing
Afbeelding

na aflossing €16650 in aflossingsvrije deel.
Afbeelding

Sigaar uit eigen doos :tooth: enige voordeel is 73€ bruto minder maandlast netto ca 45€? gezien looptijd 20jaar is het wel zo'n 11k ofzo.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 27 dec 2020, 13:29

Ik dacht dat de spaarhypotheek al een tijd niet meer bestond?

Jos.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 27 dec 2020, 13:46

Knot schreef: 27 dec 2020, 11:37 Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Wat je zegt ieder zijn keuze natuurlijk. De één woont in een 2 onder 1 kap en heeft een dikke BAC of afschrijvende BMW cabrio in de garage staan :wink:. Anderen kiezen er voor om wat meer Euro's uit te geven aan een woning en zodoende vrijstaand te kunnen wonen wat meer woongenot op kan leveren. Anderen zetten nu maandelijkse flinke bedragen opzij om tijdig te kunnen stoppen met werken. En 3x100k in Shell stoppen is natuurlijk makkelijk gesteld. Je moet het bedrag maar hebben liggen en de gok met een dermate groot bedrag willen nemen natuurlijk.

@KelvinRS: gefeliciteerd met je nieuwe huis :thumbup: . Heb zelf ook wat zitten kijken om wat beleggingspanden aan te schaffen, maar de prijzen zijn tegenwoordig dermate hoog dat een fatsoenlijk rendement halen nog wel een uitdaging is. Het aantal huizen is trouwens niet bepalend of je als ondernemer wordt gezien of niet. Ik ken mensen met >10 huizen die in Box 3 vallen. Criterium is dat je aan moet kunnen tonen dat er sprake is van normaal vermogensbeheer en je dus niet zelf te veel arbeid gaat verrichten zoals bv administratie, werving van huurders, verbouwen etc. Het is wel een grijs gebied wat je wel/niet mag doen om toch met je beleggingspanden in Box 3 te blijven. Van een hard aantal zoals 3 of 4 panden is dus geen sprake.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 13:53

jos_br schreef: 27 dec 2020, 13:29 Ik dacht dat de spaarhypotheek al een tijd niet meer bestond?

Jos.
klopt, in 2010 afgesloten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 27 dec 2020, 14:14

jos_br schreef: 27 dec 2020, 13:29 Ik dacht dat de spaarhypotheek al een tijd niet meer bestond?

Jos.
Nieuw niet meer, maar bestaande lopen gewoon door tot einde looptijd.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1919
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Erik » 27 dec 2020, 15:49

Knot schreef: 27 dec 2020, 11:37 Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Er is nogal een verschil tussen een huis wat 300k rendeert over periode X of vanuit datzelfde huis 3x 100k investeren in een fonds op de beurs natuurlijk. Je haalt de gekkigheid natuurlijk ook niet uit voor centen (wij niet tenminste), maar voor een leuker/ander huis, en het rendement bepaalt dan of je dromen gaat verwezenlijken of gewoon weer gaat verhuizen of dat het een hangen en wurgen verhaal wordt. Als je anti cyclisch gaat investeren omdat dat toevallig zo uitkomt (be prepared voor veel hypotheek gezeik), en vertrekt op de top omdat dat weer zo uitkomt, zul je zien dat je dromen versneld op je af kunnen komen (be prepared voor een acceptatie binnen 48u) mits je natuurlijk handig aan het nieuw aangekochte kunt komen (onderhands bijv).

Bij ons had de timing niet beter gekund, en ik denk zelfs dat de 100k die we in 2015 aan de notaris konden overmaken, nodig waren om nu onze droom te kunnen verwezenlijken. Grote overwaarde + vrijkomende spaarleven pot = woontechnisch eind station bereikt, nou ja, nadat we in 2023 nieuw gebouwd hebben dan :mrgreen:

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kelvinrs » 27 dec 2020, 20:09

Paskal schreef: 27 dec 2020, 13:46
Knot schreef: 27 dec 2020, 11:37 Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Wat je zegt ieder zijn keuze natuurlijk. De één woont in een 2 onder 1 kap en heeft een dikke BAC of afschrijvende BMW cabrio in de garage staan :wink:. Anderen kiezen er voor om wat meer Euro's uit te geven aan een woning en zodoende vrijstaand te kunnen wonen wat meer woongenot op kan leveren. Anderen zetten nu maandelijkse flinke bedragen opzij om tijdig te kunnen stoppen met werken. En 3x100k in Shell stoppen is natuurlijk makkelijk gesteld. Je moet het bedrag maar hebben liggen en de gok met een dermate groot bedrag willen nemen natuurlijk.

@KelvinRS: gefeliciteerd met je nieuwe huis :thumbup: . Heb zelf ook wat zitten kijken om wat beleggingspanden aan te schaffen, maar de prijzen zijn tegenwoordig dermate hoog dat een fatsoenlijk rendement halen nog wel een uitdaging is. Het aantal huizen is trouwens niet bepalend of je als ondernemer wordt gezien of niet. Ik ken mensen met >10 huizen die in Box 3 vallen. Criterium is dat je aan moet kunnen tonen dat er sprake is van normaal vermogensbeheer en je dus niet zelf te veel arbeid gaat verrichten zoals bv administratie, werving van huurders, verbouwen etc. Het is wel een grijs gebied wat je wel/niet mag doen om toch met je beleggingspanden in Box 3 te blijven. Van een hard aantal zoals 3 of 4 panden is dus geen sprake.

Dankjewel Pascal, dus er liggen wel degelijk mogelijkheden om in box 3 te blijven? Heeft dat niks te maken uiteindelijk met dat het pand als beleggingspand dient?
Het is inderdaad erg goed zoeken, ik neig naar een studentenpand die ik meteen voor een 1/3 af kan lossen. Als ik daarin meerdere kamers heb of kan creëeren loont het zoals ik het nu bereken wel, alleen dan moet het wel meezitten. Ik voel niks om alles in 1 pand te stoppen en vrij te hebben want dan haal ik uit 1 pand inkomsten, verdeel het het liefst 50/50 of 40/30/30 over 2 of 3 panden. Al blijft het wel een gok omdat je niet weet of de economie in elkaar gaat storten..

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 22:06

Helaas mag je in steeds meer plaatsen geen kamerverhuur meer doen.
Arnhem het spijker, geheel westervoort en duiven.
(Dit is info wat ik eerder heb verkregen via bovenstaande gemeentes)

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Nu een huis kopen

Bericht door markm » 28 dec 2020, 08:26

Jeffrey026 schreef: 27 dec 2020, 12:27
Knot schreef: 27 dec 2020, 11:37
Ik vind het maar een rare markt, oke je kunt misschien geld verdienen maar dat weegt niet op tegen alle ellende van het verhuizen en klussen en naar je zin maken op voor mij.

Ieder zn ding hoor maar als je goed zit waarom zou je gekheid gaan uithalen voor centen... had je beter 3x met 100k Shell kunnnen kopen dan was je er ook (zonder klussen en sjouwen).

Denk dat ons huis nu ruim 350k zal doen, gekocht voor 217 in 2012 en hypotheek staat nog 167 van open, ik vind het prima zo voor die 400 euro netto per maand met 147k bankspaarhypotheek, je kunt er geen hoekhuis met garage voor huren in de randstad.
Lekker hoor knot, hier ongeveer hetzelfde.

De ene vind klussen en bezig zijn leuker dan de ander.

Breek me de bek niet los met hypotheekrentes haha zit nog 20 jaar vast aan mijn 5,35% :hammer: was destijds verstandige zet dacht ik 10 jr terug lekker zekerheid bla bla.
Het openbreken was in 2017 geloof 86.000e tegenwoordig kan ik kiezen voor een rentemiddeling a 45.000 maar deze moet je wel in één keer betalen, op die manier voor weinig mensen mogelijk... Heb maar gekozen om wat sneller te gaan aflossen alleen dan stoot je tegen de 10% boetevrij regelgeving. Verrek het om boete te betalen... weet niet eens hoe hoog dat eigenlijk is.
Wij hebben in okt 2019 een ander huis gekocht, van een appartement naar een hoekhuis met eigen oprit en garage gegaan.
Ook voor mij is klussen gewoon niet weggelegd, huis wat we kochten was ook gewoon helemaal af en ook belangrijk best wel in onze smaak. De vorige bewoners waren eigenlijk ook niet van plan het huis te verkopen aangezien ze het 5jr ervoor volledig verbouwd en vernieuwd hadden, maar een andere woning was uiteindelijk goedkoper wonen door een veel lagere hypotheekrente (duurdere woning tegen lagere maandlasten).

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 28 dec 2020, 14:12

Ik neem al sinds 2007 (toen liep mijn 5 jarig hypotheek af) altijd 12 maanden rente ondanks elke keer dezelfde waarschuwing van de financiele adviesman dat de rente omhoog kan. Bij jaarrente kan je dan ook meer dan 10% aflossen als je wilt (elk jaar), liefst had ik variabele maandrente gehad maar ING biedt dat niet. Als de rente stijgt kan ik hem altijd nog vastzetten, maar het zal wel loslopen.

Huizenprijzen zijn belachelijk gestegen, gaat helemaal nergens meer over. Ben benieuwd wat de overheid erop gaat bedenken want ik vind het wel jammer voor de jongeren.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 dec 2020, 14:35

Jeffrey026 schreef: 27 dec 2020, 22:06 Helaas mag je in steeds meer plaatsen geen kamerverhuur meer doen.
Arnhem het spijker, geheel westervoort en duiven.
(Dit is info wat ik eerder heb verkregen via bovenstaande gemeentes)
Dat is een ander soort kamerverhuur Jeff.
Soms is het beter alles door een roze bril te bekijken. :kikker:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jeffrey026 » 28 dec 2020, 16:27

Robin schreef: 28 dec 2020, 14:35
Jeffrey026 schreef: 27 dec 2020, 22:06 Helaas mag je in steeds meer plaatsen geen kamerverhuur meer doen.
Arnhem het spijker, geheel westervoort en duiven.
(Dit is info wat ik eerder heb verkregen via bovenstaande gemeentes)
Dat is een ander soort kamerverhuur Jeff.
Soms is het beter alles door een roze bril te bekijken. :kikker:
knap dat jij het spijker kent :tooth:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nu een huis kopen

Bericht door e30touring1990 » 28 dec 2020, 16:40

toen ik daar vroeger op de middelbare school zat waren die kamers in het spijkerkwartier nog actief :tooth:

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 dec 2020, 16:41

Jeffrey026 schreef: 28 dec 2020, 16:27
Robin schreef: 28 dec 2020, 14:35
Jeffrey026 schreef: 27 dec 2020, 22:06 Helaas mag je in steeds meer plaatsen geen kamerverhuur meer doen.
Arnhem het spijker, geheel westervoort en duiven.
(Dit is info wat ik eerder heb verkregen via bovenstaande gemeentes)
Dat is een ander soort kamerverhuur Jeff.
Soms is het beter alles door een roze bril te bekijken. :kikker:
knap dat jij het spijker kent :tooth:
Daar zat mijn harem:)))

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, BMWDennis, Eric Z, ErikS, Google [Bot], L5S1, SlowCo en 265 gasten